PDA

Zobacz pełną wersję : taras a przemarzanie gruntu



26-11-2003, 09:26
Czy wykonujac taras (lany z betonu)to po brzegach tez musze sie ,,wgryzc,, w ziemie az do strefy przemarzania.

pitbull
26-11-2003, 09:41
Niekoniecznie, moze to byc plyta wykonan na gruncie zbrojona i zdylatowana od domu.

Szaruś
26-11-2003, 09:48
A czy lepiej zrobić taras jako płytę, czy też wyłożyć taras z takich ozdobnych kostek betonowych. Jakie są zalety i wady każdego z rozwiązań?

inwestor
26-11-2003, 21:58
Czy wykonujac taras (lany z betonu)to po brzegach tez musze sie ,,wgryzc,, w ziemie az do strefy przemarzania.
Jeśli poziom tarasu jest sporo wyższy od poziomu terenu i będą robione schodki to myślę że jednak lepiej dać ścianę oporową. Jesli taki sam poziom jak poziom terenu to może być kostka przecież wtedy taki taras to poprostu chodnik.
Pozdrawiam

Alanta
27-11-2003, 09:50
Niekoniecznie, moze to byc plyta wykonan na gruncie zbrojona i zdylatowana od domu.
Pit, wyjatkowo :wink: sie z Tobą nie zgodzę . Jesli taras bedzie posadowiony na gruntach wysadzinowych (np. glina), szczególnie nierównomiernie uwarstwionych, to po zimie moze tragicznie wygladac, płyta może zostac wyniesiona w górę i popękać. Natomiast bez przeszkód można go zrobic bez fundametu, jesli jest na piaskach.

pitbull
27-11-2003, 10:28
Oczywiscie masz racje. :wink:

27-11-2003, 10:49
Niekoniecznie, moze to byc plyta wykonan na gruncie zbrojona i zdylatowana od domu.
Pit, wyjatkowo :wink: sie z Tobą nie zgodzę . Jesli taras bedzie posadowiony na gruntach wysadzinowych (np. glina), szczególnie nierównomiernie uwarstwionych, to po zimie moze tragicznie wygladac, płyta może zostac wyniesiona w górę i popękać. Natomiast bez przeszkód można go zrobic bez fundametu, jesli jest na piaskach.

Marek13
27-11-2003, 10:50
Mam maly taras wykonany jako płyta betonowa. Niestetu został wykonany na gruntach wysadzinowych i po zimie wygląda kiepsko - popękany. Następnym razem wykonam taras z kostki brukowej.

Alanta
27-11-2003, 11:23
Kostkę brukowa też moze wynieść, porobią sie szpary i nierówności. Na wysadzanie gruntu nie ma mocnych... :x

zbyszekP
27-11-2003, 12:22
U mnie niedawno robiono taras o wysokości 40cm nad poziomem terenu. Po zewnętrznej stronie ma on zrobioną sciankę fundamentową głęboką na 80cm, aby zapobiec wymrożeniu. U mnie jest grunt gliniasty. Tak zdecydowali majstrowie. :wink:

pitbull
27-11-2003, 12:28
Dobrze zdecydowali.

Grzegorz63
29-11-2003, 21:09
Mam teren gliniasty, dlatego mam fundamenty pod tarasem i zbrojoną całą płytę tarasu.

01-12-2003, 18:59
Witajcie!

jezeli pod tarasem mam 40 cm piachu i 60 cm tłucznia to też musze robic fundament ?????

Od wierzchu płyty mam ponad metr to juz ponizej dtrefy przemarzania (dolnosląskie)

Czym zaizolowac płyte od góry i dołu!!?????


Pozdrawaim

agnikkrol
02-12-2003, 14:59
mam taras 50m. Pod tarasem są fundamenty 1,10cm. Podłoże -żółty piasek. Śpię spokojnie :D

JarL
29-03-2005, 14:42
Od ziemi do tarasu mam obecnie koło 100 cm. Planuję podnieść poziom działki o około 30 cm. Chcę dać ścianę oporową do tarasu z fundamentem 70 cm.
Jak należy wykonać płytę tarasową. Czy nasypać piasku zagęścić
i na to wylać beton bez zbrojenia, nieoparty na ściance, od domu też ma być zdylatowany, nie?
Czy też niezależnie od piasku nasypanego do środka płyta ma być zbrojona?
Grunty u mnie to piaski.

invx
29-03-2005, 15:37
-zebrac humus
-nasypac paiach
-zagescic mechanicznie warstwami!!
-na to plyta z betonu min B15 10cm
czy zbroic czy nie ? oto jest pytanie - sprawa wyglada tak: jesli powierzchnia tarasu mala, mozna nie zbroic, i nie powinno sie nic stac. (przy wiekszych oczywiscie zbrojenie) A jesli powierzchnia wyjatkowo duza to jeszde trzeba plyte zdylatowac skurczowo, czyli podzielic ja na mniejsze, i w tych miejscach przerywa sie zbrojenie
-plyta oczywisice zdylatowana od domu, np pasem styropianu

-warstwa spadkowa 1%, mozna ja pominac i od razu zatrzec na rowno plyte ze spadkiem (do betonu mozna dodac srodek zmniejszajacy jego chlonnosc)
-wykonczenie np. plytki (nie powinny byc zbyt male (duza ilosc fug) ani zbyt durze (naprezenia) optymalne 20-30) Klei sie je podwujnie tzn, smaruje packa sie i podloze i plytke (nie mzoe byc pustej przerwy pomiedzy plytka a podlozem). Uzywamu kleju elastycznego i mrozoodpornego.
-fugi, elastyczne najlepiej wododporne

osowa
29-03-2005, 15:47
U mnie zarówno pod tarasem, jak i pod schodami wykonano fundamenty . Lepiej zapobiegać, niż leczyć ..

Sp5es
29-03-2005, 18:11
Czy wykonujac taras (lany z betonu)to po brzegach tez musze sie ,,wgryzc,, w ziemie az do strefy przemarzania.

JESLI JEST GRUNT TZW NIEWYSADZINOWY, MOZE PRZEŻYĆ. NA PIACHU WIĘKSZE PRAWDOPODOBIEŃSTWO SPOKOJU, ALE PRAWDOPODOBIEŃSTWO TO NIE GWARANCJA.

FUNDAMENT NAPEWNO NIE ZASZKODZI.
NAGLINIE NIGDY BYM NIE RYZYKOWAL.

Sp5es
29-03-2005, 18:13
A czy lepiej zrobić taras jako płytę, czy też wyłożyć taras z takich ozdobnych kostek betonowych. Jakie są zalety i wady każdego z rozwiązań?

W LATWOSCU UKLADANIA. LANIE, TO WIEKSZE PRZEDSIEWZIECIE BUDOWLANE I WIECEJ BALAGANU.

Z KOSTKI POWIERZCHNIA ŁATWIEJ SIĘ ODWADNIA NIŻ PŁYTA (UCIEKA PO FUGACH DO GRUNTU), MR\ECHANICZNIE TEORETYCZNIE MNIEJ STABILNE, ALE OBA DOBRE, JAK SIE DOBRZE ZROBI.

Sp5es
29-03-2005, 18:21
-zebrac humus
-nasypac paiach
-zagescic mechanicznie warstwami!!

WAŻNE

-na to plyta z betonu min B15 10cm
czy zbroic czy nie ?

ZADNA OSZCZEDNOŚĆ BRAK ZBROJENIA !

oto jest pytanie - sprawa wyglada tak: jesli powierzchnia tarasu mala, mozna nie zbroic, i nie powinno sie nic stac. (przy wiekszych oczywiscie zbrojenie) A jesli powierzchnia wyjatkowo duza to jeszde trzeba plyte zdylatowac skurczowo,

CO 9 M2

czyli podzielic ja na mniejsze, i w tych miejscach przerywa sie zbrojenie
-plyta oczywisice zdylatowana od domu, np pasem styropianu

-warstwa spadkowa 1%, mozna ja pominac i od razu zatrzec na rowno plyte ze spadkiem (do betonu mozna dodac srodek zmniejszajacy jego chlonnosc)
-wykonczenie np. plytki (nie powinny byc zbyt male (duza ilosc fug) ani zbyt durze (naprezenia)

DOKŁADNIE ODWROTNE. NA MNIEJSZYCH PŁYTKACH SĄ MNIEJSZE NAPRĘŻENIA. WYNIKA TO Z WYDŁUŻENIA WZGLĘDNEGO !!

optymalne 20-30) Klei sie je podwujnie tzn, smaruje packa sie i podloze i plytke

DOBRZE ! TZW. METODA FLOATTING- BUTTERING. 1 MM KLEJU ELASTYCZNEGO (WAŻNE!) NA PŁYTKĘ , I NA"GRZEBIEŃ" PODŁOŻE 8 X 8 MM PACKA ZĘBATA

(nie mzoe byc pustej przerwy pomiedzy plytka a podlozem).

WAŻNE !, ANI PUSTEJ PRZESTRZENI POD ROGAMI. WCHODZI WODA, PIERWSZY MRÓZ I FRUWAMY...

Uzywamu kleju elastycznego i mrozoodpornego.
-fugi, elastyczne najlepiej wododporne

invx
29-03-2005, 20:39
1. wylacz CAPSA :wink:
2. przy malym faktycznei zadna oszczednosc, jednakze i zbednosc
3. pomiedzy plytkami sa spoiny (fugi) i to one pzrejmuja naprezenia z plytek, (dzialaja poczesci jak dylatacja) Tak jak mowisz to by sie robilo wylewki w halach po pare tys. m2 bez dylatacji i bylo by OK :wink:

JarL
29-03-2005, 20:54
Dzięki za podpowiedzi.
Nie wiem tylko czy moja płaszczyzna jest duża czy nie
Kształt tarasu jest w kształcie litery L opasującej róg domu.

Wyjście na taras o szerokości 1,8 m długości 5,4 m.
Taras właściwy szerokość 3m długość 5 m.

I w związku z tym czy dylatacje skurczowe potrzebne?

Czy na płytę betonową trzebą stosować jakąś izolację czy od razu
płytki na kleju elastycznym?

invx
29-03-2005, 21:08
ta "elke" podziej dylatacja na dwa prostokaty jeden 1,8x5.4 i drugi 3x5. Na plyte nei stosuje sie izolacji przeciwwilgociowych gdyz nie ma to sensu w ym wypadku, bo jest to taras na gruncie. Od razy klej, osobiscie polecam ATLAS+ :wink:

aha co do zbrojenia, to daj. :wink: