PDA

Zobacz pełną wersję : Jak dobrać grzejnik?



PRO
01-03-2005, 21:41
Mam pytanie w jaki sposób dobrać moc grzejników Purmo, a mianowicie podawana jest moc przy parametrach (tz/tp/ti) 75/65/20 oraz 70/55/20 którą należy uwzględnić przy doborze mocy takiego grzejnika.
Nadmienie że ogrzewanie gazowe z butli piec Vaillant z zamkniętą komora spalania. Dom parterowy jeśli to ma jakies znaczenie.

PRO
01-03-2005, 22:32
help

Janussz
01-03-2005, 22:51
Moc grzejnika zależy od temperatury zasilania, powrotu i temperatury wewnętrznej pomieszczenia. Jeżeli podane są tylko takie dane jak podajesz, to producent poszedł na łatwiznę. Powinni podać więcej zróżnicowanych parametrów zasilania/powrót/temp.wewnętrzna. Bo przy podanych parametrach inna będzie moc grzejnika przy temperaturze 20st.C w pomieszczeniu i inna przy np.22st.C. Czym większa temperatura w pomieszczeniu, to przy takich samych parametrach zasilania i powrotu moc grzejnika spada. W projekcie masz podaną temperaturę zasilania i powrotu i tem. pomieszczenia. Musisz więc do tego dobrać wielkość (moc) grzejnika. Jeżeli robisz to na czuja, to lepiej wstaw grzejnik większej mocy.

VPS
02-03-2005, 05:22
PRO
Masz wiadomość w priv

Barbicha
02-03-2005, 07:28
Hmm
gdzies na stronie purmo byla taka tabelka do przeliczania mocy w zaleznosci od parametrow tylko nie pamietam gdzie :cry:

PRO
02-03-2005, 08:08
To jeszcze pytanie dodatkowe jaka jest temperatura zasilania i powrotu w takiej instalacji gazowej, od czego to zależy i czy to jest parametr który się nastawia na kotle czy też parametr sztywny narzucony przez instalacje bo czegoś tutaj niekumam?

PRO
02-03-2005, 16:35
Ale nie chodzi mi o temp. zakładana tylko rzeczywista jaka ona jest w instalacji?

Przekorek
02-03-2005, 17:37
Temperatura rzeczywista sie waha. Zakladana zaklada w jakich przedzialach rzeczywista sie bedzie wahac.

Janussz
02-03-2005, 20:40
Ale nie chodzi mi o temp. zakładana tylko rzeczywista jaka ona jest w instalacji?
Inna będzie (niższa) przy +10, a inna (wyższa) przy -10st.C. Nie wiem w jakiej strefie klimatycznej mieszkasz. Polska podzielona jest (przynajmniej była) na sześć stref klimatycznych w których ustalono na podstawie długoletnich obserwacji najnizsze temperatury otoczenia budynków. Pierwsza to -14st.C (wybrzeże Bałtyku), szósta to.... nie suwalszczyzna :), to Tatry -24st.C. Instalację oblicza się dla danej strefy. Na tą temperaturę najniższą i wtedy masz mieć najwyższą obliczeniową temperaturę na wyjściu z kotła do instalacji. Masz mieć ciepło wtedy kiedy jest np.-20, jak i wtedy kiedy jest np.+5. Tylko mając stale tą wysoką temperaturę na kotle, to przy +5 miałbyś w domu saunę.

tom soyer
03-03-2005, 11:53
... Masz mieć ciepło wtedy kiedy jest np.-20, jak i wtedy kiedy jest np.+5. Tylko mając stale tą wysoką temperaturę na kotle, to przy +5 miałbyś w domu saunę.

bez przesady ... mozna utrzymywac stala temperature na kotle. przegrzewaniu pomieszczen zapobiegaja uklady sterujace - albo termostaty pomieszczeniowe, albo zawory termostatyczne albo uklady sterowania pogodowego, ktore samodzielnie steruja temperatura kotla (instalacji).

dobor grzejnikow przeprowadza sie dla najgorszych spodziewanych warunkow. stad te strefy klimatyczne i np -20° przy doborze grzejnika. tak jak zapotrzebowanie na cieplo sie zmienia (dobowo, w zaleznosci od temp zew czy temp zadanej wew) tak powinna sie zmieniac ilosc dostarczanego do pomieszczen ciepla (czyli srednia temp instalacji)

rafallogi
03-03-2005, 12:52
a chłop pewnie nadal nie wie jak dobrać moc grzejnika :lol:

tom soyer
03-03-2005, 13:43
PRO
temat doboru byl juz walkowany. Ale ktos sie tu hihra :) ;) wiec dodam, ze im bardziej masz przewymiarowany kociol tym lepiej pracowac na wyzszym parametrze (temp.). Nie masz (chyba?) kondensata i jesli go nie planujesz w przyszlosci wybierz wyzsza temp. czyli 75°/65°/(20°- zmienna, zalezna od rodzaju pomieszczenia - w kuchni -2°, w lazienkach +2°). Wyjda ci mniejsze - czyli tez tansze - grzejniki. Taki uklad wtedy najlepiej sterowac pogodowo (duza zaleznosc temp instalacji od temp zew).


PS: wytluscilem najwazniejsze

kulio
03-03-2005, 14:44
otoz ja, z wyksztalcenia prawnik, z zawodu prawnik, postanowilem zglebic temat doboru grzejnikow po tym, jak moj wykonawca zaproponowal mi jakies wielkie kolumbryny pod haslem "zawsze mozna skrecic jak za goraco".

otoz zrobilem tak:

1. przeczytalem co mozliwe w internecie,w tym takze przeszukalem forum
2. to dalo mi wiedze na temat temp. zasilania i powrotu, temp. zadanej w pomieszczeniu itd. dowiedzialem sie, ze im nizsza temp. zasilania/powrotu, tym wieksze powinny byc grzejniki,aby dana moc wypromieniowac (zasada nr 1)
3. dalej nauczylem sie, ze pomieszczenia w budynku, aby mieszkancy mieli poczucie ciepla, musza dostac swoja porcje energii. enegie te okresla sie wspolczynnikiem W/m2 lub tez lepiej W/m3
4. w internecie mozna znalezc duzo informacji na temat srednich, "standardowych" wspolczynnikow W/m3. sa tez kalkulatory, ktore licza w oparciu o usrednione dane wlasciwe zapotrzebowanie mocy. np. na stronie muratora, ktory podaje mniej wiecej 23 W/m3

5. pamietac nalezy (zasada nr 2), ze jesli budynek jest:

a) slabo izolowany, ocieplony
b) wolnostojacy w szczerym polu, owiewany wiatrem z 4 stron swiata
c) polozony na polnocnym-wschodzie lub w gorach wysokich

watow na m3 dostarczyc trzeba odpowiednio wiecej

6. w moim przypadku (szeregowka w srodku segmenty, male sciany zewnetrzne, ocieplenie styropianem FS 12 cm) wspolczynnik przyjalem 10W/m3. i to nie z "czapy" tylko z wynikow audytu energetycznego

7. potem pomieszczenie po pmieszczeniu, kubatura x Waty = moc grzejnika.

8. i teraz moc grzejnika (zasada nr 1) zalezy od zalozonej temp. zasilania/powrotu. ja mam piec kondensacyjny wiec dla zapewnienia pelnej sprawnosci musialem zadbac o niskie parametry pracy. przyjalem w pokojach 65/50/20C a w lazience 65/50/24.

9. w efekcie mam grzejniczki, bo przeciez nie grzejniki np. C22 600x400, troche pieniedzy w kieszeni (bo po jakiego grzyba kupowac wielki grzenijk, aby przez caly swoj zywot pracowal na 40% mocy).

10. napisz maila do purmo, to wysla Ci tabele (arkusz w excelu), w ktorym spokonie mozesz zmieniac paramtery temp., zasilania/powrotu/pomieszczenia a arkusz przelicza to na waty

hmm mam nadzieje, ze wyjasnienia beda pomocne

boguslaw
03-03-2005, 15:33
PRO.
Jeśli chcesz się w sposób poglądowy dowiedzieć, jak wykonać dobór mocy grzejników dla konkretnego pomieszczenia to wejdź na stronę regulusa - www.regulus.com.pl i w oknie "Dobór grzejników" jest prosty, edukacyjny kalkulatorek uwidoczniający z jakie czynniki przy doborze należy brać pod uwagę.
Możesz sobie tam pomieszczenie za pomieszczeniem wg powierzchni lub też według kubatury policzyć potrzebne moce.
Oczywiście musisz wcześniej znać maksymalne parametry w jakich będzie pracował twój kocioł.
Jak będziesz znał moc potrzebną dla konkretnego pomieszczenia w zadanej temperaturze reszta już jest chyba prosta.

PRO
04-03-2005, 07:47
Dzięki za podpowiedzi i rady, ale nadal pozostaje pytanie które tempertaury są odpowiednie dla mojej instalacji 75/65/20 oraz 70/55/20.
Nie znam się na kotłach i instalacjach i nie wiem na jakch parametrach pracuje instalacja lub bedzie pracowała moja instalacja dlatego moje pytanie do jakich temperatu pracy instalacji dobrać grzejniki w moim domu????

boguslaw
04-03-2005, 10:35
PRO
Myslę, że na tak postawione pytanie nikt Ci nie odpowie.
W tej samej instalacji tak samo skonstruowanej różnica temperatur między zasilaniem a powrotem może wynosić 10 jak i 20 stopni w zależności np. od typu grzejnika a przede wszystkim od szybkości cyrkulacji, która jest uzależniona np. od "biegu"pompy i jej wydajności.

Jeśli masz wątpliwości, przyjmij różnicę temperatur wyższą, 20 stopni a zatem tę dla wolniejszego obiegu.
Czy nie masz kogoś żywego w okolicy, kto mógłby Ci doradzić w oparciu o typ kotła, paliwa do tego kotła, zapotrzebowania Twojego budynku na ciepło ??
Wszystkie odpowiedzi z forum na tak oględnie sformułowaną kwestię muszą być siłą rzeczy bardzo ogólnikowe.

tom soyer
04-03-2005, 11:22
PRO
Myslę, że na tak postawione pytanie nikt Ci nie odpowie.
W tej samej instalacji tak samo skonstruowanej różnica temperatur między zasilaniem a powrotem może wynosić 10 jak i 20 stopni w zależności np. od typu grzejnika a przede wszystkim od szybkości cyrkulacji, która jest uzależniona np. od "biegu"pompy i jej wydajności.

Jeśli masz wątpliwości, przyjmij różnicę temperatur wyższą, 20 stopni a zatem tę dla wolniejszego obiegu.
Czy nie masz kogoś żywego w okolicy, kto mógłby Ci doradzić w oparciu o typ kotła, paliwa do tego kotła, zapotrzebowania Twojego budynku na ciepło ??
Wszystkie odpowiedzi z forum na tak oględnie sformułowaną kwestię muszą być siłą rzeczy bardzo ogólnikowe.



wg mnie to niepotrzebne zamydlanie.
czy w tym "edukacyjnym kalkulatorku" regulusa widziales gdzies te wszystkie czynniki, o ktorych wspominasz? Nawet zapoptrzebowanie pomieszczen na cieplo nie wplywa na temp doboru grzejnikow. Temperatury wynikaja z zadanych temp instalacji (krzywej grzewczej) i zadanej temp pomieszczenia (komfort cieplny).

boguslaw
04-03-2005, 13:43
tom soyer. Nie zgadzam się z Twoją tezą o "zamydlaniu".
PRO jest zielony i aby wiedzieć jakie faktycznie powinien zadać pytanie i jak zinterpretować odpowiedź musi wiedzieć jakie czynniki wpływają i
to na zasadzie sprzężeń zwrotnych na realizację potrzeb cieplnych konkretnego pomieszczenia. Kalkuratorek, do którego go odesłałem świetnie to unaocznia.
Jęsli potraktuje wszystkie pomieszczenia równo według powierzchni, bez uwzględnienia innych czynników mogą być później problemy.
Mogą być pomieszczenia, które należy ogrzewać mocniej i takie, które niemal nie trzeba gdyż grzeje je sąsiedztwo.
To też trzeba wiedzieć, i przy doborze uwzględnić i żadna "krzywa grzewcza" tego nie załatwi

Czy myślisz, że jeśli mu powiesz o krzywej grzewczej i komforcie, wówczas będzie wiedział coś więcej?? :roll:
Przeczytaj jeszcze raz jego pytanie, powtórzone zresztą w całości już po uzyskaniu kilku odpowiedzi, które kompletnie nic mu nie mówią.

VPS
04-03-2005, 19:19
Koledzy wysłałem PRO odnośnik do doboru grzejników Purmo.
Chyba wcale go nie przejrzał.
Jest w nim wiele funkcji króre mogą być pomocne.
1. Wybór strefy klimatycznej
2. Usytuowanie budynku
3. Warunki wietrzności
4. Rodzaj budynku
5. Wybór przeszklenia okien
6 . Wybór parametrów wody grzewczej
7. Definicja ile ścian zewnętrznych
itp
Bardzo pomocny do szybkiego uproszczonego doboru.
Dla zainteresowanych PURMO SDG (http://www.purmo.com/pl/pobierz-pliki_programy-komputerowe.html)

tom soyer
07-03-2005, 10:02
podobny kalkulator jest na stronie deLonghi.


Boguslaw
nie sadze aby parametry, o ktorych wspominasz przydaly sie komus innemu niz projektantowi. Tylko tyle chcialem powiedziec mowiac o zamydlaniu. Ja tez nie jestem w stanie sam np dobrac wydajnosci pompy i korzystam z rad specow w tym zakresie i poza nimi raczej malo kto ma na to wplyw. Za to krzywa grzewcza jest najwazniejsza "galka" w sterowaniu ogrzewaniem ktora kazdy z nas moze przestawiac. Druga taka galka to komfort cieplny czyli zadana temp pomieszczenia, ktora bierze bezposrednio udzial w doborze i - jak juz wspomnialem - nie jest stala, co powoduje ze pomieszczenia nie sa "traktowane rowno".

Cypek
07-03-2005, 10:12
Wg mnie wybieraj max niska temp zasilania układu.
poprawia to komfort cieplny i nie powoduje smazenia kurzu na grzejnikach.
No i dzieci Ci sie od grzejników nie oparza.
Ja mam zasilanie 55 C a powrót, a którz go wie ....

tom soyer
07-03-2005, 10:21
korzystanie z kalkulatorow jest zawsze obarczone jakims bledem i tylko projekt pozwala na dokladny dobor parametrow i grzejnikow.

wybranie temp pracy 75/65/ w ukladzie ze ster pogodowym oznacza ze statystycznie uklad bedzie pracowal okolo 2..3dni w sezonie zgodnie z max temperatura. Jesli zalozy sie ze 75° bedzie w instalacji przy -20°tzew a 40° przy +10° to przy przecietnych temp w sezonie (0..-5°) uklad bedzie pracowal z temp okolo 55° (dla scislosci ch-ka nie jest liniowa :) ). Taka temp pozwoli na sprawniejsza prace kotla (atmosferycznego na pewno) i znaczace obnizenie kosztow instalacji.