Dom ekonomiczny powinien być prosty, zwarty, bez zbędnych (i przemijających z modą) dodatków... ale warto też, by nie wyglądał jak paczka pocztowa (z uniesionymi połami), ani jak uboga wersja tego co mają inni
Chciałbym pokazać propozycję uwzględniającą zarówno optymalizację konstrukcji, jak i estetykę.
Bardzo proszę znawców o udział w dyskusji, co do konstrukcji oraz wszystkich o ocenę, czy wizualnie jest do przyjęcia (będę również wdzięczny za niewklejanie w tym wątku setek innych projektów).
Dom jest oszczędny zarówno w ilości potrzebnego materiału, jak i nakładów i zaawansowania prac.
Wymiary wew. 10,5m x 14m powierzchnia ok 150m2
1. Fundament oparty jest na 3 równoległych ławach.
2. Z cegieł lub bloczków betonowych murujemy 3 cienkie (25cm) równoległe ściany w kształcie trapezu. Wierzchem ścian kładziemy zbrojonie (żelbet) wchodzące w fundament. Zbrojenie to połączone jest dodatkowo z poprzeczną belką żelbetową. Optymalny proces betonowania w tym etapie polecam do omówienia.
W ten sposób powstaje nośna konstrukcja budynku. Murowane ściany służą a) zachowaniu idei dom murowanego, b) bezwładności termicznej c) pomagają w szalunku. Murowanie ściany środkowej nie jest konieczne, ale raczej zasadne - przynajmniej w części, dla podparcia żelbetu. Przy ścianach murowanych biegną szyby kominów (obok zbrojenia)
3. Posadzka. Zaproponowałem lekką posadzkę uniesioną nad grunt, opartą na żebrach podpartych ścianami ew. dodatkowo palami, od dołu. Uniesiona posadzka umożliwia docieplenie zewnętrzne zwykłym styropianem (od spodu) i odcięta jest od wody. Być może jest też tańsza z racji ograniczenia prac ziemnych, ale to poddaję dyskusji. W każdym razie zaproponowana konstrukcja pozwala na jej zastosowanie. Można oczywiście zastosować posadzkę na gruncie.
4. Strop. Tutaj dowolne rozwiązanie dla dachu płaskiego - powinno być tańsze od dwuspadu, zakończone papą. Można zastosować strop lany z szlunkiem styropianowym (Sukiennik), lub strop drewniany. Konstrukcja pozwala na docieplenie od środka, wtedy górna warstwa bloczków ściany murowanej (pod żelbetem) powinna być zastąpiona blokami termoizolacyjnymi.
5. Drzwi i otwory okienne. Tutaj także oszczędność, większość okien osadzanych będzie pomiędzy belkami drewnianymi ścian podłużnych lekkich. Okna w tych ścianach pozbawione są mostków termicznych. W wersji pasywnej budynek ma tylko 4 otwory okienne + 1 drzwi choć jest stosunkowo jasny (przeszklenia -1/6 powierzchni). Okna w większości mogą być typu fix. W murze okna osadzamy tradycyjnie. W wersji pasywnej zaproponowałem jedną ścianę (północną) bez okien; jest to oczywiście uzależnione od orientacji budynku na działce.
6. Ściany lekkie (podłużne). W proponowanej konstrukcji ich montaż będzie przyjazny, oparty na poziomych belkach drewnianych mocowanych pomiędzy ścianami murowanymi (szczytowymi). W zasadzie od tego etapu budynek może być robiony przez osoby o podstawowych kwalifikacjach. Ściana z rdzeniem izolacyjnym, np. GK, wełna, OSB, tynk, lub ze styropianem i sidingiem.
7. W ostatnim etapie docieplamy styropianem ściany murowane podkreślając elementy estetyczne - uskoki i wysunięte "dźwigary". Ponieważ elementy betonowe wystające z obrysu budynku mogłyby oddawać ciepło, przewidziano dla nich grubą warstwę styropianu (zewnętrzna szerokość "dźwigara" wynosi 100cm). Dodatkowo fragmenty muru wystające poza bryłę można robić z suporeksu.
Front. Nad oknami widać antysłoneczne listwy, można je wykonać z paneli PCV (siding) i zdejmować zimą lub zrobić uchylne w górę
Elewacja z wejściem. Ściana w całości stoi na fundamencie, w dolnej części zastosowano mały uskok i czarny kolor.
Tył i druga elewacja szczytowa (widoczny jeden z kominów)
Z góry
W nocy
WERSJA PASYWNA
Dla "pasywnych fundamentalistów" Powiększona okna od południa, odjęte od północy, wyjście na ogród z elewacji szczytowej
[url=http://nad.pisz.pl/image/E1]
Parametry dla kalkulacji kosztów:
powierzcnia posadzki 153m2
pow, dachu 156m2
pow. murów 114m2 (wliczając otwory i wew. ścianę działową)
pow. ścian lekkich 86m2
pow. okien min. 26m2 (wersja pasywna) = 1/6 pow. podłóg
ocieplenie - ok 450m2 (wliczając dach i posadzkę), czyli 67m3 przy grubości 15cm i 2x tyle przy gr 30cm.
Źródła oszczędności. Zwarty kształt, posadzka zbliżona do kwadratu, płaski dach, zmniejszona ilość i grubość murów, spojone połacie okienne, proste wykończenie. Budynek w stanie zamkniętym bez ścian działowych (lub z jedną), zatem może być oddawany w większym stopniu do samodzielnego wykańczania i aranżacji.
Rozbudowa. Polega na dostawieniu kolejnej ściany szczytowej - przejścia do wersji Zefir 4