Zobacz pełną wersję : Dylatacja paneli ?
Witam !
Przy zamawianiu paneli (Kronopol King size) wraz z usługą montażu pani poinformowała mnie, że panele są układane z dylatacja także w miejscu drzwi. Trochę mnie to zmartwiło, bo w kilku miejscach panele będą z dwóch stron pokój-korytarz.
Czy rzeczywiście powinno się dawać dylatację w miejscu każdych drzwi (bez progu) ?
W poprzednim mieszkaniu miałem ułożone bez dylatacji / progu i nie było nigdy problemów.
Nie zrobienie tego skutkuje podobno utratą gwarancji. Sprawdziłem zapis producenta i mówi mniej więcej tak:
Pomiędzy podłogą, a wszystkimi stałymi elementami (filary, progi, drzwi, rury, ściany, itp.) należy zachować 10 mm odstępy, tzw. szczeliny dylatacyjne. W tym celu podczas montażu należy użyć klinów dystansowych, gdyż panele podłogowe pod wpływem zmian temperatury i poziomu wilgotności powietrza rozszerzają się lub kurczą;
Czy w takim razie drzwi wew bez progu, czyli nie połączone z podłoga to element stały ?
Druga sprawa to powiedziano mi, że prawdopodobnie trzeba będzie zastosować dylatację w obrębie jednego korytarza w kształcie litery " T" , bo końcówka przechodzi pod podciągiem (szerokim na ok 2m). Trochę mi się to nie podoba bo wg projektu jest to jedno pomieszczenie: długości 7,2m i rozszerzające się z 2m do 7m pod koniec.
Producent, mówi o pomieszczeniach dłuższych niz 8m.
Podłoga ma ogrzewanie poddłogowe, podkład anhydrytowy, panele 180 cm x 18 x 0.12
też mnie to zawsze zastanawia dlaczego w tych progach mają być te szkaradne dylatacje ???
monkey222
05-10-2014, 17:53
panel tez pracuje i moze go podniesc. kolega nie zostawil luzu przy futrynie tylko docinal na styk i mu panele przy futrynie podnioslo
też mnie to zawsze zastanawia dlaczego w tych progach mają być te szkaradne dylatacje ???
Tania podłoga tak ma. Współczuję.
jarekkur
05-10-2014, 21:42
Witam !
Przy zamawianiu paneli (Kronopol King size) wraz z usługą montażu pani poinformowała mnie, że panele są układane z dylatacja także w miejscu drzwi. Trochę mnie to zmartwiło, bo w kilku miejscach panele będą z dwóch stron pokój-korytarz.
Czy rzeczywiście powinno się dawać dylatację w miejscu każdych drzwi (bez progu) ?
W poprzednim mieszkaniu miałem ułożone bez dylatacji / progu i nie było nigdy problemów.
Nie zrobienie tego skutkuje podobno utratą gwarancji. Sprawdziłem zapis producenta i mówi mniej więcej tak:
Pomiędzy podłogą, a wszystkimi stałymi elementami (filary, progi, drzwi, rury, ściany, itp.) należy zachować 10 mm odstępy, tzw. szczeliny dylatacyjne. W tym celu podczas montażu należy użyć klinów dystansowych, gdyż panele podłogowe pod wpływem zmian temperatury i poziomu wilgotności powietrza rozszerzają się lub kurczą;
Czy w takim razie drzwi wew bez progu, czyli nie połączone z podłoga to element stały ?
Druga sprawa to powiedziano mi, że prawdopodobnie trzeba będzie zastosować dylatację w obrębie jednego korytarza w kształcie litery " T" , bo końcówka przechodzi pod podciągiem (szerokim na ok 2m). Trochę mi się to nie podoba bo wg projektu jest to jedno pomieszczenie: długości 7,2m i rozszerzające się z 2m do 7m pod koniec.
Producent, mówi o pomieszczeniach dłuższych niz 8m.
Podłoga ma ogrzewanie poddłogowe, podkład anhydrytowy, panele 180 cm x 18 x 0.12
gwarancję stracisz, to pewne. Tracisz ją juz przy zakupie. Cokolwiek się stanie z panelami, bedzie to w oczach producenta wina użytkownika lub montażysty-to pewnik. Jeżeli z powodu zalania mieszkania (ubezpieczonego), ubezpieczyciel stwierdzi brak dylatacji, odrzuci regulację szkody. Aby to odkrecić potrzebny bedzie rzeczoznawca od podłóg a być może i sąd. Zrób szersze dylatacje np. 15-17mm. listwy mają 21mm u podstawy.
Przy zakupie niech podadzą na piśmie wilgotność paneli. Zbyt suche panele 6% będą pęcznieć. Zbyt wilgotne 10-12% wyschną na ogrzewaniu podłogowym etc. Zadbaj aby w pomieszczeniach przy podłodze nie było za sucho. około 40% będzie ok. Rób bez dylatacji. Utrzymuj klimat 20C/40-60%rH.
Futryny montuj z 2mm szczeliną między podłogą! Najpierw podłoga potem drzwi.
panel tez pracuje i moze go podniesc. kolega nie zostawil luzu przy futrynie tylko docinal na styk i mu panele przy futrynie podnioslo
Dobrze ale ja nie pytam o ściany , futryny, tylko linie drzwi ..
gwarancję stracisz, to pewne. Tracisz ją juz przy zakupie. Cokolwiek się stanie z panelami, bedzie to w oczach producenta wina użytkownika lub montażysty-to pewnik. Jeżeli z powodu zalania mieszkania (ubezpieczonego), ubezpieczyciel stwierdzi brak dylatacji, odrzuci regulację szkody. Aby to odkrecić potrzebny bedzie rzeczoznawca od podłóg a być może i sąd. Zrób szersze dylatacje np. 15-17mm. listwy mają 21mm u podstawy.
Przy zakupie niech podadzą na piśmie wilgotność paneli. Zbyt suche panele 6% będą pęcznieć. Zbyt wilgotne 10-12% wyschną na ogrzewaniu podłogowym etc. Zadbaj aby w pomieszczeniach przy podłodze nie było za sucho. około 40% będzie ok. Rób bez dylatacji. Utrzymuj klimat 20C/40-60%rH.
Futryny montuj z 2mm szczeliną między podłogą! Najpierw podłoga potem drzwi.
Slyszałem o akcjach, że jednak gwarancję uznali i wymieniali :).
Drzwi oczywiście wraz z futrynami będe wstawiał na końcu. Dzięki za info.
michail77
07-10-2014, 08:14
Jak nie układasz samemu to znajdź przede wszystkim ekipę która ułoży w ten sposób z gwarancją na usługę. Będą wtedy sami pilnowali odpowiedniej dylatacji w każdym miejscu. Ponadto taki montaż często wiąże się z kładzeniem paneli do tyłu, co nie każdy fachowiec potrafi. Ja układam w ten sposób powierzchnie nawet ponad 100m/2 i jeszcze nie mieliśmy reklamacji.
Jak nie układasz samemu to znajdź przede wszystkim ekipę która ułoży w ten sposób z gwarancją na usługę. Będą wtedy sami pilnowali odpowiedniej dylatacji w każdym miejscu. Ponadto taki montaż często wiąże się z kładzeniem paneli do tyłu, co nie każdy fachowiec potrafi. Ja układam w ten sposób powierzchnie nawet ponad 100m/2 i jeszcze nie mieliśmy reklamacji.
Problem w tym, że ułożenie mam gratis przy zakupie, więć ponoszenie dodatkowo kosztu ok 2,5kzł przy finiszu wykończenia jakoś mi nie pasi :). W sklepie powiedziano mi, że tracę gwarancję na panele, bo w razie sprawdzenia przez producenta paneli ułożenia jest krótka piłka nie spełnia wymogów - nie ma gwarancji.
Napisałem do Kronopolu prośbę o interpretację warunków gwarancji, ale na razie odpowiedzi brak.
Zrobię chyba tak, jak poleciła mi moja ekipa od wykończenia, że nie zrobię tej dylatacji a jak się coś wybrzuszy to najwyżej się natnie i wstawi listwę, ale też twierdzą, że nie powinno się nic dziać (przy zachowaniu pozostałych dylatacji)
michail77
08-10-2014, 14:21
Gwarancja na panele to jedno, a gwarancja na wykonaną usługę to drugie, z tego co się orientuję to na każdą wykonaną usługę powinien przypadać 12 miesięczny okres gwarancyjny, choć w takim przypadku to sprawa sporna. My u siebie w firmie zrobiliśmy tak, że za montaż bez progów klient dopłaca dla monterów parę złotych, w zależności od stopnia skomplikowania i wielkości metrażu. W ten sposób wilk syty i owca cała, gdyż klient ma gwarancję.
Ja bym w takiej sytuacji poprosił w pierwszej kolejności o instalacje paneli, możesz wtedy z kątownikiem przejść i zmierzyć wszędzie dylatację czy nie jest za mała, ewentualna poprawka i dopiero potem montaż listew. Trochę to upierdliwe ale śpisz spokojnie. Jeżeli masz listwy plastikowe z uszczelką to kryją bezpiecznie 1,8 do 2cm, w zależności od producenta. I jeszcze ważna uwaga, dowiedz się do ilu stopni producent paneli dopuszcza max. temperaturę*podłogówki, a pierwsze grzania zaczynasz od najniższych temperatur. Ponadto jak w przyszłości będą robione zabudowy to prowadnica nie może być przykręcona bezpośrednio do paneli, tak samo ze schodami. To chyba wszystko w tym temacie.
Dostałem odp od Kronopola. Generalnie piszą, że nie musi być dylatacja w progu, jeżeli długość nie przekracza 8m. Pisza też, że wartości graniczne są umowny i np dla moich paneli (12mm) spokojnie może to być 10x12m.
Sprawdzanie dylatacji podczas montażu jak najbardziej jest pożądane to wiem. Opcji dopłat u mnie nie ma, ale może przekona ich odp producenta ;)
Tania podłoga tak ma. Współczuję.
czy ja napisałam że mam taką podłogę ?
poza tym są przecież panele które są nawet droższe od drewnianej podłogi
monkey222
09-10-2014, 19:53
czy ja napisałam że mam taką podłogę ?
poza tym są przecież panele które są nawet droższe od drewnianej podłogi
Pokaż mi panele droższe od drewnianej podłogi :)
Pokaż mi panele droższe od drewnianej podłogi :)
Wystarczy się przejść do byle marketu budowlanego :)
monkey222
10-10-2014, 09:52
Wystarczy się przejść do byle marketu budowlanego :)
Nie ma paneli droższych od podłogi drewnianej.. Podłoga drewnina a materiał na podłoge drewniana to 2 różne tematy.. Podłoge drewnianą tworzy materiał drewniany, kleje, lakiery , robocizna .
Nie ma paneli droższych od podłogi drewnianej.. Podłoga drewnina a materiał na podłoge drewniana to 2 różne tematy.. Podłoge drewnianą tworzy materiał drewniany, kleje, lakiery , robocizna .
ehh. skąd te stereotypy .. czy podłogę drewnianą nie można zrobić pływającą ? Czy paneli nie można przykleić jak np Haro, które to zaleca ?
Nawet jeżeli robić tradycyjnie to spokojnie podłogę drewnianą, np parkiet można kupić 2x taniej niż panele, dokładając lichy klej i olej spokojnie mieścimy się w cenie panela.
też mnie to zawsze zastanawia dlaczego w tych progach mają być te szkaradne dylatacje ???
Czytałem artykuł specjalistyczny odnośnie dylatacji między ścianami w pomieszczeniu , ale i z samej zasady rozszerzalności materiałów pod względem zmian w wilgotności powietrza ( i z czasem podłoża) , z której jak to wynika dylatacja jest zależna od długości i szerokości całej ułożonej powierzchni połączonych paneli , więc nie jest tak że w pomieszczeniu 5x5m dylatacja ma wynosić tyle co w pomieszczeniu 1x1 lub 10x10m , według danych wyczytanych dla ogólnych zasad powinno się przyjąć 1m odległości jako jako minimum 1mm dylatacji z każdej strony czyli np dla 3m pomieszczenia powinno wystarczyć minimum 2x po 3mm , a dla 10 minimum 2x po 10mm , nie można robić tego na zasadzie zrób se 10mm dziurę bo co panel mi się rozszerzy 20mm? ,oczywiście są to dane dla pomieszczeń o w miarę stabilnych warunkach wilgotności ,czyli pokoje dobrze odizolowane od wilgotego podłoża i nie narażone na bardzo duże skoki wilgotności
jak w "pralni" ponieważ drewno pęcznieje , zostawianie szczelin między ościeżnicą i panelami 2mm powinno wystarczyć , chociaż producenci z góry często narzucają z góry np 9mm co już jest absurdem , rozumiem np 5mm jako zabezpieczenie przed podmakaniem ościeżnic tak że ogólne wywody na temat dylatacji to temat nie jednoznaczny i bez sensu robić dziury tylko dlatego że ktoś napisze zrób sobie 6 czy 10 czy 15mm szczelinę , a potem panele z pod list powychodzą
No i jak jest z tą dylatacją w drzwiach? Robić, nie robić? Powierzchnia podłóg około 65 m2, 3 pokoje, garderoba i przedpokój. Planowałem tylko dylatację od ścian. Co myślicie?
No i jak jest z tą dylatacją w drzwiach? Robić, nie robić? Powierzchnia podłóg około 65 m2, 3 pokoje, garderoba i przedpokój. Planowałem tylko dylatację od ścian. Co myślicie?
Nie robić. Przy ścianach wystarczy. Mam całe piętro w jednych panelach, wszystkie pomieszczenia połączone bez dylatacji. Nic się nie działo.
Dzięki za odpowiedź.
A długo już użytujesz tą podłogę?
jarekkur
04-11-2020, 19:34
Witam !
Przy zamawianiu paneli (Kronopol King size) wraz z usługą montażu pani poinformowała mnie, że panele są układane z dylatacja także w miejscu drzwi. Trochę mnie to zmartwiło, bo w kilku miejscach panele będą z dwóch stron pokój-korytarz.
Czy rzeczywiście powinno się dawać dylatację w miejscu każdych drzwi (bez progu) ?
W poprzednim mieszkaniu miałem ułożone bez dylatacji / progu i nie było nigdy problemów.
Nie zrobienie tego skutkuje podobno utratą gwarancji. Sprawdziłem zapis producenta i mówi mniej więcej tak:
Pomiędzy podłogą, a wszystkimi stałymi elementami (filary, progi, drzwi, rury, ściany, itp.) należy zachować 10 mm odstępy, tzw. szczeliny dylatacyjne. W tym celu podczas montażu należy użyć klinów dystansowych, gdyż panele podłogowe pod wpływem zmian temperatury i poziomu wilgotności powietrza rozszerzają się lub kurczą;
Czy w takim razie drzwi wew bez progu, czyli nie połączone z podłoga to element stały ?
Druga sprawa to powiedziano mi, że prawdopodobnie trzeba będzie zastosować dylatację w obrębie jednego korytarza w kształcie litery " T" , bo końcówka przechodzi pod podciągiem (szerokim na ok 2m). Trochę mi się to nie podoba bo wg projektu jest to jedno pomieszczenie: długości 7,2m i rozszerzające się z 2m do 7m pod koniec.
Producent, mówi o pomieszczeniach dłuższych niz 8m.
Podłoga ma ogrzewanie poddłogowe, podkład anhydrytowy, panele 180 cm x 18 x 0.12
Można kleić panele (niektóre) Kaehrs'a. Wtedy nie jest konieczna dylatacja w drzwiach.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Spolszczenie: vBHELP.pl - Polski
support vBulletin