PDA

Zobacz pełną wersję : Problem z inwestorem



wacki
18-07-2010, 12:37
Nie wiem czy to dobry dział, ale może znajdzie się ktoś kto mi pomoże. Jestem początkującym projektantem i wykonawcą ogrodów przydomowych. Mam do zaprojektowania teren przy domku jednorodzinnym. I wszystko jest ok, ale inwestor nie rozumie, że na początku za projekt płaci się zadatek. Jak go do tego przekonać, a nie chciałbym stracić klienta. Oczekuje on ode mnie, iż wykonam dla niego projekt z kosztorysem i jak mu się całość spodoba to podejmie decyzję. Nie dociera do niego, że ja włożę w projekt mnóstwo pracy i czasu. On chce już na drugiej wizycie otrzymać kosztorys, a ten ustalić można dopiero gdy ma się gotowe projekty koncepcyjne i techniczne. Proszę o wskazówki, to mój pierwszy poważny projekt. Dotychczas robiłem projekty po koleżeńsku wiec z pieniędzmi nie było problemu. Każda porada mile widziana.

Elfir
19-07-2010, 14:02
U mnie płaci się po wykonaniu całości projektu. Nie pobieram zadatków. Mam zlecenie, najczęściej - w formie e-maila od klienta i po robocie wystawiam rachunek. Niekiedy mam też pisemną umowę.
Ale! Nie przygotowuję projektu "z marszu" - najpierw przedstawiam klientowi propozycję zagospodarowania terenu jako koncepcję - bez wyszczególnionych, konkretnych roślin. Raczej zarys przebiegu trawnika, rabat, rozmieszczenie elementów architektury, krótkie opisanie roślinności (wysokie drzewa, roślinność osłaniająca, rabata różana). Kiedy z klientem ustalę konkretne rozwiązania, przystępuję do planowania obsadzeń.

A co do kosztorysu to nie wiem jak przekonać klienta, że kosztorys robi się po wykonaniu projektu. Wydaje mi się to tak oczywiste, że ciężko zrozumieć mi sposób myślenia Twojego inwestora.
Może podaj przykład domu - tam też kosztorys robi się po otrzymaniu całej dokumentacji technicznej.

Jeśli kompletnie nie dogadujesz się z inwestorem, czasem warto odpuścić - i tak go nie zadowolisz.

magnolia
19-07-2010, 15:45