PDA

Zobacz pełną wersję : studnia + pompa głębinowa + hydrofor + kwestie sporne z firmą budowlaną



andrzejku
03-10-2013, 20:33
Witam
Jestem praktycznie na końcu budowy i pojawił się problem.

Posiadam studnię głębinową ze studnią 30m głębokości (dokładniej 29), studnia jest ok 10m od budynku, maksymalna wysokość najwyższego odbiornika od planowanego hydroforu to maksymalnie 6m. Kilka metrów dalej (ok 5) posiadam drugą studnię, w której studniarz w zeszłym roku stwierdził wydajność na poziomie 6m3/h - był to zupełnie inny studniarz.

- zastosowana pompa głębinowa to Grundfoss SQ 3-55 (zastanawiam się chyb studniarz dobierał pompę do wydajności źródła, czy próbował dostosować hydrofor do wydajności pompy).
- wydajność studni wg studniarza to 1,2m3/h

Spór polega na tym, że studniarz plus firma budująca mi dom próbuję wstawić w moją mikrokotłownię 200l zbiornik hydroforowy (z tego co sądzę z poduszką powietrzną). Problem polega przede wszystkim na wielkości mojej kotłowni a także na wg mnie przeszacowanym zapotrzebowaniu na wodę. Dodam, że mam przygotowanie CO+CWU z pompy ciepła, która ma zintegrowany zbiornik o pojemności 229l.

Na zdjęciu hydrofor o którym piszę:
216303

Wstawiając hydrofor o pojemności 200l pozbawię się dostępu do połowy pomieszczenia, już nie wspominając o odstępach potrzebnych serwisantów w przyszłości, nie wspomnę o braku możliwości zamontowania stacji uzdatniania wody i pralki w tym pomieszczeniu. Nie neguję zasady, że większy zbiornik pewnie jest lepszy, ale czy akurat tutaj nie nastąpiła przesada?

Osobiście spodziewałem się zdecydowanie mniejszego hydrofora ale studniarz twierdzi, że:
- ze względu na niską wydajność studni powinien zastosować zbiornik 500 litrów
- hydrofory przeponowe nie nadają się do stacji uzdatniania wody (taką zamierzam zainstalować)

Wertując instrukcję do pompy głębinowej napotkałem tabelkę z informacjami o doborze membranowego zbiornika ciśnieniowego ze względu na wysokość podnoszenia słupa wody i wydajność źródła wody. W tabelce tej nie ma zbiornika o większej pojemności niż 80itrów.

I teraz nasuwają się pytania (bo stoję przed tą decyzją):
- Czy hydrofor przeponowy (to chyba inne określenie membranowego) nadaje się do użycia ze stacją uzdatniania wody?
- Jaki hydrofor zastosować, biorąc pod uwagę docelowe zużycie 4 osobowej rodziny i mając na względzie, że myć samochód i podlewać ogród mogę z drugiej studni. Oczywiście wolałbym tylko z tej jednej ale skoro mam już 2.
- Co byście zrobili w takiej sytuacji?

Jastrząb
04-10-2013, 08:04
I teraz nasuwają się pytania (bo stoję przed tą decyzją):
- Czy hydrofor przeponowy (to chyba inne określenie membranowego) nadaje się do użycia ze stacją uzdatniania wody?
To zalezy jaka to stacja uzdatniania wody. Klasyczny odzelaziacz wymaga napowietrzania wody, wtedy zdecydowanie najlepszy jest wlasnie hydrofor taki jak Ci wstawiaja (woda w nim styka sie bezposrednio z powietrzem). Jesli ma to byc odzelaziacz regenerowany chemicznie, badz jakies zloze jonowymienne (regenerowane sola), to moglby to byc hydrofor przeponowy. Jesli pokazesz wyniki badan wody i powiesz co chcesz w wodzie poprawic to bedzie mozna powiedziec wiecej.

Wsadzanie pompy SQ 3-55 do studni o wydjanosci 1.2m3/h jest moim zdaniem bez sensu, bo tam pompa ma ze 2x wieksza wydjanosc i Ci bedzie wypompowywac wode do dna. Co wiecej, jesli stacja uzdatnainia to ma byc odzelaziacz, to moze byc potrebne wiecej wody niz 1.2m3/h do wyplukania takiego filtra.



- Jaki hydrofor zastosować, biorąc pod uwagę docelowe zużycie 4 osobowej rodziny i mając na względzie, że myć samochód i podlewać ogród mogę z drugiej studni. Oczywiście wolałbym tylko z tej jednej ale skoro mam już 2.
- Co byście zrobili w takiej sytuacji?
Jesli chodzi o dosteposc i uzycie wody to wIelkosc hydroforu okresla wylacznie czestotliowsc zalaczanai pompy. Im wiekszy hydrofor tym pompa sie zalacza rzadziej.
Jakbys kupil pompe SQE 3-55 to hydroforu nie masz wogole, (tzn jest zbiorniczek pojemnosc pare litrow), a pompa wlacza sie za kazdym odkreceniem kranu. Tak czeste zalaczanie jest to przewidziane w jej konstrukcji. Jesli wody nie musisz napowietrzac, to zbiornik i 80L membranowy spelni swoje zadanie ijesli masz malo miejsca to nie musisz sie pchac w duzy zbiornik. Jesli wode chcesz/musisz napowietrzyc to im wiekszy zbiornik ocynkowany tym lepiej dla procesu odzelaziania.


marcin

small7
04-10-2013, 08:08
Jeśli faktycznie ta druga studnia ma tylko wydajność 1,2 m3/h to czemu nie chcesz korzystać z tej bardziej wydajnej. Pompa SQ3-55 faktycznie nie jest zbyt wydajana. Przy późniejszym doborze stacji uzdatniania istotna jest wydajność pompy w celu prawidłowego wypłukania złoża filtracyjnego. Co do wielkości hydrofora to tak naprawdę im większy tym lepszy. Pompa powinna się rzadko załączać a długo pracować w tym celu potrzebny jest większy zbiornik (czyli większa rezerwa wody). Co do rodzaju zbiornika to od niego też zależy późniejsze uzdatnianie. Przy zbiorniku przeponowym uzdatnianie masz ograniczone do systemów bez napowietrzania wody tj. np złoże CR regenerowane solą lub GreenSand regenerowany nadmanganianem potasu (przy tych metodach istotne jest jaki masz odbiornik ścieków). Jeśli zastosujesz hydrofor masz większą możliwość wyboru stacji uzdatniania wody. Pomimo zastosowania zbiornika przeponowego nie możesz bezkarnie zmniejszyć jego rozmiaru (no chyba że zastosujesz mały zbiorniczek przeponowy i falownik do pompy głębinowej, który będzie regulował wydajność pompy w zależności od rozbioru wody). Ja u siebie mam też małą kotłownię ( łącznie 3,8 m2 pow.) i pomimo dużego pieca na ekogroszek zmieściłem w niej dwa stopnie filtracji stacji uzdatniania wody ale hydrofor 200 l umieściłem w obudowie studni głębinowej ( obudowę wykonałem z kręgów o średnicy 1400 mm).

Jastrząb
04-10-2013, 08:30
Pompa SQ3-55 faktycznie nie jest zbyt wydajana. Przy późniejszym doborze stacji uzdatniania istotna jest wydajność pompy w celu prawidłowego wypłukania złoża filtracyjnego. ??
SQ3-55 jak sama nazwa wskazuje daje 3m3 przy 5.5 atm. Moim zdaniem nie tak znowu malo. Niestety jest to 3x wiecej niz wydajnosc studni, wiec bez sensu. Pompa ma zabezpieczenie przed suchoobiegiem, ale po co ja stresowac?

Czlowiek ma male pomieszczenie. Po co wstawiac wielki hydrofor na wszelki wypadek. Niech sie pochwali woda (wyniki badan), odprowadzeniem sciekow i bedzie wiadomo jak i co uzdatnic, i jaki hydrofor (typ i wielkosc) bylby optymalny.

marcin

small7
04-10-2013, 09:34
??
SQ3-55 jak sama nazwa wskazuje daje 3m3 przy 5.5 atm. Moim zdaniem nie tak znowu malo. Niestety jest to 3x wiecej niz wydajnosc studni, wiec bez sensu. Pompa ma zabezpieczenie przed suchoobiegiem, ale po co ja stresowac?

Czlowiek ma male pomieszczenie. Po co wstawiac wielki hydrofor na wszelki wypadek. Niech sie pochwali woda (wyniki badan), odprowadzeniem sciekow i bedzie wiadomo jak i co uzdatnic, i jaki hydrofor (typ i wielkosc) bylby optymalny.

marcin
Wszystko się Marcinie zgadza tylko żeby odczytywać charakterystykę tej pompy powinniśmy też wiedzieć na jakiej głębokości będzie ona zatopiona i jaki jest poziom dynamiczny lustra wody dopiero wtedy można wyznaczyć punkt pracy. Ponadto jeśli inwestor wybierze opcję uzdatniania z napowietrzaniem to pompa musi mieć sporą wydajność żeby inżektor prawidłowo zasysał powietrze no chyba że wybierze opcję sprężarki. Jak na razie za dużo niewiadomych. Po za tym jeśli inwestor wybierze mniejszy hydrofor to i tak nie zaoszczędzi dużo miejsca bo np hydrofor 100 l jest mniejszy od 200 litrowego tylko o 10 cm średnicy i 20 cm wysokości. O hydroforze nie piszę na wszelki wypadek tylko o chodzi mi o optymalne warunki pracy aby pompa służyła jak najdłużej. O wydajności studni też pisałem czemu nie korzystać z tej studni która ma wydajność 6 m3/h.

Jastrząb
04-10-2013, 10:11
Wszystko się Marcinie zgadza tylko żeby odczytywać charakterystykę tej pompy powinniśmy też wiedzieć na jakiej głębokości będzie ona zatopiona i jaki jest poziom dynamiczny lustra wody dopiero wtedy można wyznaczyć punkt pracy. Lustro wody zgoda. Poziom zatopienia pomijalny.
Przy danym poziomie lustra wody czy zatopisz pompe 10 czy 30m pod powierzchnia, prawie nie bedzie mialo wplywu na wydajanosc pompy. Ot dodatkowe opory na 20m rury. Pamietaj ze 30m pod poziomem lutra, woda ma juz dzieki grawitacji 3 atm, wiec wypompowanie jej do gory to juz tylko opory rury.

Piszacy jest z Nadarzyna, tez w okolicy mieszkam, poziomy lustra sa tu bardzo wysoko (u mnie jakies 3m pod poziomem terenu.) odejmujac 1atm na opory i tak zostaje 3m3 przy 4.5 atm, czyli nadal sporo. Z duzym prawdopodobienstwem taka pompa wystarczy.

Choc ja zawsze pisze, ze przed doborem pompy/zbiornika nalezy zrobic badania wody i zdecydowac o docelowym sposobie uzdatniania wody, zeby wtopy nie bylo.

marcin

small7
04-10-2013, 11:08
Głębokość zatopienia pompy ma znaczenie jeśli lustro wody w trakcie pompowania (lustro dynamiczne) znacznie opada np do 20 m wtedy już nie masz zapasu grawitacji. Piszesz że w twoich okolicach lustro jest na 3-4 m ale jak mniemam jest to lustro statyczne, a istotne jest lustro dynamiczne czyli trzeba mieć określoną depresję dla studni. Jeśli napisano że wydajność studni wynosi 1,2 m3/h tzn że lustro w studni opada i kwestia ustalenia do jakiego poziomu to lustro opada jeśli pompa dajmy na to zapuszczona jest na 10 m i przy próbnym pompowaniu z ww. wydajnością lustro opada właśnie do tego 10 m to można pokusić się o opuszczenie pompy głębiej. Tak się określa zasoby studni. To lustro może ustabilizować się na nieco niższym poziomie.

Jastrząb
04-10-2013, 11:37
Głębokość zatopienia pompy ma znaczenie jeśli lustro wody w trakcie pompowania (lustro dynamiczne) znacznie opada np do 20 m wtedy już nie masz zapasu grawitacji. Piszesz że w twoich okolicach lustro jest na 3-4 m ale jak mniemam jest to lustro statyczne, a istotne jest lustro dynamiczne czyli trzeba mieć określoną depresję dla studni. Jeśli napisano że wydajność studni wynosi 1,2 m3/h tzn że lustro w studni opada i kwestia ustalenia do jakiego poziomu to lustro opada jeśli pompa dajmy na to zapuszczona jest na 10 m i przy próbnym pompowaniu z ww. wydajnością lustro opada właśnie do tego 10 m to można pokusić się o opuszczenie pompy głębiej. Tak się określa zasoby studni. To lustro może ustabilizować się na nieco niższym poziomie.
Wszystko co piszesz to prawda. Ale. Napisales ze wydajnosc zalezy od dynamicznego lustra wody i poziomu zatopienia pompy.
Ja podtrzymuje ze w zasadzie zalezy tylko od dynamicznego lustra wody (pomijajac opory na dluzeszj rurze).
Jesli w czasie pompowania lustro dynamiczne obnizy sie o 10m, to to "zje" z wydajnosci ~1 atm bez wzgledu na to czy pompa bedzie kolejne 10 czy 20m glebiej. Bo w obu przypadkach grawitacja pomoze do poziomu lustra dynamicznego.

Globokosc zawieszenia pompy ma znaczenie tylko dla zeby sie pompa nie odslonila. A nie odsloni sie jesli bedzie miala wydajnosc mniejsza niz studnia. Jesli studnia moze dac maksymalnie 1m3 a powiesisz pompe 3m3 to jak gleboko bys jej nie zawiesil wysiorbie do 0 (w czasie pompowania non-stop, bo zaeszze se mozna podpompowac pare listrow do hydroforu)

marcin

small7
04-10-2013, 11:43
Dokładnie to samo piszę co i ty jeśli dynamiczne jest na 10 m to czy pompa będzie na 12 czy 22 m. Ale nie mamy tej informacji na jakiej głębokości robiono pompowanie studni a więc w jaki sposób określono zasoby studni.

Jastrząb
04-10-2013, 11:53
Dokładnie to samo piszę co i ty jeśli dynamiczne jest na 10 m to czy pompa będzie na 12 czy 22 m. Ale nie mamy tej informacji na jakiej głębokości robiono pompowanie studni a więc w jaki sposób określono zasoby studni.
Studnia ma 30m glebokosci. Wydajnosc 1.2m3. Nawet jak blisko dna zawiesisz to da rade wypompowac do sucha. 1.2m3 ta pompa ma przy 7atm.

marcin

andrzejku
04-10-2013, 22:34
Spieszę z wyjaśnieniami odnośnie z tym o co wyżej pytaliście


Jeśli faktycznie ta druga studnia ma tylko wydajność 1,2 m3/h to czemu nie chcesz korzystać z tej bardziej wydajnej.
Poprzednia studnia była wiercona około rok temu na początku budowy. Jako niedoświadczony w tych kwestiach inwestor postanowiłem zdać się na kierownika budowy aby studniarza wywiercił mi odpowiednią studnię. Na początku był studniarz współpracujący z firmą budowlaną. Miał mi znaleźć wodę, ale po 3-4 próbach (nie pamiętam dokładnie) poddał się (nota bene to był studniarz wysłany przez obecnego studniarza który teraz mi ją robił).
Zrobiłem badania geofizyczne, znalazłem studniarza, który znalazł wodę, ale kwestie techniczne miały być ustalone przez kierownika budowy. Teraz jak miało przyjść do montażu pompy głębinowej wyszło na to, że z planowanej studni głębinowej z pompą głębinową zrobili otwór pod pompę hydroforową - a na pompę hydroforową brak mi miejsce.
Tym sposobem narodziła się druga studnia na koszt firmy budowlanej (oczywiście chcieli przerzucić z siebie odpowiedzialność i część kosztów nowej studni na mnie, ale dzięki Bogu za żonę, nakrzyczała na szefa i ten zmiękł i zrobili na swój koszt :) ).


Jesli pokazesz wyniki badan wody i powiesz co chcesz w wodzie poprawic to bedzie mozna powiedziec wiecej.
Tutaj znowuż opierając się na słowach kierownika budowy oraz innego przedstawiciela tej firmy budowlanej, czekałem na docelową pompę oraz zakończenie wszystkich prac. Badanie wody chciałem przeprowadzić po zamontowaniu hydroforu.
Piszę o stacji uzdatniania bo przewiduje, ze coś takiego będzie potrzebne (woda ma lekko śmierdzący zapach i żółty osad po jakimś czasie) i wygospodarowałem na to środki, teraz próbuję znaleźć na to miejsce w kotłowni.

Tutaj zacytuję studniarza, który robił mi obecną studnię:

Studnia ma ograniczoną wydajność (około 1200 litrów na godzinę) ze względu na bardzo drobne uziarnienie warstwy wodonośnej. Należy zastosować pompę o wydajności około 1000 litrów (wydajność można ustawić za pomocą zaworu precyzyjnej regulacji) i duży zbiornik hydroforowy przeponowy (minimum 500 litrów). Pompę należy zamontować w rurze podfiltrowej dokładnie 0,5 m od dna studni.

Taka jest informacja od studniarza. Zastanawiam się po co mi 500litrowy hydrofor był potrzebny?
Jeżeli studnia ma wydajność 1,2m3/h to kiedy ja to zużyję?


SQ3-55 jak sama nazwa wskazuje daje 3m3 przy 5.5 atm. Moim zdaniem nie tak znowu malo. Niestety jest to 3x wiecej niz wydajnosc studni, wiec bez sensu. Pompa ma zabezpieczenie przed suchoobiegiem, ale po co ja stresowac?
No właśnie tutaj kolejne zastanowienie. Ogólnie przy przygotowaniu wyceny wykonawca przyjął przykładową pompę głębinową abyśmy mieli później możliwość ewentualnej korekty ceny. Zawsze uważałem że pompa powinna być dobrana do studni nie na odwrót, tutaj jednak wydaje mi się, że zostało zrobione to nie fachowo.
Przyjęli taką a nie inną pompę i do niej próbowali później dostosować hydrofor, ale...
Przeglądałem sobie specyfikację techniczną pompy, jest tam taka tabelka, która pozwala na obliczenie wielkości zbiornika membranowego.
zastanawiałem się jak obliczyć wymagane minimalne ciśnienie na najwyżej położonym odbiorniku, wystarczy dodać tylko metry bieżące od zbiornika przeponowego?
Jeżeli tak to producent zaleca przy minimalnym ciśnieniu 65m (to jest spory zapas od pmopy 30m studni + ok10m do kotłowni + 5m w górę, metry podałem już z jakimś zapasem) i studni o wydajności Qmax =1,2 m3/h zbiornika membranowego o wielkości 24l.
Czy ja źle myślę, że skoro producent podał takie dane to nawet jak zainstaluje zbiornik 80l to będzie odpowiednio ponad minimum?
Czy może je błędnie odczytałem?


Po za tym jeśli inwestor wybierze mniejszy hydrofor to i tak nie zaoszczędzi dużo miejsca bo np hydrofor 100 l jest mniejszy od 200 litrowego tylko o 10 cm średnicy i 20 cm wysokości.
Moja kotłownia jest naprawę mała. Ten zbiornik który chcą mi wstawić ma ok 70cm średnicy, 80l zbiornik membranowy zaledwie 41cm. wstawiając ich zbiornik nie będę miał możliwości dojść do instalacji za pompą ciepła i hydroforem, bez demontażu jednego z nich jak wstawię membranowy wszystko ładnie się spasuje, hydrofor wej∂zie w miejsce rurek, będą odstępy między urządzeniami i od ściany, dlatego też wolę się upewnić przed kontynuacją prac.

Może zwrócę jeszcze uwagę na jedną rzecz, nie wiem czy ważną. Jak napisałem wcześniej zbiornik membranowy to jedno, drugi zbiornik to zbiornik na CWU 230l zintegrowany z pompą ciepła. Czy to ma jakieś znaczenie? Wydawało mi się, że ma, ale może jestem w błędzie. I tak więcej będę zużywał raczej ciepłej niż zimnej wody.

Tak sobie kalkulowałem różne zużycia i wg mojego najprostszych z możliwych przemyśleń:
- pralka: maks 50l - program trwa 1-2godzin i nie zuzywa od razu 50l
- zmywarka: 20l, program też trochę trwa i nie zużywa od razu
- spłukanie kibelka 12 razy na dobę x6-9 litrów
- skorzystanie z wanny jak w końcu ją zamontuje (na razie prysznic GROHE - producent podaje 7l/minutę)
- baterie umywalkowe + kuchenne: nad tym nawet się nie zastanawiałem

To nie będzie zużywało przecież wody jednocześnie.Poza tym w studni jak zbiera się woda to tam jest chyba jakiś jej zapas? Bo nawet jak będzie większy hydrofor to logiczne wydaje mi się, że jak będzie niższe ciśnienie to pompa będzie musiała zasilić zbiornik w większą ilość wody niż w mniejszy zbiornik, czyli wg mnie logika nakazuje myśleć, że suchobieg będzie częściej występował niż przy mniejszym zbiorniku?

andrzejku
04-10-2013, 22:40
Jeżeli studnia ma wydajność 1,2m3/h to kiedy ja to zużyję?
doczytałem uważniej i chyba znalazłem odpowiedź na moje pytanie poniżej

Co wiecej, jesli stacja uzdatnainia to ma byc odzelaziacz, to moze byc potrebne wiecej wody niz 1.2m3/h do wyplukania takiego filtra.

a jaka musiałaby być minimalna wydajność studni.
Czy naprawdę wydajność może tak drastycznie spaść 5 metrów w bok? A czy ona może sie kiedyś polepszyć? bo pogorszyć to wiem ale zawsze można mieć nadzieję :)

Jak zbuduję garaż to wtedy może w razie czego zamontowałbym taki hydrofor jak zalecają, no chyba, że ten membranowy 80l spłeniałby swoje zadanie.

może wrzucę zdjęcie kotłowni, prawie całą szerokość widać na tym zdjęciu. Hydrofor 80l chciałbym umieścić koło rur w tej czarnej piance

216523

qbek17
04-10-2013, 23:11
... opierając się na słowach kierownika budowy oraz innego przedstawiciela tej firmy budowlanej, czekałem na docelową pompę oraz zakończenie wszystkich prac. Badanie wody chciałem przeprowadzić po zamontowaniu hydroforu.
Piszę o stacji uzdatniania bo przewiduje, ze coś takiego będzie potrzebne (woda ma lekko śmierdzący zapach i żółty osad po jakimś czasie) i wygospodarowałem na to środki, teraz próbuję znaleźć na to miejsce w kotłowni.
Czyli według nich najlepiej jak za badanie wody weźmiesz się po tym jak podpiszesz protokół odbioru i oni się zmyją... z ich punktu widzenia bardzo wygodnie, ale z Twojego - wręcz odwrotnie. Jeśli masz już sygnały (zapach i kolor), że woda może wymagać uzdatnienia to zacznij od badań. Może się okazać, że będziesz potrzebował nowej studni bo woda z tej może się do niczego nie nadawać... (to akurat skrajny przykład, ale na pewno od wyników badań zależy dobór SUW, pompy, hydroforu, itp)


Tutaj zacytuję studniarza, który robił mi obecną studnię...
Ciekaw jestem czy studniarz słyszał kiedyś o wykresie wydajności pompy, punkcie pracy, itd. Chcąc dławić przepływ na pompie nie można tego robić poza jej zakresem pracy (czyli, że pompa ma jakiś minimalny przepływ, poniżej którego może się np. przegrzać). W przypadku SQ3-55 minimum to 0,9 m3/h - do tego przy takich przepływach sprawność pompy jest na poziomie 30-35%.


Przeglądałem sobie specyfikację techniczną pompy, jest tam taka tabelka, która pozwala na obliczenie wielkości zbiornika membranowego.
Zbiornik membranowy przy pompie to jedno, a zbiornik hydroforowy to drugie. Tzn. zbiornik mały (ten z tabelki) służy tylko do wyrównania ciśnienia w instalacji w fazie startu pompy (funkcja SoftStart - ok 3 sekund). Zbiornik duży (kilkaset litrów) służy w tym przypadku jako magazyn wody ze względu na niską wydajność studni. Pompa jest przystosowana do pracy ciągłej (lub częstych załączeń) o ile studnia zapewni odpowiedni napływ wody - wtedy nie potrzebujesz hydroforu (magazynu).
Zupełnie odrębną kwestią jest zastosowanie hydroforu w uzdatnianiu wody. Tutaj ma znaczenie czas kontaktu wody z powietrzem i wtedy im większy zbiornik tym lepiej. Ale są też filtry działające bez napowietrzania - tylko wracamy tu do sprawy badań wody.

andrzejku
04-10-2013, 23:37
Czyli już wiem co muszę w poniedziałek z rana zrobić.Jadę na działkę, biorę próbkę wody i do zbadania.

Z tego co pamiętam jak się orientowałem w tej kwestii właściwości fizykochemicznych to wystarczą 2 butelki po wodzie mineralnej, przepłukane dosyć mocno badaną wodą?

Czy badanie wody pod względem mikrobiologicznym też trzeba teraz wykonać, czy z tym mogę poczekać jeszcze trochę? Tutaj można chyba zastosować jakiś żarnik UV?

ps. A magiczny skrót SUW to od skutecznego uzdatniania wody?

qbek17
05-10-2013, 07:52
Czyli już wiem co muszę w poniedziałek z rana zrobić.Jadę na działkę, biorę próbkę wody i do zbadania.

Z tego co pamiętam jak się orientowałem w tej kwestii właściwości fizykochemicznych to wystarczą 2 butelki po wodzie mineralnej, przepłukane dosyć mocno badaną wodą?

Czy badanie wody pod względem mikrobiologicznym też trzeba teraz wykonać, czy z tym mogę poczekać jeszcze trochę? Tutaj można chyba zastosować jakiś żarnik UV?

ps. A magiczny skrót SUW to od skutecznego uzdatniania wody?

Na stronie sanepidu są wytyczne do pobierania próbek - radzę się zapoznać.
Co do badań biologicznych to przed pobraniem próbek dobrze byłoby studnię zdezynfekować (łącznie z punktem poboru próbki) i porządnie przepompować, żeby wynik był miarodajny. Możesz z tym poczekać, ale lepiej mieć pełny obraz sytuacji.
SUW to Stacja Uzdatniania Wody.

andrzejku
05-10-2013, 14:07
Na stronie sanepidu są wytyczne do pobierania próbek - radzę się zapoznać.
Co do badań biologicznych to przed pobraniem próbek dobrze byłoby studnię zdezynfekować (łącznie z punktem poboru próbki) i porządnie przepompować, żeby wynik był miarodajny. Możesz z tym poczekać, ale lepiej mieć pełny obraz sytuacji.
SUW to Stacja Uzdatniania Wody.

Jak dobrze zrozumiałem to największy problem może stanowić odzelaziacz i niska wydajność studni? Czy jestem w stanie jakoś zweryfikować wydajność studni? Np odkręcić zawór na zewnątrz budynku i czekać jakiś czas aż woda przestanie lecieć?

Pompa jest w studni a hydrofor na razie czeka odlaczony czeka na decyzje.

compi
05-10-2013, 17:42
Mój ciśnieniowy zbiornik 100l (dobrany też dla podobnej do Twojej studni) wisi pod sufitem. Jeśli masz strop betonowy to przy dobrze wykonanej konstrukcji i mocnych kotwach powinieneś dać radę.

andrzejku
05-10-2013, 17:52
Mój ciśnieniowy zbiornik 100l (dobrany też dla podobnej do Twojej studni) wisi pod sufitem. Jeśli masz strop betonowy to przy dobrze wykonanej konstrukcji i mocnych kotwach powinieneś dać radę.

A to mam przy okazji prośbę, czy mógłbyś zrobić mi fotkę twojej instalacji? Masz jakiś uzdatniacz wody?

compi
05-10-2013, 18:24
Konstrukcja z kątowników alu. Uzdatniacza nie mam. Nie było potrzeby przy wręcz bardzo dobrej wodzie.
http://imageshack.us/a/img818/254/9fad.jpg

andrzejku
05-10-2013, 19:48
Dziękuję za fotkę.

Mam jeszcze pytanie. Czy niska wydajność studni może wiązać się z błędnie wykonaną studnia? Z tego co pamiętam studniarz wiercil dwa razy otwór bo podobno na początku mógł zrobić odwiert tylko do 26 metrów i poprawial go następnego dnia.

compi
05-10-2013, 20:02
Napisz jaką masz tą niską wydajność(1,m3/h?). Bo u mnie było znów podobnie. Studniarz się nie popisał, wręcz oszukał na tzw metrach i miałem chwilowo niezły zgryz co z tym robić. Mocną pompą szybko napełniałem beczkę 300l i to było wszystko. Tyle że po 30 minutach mogłem znowu spokojnie pompować wodę. Docelowo woda mi się kończy gdy podlewałem dłużej drzewka i młody trawnik. W domu samej wody nigdy mi nie zabrakło, tym bardziej że ciepła jest zapewniona teoretycznie w ilość 200l w zbiorniku CWU.

andrzejku
06-10-2013, 08:44
Ok. To widzę faktycznie że muszę zbadać jakość tej wody

andrzejku
07-10-2013, 19:00
Woda oddana do badania, teraz tylko czekać na wyniki badań do czwartku.

andrzejku
09-10-2013, 02:12
Mam jeszcze pytank a do wyników badań jeszcze trochę czasu. Jak się ma hydrofor przeponowy do odżelaziacza. Czy są jakieś przeciwwskazania?

Dzisiaj kupiłem wąż ogrodowy i zacząłem wyplukiwanie wody, przez prawie 2 godziny woda leciała z dosyć sporym ciśnieniem i nie wyglądało jakby miała się skończyć.

Co steruje wydajnością pompy? Czy nie przypadkiem ciśnienie w zbiorniku hydroforowym? I jak nie ma go w instalacji to z jaką wydajnością działa pompa?

small7
09-10-2013, 08:22
Przy zastosowaniu odżelaziacza konieczne jest napowietrzenie wody a więc hydrofor z poduszką powietrzną. Jeśli zastosujesz zbiornik przeponowy to możesz też uzdatniać wodę ale ograniczasz się do urządzeń na złożu typu Green Sand, który regenerowany jest nadmanganianem potasu bądź żywica CR która regenerowana jest roztworem solankowym( złoże to usuwa także twardość). Co do wydajności pompy to im mniejsze ciśnienie tłoczenia np pompowanie na wolny wypływ tym wydajność pompy większa w momencie kiedy napełniasz hydrofor i ciśnienie rośnie to wydajność pompy spada.

Jastrząb
09-10-2013, 08:41
Mam jeszcze pytank a do wyników badań jeszcze trochę czasu. Jak się ma hydrofor przeponowy do odżelaziacza. Czy są jakieś przeciwwskazania?
Usunac zelazo mozesz na 3 sposoby.
- utlenic je tlenem z powietrza w zbiorniku bezprzeponowym, przepusic przez zloze filtracyjne ktore wylapie utlenione zelazo wzglednie na zlozu reszta zostanie utleniona iw wylapana.
- zastosowac zloze filtracyjne greensand, ktore samo utlenia zelazo, wiec moze dzialac z hydroforem przeponowy. Zloze trzeba co jakis czas zregenereowac silnym ultniaczem (nadmanganianem potasu) co wyklucza uzycie w polaczeniu z oczyszczalnia.
- zastosowac zloze jonowymienne, ktore usunie i twardosc i zelazo. Regeneruje sie to sola, wiec tez moze byc hydrofor przeponowy.

Ktora metoda jest najlepsza zalezy od ilosci tego zelaza, i innych parametrow wody, glownie pH.



Co steruje wydajnością pompy? Czy nie przypadkiem ciśnienie w zbiorniku hydroforowym? I jak nie ma go w instalacji to z jaką wydajnością działa pompa?
Zbiornik hydroforowy steruje tylko cyklami pracy - kiedy ma sie wlaczyc a kiedy wylaczc pompa.

Wydajnoscia pompy steruje fizyka. Jesli ustawisz nad pompa 30m pionowej rury to z jej konca wyplnie powiedzmy 3000L wody na godzine.
Jak ustawisz nad pompa 50m pionowej rury, to z jej konca wyplynie powiedzmy 1500L./h, bo pompa ma wieksze opory do pokonania.
10m slup wody generuje cisnienie 1atm. Czyli ustawienie hydroforu od 3 do 5 atm, daje pompie taki opor jakby miala pompowac taka rura skierowana do gor o dlugosci od 30-50m.
Jak wlaczysz pompe przy 3 atm, bedzie podawala iles wody. Jak dojdzie do 5atm, to bedzie podawala mniej wody.

Jak podlaczysz krotki waz do pompy to bedzie podawala maksymalna ilosc wody, bo praktycznie nie napotyka oporu.
To jest taka ilosc wody ktora producenci najczesciej pisza na opakowaniu pompy. Wydajnosc maksymalna 5m3/h!! Ale jak juz podlaczysz hydrofor ktora ma zostac dopompowany do np 4 atm, to juz wydajnosc spadnie do powiedzmy 2atm. Ale to sie pisze "malym druczkiem" ;-)


Jak nie wstawisz do instalacji zbiornika, wlaczysz pompe, ale odkrecisz w domu tylko jeden malutki kran, to przy malym wydatku wody pompa da rade dopompowac do duzego cisnienia, jakiego to z juz zalezy od konkretnej pompy. Moja pompa glebinowa, ktora przy hydroforze (3-5atm) ma wydajnosc w okolic 3m3/h gdyby pracowala przy jednym malutkim kranie dala by rade uzyskac okolo 9atm. A to juz niekoniecznie musi byc zdrowe dla instalacji.

Z drugiej strony masz pompy sterowane elektronicznie, ktore potrafia zmienic obroty silnika, dostosowujac sie do wydatku wody. Utrzymuja zadane cisnienie. Odkreasz 1 kran, leci malo wody, pompa kreci sie wolno tak zeby dac np 4atm. Odkrecisz 2 kran, leci wiecej wody pompa ciut przyspiesza dostosowujac obroty tak, zeby nadal utrzymywac zadane cisnienie. Wtedy praktycznie nie masz hydroforu. Stosuje sie tylko paro-litrowy zbiorniczek ktory zapewnai wode przez 1-2 sekundy az sie pompa rozkreci. Sama konstrukcja pompy jest ponoc przystosowana do czestych zalaczen. Ale jest to rozwiazanie drozsze. Zwykla glebinowka grundofosa choc i tak droga bo kosztujaca w okolicy 3000PLN, w wersji elektronicznej kosztuje juz 5000PLN.


marcin

small7
09-10-2013, 09:15
Tylko rozwiązanie z falownikiem generuje problem z napowietrzeniem wody. Nie ma zbiornika w którym następuje kontakt wody z powietrzem a więc też uzdatnianie ogranicza się do wymianay jonowej bądź złoża GreenSand.

andrzejku
09-10-2013, 12:16
Usunac zelazo mozesz na 3 sposoby.
- utlenic je tlenem z powietrza w zbiorniku bezprzeponowym, przepusic przez zloze filtracyjne ktore wylapie utlenione zelazo wzglednie na zlozu reszta zostanie utleniona iw wylapana.
- zastosowac zloze filtracyjne greensand, ktore samo utlenia zelazo, wiec moze dzialac z hydroforem przeponowy. Zloze trzeba co jakis czas zregenereowac silnym ultniaczem (nadmanganianem potasu) co wyklucza uzycie w polaczeniu z oczyszczalnia.
- zastosowac zloze jonowymienne, ktore usunie i twardosc i zelazo. Regeneruje sie to sola, wiec tez moze byc hydrofor przeponowy.
Ktora metoda jest najlepsza zalezy od ilosci tego zelaza, i innych parametrow wody, glownie pH.
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Właśnie chodziło mi o to czy jest możliwość odżelaźniania przy mniejszym zbironiku. Jutro będą badania fizykochemiczne i umieszczę je.



Zbiornik hydroforowy steruje tylko cyklami pracy - kiedy ma sie wlaczyc a kiedy wylaczc pompa. Wydajnoscia pompy steruje fizyka. Jesli ustawisz nad pompa 30m pionowej rury to z jej konca wyplnie powiedzmy 3000L wody na godzine.
Jak ustawisz nad pompa 50m pionowej rury, to z jej konca wyplynie powiedzmy 1500L./h, bo pompa ma wieksze opory do pokonania.
10m slup wody generuje cisnienie 1atm. Czyli ustawienie hydroforu od 3 do 5 atm, daje pompie taki opor jakby miala pompowac taka rura skierowana do gor o dlugosci od 30-50m.


Studniarz napisał mi:

Należy zastosować pompę o wydajności około 1000 litrów (wydajność można ustawić za pomocą zaworu precyzyjnej regulacji)

Czyli jak rozumiem nie da się ograniczyć wydajności pompy bo ona będzie pompować z taką wydajnością na jaką ją stać, chyba że ma jakieś sterowanie elektroniczne?

Czy jesteście w stanie mi jakoś pomóc z obliczeniem kiedy woda powinna mi się skończyć licząc, że od pompy do punktu poboru mam ok 45m, czyli jak rozumiem 4,5atm?
Chciałbym sprawdzić czy podana wydajność studni jest wartością prawidłową, bo ja wczoraj lałem wodę dwie godziny, ale wcześniej (firma która montowała pompę ciepła) też lała wodę (z tego co wiem 3-4h non stop i woda nadal miała dobre ciśnienie (przynajmniej na oko strumień był takiej samej długości w górę).

Trochę nie wierzę w wydajność studni 1,2m3/h bo robiłem badania geofizyczne i warstwy gruntu o tym samym oporze mam praktycznie stałe na całym obszarze działki. Tak jak pisałem wcześniej 3-5m od tej felernej studni mam studnię (abisynkę, tak to chyba się nazywa) o wydajności 6m3/h.

Jastrząb
09-10-2013, 12:31
Studniarz napisał mi:
Należy zastosować pompę o wydajności około 1000 litrów (wydajność można ustawić za pomocą zaworu precyzyjnej regulacji)

Zgaduje ze jest to zawor, ktorym mozna przymykac lub zamykac. Jak z rury 1 1.4" zrobisz paromilimetrowa dziurke to duzo wody tym nie poleci. Tylko to jest troche bez sensu, bo ladujesz mocna pompe po to zeby ja przytlumic. Duza pompa pracuje, zre prad, a pompuje przez mala dziurke. Nie mowiac o tym, ze nie mozna sobie bezkarnie pompy ograniczac, bo ma ona jakis miminalny przeplyw, chocby ze wzgledu na chlodzenie.
Jesli ten zawor ma ograniczyc pompe o 10% to OK, tragedii nie bedzie ani jakichs wydatkow na prad zbyt wielkich. Ale jak masz ograniczyc pompe o 60% to juz bez sensu.

marcin

Jastrząb
09-10-2013, 12:39
Czy jesteście w stanie mi jakoś pomóc z obliczeniem kiedy woda powinna mi się skończyć licząc, że od pompy do punktu poboru mam ok 45m, czyli jak rozumiem 4,5atm?4.5 atm to by bylo jakbys mial to rure pionowo do gory! Trudniej jest wode pchac do gory (bo ja grawitacja ciagnie) niz ja pompowac poziomo. Jak jest mniej wiecej w poziomie, to wchodza Ci tylko opory na samym tloczeniu wody przez rure. Zawsze jakies tam sa.

Czyli liczysz tak. Okreslasz roznice wysokosci miedzy dynamicznym lustrem wody a hydroforem. Poweidzmy ze lustro wody masz na -6m, w czasie pompowania obniza sie do -8m. Hydrofor stoi na +2m. Razem 10m, czyli 1 atm. Do tego opory na rurze, juz jakies mniejsze, nie umiem Ci powiedziec czy to bedzie 1 atm, czy 0,5 czy jeszcze mniej. Gdzies w internecie mozesz poszukac tabelek. Ale powiedzmy ze z racji 45m rury to jest 0,5 atm. Hydrofor pompujesz np 3-5atm, Srednio 4 atm. Patrzysz na wykres wydajnosci pompy w okolicach 5,5 atm, (4+1+0,5,) tudziez 55m, zalezy jak to jest opisane. O ile pamietam masz pompe SQ 3-55, wiec powinna ta pompa miec wydajnosc okolo 3m3 wlasnie.

Czym lales ta wode? Jesli to byl waz ogrodowy to on ma mala srednice. Jest pozaginany. Polej raz jeszcze ale do wiaderka i zmierz ile Ci z niego wody lec na minute. Moze leci wlasnie 1,2m3 /h wlasnie? Ta pompa da Ci te 3m3/h ale jak ja rura 5/4" podlaczysz. Jesli waz jest malej srednicy to stal sie "zaworem nieprecyzyjnej regulacji".

marcin

andrzejku
09-10-2013, 13:09
Czym lales ta wode? Jesli to byl waz ogrodowy to on ma mala srednice. Jest pozaginany. Polej raz jeszcze ale do wiaderka i zmierz ile Ci z niego wody lec na minute. Moze leci wlasnie 1,2m3 /h wlasnie? Ta pompa da Ci te 3m3/h ale jak ja rura 5/4" podlaczysz. Jesli waz jest malej srednicy to stal sie "zaworem nieprecyzyjnej regulacji".
marcin

Tak lałem wężem ogrodowym. Czyli najlepiej byłoby puszczać wodę z miejsca przyłączenia hydroforu, albo jak mniemam uruchomić wszystkie krany na raz?

Jastrząb
09-10-2013, 13:25
Tak lałem wężem ogrodowym. Czyli najlepiej byłoby puszczać wodę z miejsca przyłączenia hydroforu, albo jak mniemam uruchomić wszystkie krany na raz?
Na pewno lanie wody jednym odbiornikiem do tego o niezbyt duzym przeplywie nie jest metoda na oszacowanie wydajnosci studni.

marcin

small7
09-10-2013, 14:16
aby dobrze oszacować wydajność studni powinieneś najpierw lać wodę z pełną wydajnością pompy na tzw. wolny wypływ (podłączonej rurą np. PE o takiej samej średnicy jak króciec tłoczny pompy dla SQ 3-55 rura 1 1/4 "). Po uruchomieniu powinieneś oszacować jej wydajność tak jak Jastrząb pisał lać np. do wiaderka 10 l i zmierzyć w jakim czasie zostanie ono napełnione. Dzięki temu określisz z jaką wydajnością pompujesz wodę. Pompa powinna pracować cały czas i powinieneś obserwować czy przy tej wydajności następuje brak wody w studni. Możesz w czasie pracy mierzyć poziom lustra wody ( zapuszczasz na sznurku małą butelkę plastikową lekko napełnioną). Dzięki temu będziesz wiedzieć o ile obniża ci się lustro wody. Jeśli braknie ci wody to powinieneś zaworem zamontowanym na końcu rury przykryzować lekko przepływ i całą operację powtórzyć itd aż dojdziesz do takiej wydajności przy jakiej nie następuje brak wody w studni. Czasem może być konieczne opuszczenie pompy niżej bo lustro dynamiczne może się stabilizować na większej głębokości np 20 m.

andrzejku
09-10-2013, 21:02
Dzisiaj sobie trochę poeksperymentowałem.
Ogólnie płytkarzom kazałem jak będą do mnie na budowę przyjeżdżać odkręcać kran, aby studnia się "wypłukała" wg różnych informacji jakie gdzieś wyczytałem powinno pomóc. Na chwilę obecną woda mniej śmierdzi i jest czystsza niż jeszcze 3 dni temu, więc chyba to działa.

Zastanawiam się czy badania nie powinienem dopiero teraz zrobić.

Zgodnie z waszymi radami pobawiłem się w napełnianie wiaderka na czas. Wiaderko miało ok 15-20l pojemności (nie wiem dokładnie bo to było wiaderko po jakiejś zaprawie 20kg).
Czasy napełniania oscylowały między 20 a 30 sekund. Pompa przed napełnianiem wiaderka chodziła ok 2godzin.

Daje mi to z grubsza przedział między 1,8m3/h a 3,6 m3/h. Oczywiście to bardzo nieprecyzyjne obliczenia. Generalnie wody nie brakowało ale zauważyłem jakby drobne skoki ciśnienia.

andrzejku
10-10-2013, 14:57
No niestety wyniki badań chyba nie są za wesołe

mam przekroczone wartości:
- mętność: 80 NTU (dopuszczalne 1)
- zapach: nie akceptowalny - siana, torfu
- żelazo: 4000 ug/l Fe (dopuszczalne 200)
- Mangan: 510 ug/l Mn (dopuszczalne 50)

Pełen skan badań dostępny tutaj
https://docs.google.com/file/d/0B40U3YlRHw4kaWN0WEtqQzVBVnM/edit?usp=sharing

Co byście radzili?

[edit] Może jednak wypisze, bo nie każdy lubi otwierać pliki:
- Barwa rzeczywista 4,6 mg/l Pt
- Barwa pozorna: brunatno-żółta
- pH 7,3 (norma 6,5-9,5)
- przewodność właściwa w temp 25C: 524 uS/cm (norma 2500)
- twardość 319 mg/l CaCo3 (norma 60-500)
- chlorki: 4 mg/l Cl (norma 250)
- Amonowy jon: 0,395 mg/l NH4 (norma 0,5)
- azotyny p.o.<0,1 mg/l NO2 (norma 0,5)
- azotany p.o.<0,1 mg/l NO3 (norma 50)
- indeks nadmangananiowy: 3,5 mg/l O2 (norma 5)

Jastrząb
10-10-2013, 15:34
No niestety wyniki badań chyba nie są za wesołe

mam przekroczone wartości:
- mętność: 80 NTU (dopuszczalne 1)
- zapach: nie akceptowalny - siana, torfu
- żelazo: 4000 ug/l Fe (dopuszczalne 200)
- Mangan: 510 ug/l Mn (dopuszczalne 50)

Pełen skan badań dostępny tutaj
https://docs.google.com/file/d/0B40U3YlRHw4kaWN0WEtqQzVBVnM/edit?usp=sharing

Co byście radzili?
Woda bardzo podobna do mojej. pH 7,35, 3.5mg Fe i 0,5mg Mn. U Ciebie ciut wiecej zelaza.
Metnosc pochodzi pewnie od zelaza, czesc zapachu takze.
Potrzebujesz solidniej wielkosci odzelaziacza. U mnie 13" daje rade po dobrym napowietrzeniu w zbionriku 300L.
Ty takiego nie mozesz postawic jak rozumiem, wiec zostaje Ci praktycznie greensand regenerowany nadmanganianem potasu. Mam nadzieje, ze oczyszcalni nie posiadasz bo wtedy to juz dupa.


marcin

andrzejku
10-10-2013, 15:38
nie, posiadam szambo szczelne :D

czy coś takiego by wystarczyło:
http://cristalaqua.pl/index.php?kat=225&pages=3&start=0&ord=1&prod=366

rozumiem, że do tego typu odżelaziacza wrzucam co jakiś czas nadmanganian potasu i na tym polega ta regeneracja?

Jastrząb
10-10-2013, 15:45
nie, posiadam szambo szczelne :D
Tak bardzo sie nie ciesz. Jedno plukanie takie filtra to pewnie dobre pareset litrow sciekow ekstra :-/ I tak pewnie nie rzadziej niz co 2 tygodnie. A optymalnie co tydzien.

marcin

andrzejku
10-10-2013, 15:49
no to mnie zasmuciłeś a już myślałem, że będzie łatwiej :(

a mógłbyś dokładniej określić? Pozwoliłoby mi to określić jak często szambo by trzeba wymieniać, bo jak rozumiem, nie można tego odprowadzać w jakąś studzienkę chłonną?
To zależy od ilości zużywanej wody przez domowników?

andrzejku
10-10-2013, 16:05
No to w sumie jak warunki są już znane to z chęcią na PW zapoznam się z ofertami: doboru urządzeń do warunków + montażem stacji uzdatniania wody.

Miejsce instalacji 05-830 Rusiec k/Nadarzyna

Jastrząb
10-10-2013, 16:20
no to mnie zasmuciłeś a już myślałem, że będzie łatwiej :(

a mógłbyś dokładniej określić? Pozwoliłoby mi to określić jak często szambo by trzeba wymieniać, bo jak rozumiem, nie można tego odprowadzać w jakąś studzienkę chłonną?
To zależy od ilości zużywanej wody przez domowników?
Mozna do studni chlonnej. Tylko musisz miec osobne wyprowadzenie sciekow.
Praktycznie od ilosci domownikow to nie zalezy. Teoretycznie mozesz sobie taki filtr co 2 miesaice zregenerowac, ale zwieksza to ryzyko zlepiania sie zloza, oraz tego ze cos na nim "urosnie". Najczescie podawane zalecane czestotliwosci plukania to co 1-2 tygodnie. Fachowcy nie zalecaja przekraczac takiego terminu.

Duzy, 13" greensand bedzie wymagal do plukania wedlug katalogu, 2,1-2,5m3/h. To jest jakies 35-41L/min.
Tak na "bidnie"; Pluczesz taki filtr pare minut, powiedzmy 8, potem regenerujesz, wtedy leci maciupko wody, potem znowu pluczesz pare minut, dajmy na to 5, eby wyplukac z filtra nadmanganian. Potem szybkie ulozenie zloza, tez z pelna predkoscia. Razme to daje jakies 15minut przeplywu na poziomie 38L/minute. Czyli 570L plus troche na sama regeneracje. Powiedzmy 650L, minimum 2 razy w miesiacu. Czasy mozna skrocac, patrzac co leci z poluczynami. Jesli szybciej niz po 8 minutach woda sie wyklaruje, mozna skrocic.
Ale nie kazda glowica sterujaca daje mozliwosc ustawienia kazdego etapu z palca, niektore maja predefiniowane programy.


Mniejszy filtr, np 10" to polowa tej wody, ale i wieksza szansa ze sobie nie poradzi z taka iloscia zanieczyszczen.


marcin

Jastrząb
10-10-2013, 16:32
No to w sumie jak warunki są już znane to z chęcią na PW zapoznam się z ofertami: doboru urządzeń do warunków + montażem stacji uzdatniania wody.

Miejsce instalacji 05-830 Rusiec k/Nadarzyna
Widzisz, a ja przed 2 tygodniami z drugiej strony nadarzyna oddalem w "nieforumowe rece", 3 letniego 13" greensanda w dobrym stanie za psie pieniadze :-/

marcin

small7
10-10-2013, 19:41
Popłuczyn po regeneracji nadmanganianem potasu nie wolno odprowadzać do studni chłonnej a tylko do szczelnego szamba. Co więcej w zgodzie z przepisami prawa nie wolno też odprowadzać do studni chłonnej popłuczyn po płukaniu zwykłego odżelaziacza bo aby to robić to najpierw popłuczyny muszą się odstać a dopiero po kilku godzinach można je np rozsączyć ale na to wszystko trzeba mieć operat wodnoprawny. Ja generalnie Green Sand proponowałbym tylko w ostateczności (większe koszty, problem z popłuczynami). Andrzejku napisz jak masz wykonaną obudowę studni czy masz jakieś kręgi czy tylko rura studzienna ci z ziemi wystaje (bo i takie widziałem). Ja z braku miejsca w kotłowni hydrofor 300 l wstawiłem pod ziemię w obudowę studni głębinowej ( kręgi o średnicy 1400mm). Jeśli nie masz obudowy może by warto o czymś takim pomyśleć, Mnie cały koszt obudowy zamknął się w kwocie 1000zł. W kotłowni o pow. 3,8 m2 mam piec na ekogroszek +bojler 200 l i dwustopniową stację uzdatniania wody.

andrzejku
10-10-2013, 22:04
Mam studnię obudowaną, ale problemem może okazać się ziemia na mojej działce (sama glina), długo woda stoi i mogłaby zalewać hydrofor.
Dlatego zacząłem się zastanawiać po tym jak napisałem o studni chłonnej, że to musiałby być chyba dosyć spora studni, więc to odpada.
Najwyżej będę częściej opróżniał szambo.

Studnia ma jakąś szczelną nakładkę, aby woda powierzchniowa się nie dostała do środka studni.

PS. qbek17 ma jakąś ciekawą propozycję, muszę go zwerbować na spotkanie przy kawie (oczywiście wody z butelki nie ze studni :D)

Oto jego propozycja:

I stopień:
Odżelaziacz z greensandem, ale mniejszy (zajmuje mniej miejsca i zużywa mniej wody na płukanie)
II stopień:
Filtr z żywicą multimedialną - do usuwania pozostałego żelaza i manganu, a także twardości i organiki (utlenialności).
To rozwiązanie jest droższe w zakupie ale daje więcej efektów i jest pewniejsze. Wymaga też podłączenia dwóch filtrów i zbiornika na sól i nadmanganian.

Jastrząb
11-10-2013, 08:53
Ja generalnie Green Sand proponowałbym tylko w ostateczności (większe koszty, problem z popłuczynami).
Ale tu jest wlasnie chyba taka ostatecznosc. Nie ma gdzie wstawic hydroforu. Nie wiem jak obudowe studni zrobiles za 1000PLN. Jak szukam to kregi 1400/500 to koszt od 350 do 450PLN za sztuke. Potrzebne 4. Wychodzi 1400-1800. Za darmo nikt tego nie przywiezie. Za darmo nie wykopie dziury w ziemi, do wlozenia tego w wykop musisz uzyc ciezkiego sprzetu. Do tego potrzebujesz przynajmniej wlazu jakiegos. W mokrym terenie wypadaloby wylac dno. WIec wyjdzie 2000PLN, a w gliniastym terenie z wysokim poziomem wody i tak nie bedzie szczelne. Do tego hydrofor na pewno przezyje krocej poz ziemia gdzie ciagle mokro jest.

marcin

Jastrząb
11-10-2013, 08:56
I stopień:
Odżelaziacz z greensandem, ale mniejszy (zajmuje mniej miejsca i zużywa mniej wody na płukanie)
II stopień:
Filtr z żywicą multimedialną - do usuwania pozostałego żelaza i manganu, a także twardości i organiki (utlenialności).
To rozwiązanie jest droższe w zakupie ale daje więcej efektów i jest pewniejsze. Wymaga też podłączenia dwóch filtrów i zbiornika na sól i nadmanganian.

I to jest dobra propozycja. Zwlaszcza ze przy okazji pozbedziesz sie sporej twardosci.
Na mniej miejsca na mniejszy greensand bardzo nie licz. To jest "pare" centymetrow oszczednosci. Filtr 13" ma srednice 30cm, 10" 25cm. No ale jak wyjatkowo ciasno tam masz, to kazdy centymetr moze miec znaczenie.

marcin

small7
11-10-2013, 09:28
Ale tu jest wlasnie chyba taka ostatecznosc. Nie ma gdzie wstawic hydroforu. Nie wiem jak obudowe studni zrobiles za 1000PLN. Jak szukam to kregi 1400/500 to koszt od 350 do 450PLN za sztuke. Potrzebne 4. Wychodzi 1400-1800. Za darmo nikt tego nie przywiezie. Za darmo nie wykopie dziury w ziemi, do wlozenia tego w wykop musisz uzyc ciezkiego sprzetu. Do tego potrzebujesz przynajmniej wlazu jakiegos. W mokrym terenie wypadaloby wylac dno. WIec wyjdzie 2000PLN, a w gliniastym terenie z wysokim poziomem wody i tak nie bedzie szczelne. Do tego hydrofor na pewno przezyje krocej poz ziemia gdzie ciagle mokro jest.

marcin

To u Ciebie niezłe ceny rypią. U mnie koszt całej obudowy włącznie z włazem najazdowym i transportem wyniósł 1000 zł. Obudowa z dwóch kręgów a nie jak piszesz 4 Dolny krąg o wysokości 100 cm wykonany z dnem a górny wysokość 60 cm. Spokojnie mieści się hydrofor 300 l.

andrzejku
11-10-2013, 09:39
No cenią się w okolicach, np. kowala biorę z Opoczna :)
Zobaczę co dzisiaj będzie po spotkaniu z qbek17.
Każdy cm jest dla mnie ważny + jak sam wspomniałeś, że mniejszy odżelaziacz potrzebuje połowę mniej wody na regenerację + wydajność studni może być zapewne niższa.

Nie wiem jak to z tym drugim proponowanym filtrem.

Czy te zbiorniki na nadmanaganian potasu + sól do regeneracji można przestawiać jakoś?

btw. dzisiaj jakiś znajomy mojego teścia, powiedział, że trochę za wcześnie zbadałem wodę, że powinienem po 2 miesiącach.

andrzejku
11-10-2013, 09:51
A jeszcze co do hydroforu. To kiedyś zamierzam postawić garaż (jak finanse pozwolą to w przyszłym roku), więc wtedy mógłbym w razie potrzeby zainstalować hydrofor w garażu i wymienić część instalacji o ile będzie taka potrzeba i obecne rozwiązanie się nie sprawdzi.

Co do wielkości kotłowni to budowałem dom z projektu (z małą zmianą - zrobiłem wejście do kotłowni z łazienki):
http://archon.pl/gotowe-projekty-domow/dom-w-rododendronach/m40f51f2cc6a5b

Nie przewidziałem, że pompa ciepła aż tyle miejsca zajmie, a rurki do pompu + zbiorniki wyrównawcze to 1/4 kotłowni.
Dodatkowo jeszcze tam mam centralny odkurzacz (wisi już) i chyba o tym nie pisałem, ale pralkę tam chcę wstawić, to też dla mnie ważne :)

Obecnie planuję zamontować hydrofor przeponowy 80l i powiesić go pod sufitem, a pod hydroforem umieścić SUW.
Instalacja miała być przygotowana pod montowanie SUW ale dzisiaj zapewne wszystko się okaże.


btw. Teraz widząc wielkość hydrofora zainstalowałbym go pod schodami, ale na to jest za późno bo mam pod schodami skrzynkę z rozdzielaczem do ogrzewania podłogowego, a tam w razie co muszę mieć dojście.

Jastrząb
11-10-2013, 09:55
To u Ciebie niezłe ceny rypią. U mnie koszt całej obudowy włącznie z włazem najazdowym i transportem wyniósł 1000 zł. Obudowa z dwóch kręgów a nie jak piszesz 4 Dolny krąg o wysokości 100 cm wykonany z dnem a górny wysokość 60 cm. Spokojnie mieści się hydrofor 300 l.Podalem ceny z internetu/allego. TO zazwyczaj jest dobry wyznacznik.

marcin

Jastrząb
11-10-2013, 09:59
Czy te zbiorniki na nadmanaganian potasu + sól do regeneracji można przestawiać jakoś?

btw. dzisiaj jakiś znajomy mojego teścia, powiedział, że trochę za wcześnie zbadałem wodę, że powinienem po 2 miesiącach.
Zbiorniki sa podlaczone dosyc elastyczna rurka, mozna to przesuwac swobodnie.
Jesli studnia zostala zrobiona poprawnie i poprawnie odizolowana od powierzchni to moim zdaniem badanie wody mozna zrobic od razu, oby dobrze studnie przepompowac. To co jest w warstwie wodonosnej sie przez te 2 miesiae nie zmienic, bo niby jak.
Odczekiwanie 2 miesiace moze miec wiecej sensu dla badan biologicznych.

marcin

andrzejku
11-10-2013, 10:24
To co jest w warstwie wodonosnej sie przez te 2 miesiae nie zmienic, bo niby jak.


Może mieć trochę sensu (podobnie powiedziała mi babka z laboratorium, w którym badałem wodę).
Tak sobie myślę, że jak woda będzie na bieżąco zużywana to na dnie studni wytworzy się coś w rodzaju dołka i będzie mniej zasysanej ziemi z wodą.
Zresztą po tym jak od poniedziałku (dnia pobrania próbki) codziennie pompuję wodę po 3-4h non stop, zauważam poprawę przejrzystości, więc może coś w tym jest.

Jastrząb
11-10-2013, 10:48
Może mieć trochę sensu (podobnie powiedziała mi babka z laboratorium, w którym badałem wodę).
Tak sobie myślę, że jak woda będzie na bieżąco zużywana to na dnie studni wytworzy się coś w rodzaju dołka i będzie mniej zasysanej ziemi z wodą.
Zresztą po tym jak od poniedziałku (dnia pobrania próbki) codziennie pompuję wodę po 3-4h non stop, zauważam poprawę przejrzystości, więc może coś w tym jest.
Na dnie studni nie ma zadnego "dolka". Masz tam rurke z dziurkami, owinieta jakas siatka. Ta rura powinna byc obsypana zwirem filtracyjny,Calosc tkwi sobie w warstwie wodonosnej. Warstwa wodonosna to takze zwir, raczej gruby, pomiedzy ziarnami tego zwiru siedzi woda. Dzieki temu mozesz ja szybko wypompowywac. Powyzej warstwy wodonosnej powinno byc szczelne odzielenie tej warstwy wodnosnej od wyzszych warstw. Wiercac zrobiles dziure wieksza niz rura studzienna, wiec powinno to byc dookola uszczelnione. Glina czy czyms o podobnych wlasciwosciach. Profesjonalne firmy stosuja peczniejace glinki jakies, ktore sie wsypuje, pod wplywem wilgoci pecznieja i klajstruja wszystko.
Jesli to tak zostalo zrobione, wlaczasz pompe,. wode dostajesz tylko z warstw wodonosnej, do ktorej masz uszczlenione przejscie swoja rura. Jesli przez 2 miesaice woda sie zmienia, to znaczy ze cos zostalo spaprane, zle uszczelnione itp. Kilkanascie godzin pompowania powinno wyplukac z warstwy wodonosnej pozostaloscisyfu ktory sie tam w czasie wiercenia dostal.

Odstaw ta poprawiona przejrzystosc w otwartym naczyniu na pare godzin, to zobaczysz co Ci utlenione zelazo z ta przejzystoscia zrobi.

Jesli studnia zostala zrobiona zle, np nie zostala dobrzez zaizolowanao czym pisalem wyzej, to wzdluz rury oslonwej Twojej studni leci tam sobie wolniej lub szybciej syf z powierzchni. Wtedy moze byc tak, ze wlaczasz pompe woda leci brudniejsza, jak przepompujesz, czystsza.

marcin

small7
12-10-2013, 07:58
Podalem ceny z internetu/allego. TO zazwyczaj jest dobry wyznacznik.

marcin

Masz rację allegro dobry wyznacznik. Chwila szukania i masz http://allegro.pl/kregi-betonowe-przepusty-fi-1200mm-wyprzedaz-i3616701371.html
Koszt materiału mniej niż 600 zł.

Jastrząb
12-10-2013, 09:01
Masz rację allegro dobry wyznacznik. Chwila szukania i masz http://allegro.pl/kregi-betonowe-przepusty-fi-1200mm-wyprzedaz-i3616701371.html
Koszt materiału mniej niż 600 zł.
Dobre sobie :-)
Czyli wedlug Ciebie zrobienie obudowy z kregow 1400mm za 1000PLN to:
- czekanie (nie wiadomo ile na jakas wyprzedaz)
- zrobienie nie z 1400 tylko 1200mm

WIesz, na promocje/wyprzedaz mozna czekac, tylko nie wiadomo czy sie doczekasz. Jeszcze raz, cena cennikowa kregu 1400/500 oscyluje w okolicach 400PLN.

marcin

andrzejku
12-10-2013, 23:49
Wczoraj spotkalem się z qbek17 na mojej budowie i jestem już raczej przekonany do jego rozwiązania. Najgorszą rzeczą jakiej nie przewidziałem to ilość wody potrzebnej do regeneracji ale do częstej wumiany szamba pewnie da się przywyknąć ;) no jeszcze tylko kwestia owtatecznych kosztów.

Jastrząb
13-10-2013, 08:06
Najgorszą rzeczą jakiej nie przewidziałem to ilość wody potrzebnej do regeneracji ale do częstej wumiany szamba pewnie da się przywyknąć ;) no jeszcze tylko kwestia owtatecznych kosztów.Jak wiekszosc ludzi przed Toba ;-) Ja nie przypuszczalem ze bede mial tyle sprzetow do pomieszczenia technicznego i wybierajac projekt domu nie patrzylem na wielkosc pom. technicznego. Jest jakies 4-5m, wiec male. Filtry i hydrofor siedze wiec w garazu.
Dzisiaj nawet bym nie spojrzal na pomieszczenie techn. mniejsze niz powiedzmy 10m.

marcin

andrzejku
16-10-2013, 22:45
Dzisiaj zamontowali mi hydrofor i jest o już odpowiedniej wielkości do mojej kotłowni :D

218906

a tutaj uzdatniacz dwustopniowy, który podłączymy z pomocą qbka w najbliższym czasie :)

218907

I takie rozwiązanie jest chyba dla mnie najbardziej optymalne w mojej sytuacji.

andrzejku
20-10-2013, 14:51
No i pojawił się kolejny problem...

Zamontowaliśmy z qbkiem SUW i okazało się, że w instalacji brakuje ciśnienia. Znaleźliśmy przyczynę, otóż przycczyną jest filtr mechaniczny.
Bardzo szybko się zapycha, np. podczas płukania filtr zapchał się po 2 minutach. tymczasowo wyciągnęliśmy "koszyczek" z urządzenia i puściliśmy pierwsze uruchomienie bez wstępnej filtracji mechanicznej.

Czy ktoś ma radę na zapychający się filtr mechaniczny?

Z tego co pisał studniarz umieścił pompę 0,5m nad dnem studni.
Czy podniesienie pompy może coś pomóc, ewentualnie czy da się temu w jakiś inny sposób zaradzić?