PDA

Zobacz pełną wersję : zasady dzia?ania kuchenki mikrofalowej



02-11-2003, 16:20
czy ktoś wyjaśni zasady działania kuchenki mikrofalowej

Metal
03-11-2003, 07:29
Na wstępie zaznaczę, że z wykształcenia jestem mechanikiem, więc określenia jakich użyję mogą nie być ścisłe i nie do końca właściwe. Ale skoro pytasz, to pewnie masz - podobnie jak ja - nikłe pojęcie o polach elektrycznych, czy magnetycznych.
Działa to tak:
Pewne materiały (metale :wink: , niektóre tworzywa sztuczne, woda) mają cząsteczki polarne, tzn takie, które po jednej stronie są naładowane dodatnio, a po drugiej ujemnie - coś jak igła magnetyczna kompasu. Jeżeli taki materiał umieści się w polu - tu do końca nie wiem, czy w mikrofalówce elektrycznym, czy magnetycznym - to jego cząsteczki ustawią się wszystkie w określonym kierunku - tak jak ustawia się igła kompasu. Jeżeli potem kierunek tego pola zmienimy, to i położenie cząsteczek się zmieni, zgodnie z nowym kierunkiem działania pola - gdyby bieguny magnetyczne ziemi przemieszczały się, to igła kompasu obracałaby się. Jeżeli kierunek pola będzie się ciągle zmianiał, z dużą częstotliwością, to cząsteczki będą się ciągle obracały względem siebie, trąc o siebie nawzajem. Jeżeli jest tarcie to musi być wydzielane ciepło i to właśnie ciepło grzeje materiały umieszczone w mikrofalówce. Mikrofale to szybko zmienne pole. Stąd duża szybkość grzania, bo materiał jest grzany od razu w całej objętości. Jeżeli cząsteczki materiału nie są polarne to taki materiał, w mikrofalówce nie zagrzeje się nigdy.
Może jakiś elektryk, albo fizyk wyjaśni to bardziej poprawnie naukowo.

Bard13
03-11-2003, 08:03
No, może niekoniecznie tak ja wspominasz

Wszystkie cząsteczki w temperaturze powyżej 0K drgają.

Cząsteczki wody, zawartej w każdej niemal substancji organicznej drgają również.