PDA

Zobacz pełną wersję : Przeróbki w instalacji-ilość i rodzaj różnicówek, bardzo proszę o szybką odpowiedź



sruba014
23-07-2015, 06:46
Cześć

Dziś do 15 mam dać znać elektrykowi jak przerabiamy instalację. Proszę o szybką poradę w sprawie:

Mam instalację puszkową. i w tym momencie mam tylko jedną różnicówkę 3fazową na całej tablicy (na gniazdka i oświetlenie), chcę ażeby mi to przerobił bo elektryk, który zakładał mi w domu alarm powiedział, że to jest nie poprawnie. I teraz tak: czy zrobić to w sposó/b

1. zrobić 1 różnicówkę 3fazową jako główną i do tego 3 różnicówki 1 fazowe do których będzie można podłączyć np gniazdko z kuchni i oświetlenie z salonu itd tzn pomieszać to.

2.Czy może zrobić 1 różnicówkę 3 fazową jako główną na gniazdo siłowe i 2 różnicówki 3fazowe, jedna na same gniazdka a druga na samo oswietlenie.

Jestem laikiem więc proszę bez rzucania na mnie gromów...

KTÓRE Z TYCH ROZWIĄZAŃ BĘDZIE BARDZIEJ PRAWIDŁOWE??

Dziękuję

rgal
23-07-2015, 07:22
Generalnie lepiej dać na obwody jednofazowe różnicówki 2P a na obwody trójfazowe 4P, czyli moim zdaniem opcja 2 nie jest dobra. Nie rozmiem co masz na myśli w punkcie 1 - chcesz łaczyć różnicówki szeregowo? Jeżeli chcesz użyć 4 róznicówek to daj 4P na obowdy trójfazowe, i po 1 różnicówce 2P na każdą fazę z obwodami jednofazowymi. Najlepiej byłoby natomiast funkcjonalnie podzielić obwody i zgrupować pod poszczególnymi różnicówkami. Tak nawiasem - te propozycje to elektryk podał?

elpapiotr
23-07-2015, 07:39
Nooo, jak już klient dyktuje elektrykowi, jak ma przerabiać rozdzielnicę, to koniec świata.
"Elektryk" od alarmów niech się nie wtrąca, bo się nie zna.
Opcja z jedną, 4-polową różnicówką nie tyle, że jest niepoprawna, co niefunkcjonalna, ale niesie za sobą wymogi ochrony przeciwporażeniowej.
W Twoim przypadku punkt 1 jak i 2- jest poprawny pod warunkiem, że RCD główna będzie selektywna.