PDA

Zobacz pełną wersję : Czy ko?kowa? we?n? mineraln??



zibicwikla
17-08-2004, 12:26
Czy trzeba kołkować w metoddzie lekkiej mokrej płyty lamelowe fasrock XL(wełna min.)Jeżeli tak to w jaki sposób?Planuję grubość 14cm na PTH25.

zibicwikla
17-08-2004, 13:02
cholera, tylko ekspertów od styropianu na Forum mamy...?
Pomóżcie

kroyena
17-08-2004, 13:12
Przylepili mi to w poblizu na sąsiedniej budowie (zakład pracy) i okołowali więc pewnie kołować trzeba. :lol:

zibicwikla
17-08-2004, 13:17
ale z Ciebie gaduła, średni to dla mnie argument,że gdzieś tam kołkowali.

kroyena
17-08-2004, 13:27
To chcesz argument za kołkowanie czy nie za kołkowaniem?
Gadulstwo gadulstwem, ale jak ktoś ociepla biurowiec i kołuje wełnę to nie dla przyjemności, ani dodatkowych kosztów tylko, że tak się wymaga.
Możesz zrezygnować tylko po co kłasć drogą wełnę i oszzcędzać na kołkach? :o :o :o
To jeszcze pooszczędzaj na alukantówkach na narożniki i będzie git.

zibicwikla
17-08-2004, 13:40
Nie o oszczędności chodzi-znaczy: nie tylko.
1 Producent(Rockwool) nic nie pisze o kołkowaniu
2 Tak gęste dziurawienie PTH nie jest bez znaczenia dla struktury pustaka.
O wypowiedź proszę praktyków nie gadułów.

ebi
17-08-2004, 13:43
nasz wiezowiec byl ocieplany welna, ktora byla kolkowana (ocieplala spoldzielnia).

pozdrawiam

Wakmen
17-08-2004, 13:52
Należy kołkować i to 5 kołków na 1m2.

Wiech
17-08-2004, 13:56
Jeżeli dom masz z porotermu to nie musisz kołkować.Kołkowanie wymagane jest przy betonie komórkowym oraz mniej nośnych podłożach(tak zaleca producent).Ja mam z suporexu i kołkowałem także 14 cm wełna lamelowa.Kup listwy startowe.Pozdrawiam Wiech

Qgiel
17-08-2004, 13:58
Nie wiem skąd pomysł, aby nie kołkować ocieplenia ???
W każdym opisie metody mokrej lekkiej, czy to dla styropianu czy wełny kołkowanie występuje.Siatka z wyprawą na ociepleniu to zbyt małe zabezpieczenie na wypadek problemów z klejem między podłożem a płytami. A tych dziur znowu nie ma tak wiele. Dla płyty sytropianu 1 x 0.6 m są 3 ( niektórzy robią 2 ). Rozumiem że PTH nie jest najlepszym materiałem do takich prac, ale można użyć dłuższych kołków, porządnej wiertarki i nic złego się nie będzie działo.

Wakmen
17-08-2004, 14:03
... Kołkowanie wymagane jest przy betonie komórkowym oraz mniej nośnych podłożach(tak zaleca producent)....
A to ciekawe. A może wełna przyklejona do BK skruszy go albo pęknie na pół i odpadnie razem ze ścianą? Kłkje się również i przy ceramice ze względu na ciężar wełny. Przy 2 kondygnacjach dochodzi jeszcze ciężar tynku i zatartego kleju z siatką co suma sumarum wcale nie jest takie lekkie. Można nie kołkować ale robi się to aby zapewnić bezpieczeństwo i wytrzymałość naszego ocieplenia a nie oszczędzię kilkadziesiąt PLN na kołkach.

kroyena
17-08-2004, 14:08
Wełny dotychczas nie robiłem jeno styropian. Ale tak mnie jeszcze post Wakmena uświadomił, że do ciężaru wełny trzeba jeszcze dodać ciężar wypartej z domu przez ściany zewnętrzne wilgoci, która przez jakiś czas na pewno odłoży się w wełnie.

zibicwikla
17-08-2004, 14:13
Spójrzcie w takim razie do opisu montażu zalecanego przez Rockwool.(Dotyczy wełny FasrockXL) Jest coś na rzeczy z tym kołkowaniem. Może lepsza wełna,kleje, nie wiem. Po cholerę producent ponosiłby ryzyko ewentualnych reklamacji wynikajacych z błędnego opisu technologii?

Wiech
17-08-2004, 14:16
Nie ja to wymyśliłem że porotermu nie trzeba kołkować.Pisałem że takie są zalecenia producenta do płyt lamelowych.Opisane jest to w ulotkach reklamowych.Dzwoniłem również do Cigacic skąd jest producent Rockwoll i w dziale technicznym potwierdzono mi ten fakt.Wiech.

zibicwikla
17-08-2004, 14:23
Dzięki Wiech za konkrety. Czekam na tych, którzy się odważyli niekołkować. Nie chcę być pierwszy i potem na forum szukać tego, który mi doradzał.

kroyena
17-08-2004, 14:24
Może walniesz linka bo na stronach rockwolla nie mogę dogrzebać się do info.

pete
17-08-2004, 14:26
Nie o oszczędności chodzi-znaczy: nie tylko.
1 Producent(Rockwool) nic nie pisze o kołkowaniu
2 Tak gęste dziurawienie PTH nie jest bez znaczenia dla struktury pustaka.
O wypowiedź proszę praktyków nie gadułów.
Ja ocieplałem Rockwoolem fasrock 12 cm, ściana zewnętrzna z silikatów 25 cm. Też miałem dylemat jw. W ulotce producenta jest , że można nie kołkować do wysokości 20 m. Powinno się kołkować przy ocieplaniu BK. Konsultowałem się z przedstawicielem regionalnym Rockwoola i stanęło na tym, że:
- ścianę zagruntować gruntem uniwersalnym ( ja miałem Alpol)
- kołkować tylko w miejscach gdzie wełna nie ma wystarczającego podparcia ( nadproża, wąskie słupki między oknami itp),
- kołkować blisko narożników budynku ale 2x mniejszą ilością kołków
Ściana przezimowała 1 sezon i jest wszystko w porządku.
Pozdrawiam

aishan
17-08-2004, 14:45
zadaj na stronie internetowej Rockwoola pytanie - podaj im problem, swój adres e-mail i nr telefonu. do mnie oddzwonili i wysyłali e-maile na drugi dzień. Przy okazji sam ciekawym bo ściany mamy podobne.
Pozdrawiam Aishan

zibicwikla
17-08-2004, 14:55
Jaką metodą najefektywniej docieplić ścianę zbudowaną z pustaków ceramicznych ?


Metod docieplania ścian zewnętrznych jest kilka. W przypadku ściany zbudowanej z ceramiki polecamy wybór metody lekkiej - mokrej, a dokładnie systemu ECOROCK-L. W skład systemu wchodzą następujące elementy: zaprawa klejąca, płyta fasadowa z wełny mineralnej, zaprawa zbrojąca, siatka zbrojąca, podkład tynkarski i paroprzepuszczalny tynk mineralny. W przypadku podłoża nośnego i czystego jakim jest ściana nieotynkowana wykonana z ceramiki, silikatów, keramzytu, betonu zwykłego nie ma potrzeby stosowania łączników mechamicznych tzw. „kołków” do 20m wys. obiektu. Unika się więc niszczenia pustaków poprzez kołkowanie, dodatkowych kosztów związanych z zakupem łączników i ich mocowaniem, nie ma potrzeby doliczania poprawek związanych z punktowymi mostkami termicznymi przy obliczaniu współczynnika przenikania ciepła U.
TAK NAPISALI NA STRONIE ROCKWOOL POLSKA

aishan
17-08-2004, 14:59
Ale na tej stronie jest też rubryka z pytaniami jakie można im przesłać bezpośrednio ze strony www i tam należy się skierować!!!!!!!!!!!!!

Grzegorz63
17-08-2004, 19:58
Isover w zeszłym roku podawał, żeby kołkować to kołkowałem. Teraz nic o tym nie wspomina...

Sonika
18-08-2004, 05:26
zibicwikla ,
przerabiałam ten temat parę tygodni temu. kołkować wełny lamelowej nie trzeba . Wełna lamelowa ma układ włókien prostopadły do ściany i w związku z tym jak się bloczek posmaruje zaprawą klejącą na całej jego powierzchni, to on się trzyma ściany całą swoją powierzchnią i nie ma prawa odpaśc.

Inaczej ma się sprawa z tym drugim rodzajem wełny, gdzie wlókna są równolegle do ściany i wtedy trzeba kołkować żeby zwiększyć przyczepność bloczków.

Kołkowanie wełnie lamelowej nie zaszkodzi, ale nie ma potrzeby ponoszenia dodatkowych kosztów na kołki (ok. 1,20zł za kołek) oraz jak masz ścianę z ceramiki poryzowanej to trzeba kupić jak najdłuższe kołki żeby weszły na tyle głęboko w ścianę żeby miały się czego trzymać, a nie trzymały się powietrza w "dziurach" pustaków.

Ocieplałam dom wełną lamelową.
Wykonawca wełnę kołkował wszędzie, a ponieważ miałam inne zastrzeżenia co do jego "fachowości", poprosiłam przedstawiciela Rockwoola o wizytę na budowie i o ocenę wykonania.
Powiedział, że kołkowanie nie szkodzi, ale gdy poprosiłam, żeby dał na piśmie swoją opinię stwierdził że:
- kołkowanie wełny lamelowej jest nie zgodne z kartą techniczną Rockwoola i że firma nie może dać na takie wykonanie gwarancji

P. S. Z wykonawcą rozstałam się z nia na dzień.
Prace kończył zupełnie kto inny i całe moje szczęście, bo dom mamy wytynkowany na piątkę z plusem!

pyrka
18-08-2004, 07:13
U nas na porothermie wełna jest kołkowana w narożach , średnio przypadają 2 kołki na płytę. Robiliśmy to raczej dla asekuracji, gdyby bylo źle przyklejone i nie wiadomo co bedzie za 10 lat. Ale w jednym miejscu z rozpędu była położona 10 zamiast 5 i kilka płyt trzeba było zdjąć. Nie można było tego oderwać, klej został na ścianie a płyta się wykruszyła. Wniosek, że jak ściana jest równa a lamelowa płyta wełny dobrze posmarowana klejem i dociśnięta do ściany będzie trzymać i bez kołków. A kołki z metalowym trzpieniem są rzeczywiście bardzo drogie.

pchlistosc
18-08-2004, 07:37
Jaką metodą najefektywniej docieplić ścianę zbudowaną z pustaków ceramicznych ?


Metod docieplania ścian zewnętrznych jest kilka. W przypadku ściany zbudowanej z ceramiki polecamy wybór metody lekkiej - mokrej, a dokładnie systemu ECOROCK-L. W skład systemu wchodzą następujące elementy: zaprawa klejąca, płyta fasadowa z wełny mineralnej, zaprawa zbrojąca, siatka zbrojąca, podkład tynkarski i paroprzepuszczalny tynk mineralny. W przypadku podłoża nośnego i czystego jakim jest ściana nieotynkowana wykonana z ceramiki, silikatów, keramzytu, betonu zwykłego nie ma potrzeby stosowania łączników mechamicznych tzw. „kołków” do 20m wys. obiektu. Unika się więc niszczenia pustaków poprzez kołkowanie, dodatkowych kosztów związanych z zakupem łączników i ich mocowaniem, nie ma potrzeby doliczania poprawek związanych z punktowymi mostkami termicznymi przy obliczaniu współczynnika przenikania ciepła U.
TAK NAPISALI NA STRONIE ROCKWOOL POLSKA


no to masz odpowiedz ze nie kolkowac a jakby sie cos dzialo to masz gwarancje i instrukcje

Wiech
18-08-2004, 08:23
Cytuje opis mocowania wełny lamelowej Rockwoola"Na nośnych podłożach powyżej 20 m wysokości budynku oraz podłożach niepewnych,nienośnych,np.tynki ,gazobeton,oprócz klejenia należy stosować łączniki mechaniczne.Mocowanie mechaniczne płyt wykonujemy za pomocą łączników mechanicznych z rdzeniem stalowym.Producent zaleca w instrukcji montażowej 4 szt na m/2,oraz na każdej płycie w narożach.Dalej są pokazane rysunki jak to sie robi.W przypadku porotermu ,cegły ,betonu ,silikatów można wykonać tylko w narożach budynku.Pamiętaj również o mocowaniu dodatkowo w narożach ościeży ,ukośnych kawałków siatki zbrojącej.Postaraj się taką reklamówkę z opisem i rysunkami montażowymi.Wiech.

zibicwikla
18-08-2004, 11:59
Dzięki Sonica, wiem już co robić. Zastanawiam się jeszcze czy zaprawę klejącą nakładać plackami czy rozsmarowywać grzebieniem(jeżeli tak to jaka wysokość zębów?).
P.S. Mała rewolucja z tym brakiem konieczności kołkowania, co nie?

Wiech
18-08-2004, 12:16
W instrukcji montażowej jest opis że nanosi się na całą powierzchnie i rozprowadza pacą 12na 12 mm.Wiech

kroyena
18-08-2004, 12:18
Jako gaduła mogę ci napisać, że nakładali na opisanej budowie dosyć grubą warstwę na całej powierzchni, bez żadnego ząbkowania. Nie ma tu sztywnej powierzchni jak w styropianie, to i ząbki nie ma jak rozdusić, a przyczepność powinna być jednakowa na całej powierzchni.

zibicwikla
18-08-2004, 12:43
Dzięki Sonica, wiem już co robić. Zastanawiam się jeszcze czy zaprawę klejącą nakładać plackami czy rozsmarowywać grzebieniem(jeżeli tak to jaka wysokość zębów?).
P.S. Mała rewolucja z tym brakiem konieczności kołkowania, co nie?

Sonika
18-08-2004, 16:13
Wełnę lamelową mocować trzeba na grzebień, a nie na placki.
To wynika właœnie z układu włokien, które są prostopałe do powierzchni ściany.

Jakby mocować na placki, to powierzchnia trzymania się œciany nie byłaby wystarczająco duża.

A na grzebień, to każdy włosek/włókno trzyma się ściany.

Patos
18-08-2004, 20:49
ECOROCK-L powinno się smarować pocą z ząbkami 12X12mm a jak się ma równe ściany to może być 10X10mm a co do kołkowania to porotherm kołkuje się powyżej 4 kondygnacji