dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Question Instalacja ciepłej wody użytkowej - wysokie ciesnienie.

    Witajcie.

    W mojej instalacji CWU mam 300 ltr zbiornik, w ktorym podgrzewam wode do t=ok 55 st C. W trakcie podgrzewania rosnie cisnienie w ukladzie. Przy podgrzeniu wody do podanej temperatury cisnienie buduje sie do 6 bar (tyle wskazuje zainstalowany w ukladzie manometr). Te 6 bar wydaje mi sie troche z duzo zwlaszcza, ze woda zimna podawana jest z wodociagu pod cisnieniem ok 3 bar (zainstalowany za licznikiem wody reduktor jest na tyle ustawiony). Instalacja byla testowany na ok. 8 bar wiec na razie na szczescie nie ma przeciekow ale na dluzsza mete 6 bar moze narobic klopotu.
    Poza tym co jakis czas powinno sie CWU przegrzac do wyzszej temperatury w celu zabicia bakterii legionelli czy cos takiego. (ok. 90 st C). Raz probowalem wlaczyc ta funkcje ale przy jakichs 70 st. C i cisnieniu 7,5 bar zadzialal zawor bezpieczestwa i spuscil wysokie cisnienie wody w garazu. Pytalem kilka razy instalatora o ten problem, a on 3 x wymienial juz naczynie wzbiorcze na wieksze. Mowil cos o jakims zaworze zwrotnym w naczyniu , ktorego nie powinno tam byc. Wymiana bez zadnych rezulatow. W intalacji CWU ciagle jest te 6 bar. Po odkreceniu kranu z ciepla woda poczatkowo cisnienie jest duze po czym (ok 5-10 sekund) wyraznie spada do tego samego jak woda zimna (3 bar) - to samo obserwuje na manometrze. Po zakreceniu kranu cisnienie cieplej wody wzrasta powoli do 6 bar (trwa to ok 30 sekund) i na tej wartwosci sie zatrzymuje. Domyslalem sie ze w ukladzie jest pompa cyrkulacji i, ze moze ona wlaczajac sie dobudowuje cisnienie CWU ale ostatnio w domu nie bylo pradu i zadna pompa dobijac cisnienia nie mogla a mimo to sytuacja z rosnacym cisnieniem pozostala. Wyglada na to, ze samo cisnienie wynosi 6 bar w samym zbiorniku i to on je dobija. Ciekawe jednak ze nie utrzymuje sie na dluzszy czas tylko po odkreceniu kranu spada do tego w wodociagu, a pozniej znow sie dobija.
    Czy ma ktos z Was podobne doswiadczenia - ewentualnie moze mi podpowiedziec co jest zle bo cisnienie 6 bar nie jest chyba norma?
    Jesli pojawia sie jakies pytania lub potrzebne sa dodatkowe informacje prosze pytac.

    Z gory dziekuje za pomoc.

    Pozdrawiam Alek
    budować, budować, nie pytać... budować

  2. #2
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!!FORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar Zbigniew100
    Zarejestrowany
    Jun 2009
    Posty
    5.440
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    6

    Domyślnie

    Jakie jest naczynie ?
    Powinno być 140 l
    Zawór zwrotny wymagany i niezbędny.

  3. #3

    Domyślnie

    Czesc. Dzieki za zainteresowanie.

    Naczynie ma na oko 40-50 ltr (porownanie z 18 ltr naczyniem na ciepla wode bo to jest pod sufitem i nie bardzo moge odczytac z niego dane) ale z poczatku bylo 18 ltr - to bylo wymienione na troche wieksze i teraz 3 raz na to. Czy to oznacza ze za male naczynie nie przejmuje cisnienia z 300 ltr zbiornika CWU? Tylko ze na moje oko w miejscu w ktorym obecnie jest naczynie nie ma juz miejsca na wieksze. Drugi temat to ze samo naczynie jest koloru niebieskiego a naczynie na ogrzewaniu jest czerwone. Nie wiem czym ma to jakis wplyw na parametry jego pracy ale skoro sa kolory to cos wskazuja?
    Pan instalator przy mnie wydlubywal plastikowy zawor zwrotny z naczynia twierdzac, ze to ono winne jest problemu. Pozniej je wymienil ale nie wiem czy wydlubal tez z kolejnych montowanch bo mnie przy tym nie bylo...mam nadzieje ze nie ale na pewno zapytam.
    Czy jest jakas mozliwosc ingerencji w cisnienie odbierane samgo naczynia bo widzialem ze Pan cos tam regulowal z manometrem i pompka?
    budować, budować, nie pytać... budować

  4. #4
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!!FORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar Zbigniew100
    Zarejestrowany
    Jun 2009
    Posty
    5.440
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    6

    Domyślnie

    Pasowało by zobaczyć twój układ.
    Naczynia czerwone mają ciśnienie robocze 1,5 at. czyli są do co .
    Niebieskie maja ciśnienie robocze 4 at. są do wody ciepłej.
    Takie ma być zamontowane.
    Co wydłubał ? Tam nie ma nic do usuwania.
    W naczyniu zwrotnym nie ma żadnego zaworu zwrotnego , trzeba go dodatkowo zamontować.
    Nic nie ma potrzeby regulować w naczyniu wzbiorczym.

    Potrzebne są dwa naczynia.
    jedno do centralnego jeżeli jest obieg zamknięty na 1,5 at. i osobne do wody na 4 at.

    Jeszcze raz sprawdzę to 140 l, może trochę przesadziłem.
    Ostatnio edytowane przez Zbigniew100 ; 14-02-2011 o 13:40

  5. #5
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!!FORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar Zbigniew100
    Zarejestrowany
    Jun 2009
    Posty
    5.440
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    6

    Domyślnie

    Tak , pomyliłem się 30 lit powinno wystarczyć.
    Przyczyna pewnie jest w tym niskim ciśnieniu roboczym naczynia.
    Trzeba je zmienić.
    Można dobić powietrza pompką samochodową.

  6. #6
    SYMPATYK FORUM (min. 10) Avatar krzych_krak
    Zarejestrowany
    Jan 2012
    Skąd
    Krzeszowice
    Kod pocztowy
    32-065
    Posty
    23

    Domyślnie

    Mam następujący problem - za licznikiem założony reduktor ciśnienia wody, ustawiony na 3 atm. Pierwszy niepokojący fakt, to taki, że ciśnienie samoczynnie zwiększa się do 4,5 - 5 atm po dłuższej chwili nie spuszczania wody. Co ciekawe, w przypadku kiedy odkręcam kran, pierwszy "dryg" wody ma odpowiednie, satysfakcjonujące ciśnienie, jednak po 5 sekundach ciśnienie wody spada co poziomu dosyć kiepskiego (jakieś 3 litry wody na minutę). Jeszcze gorzej kiedy działają dwa odbiorniki wody, np. napełnia się zbiornik w toalecie i jednocześnie odkręcam kran - wtedy jest tragedia. Kiedy podkręcę reduktor do 4 - 4,5 atm na wstępie, to po pewnym czasie na instalacji robi się 6 - 6,5 , co powoduje dosyć intensywne kapanie z zaworu bezpieczeństwa bojlera (6 atm). Wtedy jednak ciśnienie w kranie jest zadowalające. Natomiast na dłuższą metę wydaje mi się, że takie ciśnienie na poziomie blisko 7 atm, jest zabójcze dla instalacji.
    Przyznam też, że mam problem z ustawieniem tego reduktora (kupiłem reduktor Diamonda za 30 zł i trochę żałuję). A mianowicie, jak właściwie należy go regulować? W momencie kiedy kran jest otwarty (wtedy ciśnienie przepływu przez reduktor wynosi jakieś 0,5 atm , a po zamknięciu kranu zwiększa się do 4 atm, a dalej jak opisywałem), czy kiedy kran jest zamknięty (wtedy nie widać zmiany ciśnienia, aż do momentu odkręcenia kranu). Kiedy przy otwartym kranie ustawiam reduktor na 1,5 atm , to po jego zamknięciu jak wyżej wspominałem, wskazówka sięga nawet 6,5 atm , a to już powoduje kapanie z bojlera no i strach ogólnie na miernik ciśnienia wtedy patrzeć. Ale przynajmniej ciśnienie wody jest zadowalające.
    Stąd moje pytanie - co może być przyczyną? Uszkodzony reduktor? Czy może brak naczynia przeponowego (tak - nie mam go i hydraulik nawet nie wspomniał o czymś takim w momencie kiedy robił instalację, więc nie wiem czy jest niezbędne). Póki co budowa jest w powijakach (mam dwa odbiorniki wody - wanna i toaleta + zmywarka i pralka), a co będzie jak dojdą kolejne krany? Wtedy to dopiero będzie tragedia podejrzewam, jeżeli teraz napełniam 10 litrowe wiadro blisko 3 minuty.

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc.

  7. #7

    Domyślnie

    @krzych_krak dobrze zdiagnozowałeś problem. Ja też myślałem że to kłopot z reduktorem. Mam dwa bojlery 140l nagrzewane z dwóch różnych żródeł. Panaceum na te objawy było naczynie przeponowe 18l. Ja mam akurat kolor biały AIRFIX A Flamco. Zamontowałem go dodając na sieci za reduktorem trójniki z zaworami do podłączenia go. W razie awarii naczynia mogę zawory zamknąć i nie odstawiać wody przy wymianie zbiornika przeponowego.

  8. #8

    Domyślnie

    Cytat Napisał Zbigniew100 Zobacz post
    Naczynia czerwone mają ciśnienie robocze 1,5 at. czyli są do co .
    Niebieskie maja ciśnienie robocze 4 at. są do wody ciepłej.
    Ciśnienie zawsze można zmienić. Kolor oznacza coś innego.
    • Czerwone - do wysokiej temperatury, membrana nie może mieć kontaktu wodą do picia. czyli do instalacji CO.

    • Białe - do kontaktu z wodą przeznaczoną do picia, odporne na wysoką temperaturę. Czyli do zastosowania w instalacji cwu po stronie ciepłej. Np. w pionach do eliminacji uderzeń hydraulicznych.

    • Niebieskie - do kontaktu z wodą przeznaczoną do picia, jednak tylko do pracy z niską temperaturą. Optymalne do kompensacji temperaturowej ciśnienia zasobnika

  9. #9
    SYMPATYK FORUM (min. 10) Avatar krzych_krak
    Zarejestrowany
    Jan 2012
    Skąd
    Krzeszowice
    Kod pocztowy
    32-065
    Posty
    23

    Domyślnie

    Czyli rozumiem, że w moim przypadku montaż naczynia przeponowego rozwiąże problem? Ciśnienie ustawione na 3 atm będzie stałe i nie będzie rosło po pewnym czasie nieupuszczania wody? I przede wszystkim czy nie będzie spadku ciśnienia na kranach chwilę po ich otwarciu?

    W takim razie jaki nalepiej wybrać? Biały czy niebieski? Ktoś może podać orientacyjny koszt takiej przeróbki? Mam bojler 140l.

  10. #10

    Domyślnie

    Jeśli możesz wpiąć się pomiędzy zawór zwrotny a zasobnik wystarczy ci naczynie niebieskie. Jeśli przyłączysz je do wyjścia zasobnika wybierz białe. Naczynie 8l to ok. 100zł, do tego trójnik zawory.

  11. #11
    SYMPATYK FORUM (min. 10) Avatar krzych_krak
    Zarejestrowany
    Jan 2012
    Skąd
    Krzeszowice
    Kod pocztowy
    32-065
    Posty
    23

    Domyślnie

    Czy niezależnie od tego jakie wybiorę, rozwiąże to moje problemy - niekontrolowany wzrost ciśnienia w instalacji i straty ciśnienia na kranach? Bo raczej preferowałbym białe, z tego względu, że między zaworem zwrotnym, a bojlerem, nie mam za pierona miejsca...
    W przypadku białego i tak czeka mnie też przeróbka instalacji (bojler poziomy pod samym sufitem, podobnie jak instalacja z ciepłą wodą - czyli podejrzewam, że muszę zrobić zejście w dół od bojlera, bo zbiornik przeponowy jest zasilany od dołu?).
    Ostatnio edytowane przez krzych_krak ; 23-01-2012 o 12:44

  12. #12

    Domyślnie

    Cytat Napisał william.bonawentura Zobacz post
    Ciśnienie zawsze można zmienić. Kolor oznacza coś innego.
    • Czerwone - do wysokiej temperatury, membrana nie może mieć kontaktu wodą do picia. czyli do instalacji CO.

    • Białe - do kontaktu z wodą przeznaczoną do picia, odporne na wysoką temperaturę. Czyli do zastosowania w instalacji cwu po stronie ciepłej. Np. w pionach do eliminacji uderzeń hydraulicznych.

    • Niebieskie - do kontaktu z wodą przeznaczoną do picia, jednak tylko do pracy z niską temperaturą. Optymalne do kompensacji temperaturowej ciśnienia zasobnika
    A szare? Moje jest szare...

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony