PDA

Zobacz pełną wersję : PESEL w CEiDG – wykreślenie przedsiębiorcy



jajmar
16-05-2018, 10:06
Wiem ze to nie ten dział ale czasu jest niewiele informacja dla osób prowadzących działalność gospodarczą

"Brak PESEL w CEiDG – wykreślenie przedsiębiorcy
Ale ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw nie została uchylona, zaś w art. 61 wskazuje, że:

1. W przypadku gdy wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie zawiera numeru PESEL, z wyjątkiem wpisów dotyczących przedsiębiorców, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 1, przedsiębiorca uzupełnia wpis o tę daną w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Po upływie terminu określonego w ust. 1 Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej wykreśla przedsiębiorcę, którego wpis nie zawiera numeru PESEL.
3. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej przekazuje drogą elektroniczną niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wykreślenia przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, informację o dokonaniu wykreślenia, o którym mowa w ust. 2, do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz do organów, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1.

Dwuletni termin wejścia w życie ustawy upływa… 19 maja 2018 r., a to z kolei oznacza, że z mocy (podkreślam) wciąż obowiązującej ustawy, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej zobowiązana jest wykreślić przedsiębiorcę, który nie uzupełnił swojego wpisu o numer PESEL."

kemot_p
16-05-2018, 11:44
Dzisiaj rano dzwoniła do mnie w tej sprawie księgowa. Podbijamy.

d7d
16-05-2018, 21:13
Co na to Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii?
- Problem braku numerów PESEL we wpisach wynika z migracji danych z ewidencji gminnych, którą przeprowadzono w 2011 r. przy tworzeniu rejestru CEIDG - odpowiedziało nam MPiT.
- Część "zmigrowanych" wpisów (kilkaset tysięcy) zawierała braki, przede wszystkim nie posiadała kluczowego dla identyfikacji przedsiębiorcy numeru PESEL. W efekcie do systemu CEIDG trafiły wpisy zawierające np. tylko imię i nazwisko.
Ustawa z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw miała na celu "wyczyszczenie" systemu CEIDG z wpisów, które: nie pozwalają zidentyfikować przedsiębiorcy na podstawie dostępnych baz publicznych nie były modyfikowane od momentu powstania systemu CEIDG Po pierwsze, wszyscy przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznia 2012 r. lub dokonali od tego czasu jakichkolwiek zmian w swoim wpisie, posiadają w bazie numer PESEL. System informatyczny CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy bez numeru PESEL.

Zatem jeśli przedsiębiorca od 2012 r. dokonywał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG (rejestrował się, dodawał kod PKD, zmieniał adres, zawieszał działalność), to jego wpis musi zawierać numer PESEL. Po drugie, przed dokonaniem wykreślenia Ministerstwo zweryfikowało wpisy w dostępnych bazach publicznych:
1. Samodzielnie zweryfikowało te wpisy, które nie posiadały numeru PESEL, ale posiadały numer NIP lub REGON i dla których była możliwość ustalenia numeru PESEL w bazie PESEL W ten sposób uzupełniono kilkaset wpisów.
2. Zweryfikowało bazę danych przedsiębiorców bez numeru PESEL z bazami danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Ministerstwa Finansów. Na tej podstawie udało się dopisać numer PESEL kilkunastu tysiącom przedsiębiorców.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii twierdzi, że komunikaty o zbliżającym się dniu wykreślenia wpisów bez numeru PESEL były umieszczane w systemie CEIDG:
- Dodatkowo zwracaliśmy się z prośbą do gmin o kontakt z przedsiębiorcami działającymi na ich terenie (w niektórych przypadkach gminy, znając nawet tylko imię i nazwisko, były w stanie zidentyfikować przedsiębiorcę). Ostatni raz taka prośba przekazywana była w kwietniu 2018 r., ale kwestia ta była podnoszona na różnych forach kontaktu z pracownikami gmin od wejścia w życie ustawy. Podkreślenia wymaga również bardzo długie (30 miesięcy) vacatio legis, które dawało przedsiębiorcom dużo czasu na dostosowanie się do zmian.
Nie trzeba się obawiać...
- Wykreślenie obejmie jedynie te wpisy (235 tys. - red.), które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych (GUS, Ministerstwo Finansów) i od lat pozostają "uśpione". Aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że omyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji - podsumowuje resort przedsiębiorczości.

Czytaj więcej: http://www.pomorska.pl/strefa-biznesu/prawo-i-podatki/a/zgloszenie-numeru-pesel-do-ceidg-firmy-maja-czas-do-19-maja-inaczej-zostana-automatycznie-wykreslone-z-ewidencji,13181122/