PDA

Zobacz pełną wersję : Zniesienie współwłasności a ustawa o kształt. ustroju roln.



ml
25-11-2003, 19:17
Witam. Jestem współwłaścicielem pewnej działki (działka rolna zabudowana B R) o pow. 0,75ha w udziale 1/3. Po kilku latach udało mi się porozumieć z pozostałymi współwłaścicielami i podzielić geodezyjnie działkę na 3 części (Mnie przypadł w udziale sam grunt, pozostałym współwłaścicielom także domu i budynek gospodarczy w odp. proporcjach, udziały w pow. gruntu zostały zachowane).
Po zakończeniu prac geodezyjnych i ogłoszeniu decyzji w starostwie udałem się do kancelarii notarialnej i okazało się, że w świetle ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego muszę powiadomić o tym fakcie AWRSP (obecnie chyba ANR), która może "odkupić" ode mnie działkę po zniesieniu współwłasności.
Jak wnioskuję chodzi o art. 4 ustawy (Dz.U. z 2003 r. Nr 64, poz. 592)
Nie jestem prawnikiem, ale to chyba jakiś absurd?
Czy naprawdę jeśli Agencja wyrazi taką chęć będę zmuszony do sprzedaży działki?

ml
08-12-2003, 08:59
Czy na prawdę nikt z Sznownych Forumowiczów nie zetknął się z takim przypadkiem?

pyrka
08-12-2003, 19:01
Nie wiem po co szedłeś do notariusza. Agencja ma prawo pierwokupu w przypadku, gdy właściciel będzie nieruchomość rolną sprzedawać nierolnikowi. Rolnikiem indywidualnym jest osoba fizyczna, która ma wykształcenie rolnicze zasadnicze albo średnie lub wyższe jakiekolwiek albo staż pracy w prowadzeniu gosp. roln., tylko nie pamiętam dokładnie ile lat, 3 a może 5 ?

pyrka
08-12-2003, 19:06
Zniesienie współwłasności to nie jest sprzedaż. Poza tym taniej jest złożyć zgodny wniosek stron do sądu i znieść współwłasność w postępowaniu nieprocesowym za drbną opłatą. Notariusze to zdziercy.

ml
09-12-2003, 22:22
Wielkie dzięki. Spróbuję w sądzie. Ale wątpliwości pozostają. Jak opisałem, ani niczego nie sprzedaję, ani nie kupuję. Nieruchomość jest rolna, ja nie jestem rolnikiem, a ustawa mówi co następuje: