dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11

Temat: CO: konwektory czy radiatory?

  1. #1
    auriga
    Guest
    auriga

    Domyślnie CO: konwektory czy radiatory?

    Mam pytanie do speców od instalacji CO. Zastanawiam się jak wygląda
    porównanie kosztów eksploatacji i walorów użytkowych jednych i drugich
    grzejników. Jakie są inne wady i zalety?

    Podobnoż konwektory czasami "pykają" co dosyć głośno słychać? Czy to prawda?

    Drugie pytanie:
    czy się różnią podzielniki ciepła od liczników ciepła i jak to wpływa na
    koszty ogrzewania.

    Dzięki za odpowiedź.
    --
    auriga

  2. #2

    Domyślnie

    Pytanie krótkie - odpowiedź temat rzeka
    Grzejniki konwektorowe to już powoli historia. Aby taki grzejnik pracował prawidłowo musi być zasilany wysokimi parametrami (90/70, 80/60). Cały cywilizowany świat dąży do obniżenia temperatury zasilania( mniejsza strata postojowa, większa sprawność kotłów patrz kotły kondensacyjne), dodatkowo na grzejniku pracującym na wysokich parametrach zapiekany jest kurz, co bardzo szybko zauważą alergicy. Kolejny argument przeciwko konwektorom to w pomieszczeniu gdzie są one zamontowane bardzo odczuwa się moment, w którym one pracują, nagły napływ ciepła, pomieszczenie się nagrzewa, kocioł się wyłącza, grzejniki stygną jest to niezbyt komfortowe gdyż bardzo się to odczuwa. Plus grzejników konwektorowych to stosunkowo małe gabaryty.
    Osobiście uważam, że najlepsze są grzejniki żeliwne (tylko te ich gabaryty i wygląd) duża bezwładność cieplna, możliwość zasilania niskimi parametrami. Prawie tak samo dobre są grzejniki płytowe tylko mają dużo mniejszą pojemność wodną a co za tym idzie bardzo małą bezwładność cieplną.
    A co do drugiej części pytania.
    Licznik ciepła np. dla wody jest to urządzenie, które mierzy przepływ (m), temperaturę na zasilaniu(tz) i powrocie(tp) a następnie podstawia do wzoru:
    Q=m*(tz-tp)
    gdzie Q jest to rzeczywista ilość ciepła, jaką zużyliśmy.
    Podzielnik kosztów nie jest urządzeniem pomiarowym służy on jak sama nazwa wskazuje do podzielenia kosztów na poszczególnych użytkowników. Wskazania podzielników kosztów mogą być obarczone nawet 200 % błędem. Prosty przykład 2 mieszkania jedno nad drugim. W obu mieszkaniach 20 stopni okna zabite gwoździami (chodzi mi o jednakowe warunki), czyli obaj zużyli tyle samo ciepła. Ponieważ w obu mieszkaniach jest jednakowa temperatura to odparowało z podzielników tyle samo cieczy, czyli zapłacą tyle samo. W następnym roku jeden z delikwentów montuje większe grzejniki i otwiera okna na cała zimę. Zwiększone grzejniki powodują, że w mieszkaniu nadal jest 20 stopni. Ponieważ temperatura jest jednakowa znowu odparowało tyle samo cieczy z podzielników i znowu oba mieszkania zapłaciły po tyle samo. Po tyle samo to nie znaczy tyle co rok wcześniej. Dlaczego już tłumaczę? Zakładam, że koszt energii cieplnej nie uległ zmianie. W pierwszym roku zużyli np. po 50 GJ i niech będzie, że 1 GJ=1 zł, czyli zapłacą po 50 zł. W drugim roku ten z zabitymi oknami nadal zużywa 50 GJ a ten drugi ponieważ otworzył okna to podgrzewał dodatkowo atmosferę to zużył 100 GJ. Ponieważ w obu mieszkaniach była taka sama temperatura to tak jak wcześniej napisałem z obu podzielników odparowało tyle samo cieczy. Dla administracji oznacza to że mieszkańcy zużyli 50+100 GJ a ponieważ odparowało tyle samo to koszty należy podzielić po równo czyli 150GJ=150zł/2=75. Czyli ten z zbitymi oknami płaci za komfort tego z otwartymi oknami. Wniosek ludzie nie dajcie sobie zamydlać oczu podzielnikami żądajcie liczników ciepła.
    uff, mam nadzieję że jasno to wytłumaczyłem
    pozdro
    Pegaziatko

  3. Ocieplanie ścian budynków - tynki, kleje do ocieplenia i zaprawy Chcesz wykorzystać luksfery w domu? Oto wszystkie niezbędne informacje Malowanie ścian w pokoju dla dziecka i sypialni - inspiracje i rozwiązania Wykańczanie wnętrz tynkiem wapiennym. Polecamy wapienną zaprawę tynkarską
  4. #3
    auriga
    Guest
    auriga

    Domyślnie

    Dziękuję za szybką odpowiedź, ale pozwól, że dalej podrążę temat. Za moment będę miał mieszkanie w małym jednoklatkowym dwupiętrowym bloku z wodnym CO. Mieszkanie jest na parterze, zaś kocioł dla bloku na poddaszu (zasilany gazem). Wszyscy w bloku mają mieć liczniki ciepła. Wziąłem dla przykładu grzejniki Zhendera (radiatory) i Jagi (konwektory). Gabarytowo dla tych samych mocy będą podobne, ale jeśli chodzi o pojemność wodną to różnica jest kolosalana. I jeśli dobrze myślę to bedzie tak, że jeśli wstawię grzejnik o mniejszej pojemności wodnej to mniej wody przez niego przepłynie (żeby ogrzać tą samą powierzchnię) i mniej w związku z tym zapłacę. Czy dobrze rozumuję?
    Więc jeśli tak to eksploatacyjnie taniej wyjdzie montaż konwektorów.
    I tu właś nie mam zgryz. Co lepiej zainstalować? koszt zakupu/ koszt eksploatacji/ inne parametry

    ---
    auriga

  5. #4
    Guest

    Domyślnie

    pozwol ze ja ci odpowiem
    jesli masz licznik cepla ktory mierzy ilosc wody i temperatury to nie ma znaczenia ile wody miesci sie w kaloryferze, gdyz placisz za cieplo a jego ilosc nie ma nic wspolnego z iloscia wody w kaloryferze.
    po prostu jesli miesci sie mniej wody to bedzie ona szybciej plynac, albo jej temperatura bedzie bardziej spadac na kaloryferze niz w przypadku kaloryferow o wiekszej pojemnosci.

  6. #5
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    auriga

    Zarejestrowany
    Jul 2003
    Posty
    4

    Domyślnie

    Hmm, a ja myślałem, że woda krąży po instalacji, więc im większa pojemność wodna grzejników tym więcej wody przepłynie przez nie i przez całą instalację, tym więcej zapłacę.
    auriga

  7. #6
    Guest

    Domyślnie

    tak tak
    tak staraja sie to tlumaczyc laikom ci co sprzedaja te "nowoczesne" kaloryferki o malej pojemnosci: "...kupcie to to takie drobne , wchodzi tak malo wody- pomyslcie ile zaoszczedzicie - do normalnego kaloryfera wchodzi 20 litrow wody a do tego co ja sprzedaje wchodzi tylko 3 litry
    czyli policzcie sobie ile oszczedzacie energii!!!!!..."


    jak slysze takie wywody to mam ochote udusic domokrazce

  8. #7

    Domyślnie

    Jeżeli chodzi o liczniki ciepła to prawda- liczą przepływ medium x różnicę jego temperatur pomiędzy zasilaniem i powrotem. Oznacza to żę płacimy faktycznie za zużytą energię. I TU DRODZY FORUMOWICZE kończy się wiedza a zaczyna WASZE mieszanie w głowie.

    Zacznijmy od podzielników kosztów:
    Osoba ww wypisująca bzdury o większym grzejniku i otwartym oknie nie ma pojecia bladego o ich działaniu
    1. Jeżeli ktoś miał nieszczelne okno, jego grzejnik grzał znacznie więcej aby uzyskać temp. 20stC (jego sąsiad oszczędny z natury ma "plastiki" i jego grzejnik rzadko włączany przez termostat grzejnikowy pilnuje temp. 20st. i jest ledwo ciepły). Z podzielnika cieczowego wyparuje w przypadku niedbalstwa znacznie więcej niż u dobrego sąsiada.
    2. Firmy rozliczeniowe uwzględniają typ i moc grzejnika zainstalowanego w danym pomieszczeniu RZeczą oczywistą jest to, że ilość żeberek ma wpływ na to jak grzejnik długo grzeje by osiągnąć zadaną temperaturę np. 20s.C.
    Zgodnie z tym firmy podzielnikowe inwetaryzują grzejniki i uwzględniają ich wielkość przy obliczniu ceny jednostki zużycia. Zatem w myśl tego co napisał mój przedmówca Pan Niedbały właśnie dopłaca do czynszu za swoją głupotę, następnie idzie do prasy i wygaduje głupoty, później drukują, że system oszukuje - choć sam był nieucziwy w stosunku do sąsiada.
    3. Jak sama nazwa wskazuje podzielnik faktycznie dzieli koszty c.o., które objawiają się w postaci faktury za ciepło. Oczywiście najlepiej mieć własny licznik ciepła bo jest najdokładniejszy, ale w budownictwie z wielkiej płyty jest to raczej nierealne (choć możliwe)
    4. Jak wyliczana jest cena jednostki zużycia? to proste:
    zakładamy że:
    mamy fakturę na 1000 zł
    są 4 lokale o identycznej powierzchni i grzejnikachna podzielnikach wyszły te same wskazania po 25 mm

    kwota 1000zł dzielona jest na:
    - koszty związane z ogrzaniem klatki schodowej (wszyscy bulą równo)
    - koszty własne związane z wskazaniem podzielników
    i tak
    - za klatkę 100zł/4 lokale = 25 zł/lokal
    - za wskazanie podzielnika- 900 zł ponieważ w każdym lokalu
    wyparowało po 25mm x 4= 100mm cieczy
    zatem 900zł:100mm=9zł/mm
    25mm x 9zł= 225zł + koszty stałe 25zł RAZEM 250zł opłata /lokal

    Sprawa się komplikuje jeśli jest więcej mieszkań i są różne grzejniki. Wtedy ważna jest moc każdego grzejnika.
    12 mm zużycia w grzejniku 5 żeberkowym jest tańsze od 8 mm grzejnika 15 żeberkowego itd.

    A na koniec dochodzą jeszcze elementy usytuowania lokalu (parter, poddasze , ostatnie, środkowe piętro) wraz z współczynnikami korygującymi. Wiadomo szczytowe mieszkanie zużyje więcej energi by uzyskać 20st.C zatem musi mieć "rabat"/

    CO DO pojemności instalacji grzewczej oraz grzejników to są dwa podejścia:
    1. mała bezwładność cieplna- to żle
    2. duża bezwładność cieplna.- to źle

    A prawda leży po środku:
    Jeżeli w domu zawsze ktoś jest - nie ma znaczenia co wybierzecie
    Jeżeli w domu są godzinki gdzie nikogo nie ma - automatyka wyłączy i włączy na czas kociołek to nie ma sensu grzać hektolitrów wody.
    Zatem tak naprawdę wszystko zależy od automatyki:
    jeśli potrafi ona nauczyć się bezwładności cieplnej budynku, to odpowiednio wcześnie włączy/wyłączy kocioł żeby na daną godzinkę mieć zadaną temperaturę (wyższą lub niższą)


  9. #8
    Guest

    Domyślnie

    Cytat Napisał auriga
    Dziękuję za szybką odpowiedź, ale pozwól, że dalej podrążę temat. Za moment będę miał mieszkanie w małym jednoklatkowym dwupiętrowym bloku z wodnym CO. Mieszkanie jest na parterze, zaś kocioł dla bloku na poddaszu (zasilany gazem). Wszyscy w bloku mają mieć liczniki ciepła. Wziąłem dla przykładu grzejniki Zhendera (radiatory) i Jagi (konwektory). Gabarytowo dla tych samych mocy będą podobne, ale jeśli chodzi o pojemność wodną to różnica jest kolosalana. I jeśli dobrze myślę to bedzie tak, że jeśli wstawię grzejnik o mniejszej pojemności wodnej to mniej wody przez niego przepłynie (żeby ogrzać tą samą powierzchnię) i mniej w związku z tym zapłacę. Czy dobrze rozumuję?
    Więc jeśli tak to eksploatacyjnie taniej wyjdzie montaż konwektorów.
    I tu właś nie mam zgryz. Co lepiej zainstalować? koszt zakupu/ koszt eksploatacji/ inne parametry

    ---
    auriga

    a ja mam od zeszlego roku konwektory JAGI + piec ze sterowaniem pogodowym oraz termostatem w domu
    jest SUPER - jestem BARDZO zadowolony z wyboru jakiego dokonalem - powiem wiecej uwazam ze JAGA jest warta kazdej zlotowki jaka mnie kosztowala (niestety do tanich nie naleza) + 10 lat gwarancji - super

    ja u siebie (poddasze) nie odnotowalem jakiegos dyskomfortu z powodu wlaczania sie - fala cieplego powietrza - wylacza sie - zimno
    owszem widac gdy grzeja bo jak dzialaja to kwiatki nad parapetem sie ruszaja lekko
    za to mozliwe ze elektronika (termostat/pogodowka) robi swoje i dlagtego nie sa odczuwalne takie wachniecia

  10. #9
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    auriga

    Zarejestrowany
    Jul 2003
    Posty
    4

    Domyślnie

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Rozjaśniliście mi trochę w głowie, ale dalej nie wiem co wybrać - konwektory czy radiatory.
    Ja nie mam domu, tylko mieszkanie i wspólny na 12 mieszkań piec. Nie mam możliwości nim sterować, ale chcę całe CO zrobić w automacie tzn. zawóry elektromagnetycznye na rozdzielaczu i czujniki temperatury w każdym pokoju.
    Z tego co napisaliście to wnioskuję, że:
    1. jak dam radiatory o dużej pojemności czyli dużej bezwładności to grzejniki wolniej będą reagowały jak zmienię temp w mieszkaniu z 21 do np 18 stopni niż konwektor.
    2. skoro "liczniki ciepła - liczą przepływ medium x różnicę jego temperatur pomiędzy zasilaniem i powrotem" to w instalacji z radiatorami przepłynie przez nią więcej wody i co za tym idzie większa będzie róźnica między zasilaniem i powrotem, a to przekładając z polskiego na nasze oznacza, że więcej zapłacę za ciepło. Ciekwam jestem o ile % więcej niż w przypadku konwektorów.
    3. Poza tym z tego co czytam w katalogach, konwektory nie nagrzewają się tak mocno jak radiatory, czyli dziecko nie ma możliwości się oparzyć.

    Wydawałoby się, że konwektory to naturalny wybór, ale podejrzewam, że nie jest tak pięknie jak to na pierwszy rzut oka wygląda?

    Zastanawiam się jak szybko konwektory/radiatory oddaja ciepło. Jeśli ustawię temp np na 20 stopni to który grzejnik szybciej "wystygnie" powodując otwarcie elektrozaworu i przepływ wody aby utrzymać te 20 stopni? Czy przypadkiem nie jest tak, że mimo większej bezwładności cieplnej radiatory wolnie oddają ciepło i przez to przepływ wody w instalacji jest mniejszy?

    W dalszym ciągu nie wiem co mnie eksploatacyjnie taniej wyniesie.
    auriga

  11. #10
    Guest

    Domyślnie

    Jeżeli będziesz często zmieniać temp. w pomieszczeniu i często nikogo nie ma w domu weż konwekcyjne grzejniki
    Mój teść ma radiatory, i aby mieć odpowiednią moc grzeczą musiał dokręcić żebra (aluminiowy typu ferro). Wskutek "dołączenia" cieknie mu w miejscu połączenia żeber - już po pierwszym roku eksploatacji. Grzejniki aluminioew z natury są bardziej delikatne. Weź konwekcyjne bo łatwiej nimi sterować i faktycznie nie nagrzewają czołowej płyty tak bardzo

  12. #11
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    auriga

    Zarejestrowany
    Jul 2003
    Posty
    4

    Domyślnie

    Cytat Napisał Anonymous
    a ja mam od zeszlego roku konwektory JAGI + piec ze sterowaniem pogodowym oraz termostatem w domu
    jest SUPER - jestem BARDZO zadowolony z wyboru jakiego dokonalem - powiem wiecej uwazam ze JAGA jest warta kazdej zlotowki jaka mnie kosztowala (niestety do tanich nie naleza) + 10 lat gwarancji - super
    A czy możesz potwierdzić/zaprzeczyć, bo słyszałem że Jaga potrafi cicho "pykać" i jest to uciązliwe np w sypialni jeśli ktoś ma płytki sen.
    Jak często włączają się twoje konwektory zimą(mniej więcej z jaką częstotliwościa)?
    A poza tym, czy możesz powiedzieć jaki model sobie zamontowałeś, Linea Plus?
    auriga

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony