PDA

Zobacz pełną wersję : Oświetlenie sufitowe w łazience oraz oświetlenie schodów. 12V czy 230V?



mjkmjk
09-03-2015, 19:14
Cześć

W suficie łazienki ma zaplanowane 4 punkty świetlne. Chciałbym poprosić o radę jakie rozwiązanie będzie lepsze. Dać zwykłe halogeny 230V czy może lepiej zainstalować transformator i żarówki LED lub halogeny 12V?

Drugie pytanie dotyczy oświetlenia schodów. Deweloper rozprowadził mi kabel w ścianie co drugi stopień, ale bez puszek. Facet, który wykańcza mi dom pyta jakie chcę rozwiązanie:
1) wykonać puszki i osadzić w nich lampki LED (podobno są takie gotowe na 230V, ale mały wybór).
2) wykonać puszki wraz z dodatkową puszką na zasilacz i osadzić lampki LED 10/12V, których podobno jest dużo większy wybór.

Czy jeżeli zdecyduję się na drugą opcję (transformator i lampki 10/12V) to istniejącą instalację (YDYP 3x1,5) muszę wymienić na jakieś inne przewody, czy mogę ją wykorzystać jako niskonapięciową. Sorry za lamerskie pytanie, ale nie znam się w ogóle, a wymiana kabli oznacza kucie całej ściany wzdłuż schodów.

Czy dobrze rozumiem, że jeżeli zdecyduje się na LEDy 10/12V, które mają moc ok. 1W i jest ich 8 sztuk, to jeden zasilacz 10W wystarczy mi na cały układ?

Z góry dziękuję za pomoc.

elpapiotr
09-03-2015, 19:49
To już elektryków nie ma w Polsce, czy jak ?

mjkmjk
09-03-2015, 20:10
Rany, czy to już normalnych ludzi w Polsce nie ma? Takich zwyczajnych, którzy bezinteresownie zechcą się podzielić swoją wiedzą? Jak trzeba mieć paskudny charakter, aby odzywać się tylko po to, żeby być uszczypliwym.
BTW, trzeba czytać ze zrozumieniem. Wykończeniowiec dał mi do wyboru dwie opcje, a ja proszę o pomoc w wyborze. Do czego potrzebny jest elektryk? Do założenia oprawek na halogeny? Czy może do wywiercenia miejsca na puszki w ścianie? Przecież nie chodzi o założenie tablicy rozdzielczej i zrobienie instalacji od zera, tylko o wykonanie urządzeń na już istniejącej instalacji. Tak trudno to wyczytać z mojego posta?

mt-instalacje