dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 75 z 998
Pokaż wyniki od 1.481 do 1.500 z 19943
  1. #1481
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Last Rico
    Zarejestrowany
    Jan 2006
    Posty
    2.036

    Domyślnie

    Kolego, wprowadzasz koleżankę w błąd (wiem że nie robisz tego specjalnie) ale sam posiadasz
    kocioł DS, a koleżanka ma kocioł GS na dodatek taki, który powinna koniecznie rozpalać od góry.
    beton wiąże ludzi...

  2. #1482
    Lider FORUM (min. 2800) NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIA Avatar Piczman
    Zarejestrowany
    Feb 2008
    Skąd
    Leżajsk
    Kod pocztowy
    37-300
    Posty
    4.875
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    224

    Domyślnie

    Miałem dopisać że mam dolniaka, pomyślałem jednak że każdy w tym wątku wie jak odróżnić Go od tego górnospalającego!
    Dla mnie to oczywiste że jak ktoś rozpala od dołu to ma kocioł dolnospalający !

    Pozdr.

  3. #1483

    Domyślnie

    Kocioł GS
    Dla Ciebie, Piczman to oczywiste a dla wielkiej armii posiadaczy górniaków rozpalanie od góry to nowość. Dla mnie, zanim trafiłem na ten wątek, również. Dla sąsiadów, znajomych także.
    Piszmy więc o jakim kotle mowa a unikniemy nieporozumień.

  4. #1484

    Domyślnie

    Cytat Napisał mysweetbabys
    Czy ktoś się podzieli dobrym sposobem rozpalania kotła proszę bo mam dość męczenia się 3 godziny a dzieci marzną
    Jeżeli masz kocioł GS (górnego spalania) to po załadowaniu węgla do wysokości krawędzi drzwi zasypowych, rozkładasz warstwe drobnego drewna (jakieś odpady, ew. drobno porąbane). Przy drzwiczkach trochę gazety, posypujesz to drobnym węglem i podpalasz. Po podpaleniu drewno szybko sie rozpala i wytwarza dużo ciepła. Jeżeli po jakimś czasie temperatura zamiast rosnąć zacznie spadać (lub co gorsza kocioł wygaśnie) to znaczy że drewna było za mało. Przy następnym rozpalaniu daj więcej drewna.
    Podczas rozpalani dolne drzwi (popielnikowe) powinny być otwarte, a górne (zasypowe) uchylone na kilka cm. Jeżeli kocioł ma dmuchawę, to po pewnym rozpaleniu drewna zamykasz wszystkie drzwi i włączasz <start> lub <rozpalanie>.

  5. #1485
    Lider FORUM (min. 2800) NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIA Avatar Piczman
    Zarejestrowany
    Feb 2008
    Skąd
    Leżajsk
    Kod pocztowy
    37-300
    Posty
    4.875
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    224

    Domyślnie

    Cytat Napisał jacet100
    dla wielkiej armii posiadaczy dolniaków rozpalanie od góry to nowość. Dla mnie, zanim trafiłem na ten wątek, również. Dla sąsiadów, znajomych także.
    Czyli wystarczyło trochę inteligencji, której tu nikomu nie brakuje aby zrozumieć i uniknąć nieporozumień.
    Reszta czyli potrzebna wiedza jak każdy wie jest w pierwszych 2 postach tego wątku !
    Może jeszcze ktoś oprócz sorier'a pięknie nam opisze po raz setny jak rozpalić górniaka od góry ?

    Nieporozumienia mogą się przytrafić ale osobom, które zaczęły czytać wątek od 20 strony.
    Poza tym poruszyłem temat sposobu rozpalania a nie prawidłowego palenia w takim a nie innym kotle a to różnica więc o co tu tyle krzyku ?
    Jeszcze żebym namawiał do złego palenia to rozumiem że mogłem kogoś wprowadzić w błąd.
    Na pewno nie było to moim celem

  6. #1486
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Last Rico
    Zarejestrowany
    Jan 2006
    Posty
    2.036

    Domyślnie

    Piczman, niepotrzebnie się stresujesz, nikt tu przecież ciebie nie atakuje, no co ty ?
    Patrzcie co to może zrobić jedna kobieta między chłopami i wyciągajcie wnioski (prawdziwe).
    Tak czy śmak wytworzyliśmy 10 szt. zupełnie niepotrzebnych postów i chwała nam za to.
    Przekażmy sobie znaki spokoju....
    beton wiąże ludzi...

  7. #1487
    FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100)
    mały_energetyk

    Zarejestrowany
    Nov 2009
    Posty
    144

    Domyślnie

    Poniżej wklejam fragment z mojego postu w wątku o Brucerze i eCoalu.
    Warto się z tymi danymi zapoznać.
    Nieuważnie czytającym już przypominam, że dane dotyczą najwyższej półki procesu spalania, a wyniki dobowe dotyczą pracy ciągłej z taką mocą. Jeśli wasze cuda spalają mniej, to tylko dlatego, że część czasu stoją w podtrzymaniu, bo nie ma zapotrzebowania na ciepło od układu.

    [b]"Jeżeli jesteście przerażeni „wielkością” produkcji, to sprawdźcie konsumpcję. Może się okazać, że produkcja wcale nie jest wielka, bo z byle jakiej paszy trudno otrzymać dobry wyrób konsumpcyjny.

    Na koniec drobne przypomnienie:
    Jeżeli wartość opałowa węgla wynosi X, to z 1 kg otrzymacie teoretycznie Y kW, a praktycznie (użytkowo) 0,6 – 0,7 Y

    zatem jeżeli:

    X = 15.000 kJ/kg to 0,7 Y = 2,9 kW
    X = 16.000 kJ/kg to 0,7 Y = 3,1 kW
    X = 17.000 kJ/kg to 0,7 Y = 3,3 kW
    X = 18.000 kJ/kg to 0,7 Y = 3,5 kW
    X = 19.000 kJ/kg to 0,7 Y = 3,7 kW
    X = 20.000 kJ/kg to 0,7 Y = 3,9 kW
    X = 21.000 kJ/kg to 0,7 Y = 4,1 kW
    ......
    X = 28.000 kJ/kg to 0,7 Y = 5,4 kW

    Jeżeli chcecie, aby wasz kocioł pracował z mocą P, to wystarczy podzielić moc przez 0,7 Y i otrzymacie zużycie godzinowe

    Np. węgiel Y = 18.000 kJ/kg; moc kotła 24 kW to zużycie godzinowe wyniesie 24 / 3,5 = 6,86 kg/h. Gdyby pracował całą dobę (24 h) z taką mocą, to „skonsumuje” 6,86 * 24 = 164,6 kg/doba.

    Dla odmiany kocioł 15 kW przy „paliwie” 16 MJ/kg „spożyje” ponad 4,8 kg/h czyli 116 kg/doba.

    Czy może teraz szanowni panowie widzicie już czym palicie? A co będzie dalej, gdy faktycznie „zaduje od Wschodu"
    [b]
    mały_energetyk

  8. #1488
    Lider FORUM (min. 2800) NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIA Avatar Piczman
    Zarejestrowany
    Feb 2008
    Skąd
    Leżajsk
    Kod pocztowy
    37-300
    Posty
    4.875
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    224

    Domyślnie

    O !!!

    Z nieba mi spadasz
    Właśnie próbuję rozwikłać zagadkę spalania węgla w kotle dolnospalającym i realnie jestem w stanie wydusić max 4 Kw z 1 kg węgla.
    Link do wątku
    Ładuje bufor 1000 L i bardzo mi się nie podoba sprawność, 60 % to kiepsko jak na bardzo dobre warunki spalania !

    Może warto przyjrzeć się bliżej SPRAWNOŚCI spalania węgla ?
    To tak przy okazji ekonomiczności

  9. #1489
    FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100)
    mały_energetyk

    Zarejestrowany
    Nov 2009
    Posty
    144

    Domyślnie

    aby nie zanudzać w kółko i niepotrzebnie proponuję odwiedzić bloga

    www.zawijan.wordpress.com

    tam jest wszystko, co potrzebne do rozwiązywania problemów przez ludzi myślących.

    Nie zapominaj, że Kotly - jeśli są zgodne z PN-EN 303-5 to powinny mieć temp. spalin 180 +- temp .otoczenia. Strata i to duża.
    Druga strata, to tlen w spalinach wynikły z nadmiaru powietrza (musi być, bo taki jest urok spalania paliw stałych)
    Trzecia strata to niedopał, czyli paliwo w popiele. Nie do uniknięcia przy spalaniu węgla o ziarnach większych niż 1 - 2 mm.

    Stąd suma strat. Dlatego wartość opałowa paliwa to jedno, a efekty w eksploatacji to drugie.

    Pozdrawiam i utrzymujcie swoje kotły w czystości, dbajcie by nie dostawały zbędnego dużego nadmiaru powietrza.
    mały_energetyk

  10. #1490

    Domyślnie

    Witam.
    Przesyłam jeszcze jedno rozwiązanie połączenia klapki z miarkownikiem na tylnej części kotła. U mnie działa już od września bez najmniejszych problemów.
    http://www.fotosik.pl/showFullSize.p...36170f5458b62][/URL]

  11. #1491
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    tata1

    Zarejestrowany
    Dec 2008
    Posty
    2

    Domyślnie

    Witam
    Czytam już od kilku dni to forum, dużo stron, ale każdą czyta się jak najciekawszy poradnik. Dużo uznania dla Last Rico.

    Posiadam piec konstrukcji rzemieślniczej, majster mówił że to 2. Ogrzewam dom 140 m2 mam aktualnie 140 żeberek Serir500. Zapalam po godzinie 15 i zauważyłem pewną prawidłowość: Jak mam za gorąco w domu to ustawię na sterowniku 50st na piecu i całe wiadro (12kg) wypali mi sie w 3 godziny. Jak ustawię 60st.to już całkiem za gorąco, to siłą bezwładności piec dojdzie do 70 ale uzyskuje nawet 6 godzin grzania z tego samego węgla. Prosze o ocenę konstrukcji pieca, może da się coś zmodyfikować i jeszcze lepiej by było.
    Piecem steruje Auraton 1111 multi, za pomocą klapki. Sterowanie klapką zrobiłem ze starego stycznika do siły z cewką 220v. Dorobiłem cięgno i stycznik pociąga za klapkę. Gdy sterownik odetnie prąd to klapka opada. Podobnie jak wyłączą w elektrowni. Stycznik podłączyłem do wyjścia na dmuchawę, więc działa super. Czasy przerwy i przedmuchów regulowane, więc mimo temp. co jakiś czas klapka się podniesie by dopalić nagromadzone gazy. Dział mi to drugi sezon.
    Dodam tylko że brutalnie nie zadławiam pieca zamknięciem klapki , bo piec nie ma uszczelnień w drzwiczkach i łagodnie się wygasza. Niestety uszczelnień się nie da dorobić - a może to zaleta?. W każdym razie mój piec z komina nie dymi tak jak u sąsiada z nadmuchem.
    Aktualnie zasypuję cały zasyp i nie zaglądam więcej do kotłowni przez wieczór. Na noc zarzucę pół wiadra(jak są mrozy) czyli wypalam tak 12-18 kg na dobę.

    Zauważyłem że ja ogień wychodzi za tej tylnej pionowej półki i idzie ku przodowi pieca, by ujść do góry to wtedy piec mniej dymi.

    Może jakieś sugestie co by można było u mnie poprawić - bo człowiek lubi komfort.




  12. #1492

    Domyślnie do guru Last Rico

    Witam, czytałem i czytałem no i postanowiłem spróbować, Piec KDO-U Zywiec <DS> moc 28 kW( pierwszy sezon) komin ok 10m, niestety na końcu ponad metr metalowej rury, nie ma zadnych pomp, tylko grawitacja.Dom z cegły ok 30 lat Powierzchnia ok, 200 m2.Na dole mieszkam ja, na pieterku niemiły sasiad, oboje wynajmujemy powierzchn ie mieszkalne,wiec ingerencja w piec tym bardziej nowy nie jest za bardzo mozliwa. Postanowiłem zapalic od góry, myslalm ze będzie trudniej, narazie pali sie ze 2 h, no i z ochrona srodowiska to narazie niewiele wspólnego, jeszcze pare dni temu powiedziałbym ze kopci aż miło, no ale nie dziś.Do pieca zamocowana dmuchawa. narazie spróbowałem ręcznie uchylic górnr dzwiczki dolna klapke w drzwiach, no i jakos idzie, tylko pilnowac trzeba.
    Dobra wiadomośc juz nie dymi, mozliwe że sadza sie wypalała z komina jest to możliwe?
    Dalsze info, zamiast cegiałszamotowych na końcu rusztu został obsypany popiół , jezeli zadziała to będę postulował o zakup miarkownika i wełozenie cegiełkami z tyłu rusztu. Prosze o krótka opinie naszego GURU LastRico

  13. #1493

    Domyślnie Wymiennik w przewodzie kominowym.

    Witam.
    Chciałbym poddać waszej krytyce pomysł odzysku ciepła które w postaci gorących spalin wyjdzie już z pieca i jest w kominie.
    Oto co chcę zrobić mam komin zbudowany z cegły wentylacyjnej fi 150 mm. do środka wpuściłem wkład kwasoodporny fi 120 mm. więc powstała mi szczelina po 15 mm z każdej strony. Zakleję ją u wylotu komina (szczelinę ) a w przestrzeń między wkładem a ceramikę wpuszczę powietrze sprężane przez wentylator piecowy wpa 06.wentylator już mam. Oczywiście powietrze będzie rozpoczynało bieg od góry (dachu, wylotu spalin) układ przeciwbieżny. A następnie ze ściany w kotłowni wyjdę rurą spiro do klapki zasilającej piec w świeże powietrze. Zwykły sterownik do pieca uruchamiałby dmuchawę wtedy gdy temperatura wody na piecu spadnie wówczas też pojawiałyby się w przewodzie kominowym gorące spaliny. Co bym uzyskał:
    - dodatkowe osuszanie strychu,
    - zawracanie z powrotem ciepła które przechodzi przez wełnę i znajduje się na strychu
    - odzysk i zasilanie pieca gorącym (b. gorącym) powietrzem przez co zwiększyłaby się sprawność układu.
    - wyższa temperatura spalin na ostatnim wymienniku w piecu przez co dłuższa jego żywotność,
    do wad zaliczyłbym:
    - hm nie wiem czy w ogóle to pójdzie czy zimne spaliny będą się wydobywały przez komin, (to na co wpadłem że będzie uciekał dym pousczelniałem) ,
    - wykraplanie wody przez co krótsza żywotność wkładu blaszanego kwasoodpornego.
    Ale może macie swoje doświadczenia i będę mógł od razu zaradzić błędom.
    Proszę o konstruktywną krytykę.

  14. #1494

    Domyślnie

    Byłem w piwnicy i oto kolejne spostrzeżenia, ruszt pionowy jest czerwony, klapa popielnika dośc gorąca (nigdy tak nie było przy tradycyjnej metodzie) no i z komina już nie kopci bo (post wcześniej) bo wegiel ( orzech) sie juz odgazowałtemp na piecu 55^C. Reasumując pełen piec zaru zobaczymy jak długo bedzie trzymac, aaa i przymknąłem na kominie gdyz mam pewne obawy żeby sie nie zagotowało. Niestety bez miarkownika( narazie ). Od tego momentu sterowac bedzie tym żarem regulator z dmuchawą.

  15. #1495

    Domyślnie

    Mcryb nie wiem czy Cie dobrze zrozumiałem.
    Rozpaliłeś piec DS (dolnego spalania) od góry? I palisz w nim "dolnie", tzn. z zamkniętą klapką górnego obiegu? A skąd dmuchawa w tym kotle? Zębiec sprzedaje te kotły (KDU) z dmuchawą? Gdzie podział się szamot który jest za rusztem w tym kotle?

  16. #1496

    Domyślnie

    Ciekaw jestem ile u Was wraz z nastaniem mrozów skrócił się czas palenie. Tak jak pisałem wcześniej zasyp 18kg węgla wystarczył na 20/22 w porywach do 24 godz. obecnie przy - 6/-10*C czas palenia skrócił się do 18godz. Zauważyłem jeszcze taką sytuację, klapka PG cały czas jest lekko uchylona około 1 mm wygląda to tak jakby do uzyskania żądanej temperatury kocioł starał się dojść, ale cały czas mu się to nie udaje. Przy wcześniejszych +temp na zewnątrz taki problem nie występował tzn. przy osiągnięciu docelowej temp. klapka zamykała się do końca. Tak myślę czy nie dostaje za mało PG. Wielkość rusztu to 40x25 cm a otwór PG to 23x5 cm. Otworu PG nie jestem w stanie powiększyć, ale zastanawiam się czy nie obudować (zmniejszyć pole powierzchni) rusztu po bokach cegłą szamotową. Gdybym obudował tą cieńszą cegłą to 40cm X 18cm = 720cm2 a PP otworu PG to 115cm2. Przewinęło się tu gdzieś że PP otworu PG musi wynosić około 1/6 PP rusztu. Dobrzee rozumuje czy może błądze

  17. #1497
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Last Rico
    Zarejestrowany
    Jan 2006
    Posty
    2.036

    Domyślnie

    Oto słowo na..........czwartek
    Będzie tu kilka odpowiedzi jednocześnie, ponieważ wymagały więcej miejsca no to tak wyszło:

    CIEPŁO
    Spróbuję teraz przybliżyć zasadę ekonomicznego ogrzewania domu, to dość złożona i zależna
    od wielu czynników procedura, ze zrozumiałych powodów opiszę ją dość powierzchownie.
    Na początek przypomnę czytającym humanistom że otaczający nas świat zbudowany jest
    z atomów, niekiedy występujących osobno a niekiedy w związkach z innymi. Atomy są
    w ciągłym ruchu (coś jak kulki w maszynie losującej lotto). Zderzają się ze sobą w sposób
    wyłącznie przypadkowy, odbijają się od siebie i ścianek bębna. Intensywność tego ruchu,
    ludzie nazwali TEMPERATURĄ, czyli im szybciej poruszają się kulki, tym wyższa temperatura.

    Te kulki (atomy) mają taką cechę że potrafią swoją energię uderzenia przekazać innej kulce.
    Wtedy to uderzona kulka nabiera energii, a ta która ją uderzyła oddaje. Wygląda to bardzo podobnie
    jak zderzenie bil na stole bilardowym. Uderzanie takich rozpędzonych kulek ( w skali mikro) w nasze
    ciała - my odbieramy jako CIEPŁO. Kiedy natomiast kulki z których zrobione są nasze ciała stykają się
    z wolniej poruszającymi się kulkami np. lodu, odbieramy to jako ZIMNO (nasze kulki są spowalniane,
    oddają swoją energię kulkom lodu). Istnieje jeszcze trzeci stan. Stan równowagi, kiedy to kulki
    otoczenia mają tą samą prędkość co kulki naszego ciała. Wydawać by się mogło że to jest temperatura
    komfortowa. my mamy 36,6 i powietrze ma tyle samo. Jednak nie jest tak, gdyż procesy życiowe
    same wytwarzają ciepło (nagi człowiek - 60 W) i musimy je stale oddawać do otoczenia Zostało
    doświadczalnie ustalone że do odpoczynku najlepsza jest temperatura około 22*C.

    Muszę tu wspomnieć o wilgotności. Wilgotność obok temperatury jest zasadniczym warunkiem
    tzw. komfortu cieplnego. Znamy dobrze lipcowe dni gdzie mimo tej samej temperatury np. 28*C
    w jednym dniu czujemy się komfortowo, a w drugim pocimy się okropnie. Widać teraz dobrze
    że kiedy wilgotność jest mała, to możemy oddać nadmiar ciepła przez pocenie się (parowanie),
    natomiast w innym przypadku powietrze jest już wystarczająco mokre i nie chce przyjąć naszego
    potu. Zatem nie możemy się nijak pozbyć nadmiernej temperatury. Podałem ten przykład tylko
    po to aby uzmysłowić jak ważna jest wilgotność - mimo tych samych przecież temperatur (28*C).
    beton wiąże ludzi...

  18. #1498
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Last Rico
    Zarejestrowany
    Jan 2006
    Posty
    2.036

    Domyślnie

    CENTRALNE OGRZEWANIE WODNE
    Potrzebujemy ogrzać powietrze w domu. Rozgrzewamy więc gaz (spaliny), gorący gaz przekazuje
    energię wodzie a woda znowu gazowi (powietrzu). To rozwiązanie jest stratne bo występuje
    pośrednik (woda), najlepiej grzać wyłącznie to co potrzebujemy. Przyjęło się bo jest wygodne.
    Kilku kolegów pytało czy pompę ustawić na I bieg czy II, a może III ? Napiszę to wprost:
    Z punktu widzenia ekonomii, najlepiej pompy nie mieć wcale. Uzasadnię to.

    Pompy zaczęto montować najpierw z KONIECZNOŚCI, a potem z marketingu. Z konieczności
    w szkołach, przychodniach itp. Wszędzie tam, gdzie występują duże odległości źródło - grzejnik.
    Potem zaczęto budować domy bez piwnic, a jak wiemy kocioł musi być niżej niż grzejnik (graw.)
    i wtedy jedynym wyjściem był montaż pompy która wymusi ruch wody grzewczej w instalacji.
    Obserwuję że ludzie którym pompa do niczego nie jest potrzebna, w pogoni za modą zakładają
    pompy w swoich podpiwniczonych domach. To działanie niewiele ma wspólnego z rachunkiem
    ale jak wiemy nie wszyscy muszą się znać na produkcji i transporcie ciepła, moda natomiast
    ma to do siebie, że nie musi być racjonalna ( łysa pała na mrozie) moda żyje swoim własnym
    życiem podsycana mniej lub bardziej dyskretnie przez zainteresowanych tematem. Z pompami
    jest podobnie jak z cyferkami na licznikach samochodów. Sprzedawcy zachęcają nas do
    zajęcia miejsca w samochodzie mając nadzieję, że wielkość 260 km/h zrobi na nas odpowiednie
    wrażenie. Zapominają przy tym dodać że prędkość tą wykorzystamy przez około 0,0000001 %
    życia samochodu i to...narażając się na zejście (totalny brak dobrych dróg) oraz stałą dopłatę
    w postaci gustownych zdjęć z fotoradarów. Ludzie jednak są podatni i często dają się "urabiać".

    Mam świadomość że niektórzy koledzy dostrzegają w tym co piszę pewną niekonsekwencję
    Otóż jakiś czas temu, pisałem że najbardziej sprawna wymiana ciepła spaliny - woda ma miejsce
    przy dużej różnicy temperatur. To jest prawda i z tego się nie wycofuję, tak faktycznie jest.
    Zatem można by powiedzieć że pompa pomaga w utrzymaniu dobrej sprawności wymiany.
    Tak pompa wypycha gorącą wodę z kotła i szybko zastępuję ją zimną, no to w czym problem ?

    Problem w tym, że nie możemy zapominać, że do dobrego (czytaj skutecznego) spalania
    potrzebna jest temperatura. Musimy tu stanąć w rozkroku, bo z jednej strony zimny kocioł
    to wysoka sprawność przekazu, ale z drugiej --- znaczne pogorszenie warunków spalania.
    Tą zależnością nie muszą się przejmować użytkownicy kotłów automatycznych gdyż one
    mają osobne palenisko w specjalnym tyglu - palniku który wysoko się rozgrzewa - a opal
    nie kontaktuje się wcale ze ścianami kotła. W przypadku kotłów tzw. zasypowych tak nie
    jest, dlatego WAŻNE jest jaką mają temperaturę ścianki - przecież to one tworzą
    "środowisko" do spalania (i dopalania PW).

    Przenieśmy się w czasie, bardzo proszę kliknijcie teraz na 1 stronę wątku.
    http://forum.muratordom.pl/ekonomicz...go,t118247.htm

    Zobaczycie tam dwa pierwsze posty, a w nich dwa rysunki. Przyjrzyjcie się ściankom kotłów.
    Dostrzegacie z pewnością że w metodzie "spalania od góry" kocioł ma gorącą górną część,
    a dolną chłodną. Takie skutki daje woda poruszająca się grawitacyjnie, czyli ciepło tam
    gdzie spalamy, a chłodniej "w poczekalni" gdzie węgiel jest magazynowany. Ma to taką zaletę
    że opał jest podgrzewany sukcesywnie. Sukcesywnie też oddaje wodę z zasypu. Jeśli teraz
    tę wodę zmieszamy, to prędko i w "poczekalni" zrobi się gorąco, a nam nie o to chodzi....
    Łatwo obejść ten problem w kotłach przemysłowych gdzie komora spalania to zupełnie
    osobne urządzenie. Tam jest gorąco, a rozgrzane spaliny przechodzą kanałem do wymiennika
    (również osobnego), ale w naszych kotłach jak wiecie mamy dwa w jednym...Zatem musimy
    wybrać coś pomiędzy dobrą wymianą (chłodna komora spalania), a skutecznym spalaniem
    (gorąca komora spalania). Siły natury bardzo dobrze tu z nami współpracują - grawitacja
    jak widać spełnia te z gruntu przeciwstawne oczekiwania.

    Jeśli już ktoś pompę ma, (albo musi mieć) to powinien maksymalnie spowolnić jej bieg.
    (to że pracujące pompy biorą energię z sieci, to już nikogo nie trzeba przekonywać - ekon. )
    Zbyt szybki strumień wody w kotle (zbyt duża prędkość) powoduje znaczny wzrost oporów
    przepływu, dodatkowo przepływ taki ma charakter turbulentny a nie laminarny, gdyż droga
    wodna w kotle jest pełna zakrętów i wystających do wewnątrz (a źle obrobionych spawów).
    Skutkiem tego może być paradoksalnie, gorsze chłodzenie powierzchni ogrzewalnych kotła -
    czyli gorsze odbieranie ciepła. To nie jest żart, hydromechanika płynów opisuje zjawiska
    tworzenia się lokalnych zastojów (cieniowanie kształtem przeszkody), przy jeszcze większej
    prędkości może nawet dochodzić do uszkodzeń powierzchni wewnętrznych, nie z powodu
    kawitacji tylko z ciągłego atakowania tego samego miejsca przez drobiny szlamu.
    beton wiąże ludzi...

  19. #1499
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Last Rico
    Zarejestrowany
    Jan 2006
    Posty
    2.036

    Domyślnie

    DODATKOWA ZALETA GRAWITACJI
    Kiedyś z ciekawości pomierzyłem rozkład temperatur na oknie:





    Każdy z nas na przełomie jesieni i zimy lub zimy i wiosny spotkał się z odczuciem że mimo
    iż na sterowniku pokojowym jest właściwa temperatura, to jakoś tak... chłodno w nogi...
    Taka sytuacja pojawia się często przy wspomaganiu pompowym, a zwłaszcza przy paliwie
    gazowym. Mechanizm jest taki: Sterownik żąda ciepła, kocioł się włącza, po nim pompa,
    zagrzewa pomieszczenie i kończy robotę. Grzejniki natychmiast stygną. Pomieszczenie nie
    tak szybko... bo zakumulowało znaczną ilość ciepła. Najbardziej "dziurawym" dla ucieczki
    ciepłą miejscem są okna (jak dobre by nie były ! ). Zatem zimne szkło wystudza powietrze
    przez kontakt, a to, jako cięższe opada w dół żeby zrobić miejsce następnej porcji ciepłego
    powietrza. Skutek jest taki, że jakiś czas sam sterownik ma ciepło i nie chce załączyć kotła.
    My natomiast czujemy chłód po nogach i plecach:





