PDA

Zobacz pełną wersję : Ratunku! Jak zagospodarowac te rabaty?



hunk1
03-03-2010, 11:25
Witam, wiem ze takich tematów było wiele ale moja sytuacja jest serio zła. Otóz za ok 2 tygodnie urodze naszego drugiego synka i wtedy to juz moge zapomniec o wymysleniu czegokolwiek na tych rabatach. Dlatego bardzo prosze pomóżcie. Jak czegos nie posadze w tym roku to bede musiala plewic ta ziemie przez nastepny rok - a mam tego juz dosyc.
Zrobiłam troche fotek i wymierzyłam te rabaty. Wiem ze najlepiej byłoby zatrudnic kogos ale wiecie ile jest wydatków przy małym dziecku. Wolę wiec zdac sie na Was (ja jestem zielona z roślin).

Co do ziemi to była lekko gliniasta, na nia nawiezlismy ziemie z pieczarkarni i jeszcze trzeba w tym roku wszedzie podsypac z 10 cm.

Najpierw plan mojego ogrodu.

http://images38.fotosik.pl/263/9797d49a0766141cmed.jpg

Najważniejsze do zagospodarowania to rabata nr. 1 i 2.

rabata nr. 1
Plan wyglada mniej wiecej tak.
http://images35.fotosik.pl/122/27fb30a298c724fbmed.jpg

A zdjecie w realu

http://images49.fotosik.pl/267/3ac316bac9ab4863med.jpg

Jak widac na zdjeciu rosnie sobie tam wierzba ale nie musi tu zostac. Myslałam tu o posadzeniu dookoła małych tui kulistych 'Amber Glow', Danica lub 'Globosa Compacta' obsypanych takimi małymi białymi kamyczkami. W ziemi przed zimą wkopałam tulipany i narcyze 3 doniczki mniej wiecej tak jak na planie i mysle ze mogłyby tu zostac. Wierzbe chyba zamieniłabym na cos iglastego albo małą karłowata stożkową 'choinke' albo na modrzewia europejskiego 'repens' (taki na pniu ze zwisajacymi gałęziami.
Strasznie podobaja mi sie azalie i rododendrony, problem w tym ze ta rabata jest od strony wsch-poludniowej i jest tam słonce do popołudnia. Nie wiem czy azalie to wytrzymaja. I jeszcze jeden problem co posadzic w tym waskim pasku (ok. 70 cm) miedzy ogordzeniem a brama przesuwna, cos zeby sie zbyt nie rozrosło a ładnie wygladało. Podoba mi sie taka tuja (niestety nazwy nie znalazłam ) jest żółtawa i stożkowa widac ja po prawej stronie na tym zdjęciu.
http://www.rasadnikmanojlovic.com/cetinari/x117.jpg


rabata nr. 2
Jest duzo wieksza i znajduje sie obok rabaty nr. 1.

http://images40.fotosik.pl/262/be204978e9aa13a2med.jpg

http://images41.fotosik.pl/262/c0742e5d8a9d3262med.jpg

i moze plan
http://images44.fotosik.pl/267/051ebc3977e6dc3cmed.jpg

jak widac na zdjeciu rabata konczy sie trawa, wieje tu czesto dosyc silny wiatr własnie od zachodu (od trawy) Chce troche przyslonic ta trawe (nasze miejsce do zabaw) bo jest bardzo widoczne z drogi. Myslałam o 3 jałowcach takich słupach, podobaja mi sie tez trawy pampasowe.
na tej rabacie tez myslałam o kulistych tujach w kamyczku tuż przy kostce, sa tez wsadzone tulipany i jedna wierzba Hakuro-nishiki.
Nie mam pojecia co tu posadzic. Moze wymienie co jeszcze mi sie podoba a Wy mi podpowiecie czy te rosliny dadza rade na tym nasłonecznionym miejscu.
Klon palmowy - krzew z bordowymi listkami, azalie, rododenrdon (ten na pniu), wrzosy, moze gdzies tu przesadzic ta wierzbe z rabaty 1. Chciałabym zeby cos tu kwitło ale zebym nie musiała co tydzien tego plewic - na razie nie bede miała na to czasu. Trzeba tez pamietac ze kawałek za ten mur gazowy przesuwa sie brama.

Rabata nr. 3.
Jest od strony połnocno zachodniej, tylko po południu jest tam słonce. rabata ma spadek w dół. Mysłałam tu o funkiach, wrzosach, lawendzie, azaliach, rododendronach, rozchodnikach ale boje sie ze z tego misz maszu nic nie wyniknie. Na koncu rabaty jest brzoza i ona tu zostaje - bedzie tylko ładnie przycieta.

http://images41.fotosik.pl/263/9f1f6d70300a7682med.jpg

http://images35.fotosik.pl/121/bddfb1a73ca08b9bmed.jpg


rabata nr 4
Tu tylko tak sie dopytam czy na tym odcinku 1 metra moge posadzic funkie a przed nimi jakis biały rozchodnik. Musi to byc cos niskiego bo czesto obok parkuja auta i zderzakami moglyby zniszczyc roslinki. Czy lepiej posadzic trawe? - opcja nr 2, i opcja nr. 3 - wrzosy otoczone kamyczkiem białym.

http://images40.fotosik.pl/263/a5a4578d23881e21med.jpg


To pewnie tyle. Ale sie spisałam. Mam nadzieje ze mi pomozecie. :lol: Bardzo dziekuje za wszelkie sugestie.

Elfir
03-03-2010, 18:31
Tam, gdzie cień idź raczej w laurowiśnie, mahonie, cisy, różaneczniki (pod różaneczniki trzeba zakwasić glebę).

Rabaty w słońcu:
masz niezłą glebę pod róże, lilaki, krzewuszki, forsycje i żywotniki - gliny rozluźnione kompostem popieczarkowym.
Może rabatka różana otoczona żywopłotem z żywotnika danica?

hunk1
03-03-2010, 19:37
Wielkie dzieki. A jeszcze zapytam co posadzic zeby odgrodzic ta rabate 2 od trawy i troche ja przysłonic?
A i jeszcze jedno czy jest sens probowac z azaliami i rododendronami w tym słoncu?
Jeszcze raz dziekuje

Elfir
04-03-2010, 10:30
Azalie w słońcu tak, różaneczniki - niektóre odmiany. Ale w zamian podłoże musi być stale wilgotne.
Trawa pampasowa - to roślina dla doświadczonych kolekcjonerów.
Może osłoń trawnik trejażem porośniętym powojnikiem?

hunk1
04-03-2010, 10:33
Uff wielkie dzieki - zatem na pewno beda miniaturowe azalie.
Pozdrawiam

Elfir
04-03-2010, 10:40
miniaturowe? Azalie japońskie, te zimozielone, akurat wymagają półcienia i zacisznych miejsc, bo są dośc wrazliwe.

hunk1
04-03-2010, 12:42
No to klapa, na te duze tzn krzewy nie mam zbyt duzo miejsca :roll:
W kazdym razie nie na tej rabacie na ktorej chciałam posadzic te japonskie.
Dzieki wielkie.

Elfir
04-03-2010, 20:39
Nie mysl na tym etapie gatunkami!
Skup sie na kształtach. Narysuj sobie bryły geometryczne i je zestawiaj - stozek, kula, odwrócony stozek, kolumna. A potem dopasowuj gatunki i odmiany.
Na tym forum jest wiele przykładów gdzie dosc szczegółowo rozrysowywałam rózne rodzaje rabat. Niestety, nie pamietam już nazw watków.

hunk1
05-03-2010, 10:00
ok, dzieki bede szukac.

NOTO
05-03-2010, 10:53
Uwzględnij moim zdaniem magnolię. Doskonale kompunuje się z różanecznikami pod spodem.

hunk1
06-03-2010, 16:07
W trakcie porządków znalazłam program muratora do projektowania ogrodu z własnym zdjeciem. Problem w tym ze liczba roslin jest tragiczna. Czasem wstawiałam cos co przypomina dana rośline.

Rabata 1
http://images36.fotosik.pl/155/d6d236daa2748b22med.jpg

Tu myslałam o posadzeniu stożkowego iglaka w miejsce wierzby Iwy która widac w tle.
Dookoła zgodnie z załozeniem ma byc danica lub inna kulista forma obsypana białymi kamyczkami.
Jak juz pisałam sa tam wsadzone 3 doniczki z tulipanami i narcyzami mniej wiecej tak jak widac. Jak przekwitna to w to miejsce moge wsadzac np. astry lub nie wiem co innego. Chce posadzic miedzy nimi azalie(te pomaranczowe) lub rododendrony.
W waskim pasie gdzie przesuwa sie brama myslałam za rada Elfir o różach rabatowych, moj tato ma sliczne zółte.
Co myslicie? Co dodac a co usunać.

Rabata 2
http://images45.fotosik.pl/269/465a505b21f8a0c3med.jpg

zdjecie tej rabaty nie jest najlepsze bo skraca teren i nie widac dobrze odległości. Tu tez ma byc danica otoczona białymi kamyczkami i te kamyczki pewnie pójda az pod te jałowce na sam koniec jakim takim kołem.
Tu tez były wsadzone tulipany i narcyze w doniczkach. Myślałam tu o rododendronach (to te 2 krzaki obok istniejacej wierzby Hakuro-nishiki ) jako wypełnienie lawenda lub wrzosy.
Obok płotu dałam hortensje choc boje sie ze to juz przegiecie. Obok niej chyba wsadziłabym ta wierzbe iwe z rabaty 1.
Róże jako kontynuajca przy ogrodzeniu.
Przed jałowcami myslałam o klonie palmowym (krzew lub drzewko) pod nim tez kamyczki i moze wrzosy lub małe iglaki płożące.
Jeszcze brakuje czegos obok jałowców w miejscu gdzie widac trawe. Moze jakies zywotniki wschodnie lub kule na pniu, lub modrzew europejski. Choc nie wiem bo tam wieje wiatr. Podobaja mi sie tez takie płożące iglaki z końcówkami w jaśniejszym kolorze.
Chciałam zeby cos kwitło (na wiosne sa kwitnace tulipany i rododendrony, latem - hortensja i róże, jesien wrzosy.) ale zeby za duzo nie robic przy tej rabacie. Wrzuciłabym jeszcze gdzies jakies trawki.

Bardzo prosze o opinie. Boje sie ze wyszedł z tego misz masz.

Elfir
06-03-2010, 23:33
Lawenda, różaneczniki i wrzos maja odmienne wymagania glebowe, wilgotnościowe i dotyczące słońca.

Nie bój sie dużych drzew. I nie sadz roślin pojedynczo- to klasyczny błąd!

Tutaj luźna propozycja:
http://img706.imageshack.us/img706/6874/beztytuurs.jpg

hunk1
07-03-2010, 16:40
wow, dzieki musze przeanalizowac co to za roslinki.
Nie myslałam tu o duzych drzewach bo rabata jes mała i blisko okna.
Musze to przemyslec.
Wielkie dzieki

11małgosia
09-03-2010, 20:52
Elfirku, w jakiej odległosci od siebie i od ogrodzenia sadzi się klony Globosum? Mam do zagospodarowania podobny frontowy obszar mniej więcej o wymiarach 16m x 5m. Podoba mi się Twoja propozycja dla autorki wątku...Czy pod takim klonami lepiej jest wysypać korę, czy zrobić żwirowisko - mam na myśli te stosy liści na jesieni...

Elfir
10-03-2010, 11:01
Kora. Liści bym jakoś specjalnie nie usuwała - rozłożą się i wzbogacą glebę w kompost. W mojej propozycji, pod klonami znajduje się żywopłot z ognika.

Klony kuliste rosną wolno, ale z czasem osiągają 5 m średnicy, dlatego dobrze sadzić je co 2,5-4 m. Prócz odmiany "Globosum" klona pospolitego, jest też klon jawor "Brilantissimum" czy klon polny "Nana". Zwłaszcza ten ostatni jest mały i może być sadzony gęściej.

Kulisty klon to jedna z mozliwości. Ładnie wyglądają też głogi pośrednie "Paul's Scarlett" - ich korony mozna strzyc po kwitnieniu regulujac ich wielkość. Albo posadzić rośliny o wzroście kolumnowym, a nie kulistym - wiśnia "Amanogawa", czerwony klon pospolity "Crimson Sentry", wiąz "Wredei", rożne kolumnowe formy grabów i buków (te ostatnie mają liście zielone, żółte lub czerwone).
Przy wiekszych ogrodach można sadzić wiśnie "Kanzan" czy grusze dorobnoowockowe "Chanticleer".

Oferta szkółkarska jest przebogata. Chciałam tylko zwrócić uwagę na fakt, że karłowe iglaczki na froncie domu nie są jedyna alternatywą. Większe drzewo w pobliżu domu optycznie wtapia go w otoczenie, maskuje jego dominujaca bryłę. Spójrzmy na klasyczne widoczki wsi. Spomiędzy drzew widać tylko gdzieniegdzie dachy i wieżę kościoła. A teraz spójrzmy na nowe osiedle z daleka - widać domy wyraźnie, jedynie do 2 m przesłonięte szczelnym żywopłotem z żywotnika.

11małgosia
10-03-2010, 19:56
Piękne dzięki za ten obrazek w mojej wyobraźni... Pozostaje podjąć decyzję które drzewa wykorzystać... :D Tak żeby człowiek mógł spojkonie przejść pod koroną to które? Trzeba by kupić szczepione na wysokości 2m?

Elfir
11-03-2010, 10:26
wszystkie się nadają. Koronę albo się szczepi (polecam min. 2,2) albo wyprowadza usuwając wszystkie niższe gałązki.

hunk1
12-03-2010, 17:41
Czy zamiast klonów moze byc Catalpa - taka szczepiona na pniu?

Posprawadzałam sobie te roslinki, czesc z nich na pewno bedzie: lawenda, gozdzik, mysle nad jukki, zywotnik wschodni. Co do kosodrzewiny - niestety mamy złe skojarzenia z sasiadem i wycielismy cos podobnego po tym jak kupilismy od nich działke. Maz nie moze patrzec na ostatnia ktora jeszcze została do wyciecia.
Elfir - czyli dobrze rozumiem ze danica w białym kamyczku naokoło łuków kostki to porazka( tak jak na rabacie 1)? Tylko ze mi sie podoba i co teraz ?! :roll: :oops:

egry
12-03-2010, 20:37
ze danica w białym kamyczku naokoło łuków kostki to porazka
Elfir Ci n pewno odpowie, ale mogę i ja.
Niekoniecznie, ale niech tworzy obwodkę wokół rabty, a nie kilka oddalonych od siebie rozstrzelonych krzaczków (wystarczy postawić sobie pytanie dlaczego w ten a nie inny sposób chcesz posadzić te rośliny, przy czym odpowiedź bo mi się podoba nie jest dobra - to ułatwia komponowanie). Ja osobiście nie przepadam za "białym żwirkiem" - w twoim przypadku powinien być na całej rabacie. Lepszym rozwiązaniem są niskie rośliny okrywowe, a na początek kora.

Elfir
13-03-2010, 19:55
Posprawadzałam sobie te roslinki, czesc z nich na pewno bedzie: lawenda, gozdzik, mysle nad jukki, zywotnik wschodni. Co do kosodrzewiny - niestety mamy złe skojarzenia z sasiadem i wycielismy cos podobnego po tym jak kupilismy od nich działke. Maz nie moze patrzec na ostatnia ktora jeszcze została do wyciecia.

Nie podoba ci się ta kosodrzewina?:
http://4.bp.blogspot.com/_g7OTD4nHkjk/SR-IwguwPYI/AAAAAAAABDw/K2vV-ZLQwXI/s400/Pinus+mugo+%27Ophir%27.jpg
http://www.beautifulbotany.com/STOCK%20N-Q/Pinus%20mugo%20%27Slowmound%27.jpg
http://i444.photobucket.com/albums/qq162/Tunilla-photos/PA310014.jpg



Elfir - czyli dobrze rozumiem ze danica w białym kamyczku naokoło łuków kostki to porazka( tak jak na rabacie 1)? Tylko ze mi sie podoba i co teraz ?! :roll: :oops:

Mnie pojedynczo posadzone roślinki na białym żwirku kojarzą się z kiczem ewentualnie z zielenią przy firmie. Pomijam tu oczywiście prawidłowo zakomponowaną żwirową rabatę. Ale żywotniki nie są roślinami na żwirowe rabaty - bardziej lawendy, jałowce, kostrzewy, jukki. Czyli rośliny lubiące suche, bardzo przepuszczalne podłoże. Żywotniki lubią gleby wilgotne i gliniaste.

Może kogoś urazi moja wypowiedz, ale ja to tak odczuwam i jest to wyłącznie osobiste odczucie.[/img]

hunk1
15-03-2010, 10:33
Tak jak pisałam mnie sie kosodrzewina podoba, ale moj maz wykopałby ja bardzo szybko. Musi tu zatem byc kompromis.
Moze tez niezbyt jasno sie wyraziłam - piszac o białym kamyczku. Ja nie chce robic z niego podłoza, chce go uzyc zamiast kory jedynie jako ozdobe. Na tej wiekszej rabacie mysle ze znajdzie sie i kora i kamyczek.
Elfir - cieszy mnie Twoja krytyka, przez to na pewno dowiem sie czegos wiecej i na 100% sie nie obraze. Wielkie dzieki za wszystko
A co z ta catalpa? I co ewentualnie moze sie znalezc pod nia?
Pozdrawiam

Elfir
15-03-2010, 16:26
Ja nie chce robic z niego podłoza, chce go uzyc zamiast kory jedynie jako ozdobe. Na tej wiekszej rabacie mysle ze znajdzie sie i kora i kamyczek.

Ja dokładnie to mam na myśli. Zwłaszcza gdy używa się białego grysu :)
To poniżej ujdzie przy firmie, w zieleni publicznej, ale przy domu wygląda...sztucznie?
http://www.wymarzonyogrod.pl/zdjecia/ASZ_031020_047_p-27921_500.jpg
A już wysypywanie różnokolorowymi żwirkami rabat...brrry.



A co z ta catalpa? I co ewentualnie moze sie znalezc pod nia?
Pozdrawiam

katalpa, inaczej surmia. Drzewo z dużymi sercowatymi liśćmi. Można w ogrodzie sadzić malowniczą formę dziką lub karłową, kulistą, szczepioną na pniu.
Drzewko jest mało wymagające, lubi słońce. Co można pod nim sadzić? Pod formą dzika gatunki cienioznośne, bo duże liście rzucają mocny cień. Pod forma kulista wszystko, co nie wymaga kwaśnej gleby

ramotki
15-03-2010, 16:31
W trakcie porządków znalazłam program muratora do projektowania ogrodu z własnym zdjeciem. Problem w tym ze liczba roslin jest tragiczna. Czasem wstawiałam cos co przypomina dana rośline.


Jak nazywa się ten program? Pamiętasz może w którym był numerze? Dzięki

hunk1
16-03-2010, 12:08
ramotki - ten program to fotoogrod - byl dołączony do muratora w 2005 roku niestety nie jest napisane na plycie do jakiego numeru.


Elfir - wiem ze moze to i sie nadaje pod firme. Ale nasz dom jest nowoczesny, z zewnatrz bardzo prosty i chyba własnie takie cos mi odpowiada, widziałam danice w kamieniu u znajomych - prezentuje sie super. Zaczynam kombinowac zeby na rabacie 2 tej wiekszej pojechac z tym kamieniem w jakies łuki tak przez srodek, wtedy te danici byłyby tylko na poczatku łuku, pozniej jakies płozace jałowce, berberysy mini, a pod koniec zywotnik wschodni. Zeby troszke przysłonic te rabate pod koniec chyba damy 3 jałowce stozkowe, lub 1-2 swierki białe conica. Utworza zapore dla klonu palmowego.
Moze cos takiego

http://images48.fotosik.pl/272/337ece966ac4a2fcmed.jpg


CZy znow porażka? :roll:
POzdrawiam

Elfir
16-03-2010, 18:45
lawenda ma inne potrzeby niż azalie i klon palmowy.
Na małej rabacie będziesz mieszać różne rodzaje gleby?
Swoją drogą ciekawi mnie przeżywalność klonu palmowego w Rzeszowie. W Poznaniu wymarzł 3 razy.

hunk1
17-03-2010, 08:31
Masz racje - pomyłka zamiast lawendy ma tu byc wrzos. Wtedy ta gleba ma być kwasna. Co do klonu. Sprobuje moze sie uda. Moja ciocia mieszka na pogorzu bieszczadzkim i jakos jej klon przezimował. Zastanawiam sie czy przez pierwsze 3 lata nie zimowac go w garazu. Zobaczymy. Jak sie nie uda to trudno.

Elfir
17-03-2010, 12:49
Jak dla mnie jest to mieszanie zbyt wielu różnych typów roślin na jednej rabacie.

Ale to twoja rabata i jeśli ci się taki układ podoba to rób i nie ogladaj sie na czyjąkolwiek opinię :).

iza mama gabora
17-03-2010, 13:20
Masz racje - pomyłka zamiast lawendy ma tu byc wrzos.

:lol: :lol: :lol:

zuzolka
30-03-2010, 20:53
Ale nasz dom jest nowoczesny, z zewnatrz bardzo prosty (...)
nie wiem czy decyzje już zapadły ostatecznie
ale proponuję tej wielkości (czyt. -małe) rabaty obsadzić jak najmniejszą liczbą gatunków.
3-4 gatunki- w każdą porę roku coś przykuwa uwagę.
wtedy jest elegancko i nowocześnie
oczywiście o gustach się nie dyskutuje
Pozdrawiam i polecam się
jeżeli Borek Stary jest ci jakoś po drodze to zapraszam na zakupy z rabatem tylko wcześniej daj znać

dora516
01-04-2011, 14:45
mam podobny problem to co w takim razie zamiast kamyków bedzie najlepsze na takie rabaty

Elfir
01-04-2011, 15:05
gęsto nasadzone rośliny, by nie było widać gruntu.

dora516
04-04-2011, 10:30
gęsto nasadzone rośliny, by nie było widać gruntu.

witam jestem początkująca w temacie ogrody i dlatego może to śmieszne pyt. czyli jak przed domem planuje posadzić różne iglaki, krzaczki to w w koło nich mogę posadzić jakieś niskie rośliny
Elfir czy mogłabys podesłać zdięcie z przykładem

Elfir
04-04-2011, 20:13
Oczywiście że możesz. pięknie wyglądają wśród iglaków kolorowe żurawki i trawy.

w słonecznym miejscu, na glebie przepuszczalnej - wrzośce i trawy
http://www.gardenwebs.net/British.conifer.garden.jpg
http://www.gardenvisit.com/assets/madge/foxhollow_dwarf_conifers/600x/foxhollow_dwarf_conifers_600x.jpg

a tutaj w lekko kwaśnym, wilgotnym, pólcienistym miejscu - paprocie i tawułki:
http://awaytogarden.com/wp-content/uploads/2009/02/umbrella-pine-spring.jpg

a tutaj cebulowe:
http://1.bp.blogspot.com/__oSncgjNVaU/TQGjiQM9MVI/AAAAAAAAHbk/6IRvk7NE2tw/s1600/IMG_9645.jpg

a tutaj coś okrywowego, cytrynowego (macierzanka?)
http://www.gardenworldimages.com/ImageThumbs/JON1638/3/JON1638_THE_CONIFER_GARDEN__THE_BRESSINGHAM_GARDEN S__NORFOLK.jpg


i zima wśród traw:
http://rozcawley.typepad.com/autumn_cottage_diarist/images/2008/01/29/conifers1_2.jpg

dora516
05-04-2011, 12:23
Elfir
pięknie !!! - masz rację duuużo lepiej niż z kamykami
wielkie dzieki

duduś
21-12-2011, 21:37
czy na 1 i 3 zdjęciu jest ta sama roślina - jak się nazywa ?


http://4.bp.blogspot.com/_g7OTD4nHkjk/SR-IwguwPYI/AAAAAAAABDw/K2vV-ZLQwXI/s400/Pinus+mugo+%27Ophir%27.jpg
http://www.beautifulbotany.com/STOCK%20N-Q/Pinus%20mugo%20%27Slowmound%27.jpg
http://i444.photobucket.com/albums/qq162/Tunilla-photos/PA310014.jpg

Elfir
22-12-2011, 01:11
to są kosodrzewiny. Jest kilka odmian, które na zimę przebarwiają się na złoto, np. "Ophir", "Wintergold", "Zundert"