PDA

Zobacz pełną wersję : Instalacja elektryczna - przed rozmową z elektrykiem.



Hanss
01-04-2015, 12:16
Jestem z moją budową na etapie instalacji elektrycznej, po Świętach jestem umówiony z elektrykiem na wizytę na budowie...w domu będzie wszystko na prąd, włącznie z ogrzewaniem - kable grzewcze i CWU.
Chcę aby cała elektryka w domu była zrobiona dobrze-prawidłowo, nie chcę: " Panie bez tego się obejdzie, czy na tańszych materiałch i będzie taniej"...
ma być DOBRZE, a nie TANIO!!!
Na co zwrócić uwagę, jak powinna być wykonana dobra-prawidłowa instalacja elektryczna w domu, na jakich materiałach, jakich marek?
Jestem laikiem i chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć, jak rozmawiać z elektrykiem?

krzcel
01-04-2015, 12:26
Zacznij od narysowania "projektu".
Rozmieszczenie gniazd, oświetlenia, miejsc zamontowania wyłączników światła, rodzaje lamp. Jakie i gdzie kable od TV, LAN, telefon, alarmy, domofony etc. Przygotuj zestawienie typów i rozmieszczenie kabli grzewczych.
Czyli w miarę możliwości sam się zorientuj się czego chcesz i gdzie to ma być zainstalowane.

Radek_EDK
02-04-2015, 21:27
Jak już będziesz wiedział czego chcesz (oczywiście wstępnie) i przedstawisz swoją wizję elektrykowi wtedy możesz zacząć się dopytywać:
1. Ile obwodów elektryk planuje w instalacji (i co będą obejmować)?
2. Jakie zabezpieczenia zamierza zastosować:
- wyłączniki różnicowo-prądowe, ile i co będą obejmować (przykładowo jedna różnicówka trójfazowa na cały dom -> źle, 20 różnicówek -> bez przesady, ważny rozsądek)
- ograniczniki przepięć?
- rozłączniki izolacyjne?
3. W jaki sposób zostanie wykonane uziemienie? (chyba, że masz już wykonanie wyprowadzenie do uziomu fundamentowego)
4. Jakie przewody do gniazdek, jakie do oświetlenia (trywialne ale co tam)?
5. Jaki kabel WLZ? (przekrój zależny od mocy przyłączeniowej i odległości domowej rozdzielnicy od przyłącza)

To tak na początek...

Remiks
03-04-2015, 14:48