    Ekonomiczne spalanie węgla w powiązaniu z grawitacyjnym obiegiem powoduje że grzejniki
    stale są lekko ciepłe (nawet kiedy kocioł stoi), Chroni to przed spływem zimnego powietrza
    na podłogę i poprawia ogólny komfort mieszkania. Na dodatek dzieje się to za darmo, brak
    dmuchawy, brak pompy, brak siłownika zaworu 4D. Żeby wyprzedzić ew. przyszłą krytykę
    od razu napiszę że jestem wielkim przeciwnikiem tradycji, interesuje się nowymi technikami
    bo lubię. Warto jednak mieć pewien dystans do różnie pojętej reklamy, trzeba dobrze rzecz
    przemyśleć i nie kierować się modą (szwagier tak ma) bo ani w technice, ani w ekonomii,
    nie jest ona mile widziana ---> patrz kominki. Kominek powstał w czasach kiedy ludzie
    mieszkali w jednym wielkim składzie opału. Las był darmowy, nikt nie słyszał o żadnej eko
    (nomii, logii) spalania. Sąsiad sąsiadowi nie dymił w czerpnię powietrza bo mieszkał 15 km
    dalej. Dzisiaj kominek jest już tylko modny ale... się sprzedaje. No któż by nie chciał mieć
    kominka ?? Toż kominek podnosi status społeczny...No ja nie mam i nawet o nim nie myślę,
    potrzebuję ciepła i gdy tylko pojawi się jakiś inny sposób na wytworzenie tego ciepła
    a nie polegający na spalaniu paliw - natychmiast będzie miał we mnie wielkiego zwolennika.


    Póki tak nie jest, to musimy "uklepać grunt" wokół siebie tak, żeby grzać ekonomicznie
    czyli czysto, bo my ludzie też mamy swoje otwory PG - które biorą to co lata wokół nas...
    Obniżmy zatem biegi swoich pomp, oraz temperatury załączania i wyłączania. Pierwsza
    pozwoli szybciej brać, druga umożliwi całkowite wykorzystanie ciepła z kotła. Teraz
    są mrozy, ale wsadźcie kiedyś rękę do prawie wygasłego kotła (temp na term. np 34*)
    a poczujecie ciepło. Nie jest prawdą że wtedy woda studzi pokój, gdyż wszystko co
    jest cieplejsze od powietrza (np.22*C) nagrzewa go. Grawitacja wysysa właśnie całe
    ciepło z kotła do końca. Zamykanie klapy PG w tej fazie też nie jest ekonomiczne, bo
    resztki żaru natychmiast zgasną. Mówię oczywiście o cieplejszych okresach pogodowych.
    I tym optymistycznym akcentem zakończę monolog

    Edytowałem bo zginęły rysunki.
    Ostatnio edytowane przez Last Rico ; 07-01-2016 o 16:28
    beton wiąże ludzi...

  20. #1500

    Domyślnie

    Cytat Napisał sorier
    Mcryb nie wiem czy Cie dobrze zrozumiałem.
    Rozpaliłeś piec DS (dolnego spalania) od góry? I palisz w nim "dolnie", tzn. z zamkniętą klapką górnego obiegu? A skąd dmuchawa w tym kotle? Zębiec sprzedaje te kotły (KDU) z dmuchawą? Gdzie podział się szamot który jest za rusztem w tym kotle?
    sorier Nie wszystkie kotły to zebiec, KDU to kocioł z żywca. Zastosowałem się do instrukcji palenia od góry by Last Rico, w kotle dolnego spalania, tylko nie moge w nie swoim kotle ingerować, wycinać dziury, kłaść cegły szamotowe (póki nie będe pewny że to działa) bo wynajmuję lokali piec nie jest moją własnością , a palić i tak muszę i kupowac opał.

Strona 75 z 998

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony