Zobacz pełną wersję : Porady na start dla świeżaka, budowa domu ogólnie, wątpliwości
Cześć,
1. Mój aktualny status to:
- działka budowlana 15a z drogą powiatową od północy i drogą gminną od zachodu;
- wymiary to 28,5m od północy, 21,5m od południa i długość: 60m taki nieregularny kształt przypominający trapez;
- mam złożony wniosek o przyłącze prądu do Tauron - procesuje się;
- złożyłem wniosek o wydanie WT do wodociągów(brak kanalizacji);
- miałem brać kredyt w tym roku na budowę no ale wszystko się ze***ło więc się wstrzymałem, ale 2023 lub 2024 chciałbym podejść ponownie do tematu.
Zanim to zrobię chcę ten czas poświęcić na:
a) przygotowanie działki pod budowę(tj. media, garaż, kupno podstawowych narzędzi etc.)
b) ogrodzenie jej nawet tymczasowo(co już w zasadzie skończyłem)
c) posadzenie jakiś roślinek
2. Moim kolejnym krokiem będzie zakup projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę. I teraz moje przemyślenia na ten temat(być może błędne dlatego proszę o wyprowadzenie z błędu i konstruktywną krytykę):
a) domy z poddaszem wg projektów np Archon wydają się być tańsze niż parterówki co przeczy informacjom, które można przeczytać np. na tym forum;
b) do ogrzewania domu najlepszym rozwiązaniem będzie PC + pv;
c) do pokrycia dachu najlepiej wybrać dachówkę ceramiczną(cementowa podobno pęka nawet od gradu(nagrzany dach jest kruchy))
d) wydaje się, że szambo może być w wielu przypadkach(warunki gruntowe) lepsze niż POS;
e) wydaje się, że najlepszym materiałem na ściany zewnętrzne i działówki to bloczek silikatowy(tylko czy 18cm na zew. da radę z ociepleniem 20cm?);
f) WM konieczna, najlepiej z odzyskiem ciepła;
3. Co widzę w swoim domu ~120m2:
a) chyba parterówka
b) kotłownia/pomieszczenie gospodarcze
c) ogrzewanie PC
d) WM z odzyskiem ciepła
e) do pokrycia może blacha jednak? dach dwuspadowy
f) 2 pokoje dla dzieci
g) sypialnia z garderobą(może z prywatną łazienką)
h) niewielkie biuro - gabinet(prowadzę JDG i potrzebny mi swój kąt)
i) salon/jadalnia + kuchnia
j) silkat 18cm + 20 cm styropian
k) szambo 10m3
l) taras na wschód i południe
m) pv na końcu działki
Mam chęć na projekt indywidualny, prosta bryła, bez udziwnień. Jakieś większe przeszklenia na południe, bez naroznych okien itp.
Co moglibyście z własnego doświadczenia mi podpowiedzieć? Czego nie robić, co drogie, co nie warto a co warto dorzucić do moich przemyśleń i planów?
Bardzo serdecznie dziękuję i pozdrawiam!
domy z poddaszem może i czasem są tańsze, ale za to parterówki wygodniejsze i mniej kłopotliwe z budowie. Ja mam mniej więcej te 120 m2 powierzchni mieszkalnej i nigdy bym w żadne poddasze nie poszedł, NIGDY!
PC + PV + podłogówka, jak sądzę? No tak, tak się dziś buduje.
Ceramiczna na pewno lepiej niż betonowa i moim zdaniem lepiej niż blachy. Znajomi, którzy weszli w blachę żałują, chyba, że nie mieli innego wyjścia (konstrukcja za słaba pod ceramikę).
szambo trzeba opróżniać, co kosztuje sporo.
nie rób tego błędu i nie zaczynaj budowy od wyboru materiału na ściany. Tak, 18 cm jest OK i "poradzi" sobie z 20 cm styropianu. Tylko skąd wziąłeś 20 cm?
Na działówki minimum przyzwoitości to 12 cm silikatu.
WM z odzyskiem ciepła jak najbardziej. Pomyśl też o odzysku wilgoci (wymiennik "entalpiczny")
Mogę polecić maksymalne zejście z zapotrzebowaniem na ciepło, czyli jak najbliżej standardu pasywnego. Uważałbym też na przeszklenia od południa, bo może dochodzić przegrzania domu i konieczności klimatyzowania przez całe lato.
Idź z tymi wymaganiami do architekta i nie napalaj się na jakiś gotowy projekt. Niech fachowiec działa.
@Ratpaw
Ad.2 Podłogówka oczywiście
Ad.4 Tak liczę się z tym jest to do przemyślenia i przegadania z ogarniętą firmą instalatorską. Mam zrobioną opinię geotechniczną i generalnie szału nie ma jeśli chodzi o chłonność. Trzeba by chyba jakieś kopce rozsączające robić itp. No nie bedzie lekko z POS ale do rozważenia.
Ad. 5 Wybacz ale tego nie rozumiem :) Nie wybierać materiału samemu w sensie? Czytałem, ze silikaty mają dużą pojemność cieplną i tłumienie dźwięków(a na tym mi dość zależy). A bo na różnych stronach z projektami jest napisane np: beton komórkowy + 20cm styropianu.
Ad. 7 Oczywiście do rozważenia.
Gotowy projekt z adaptacją etc. to jak tak wstępnie coś obczajałem to może wyjść i 10k PLN.
Sam mam 18 cm silki i 30 cm styropianu grafitowego, ale też mam zlikwidowane wszystkie mostki termiczne. Tłumienie akustyczne jak najbardziej działa w silce - wrażenie jest niesamowite, wszyscy się dziwią jak u mnie jest cicho.
Chcę tylko napisać, że przegroda zewnętrzna powinna być wyliczona (i jest w każdym projekcie).
Jak możesz, to zaproponuj izolowaną płyte fundamentową - wtedy faktycznie zlikwidujesz mostki termiczne do ziemi. Projektanci często pukają się w czoło - po co płyta, skoro grunt nośny. Poszukaj informacji o takich izolowanych płytach.
O płycie fundamentowej nieco czytałem, fajna sprawa. W sumie mój przyszły wykonawca robił takie rzeczy i "nie boi się". A jak wychodzą takie klasyczne ławy fundamentowe, później np. pustak szalunkowy/betonit a płyta cenowo? Chodzi mi o różnicę w %. Czy to będzie 5-10% więcej czy 50% więcej?
Nie mam zielonego pojęcia jak to obecnie wygląda. Jedyny sens stosowania płyty na nośnym podłożu jest moim zdaniem jej pełna termoizolacja. I raczej to będzie kosztować :)
Cześć,
1. Mój aktualny status to:
- działka budowlana 15a z drogą powiatową od północy i drogą gminną od zachodu;
- wymiary to 28,5m od północy, 21,5m od południa i długość: 60m taki nieregularny kształt przypominający trapez;
- mam złożony wniosek o przyłącze prądu do Tauron - procesuje się;
- złożyłem wniosek o wydanie WT do wodociągów(brak kanalizacji);
- miałem brać kredyt w tym roku na budowę no ale wszystko się ze***ło więc się wstrzymałem, ale 2023 lub 2024 chciałbym podejść ponownie do tematu.
Zanim to zrobię chcę ten czas poświęcić na:
a) przygotowanie działki pod budowę(tj. media, garaż, kupno podstawowych narzędzi etc.)
b) ogrodzenie jej nawet tymczasowo(co już w zasadzie skończyłem)
c) posadzenie jakiś roślinek
Jest ok. Dodam:
- ogarnięcie wody na działce
- jak masz $, to możesz już szukać dobrych cen na materiał i go zwozić na działkę
2. Moim kolejnym krokiem będzie zakup projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę. I teraz moje przemyślenia na ten temat(być może błędne dlatego proszę o wyprowadzenie z błędu i konstruktywną krytykę):
a) domy z poddaszem wg projektów np Archon wydają się być tańsze niż parterówki co przeczy informacjom, które można przeczytać np. na tym forum;
moja opinia do 150 m2 nie ma potrzeby iść w górę. Później koszt dachu i fundamentów znacznie wpływa na koszt budowy. Piętro znacznie komplikuje możliwość samodzielnego wykonania instalacji
b) do ogrzewania domu najlepszym rozwiązaniem będzie PC + pv;
i 100% niskotemperaturowe / płaszczyznowe ogrzewanie. To standard dla nowych budynków
c) do pokrycia dachu najlepiej wybrać dachówkę ceramiczną(cementowa podobno pęka nawet od gradu(nagrzany dach jest kruchy))
ceramika albo blacha. Jak PV to lepiej ceramika. Sam mam blachę na dachu i nie widzę z tym żadnego problemu. Nie ma też saznas na rozróżnienie co leży na dachu
d) wydaje się, że szambo może być w wielu przypadkach(warunki gruntowe) lepsze niż POS;
szambo jest bezobsługowe i tańsze w zakupie; POS droższe w zakupie, trzeba serwisować, używanie powinno być tańsze (ale tu nie mam doświadczenia)
e) wydaje się, że najlepszym materiałem na ściany zewnętrzne i działówki to bloczek silikatowy(tylko czy 18cm na zew. da radę z ociepleniem 20cm?);
sam mam silikat i sobie cenię - szczególnie w te upały; ceramika jest IMO najgorszym materiałem. Wybrałbym między bk lub silikat z wskazaniem na to drugie (jeśli sam nie będziesz murować)
f) WM konieczna, najlepiej z odzyskiem ciepła;
i wymiennikiem entalpicznym - odzyskiem wilgoci
3. Co widzę w swoim domu ~120m2:
a) chyba parterówka
b) kotłownia/pomieszczenie gospodarcze
c) ogrzewanie PC
d) WM z odzyskiem ciepła
e) do pokrycia może blacha jednak? dach dwuspadowy
f) 2 pokoje dla dzieci
g) sypialnia z garderobą(może z prywatną łazienką)
h) niewielkie biuro - gabinet(prowadzę JDG i potrzebny mi swój kąt)
i) salon/jadalnia + kuchnia
j) silkat 18cm + 20 cm styropian
k) szambo 10m3
l) taras na wschód i południe
uważałbym na to - jeśli nie chcesz mieć latem non stop zaciągniętych rolet zewnętrznych, to bez klimy nie wyrobisz
m) pv na końcu działki
Mam chęć na projekt indywidualny, prosta bryła, bez udziwnień. Jakieś większe przeszklenia na południe, bez naroznych okien itp.
polecam projekty indywidualne. Cena porównywalna do gotowca + adaptacja. Rozpisz na kartce pomysł na dom i idź do projektanta. Warto szukać, bo rozstrzał cen ogromny
Co moglibyście z własnego doświadczenia mi podpowiedzieć? Czego nie robić, co drogie, co nie warto a co warto dorzucić do moich przemyśleń i planów?
Bardzo serdecznie dziękuję i pozdrawiam!
w treści komentarze.
Ogólnie kolega Ratpaw dobrze radzi.
#Dobrze wykonana płyta fundamentowa powinna być lepsza od murowanego.
#Grubość ścian zewn. obliczy konstruktor. 18 cm w parterze powinno być ok.
#Warto pomyśleć nad 25 lub 30 cm styropianu grafitowego albo płyty wełny skalnej o podobnej grubości (ale wykonanie takiej elewacji będzie znacznie droższe).
#Dach dwuspadowy to zauważalnie niższy koszt, łatwiejsze wykonanie (mniej błędów) i większa powierzchnia użyteczna.
#Już na etapie projektu ważne by już założyć grubszą izolację podłogi (20 cm) + grubszą warstwę posadzki cementowej (10-15 cm).
#Ogródek warto zrobić od strony południowej lub w osi Pn-Pd po wsch lub zach stronie działki. #Wyjście warto jednak zrobić z wschodu/zachodu, a elewację z oknami od str pd zasłonić wydłużoną połacią dachu lub markizą/zadaszeniem.
#W domu zawsze jest za mało pomieszczeń gospodarczych, magazynów i schowków. Sugeruję zaplanować pod to jeszcze jedno lub dwa (np. spiżarkę) pomieszczenia. Jedno - pomieszczenie techniczne (reku, pompa, zbiornik etc.) drugie - narzędziownia i sprzęty ogrodowe, trzeci - czysty schowek na bombki, narty, rzeczy "przydasię", czwarty - spiżarka
#osobiście uważam, że osobne pomieszczenie na rzeczy zwane garderobą to utrwalana pomyłka w projektach. Jedyne słuszne IMO rozwiązanie to duża przesuwna szafa.
# dwie łazienki w domu lub łazienka/toaleta to must have
#Warto też rozważyć zrobienie pralni osobno od łazienki
Tarasy dwa - jeden od północy/wschodu (na lato) i drugi od południa (na wiosnę i jesień)
Dwie łazienki - oczywiście będą.
Dach skłaniam się ku blasze
Najgłębiej rozkminić muszę temat ławy funamentowe vs płyta.
PV będzie na gruncie, przy końcu działki. Nie chcę tego na dachu ;)
Wiem też, że pasuje jednostkę zewnętrzną PC z daleka od sypialni posadowić.
A co powiecie na okna? Chciałbym sporo przeszkleń ale nie chcę kupować jakiś mega drogich przesuwnych systemów. Jestem w stanie pójść w fixy + uchylno-rozwieralne okna.
Tarasy dwa - jeden od północy/wschodu (na lato) i drugi od południa (na wiosnę i jesień)
Tak też myślałem, żeby dom był niejako "otoczony" tarasem od wschodu i na południe.
A co powiecie na okna? Chciałbym sporo przeszkleń ale nie chcę kupować jakiś mega drogich przesuwnych systemów. Jestem w stanie pójść w fixy + uchylno-rozwieralne okna.
Popieram, suwanki są nieszczelne i drogie. No ale za to okazałe :)
Na 120 m2 ciężko będzie Ci zmieścić 2 pokoje dla dzieci, sypialnię z łazienką i garderobą oraz gabinet. Musisz trochę zejść z oczekiwań albo powiększyć metraż.
#W domu zawsze jest za mało pomieszczeń gospodarczych, magazynów i schowków.
Zgadzam się w 100%
Sugeruję zaplanować pod to jeszcze jedno lub dwa (np. spiżarkę) pomieszczenia. Jedno - pomieszczenie techniczne (reku, pompa, zbiornik etc.) drugie - narzędziownia i sprzęty ogrodowe, trzeci - czysty schowek na bombki, narty, rzeczy "przydasię", czwarty - spiżarka
#osobiście uważam, że osobne pomieszczenie na rzeczy zwane garderobą to utrwalana pomyłka w projektach. Jedyne słuszne IMO rozwiązanie to duża przesuwna szafa.
# dwie łazienki w domu lub łazienka/toaleta to must have
#Warto też rozważyć zrobienie pralni osobno od łazienki
Wszystko fajnie, tyko gdzie to wszystko zmieścić na 120m2? Na sprzęty ogrodowe lepiej się sprawdzi jakiś domek narzędziowy, na bombki i przydasie - powinno wystarczyć nieużytkowe poddasze. Do tego jakieś nieco większe pomieszczenie gospodarcze (8-10m2), na pompę, reku, zmiękczacz wody, odkurzacz centralny itp. służące jednocześnie za pralnię i suszarnię.
Popieram, suwanki są nieszczelne i drogie. No ale za to okazałe :)
Mnie zależy żeby były dobre, szczelne i nie niszczyły cenowo mojego budżetu. Wiadomo nikt nie powie co będzie w 2024 ale na pewno nie będzie tak, że dobre HST będzie tańsze niż dobry fix z otwieraniem ;) Podchodzę bardziej praktycznie i ekonomicznie niż pokazowo.
Na 120 m2 ciężko będzie Ci zmieścić 2 pokoje dla dzieci, sypialnię z łazienką i garderobą oraz gabinet. Musisz trochę zejść z oczekiwań albo powiększyć metraż.
Zgadzam się w 100%
Wszystko fajnie, tyko gdzie to wszystko zmieścić na 120m2? Na sprzęty ogrodowe lepiej się sprawdzi jakiś domek narzędziowy, na bombki i przydasie - powinno wystarczyć nieużytkowe poddasze. Do tego jakieś nieco większe pomieszczenie gospodarcze (8-10m2), na pompę, reku, zmiękczacz wody, odkurzacz centralny itp. służące jednocześnie za pralnię i suszarnię.
Ogrodowe sprzęty będa w ogrodzie ;)
Sypialnia ostatecznie może być i bez łazienki.
Na nieużytkowym poddaszu chcę trzymać cały pierdolnik pt. "przyda się" ale nie mam aktualnie aż tak dużo tego. Mieszczę się w niewielkiej piwnicy blokowej.
Odkurzacza centralnego raczej nie będzie.
Co do metrażu no to celuję tak w 120-130m2 ale na pewno nie więcej jeśli chodzi o parterówkę.
Mnie zależy żeby były dobre, szczelne i nie niszczyły cenowo mojego budżetu. Wiadomo nikt nie powie co będzie w 2024 ale na pewno nie będzie tak, że dobre HST będzie tańsze niż dobry fix z otwieraniem ;) Podchodzę bardziej praktycznie i ekonomicznie niż pokazowo.
A co to jest dobry fix z otwieraniem? :)
A co to jest dobry fix z otwieraniem? :)
Skrót myślowy, chodzi mi o układ okna typu uchylno-rozwieralne <-> stałe <-> uchylno-rozwieralne
Tak też myślałem, żeby dom był niejako "otoczony" tarasem od wschodu i na południe.
Polecam. Mam taras od wschodu przysłonięty bryłą garażu od południa + zawija na część północno zachodnią (jest słońce gdybym chciał się opalać)
Sam mam fixy, zwykłe oraz uchylno - przesuwne PSK po 7-10m2. Niestety HST to już kosmos i musiałbym dać +50k.
Gdyby to zależało wyłącznie ode mnie to dałbym tylko fixy + wyjściowe PSK, a jak stać to HST.
Jak nie chcesz wydawać dużo $, to fixy (mniej ramek) też dają niezły efekt.
Skrót myślowy, chodzi mi o układ okna typu uchylno-rozwieralne <-> stałe <-> uchylno-rozwieralne
Mam podobny układ w oknie tarasowym i nic mi więcej nie potrzeba, a uzyskałem szczelność i bezproblemowość.
Polecam. Mam taras od wschodu przysłonięty bryłą garażu od południa + zawija na część północno zachodnią (jest słońce gdybym chciał się opalać)
Sam mam fixy, zwykłe oraz uchylno - przesuwne PSK po 7-10m2. Niestety HST to już kosmos i musiałbym dać +50k.
Gdyby to zależało wyłącznie ode mnie to dałbym tylko fixy + wyjściowe PSK, a jak stać to HST.
PSK odradził mi architekt, bo po kilku latach potrafią się rozklekotać.
Na 120 m2 ciężko będzie Ci zmieścić 2 pokoje dla dzieci, sypialnię z łazienką i garderobą oraz gabinet. Musisz trochę zejść z oczekiwań albo powiększyć metraż.
Zgadzam się w 100%
Wszystko fajnie, tyko gdzie to wszystko zmieścić na 120m2? Na sprzęty ogrodowe lepiej się sprawdzi jakiś domek narzędziowy, na bombki i przydasie - powinno wystarczyć nieużytkowe poddasze. Do tego jakieś nieco większe pomieszczenie gospodarcze (8-10m2), na pompę, reku, zmiękczacz wody, odkurzacz centralny itp. służące jednocześnie za pralnię i suszarnię.
Celna uwaga kolegi. Albo większy metraż (by pokoje nie miały po 9 m2) albo zejście z oczekiwań.
PSK odradził mi architekt, bo po kilku latach potrafią się rozklekotać.
Nasz lokalny wykonawca pokazał jak dbać o serwis, by trzymało parametry. Zobaczymy za kilka lat czy zdało egzamin.
Właśnie o to chodzi, jak się buduję parter 100-120 i jeszcze chce się mieć wszystko to wychodzą potem blokowe pokoje, warto na to zwracać uwagę bo potem może być ścisk zębów, że mieszkam w domu a mam pokoje jak w bloku.
Właśnie o to chodzi, jak się buduję parter 100-120 i jeszcze chce się mieć wszystko to wychodzą potem blokowe pokoje, warto na to zwracać uwagę bo potem może być ścisk zębów, że mieszkam w domu a mam pokoje jak w bloku.
miałem ten sam problem przy projektowaniu. Nijak nie chciał się zmieścić dodatkowy gabinet do zestawu 3 pokoi o sensownej powierzchni zabudowy na parterze, Przy 130 m2 i 2 pokój + salon może się zmieści...
By było taniej, sprzęty ogrodowe lepiej dać do narzędziówki z drewna krytej gontem. Same narzędzia nie raz i nie dwa są potrzebne w domu, pod ręką. Gwarantuję, że i tak będziesz je trzymał w środku prędzej czy później. Praca z narzędziami w niskich temperaturach to też udręka, więc jak coś tam dłubiesz, to warto mieć do tego ogrzewane pomieszczenie.
Jeszcze jedna ważna uwaga:
# jeśli ma być tanio, to nie możesz budować garażu
# jeśli ma być tanio nie robić balkonów
# jeśli ma być tanio nie robić tarasów (na piętrze, jak i parterze)
Wszystkie uwagi przetwarzam i sobie notuje.
Nie wymieniłem ale oczywiście:
- bez garażu
- bez balkonów
- taras tylko na ziemi
Gabinet to dużo powiedziane. Biurko, okno, krzesło i regał mi wystarczy.
Wszystkie uwagi przetwarzam i sobie notuje.
Nie wymieniłem ale oczywiście:
- bez garażu
- bez balkonów
- taras tylko na ziemi
Gabinet to dużo powiedziane. Biurko, okno, krzesło i regał mi wystarczy.
No i ile będzie miał metrów? 9m2 to chyba minimum, ale sugeruję dać 12 m2 i będzie robił za pokój gościnny dodatkowo w razie potrzeby. Ja tak mam u siebie.
Taras też jest kosztownym wydatkiem, który większość nie wlicza w koszt budowy - podniecając się, że postawili dom za 400 tys. zł. Nie liczą przy tym właśnie np. tarasu.
No i ile będzie miał metrów? 9m2 to chyba minimum, ale sugeruję dać 12 m2 i będzie robił za pokój gościnny dodatkowo w razie potrzeby. Ja tak mam u siebie.
Popieram, ja mam zrobione dokładnie tak samo plus dostawioną kanapę.
Taras też jest kosztownym wydatkiem, który większość nie wlicza w koszt budowy - podniecając się, że postawili dom za 400 tys. zł. Nie liczą przy tym właśnie np. tarasu.
Ja taras 25 m2 zrobiłem za 2500 zł :)
Popieram, ja mam zrobione dokładnie tak samo plus dostawioną kanapę.
Ten pokój może mieć nawet 6m2 - bez znaczenia byle było okno i mieściło się biurko + krzesło i regał zwykły. Tam nikt nie będzie wchodził ani spał ;)
c) posadzenie jakiś roślinek
Z tym ostrożnie, bo wiele może nie przetrwać budowy.
a) domy z poddaszem wg projektów np Archon wydają się być tańsze niż parterówki co przeczy informacjom, które można przeczytać np. na tym forum;
http://forum.muratordom.pl/entry.php?131454
b) do ogrzewania domu najlepszym rozwiązaniem będzie PC + pv;
PV do ogrzewania wg dzisiejszych zasad rozliczania nie ma żadnego sensu. Jak już, to dobierz na potrzeby bytowe.
http://forum.muratordom.pl/entry.php?131352
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132573
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132791
https://forum.muratordom.pl/showthread.php?336803
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132709
d) wydaje się, że szambo może być w wielu przypadkach(warunki gruntowe) lepsze niż POS;
Koszty dobrej POS zarówno montażu jak i utrzymania nie są takie niskie jak by się wydawało. Sprawdź dla przykładu, koszt wybrania osadu z POS w Twojej okolicy i częstotliwość. Do tego problemem będzie chwilowe nie korzystanie (np. wyjazd na wakacje) czy większe obciążenie i ryzyko, że coś padnie i zapchasz sobie rozsączanie nawet, jak teraz masz dobre warunki (a co będzie, jak się okaże, że wody przynajmniej okresowo wysoko podchodzą czy masz słabo przepuszczalny grunt).
e) wydaje się, że najlepszym materiałem na ściany zewnętrzne i działówki to bloczek silikatowy(tylko czy 18cm na zew. da radę z ociepleniem 20cm?);
Silka ma spore grono miłośników na FM i dyskusji o tym było sporo.
https://forum.muratordom.pl/entry.php?131813
f) WM konieczna, najlepiej z odzyskiem ciepła;
Do wymogów dorzuć ERV i wentylatory EC.
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132087
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132520
a) chyba parterówka
Pochyl się nad Arosa II. (https://lipinscy.pl/projekt/arosa-ii/)
Ja bym zmienił dach na kopertowy. Poczytaj ten wątek (https://forum.muratordom.pl/showthread.php?377743)
Co do blachy - nie bez przyczyny producenci ukrywają warunki gwarancji. Zdobądź, przeczytaj - pewni odechce Ci się blachy. Bo są dwie opcje - albo tak jest skonstruowana, żeby pozbawić Cię gwarancji, bo problemy często wychodzą. Albo faktycznie na każdym etapie trzeba obchodzić się jak z jajkiem, co rok myć i robić zaprawki żeby przetrwała te kilkadziesiąt lat gwarancji.
Mam chęć na projekt indywidualny, prosta bryła, bez udziwnień. Jakieś większe przeszklenia na południe, bez naroznych okien itp.
Zbierz oferty. Porównaj koszty. O wyższości gotowca z adaptacją nad indywidualnym (czy odwrotnie) była niejedna dyskusja.
https://forum.muratordom.pl/showthread.php?3885-JAKI-PROJEKT-DOMU-WYBRA%C4%86-w%C4%85tek-dla-zmagaj%C4%85cych-si%C4%99-z-w%C4%85tpliwo%C5%9Bciami&p=7687665&viewfull=1#post7687665
Co moglibyście z własnego doświadczenia mi podpowiedzieć? Czego nie robić, co drogie, co nie warto a co warto dorzucić do moich przemyśleń i planów?
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132580
https://forum.muratordom.pl/entry.php?132798
Ja taras 25 m2 zrobiłem za 2500 zł :)
100zł/m2? To co to takiego? Ubita glina? U mnie brukarz brał 95zł/m2 za podbudowę i robociznę i to 4 lata temu. Do tego kostkę i transport trzeba doliczyć (a to chyba najtańszy taras).
Może robił sam, może sam sobie nawiózł piachu. Nie każdy ma dwie lewe rączki zwłaszcza do robót które nie wymagają specjalnej wiedzy.
Może robił sam, może sam sobie nawiózł piachu. Nie każdy ma dwie lewe rączki zwłaszcza do robót które nie wymagają specjalnej wiedzy.
Jak czyjaś praca jest warta 0zł to zapraszam do mnie. Znajdzie się co nieco do zrobienia. A jeżeli jest coś warta, to trzeba doliczyć do kosztów koszt pracy własnej.
100zł/m2? To co to takiego? Ubita glina? U mnie brukarz brał 95zł/m2 za podbudowę i robociznę i to 4 lata temu. Do tego kostkę i transport trzeba doliczyć (a to chyba najtańszy taras).
Liczę materiały: bloczki betonowe na gruncie, kawałki papy, krawędziaki jako legary, kątowniki i kotwy do betonu, wkręty do drewna, wiaderko najtańszych gwoździ, farba do drewna nakładana na każdą deskę dwa razy. Pod tarasem folia budowlana. "Fartuch" z tych samych desek. Większość rzeczy już miałem albo musiałem trochę dokupić. Liczę to bez pracy własnej, ale już z zapłatą jakiemuś pracownikowi z łapanki. Po roku przemalowałem, co trwało ok. godziny.
Jak czyjaś praca jest warta 0zł to zapraszam do mnie. Znajdzie się co nieco do zrobienia. A jeżeli jest coś warta, to trzeba doliczyć do kosztów koszt pracy własnej.
Praca własna na swojej budowie to nie praca w sensie społecznym. Nie widzę powodu, żebym liczył pracę polegającą na np odkurzaniu za wartą 0 zł, ale u siebie przecież to robię i nie płacę. Tak wiem, czas to pieniądz, ale jest też coś takiego jak czas wolny - free time. Ile jest warta godzina we free time? :)
Liczę materiały: bloczki betonowe na gruncie, kawałki papy, krawędziaki jako legary, kątowniki i kotwy do betonu, wkręty do drewna, wiaderko najtańszych gwoździ, farba do drewna nakładana na każdą deskę dwa razy.
Łatwo sprawdzić, ile kosztują same deski tarasowe. A tu jeszcze farba... Na bogato. Jakaż to farba co pomalowanie 2 x z obydwu stron nie kosztuje sama 100zł/m2 tarasu?
Ile jest warta godzina we free time? :)
Tyle, ile na rynku jest warty ten czas u pracownika najemnego.
Łatwo sprawdzić, ile kosztują same deski tarasowe. A tu jeszcze farba... Na bogato. Jakaż to farba co pomalowanie 2 x z obydwu stron nie kosztuje sama 100zł/m2 tarasu?
Zwykłe deski sosnowe, a nie tam jakieś tarasowe. Malowałem z jednej 2x, pod spodem raz, przed położeniem. Farba jakaś z Castoramy czy Obi, taniocha, ale trzyma.
Tyle, ile na rynku jest warty ten czas u pracownika najemnego.
Czyli co, do kosztów utrzymania domu doliczasz niańkę, sprzątaczkę, ogrodnika, firmę usługową sprzątającą podjazd, itd? Posiłki liczysz jak w dobrym hotelu czy w barze bistro?
Zwykłe deski sosnowe, a nie tam jakieś tarasowe. Malowałem z jednej 2x, pod spodem raz, przed położeniem. Farba jakaś z Castoramy czy Obi, taniocha, ale trzyma.
Bajki trzeba umić opowiadać. Farba na tarasie de gustibus. Ale jak tania, to pewnie nie farba. Ale po szczegółowości opisu widać, że nie przyłożyłeś się do tematu i oszczędności na wykonaniu pociągną wysokie koszty utrzymania i/lub małą trwałość i estetykę.
Czyli co, do kosztów utrzymania domu doliczasz niańkę, sprzątaczkę, ogrodnika, firmę usługową sprzątającą podjazd, itd?
A co, świadczysz te usługi za darmo? To, że sobie sam piwo uwarzę nie znaczy, że jest ono warte 2,6zł za butelkę.
Bajki trzeba umić opowiadać. Farba na tarasie de gustibus. Ale jak tania, to pewnie nie farba. Ale po szczegółowości opisu widać, że nie przyłożyłeś się do tematu i oszczędności na wykonaniu pociągną wysokie koszty utrzymania i/lub małą trwałość i estetykę.
Wysokich kosztów nie będzie, bo tylko przemalowanie. Taras jest zrobiony dość solidnie, ale i wystarczająco estetycznie. Od razu mówię, że to nie jest taras pod moim nowym domem, tylko w ogrodzie pod starym domem. Pasuje tam. U siebie zrobię na pewno estetyczniej.
A co, świadczysz te usługi za darmo? To, że sobie sam piwo uwarzę nie znaczy, że jest ono warte 2,6zł za butelkę.
Do tego zmierzam: można świadczyć usługi samemu sobie? Sam sobie zrobiłem kolację, którą teraz jem.
Do tego zmierzam: można świadczyć usługi samemu sobie? Sam sobie zrobiłem kolację, którą teraz jem.
No i według Pana Kaizena powinienieś doliczyć sobie do rachunku obsługę własną bo kelner by wziął za to pieniądze. Ja w pracy własnej zamiast kosztów widzę oszczędności i zwyczajnie nie liczę tego jako koszt.
Nadmienię, że naprawdę niektórzy czerpią przyjemność z własnej pracy i tego co tworzą, nie odczuwają tego jako środek przymusu czy pracy a samospełnienia. Gdyby było inaczej wszyscy by kupowali warzywa i owoce w sklepach, a często widać ogródki działkowe lub przydomowe są pełne warzyw czy roślin, zwyczajnie w świecie ktoś to lubi i lubi na to patrzeć jak rośnie.
No i według Pana Kaizena powinienieś doliczyć sobie do rachunku obsługę własną bo kelner by wziął za to pieniądze. Ja w pracy własnej zamiast kosztów widzę oszczędności i zwyczajnie nie liczę tego jako koszt.
Tym bardziej, że pewne rzeczy można wybudować w wolnym czasie. Np dziś robię porządki na strychu, układam, segreguję. Ile wynosi stawka za pracę w niedzielę? Oj, drogo mnie kosztuje ten dom, drogo :cool:
...
b) do ogrzewania domu najlepszym rozwiązaniem będzie PC + pv;
...
Przemyślałbym kwestię gruntowej PC. To trochę jak wybór pomiędzy płytą, a tradycyjnym fundamentem, ale ponieważ posiadasz sporą działkę, to możesz pójść w kolektor poziomy, a wtedy różnica kosztów w porównaniu do powietrznej PC może być nawet na korzyść gruntówki.
Ten pokój może mieć nawet 6m2 - bez znaczenia byle było okno i mieściło się biurko + krzesło i regał zwykły. Tam nikt nie będzie wchodził ani spał ;)
Jeśli poważnie chcesz zająć się opracowaniem koncepcji własnego domu, proponuję pobawić się modelowaniem 3D. Zacznij od prostego Kazaplan (on-line) czy SweetHome 3D (do zainstalowania), a jeśli okażą się zbyt ograniczone to potem SketchUp albo Blender. Możesz zacząć od wybranego gotowego projektu, potem modyfikować ściany wewnętrzne i wypełnić modelami realnych przedmiotów w skali - zobaczysz co i jak się zmieści a co nie.
Bierz miarę i mierz. Mierz wszystko wokół siebie. Począwszy od wysokości łóżka, z którego wstajesz rano i szerokości kanapy, na której siedziesz przed tv, czy w kuchni odstęp między lodówką a zlewozmywakiem jest ergonomiczna, etc.
Dzięki temu zrozumiesz lepiej przestrzeń i architekturę.
Zanim przygotowywałem swoją koncepcję dla architekta to wykonałem w 3D 4-5 diametralnie różnych układów (nie licząc pośrednich wariantów, gdzie testowałem przesunięcie kilku ścianek), łącznie kilkanaśice modeli a i tak byłem znacznie ograniczony szerokością działki.
Z doświadczenia, jak inni już pisali, poniżej 120m2 nie zmieścisz prywatnej łazienki i dodatkowego gabinetu jeśli chcesz mieć wygodny ergonomiczny dom dla rodziny 2+2. Możesz kosztem pomieszczenia gospodarczego - PC i jakąś hydraulikę wciśniesz w szafę w wiatrołapie a pralkę w łazience... ale to raczej słabe rozwiązanie.
Pooglądaj an YT jak inni robią, np kanały Marcin Buduje, remont4you, Migas Glob Energy, Jaksiewybudowac (i jego blog), Homeasy, Grupa Struktura, SlowHome (po angielsku, stare materiały, ale ciekawe analizy funkcjonalne projektów).
A że nawet najlepszym trafiają się błędy to bardziej naukowo:
https://www.bdb.com.pl/wyklady-praktycznej-fizyki-budowli-wprowadzenie-[16min]-wp100
i wszystko co jest dostępne na tej stronie bez zalogowania.
Jeśli poważnie chcesz zająć się opracowaniem koncepcji własnego domu, proponuję pobawić się modelowaniem 3D. Zacznij od prostego Kazaplan (on-line) czy SweetHome 3D (do zainstalowania), a jeśli okażą się zbyt ograniczone to potem SketchUp albo Blender. Możesz zacząć od wybranego gotowego projektu, potem modyfikować ściany wewnętrzne i wypełnić modelami realnych przedmiotów w skali - zobaczysz co i jak się zmieści a co nie.
Bierz miarę i mierz. Mierz wszystko wokół siebie. Począwszy od wysokości łóżka, z którego wstajesz rano i szerokości kanapy, na której siedziesz przed tv, czy w kuchni odstęp między lodówką a zlewozmywakiem jest ergonomiczna, etc.
Dzięki temu zrozumiesz lepiej przestrzeń i architekturę.
Zanim przygotowywałem swoją koncepcję dla architekta to wykonałem w 3D 4-5 diametralnie różnych układów (nie licząc pośrednich wariantów, gdzie testowałem przesunięcie kilku ścianek), łącznie kilkanaśice modeli a i tak byłem znacznie ograniczony szerokością działki.
Popieram! Dokładnie sam tak przygotowałem koncepcję swojego domu. Architekt stwierdził, ze sam sobie daje radę i tylko podrzucałem mu kolejne poprawione wersje. Tylko klatkę schodową zrobił sam.
Popieram kolegów. Mam podobne doświadczenia - z tą różnicą, że ja miałem zeszyt i kartkę papieru. Cały dom zaprojektowaliśmy my, pod nasze wyobrażenia, potrzeby i rozmiary. Polecam
Zaczyna się coś dziać. Dostałem WT z Wodociągów.
Wycena projektu od projektanta to: 1400 netto.
Projekt przyłącza wody - 1400zł netto:
w cenę wchodzi:
opracowanie projektu przyłącza wody
uzgodnienie trasy w wodociagach
uzgodnienie trasy w ZD
uzyskanie zgody na lokalizacje przyłącza w pasie drogowym
uzgodnienia branżowe
uzgodnienie projektu w wodociagach
cena nie uwzględnia opłat za uzgodnienia, opłat skarbowych oraz jeżeli zaistnieje taka sytuacja że przyłącza będą biegły po działkach prywatnych to zgody uzyskuję inwestor - i tak jest w Pana przypadku.
Po naszej stronie są wszystkie uzgodnienia (bez opłat za te uzgodnienia - jak wyżej jest napisane). Musimy uzyskać uzgodnienie w orange i gazowni oraz wejście w teren drogowy, każda instytucja ma na to 30dni, uzgodnienia wysyłamy równocześnie
Co myślicie o wycenie projektu?
MichalikViola
01-08-2022, 16:56
siemka witam
Co myślicie o wycenie projektu?
Widać co wodociąg, to zwyczaj. Mi powiedzieli, że projektów nie robią i nawet nie mogą polecić projektanta. Poszukaj lokalnego projektanta z uprawnieniami (możesz zapytać swojego projektanta - może mieć uprawnienia a jak nie, to ma podwykonawcę). IMO wycena ze 2x zawyżona - ale czasy dziwne i może lokalnie tak ceny wyglądają. Do tego tutaj masz szerszy zakres, niż samo opracowanie projektu przyłącza - nie wiem, jak się te dodatkowe rzeczy cenią.
Zaczyna się coś dziać. Dostałem WT z Wodociągów.
Wycena projektu od projektanta to: 1400 netto.
Co myślicie o wycenie projektu?
Weź poszukaj dobrego wykonawcę z okolic, który dobrze zna się z technicznymi. On Ci poleci kogoś i porównasz wyceny.
Ja płaciłem 1000 zł.
Dzięki, tak też zrobiłem. Zadzwoniłem w parę miejsc, poprosili o mapkę zasadniczą + warunki i będę czekał.
Na razie muszę się zająć wyłączeniem 500m2 pod zabudowę mieszkaniową bo klasa ziemi RIIIb i mi zakwestionowali w SP budowę garazu - blaszaka.
Ja płaciłem 500 zł za projekt wodkan branżowy, który przerobiłem w paint. Wodociągów nie interesowały uprawnienia osoby sporządzającej projekt, tylko pieczątka firmy że wykonała zgodnie z projektem i ich zasadami (głównie średnica rur, rodzaj materiału, sposób łączenia, rodzaj konsoli).
4 lata temu płaciłem 1200 netto za projekt przyłącza wody i kanalizacji. Z tym, ze projekt porządnie zrobiony, policzone wszystkie spadki, wyszczególnione materiały itp - a nie jedna kreska na mapie.
4 lata temu płaciłem 1200 netto za projekt przyłącza wody i kanalizacji. Z tym, ze projekt porządnie zrobiony, policzone wszystkie spadki, wyszczególnione materiały itp - a nie jedna kreska na mapie.
Zawsze można spadki dorysować paintem :lol:
U mnie 1000 zł brutto. Cena z wczoraj. Opole.
Zawsze można spadki dorysować paintem :lol:
No właśnie nie bardzo. Była u mnie obawa że spadki będą za małe i trzeba będzie przepompownie. trzeba było wszystko dokładnie wyliczyć i zaplanować.
No właśnie nie bardzo. Była u mnie obawa że spadki będą za małe i trzeba będzie przepompownie. trzeba było wszystko dokładnie wyliczyć i zaplanować.
Ja też kupiłem normalny, pełen projekt. To powyżej to był żart:P
No właśnie nie bardzo. Była u mnie obawa że spadki będą za małe i trzeba będzie przepompownie. trzeba było wszystko dokładnie wyliczyć i zaplanować.
Hmm, może autor jestem, ale na czym polega "dokładne wyliczyć i zaplanować spadek"? :)
Dzięki, tak też zrobiłem. Zadzwoniłem w parę miejsc, poprosili o mapkę zasadniczą + warunki i będę czekał.
Na razie muszę się zająć wyłączeniem 500m2 pod zabudowę mieszkaniową bo klasa ziemi RIIIb i mi zakwestionowali w SP budowę garazu - blaszaka.
Współczuję. Wyłączałem spod prod leśnej. Papierologia i opłaty.
Do 500m2 jest za darmo.
Tak. Ale papiery nie są za darmo. Mapka np.
Hmm, może autor jestem, ale na czym polega "dokładne wyliczyć i zaplanować spadek"? :)
Jak masz X metrów kanalizy do podciągnięcia i do dyspozycji Y cm różnicy poziomów a stosunek X/Y jest na granicy prawidłowych spadków, to musisz tak zaplanować instalację, żeby wszędzie ten prawidłowy spadek był. Nie możesz sobie pozwolić żeby dać na jakimś odcinku 4% bo w takim razie na innym nie zrobisz wymaganych 2%. Planujesz też instalację żeby była jak najkrótsza. Jak masz to wcześniej policzone a trochę brakuje, to możesz też trochę wyżej wyjść z kanalizacją z domu i zyskać parę cm.
W moim przypadku 30m w drodze do studzienki na mojej posesji ciągnęły wodociągi, kolejne 15 do domu podłączałem ja. Jakby zrobili mi za wysoko studzienkę to bym się nie wyrobił z podłączeniem domu. Dlatego dla mnie ważny był dokładny projekt.
Wybacz na podśmiechujkę. Myśłałem, że wystarczy podzielić długość rur przez różnicę poziomów lub zmienić poziom wejścia do studzienki/przyłącza kanalizacji w domu.
Zobacz sobie 100m (uztkowe) nie zabudowy parterowki .... 2 lazienki , sypialnia , 2 pokoje , kotlownia , wiatrolap ...., Garderoba, salon kuchnia. To jakim cudem nie miesci sie tam 2 pokoje z mozliwiscia przerobki na 3 pokoje bez garderoby.... .. Ci co pisza ze 100m parterowki to malo chyba na oczy takich domow nie widzieli.... Dom z poddaszem tanszy ? Chyba 100m a taki z poddaszem to klitka...niemajaca sensu bo klatka schodowa zajmie ci.... Tanszy ? Bo fundamenty i dach ?....a lanie skosow , piony , schody to za darmo sa ?????? Same schody to 20 tysiecy ....skosy pewnie nastepne 20. Koszt ogrzewania ?...temperatura w lecie ?....w parterowce robisz kominek stropem pusczasz rury i masz do kazdego pomieszczenia....rekuoeracja ? A od kiedy to za darmo jest ?filtrow nikt nie wymienia ? Pradu nie zuzywa ? Pic dla naiwnych ..tak filtry to kilkaset zlotych rocznie. + Prad daje latwy rachunek. Nigdy sie nie wroci a jescze dolozysz....fotowoltaika ? Kiedy sie wroci wraz z pompa ciepla ? Za 50 lat ?............. Fajnie wygladaja rachunki po 2 tys rok. Tylko nikt nie pisze ze wydal na to 100tys. Ktore wroca sie za ?20,30 ,40 ,,50 lat ???.....jak bedzie zupelnie inna technologia. Czyli nigdy pieniadze wyrzucone w bloto. Takie cos zkladaja osoby ktore maja no limit budzet. I zakladaja by pozniej powiedz "mam" . Nikt kto patrzy na $ nie pcha sie w takie wynalazki bo to koszty ktore nigdy sie nie zwroca .
Kaire, patrzac na twój post ja bym dopisał jeszcze:
"elektryka? kto normalny kładzie przewody w domu? Tyle kabla, koszt kontaktow, elektryka, rozdzielnia, przełaczniki, kosztuje to pewnie z 100 000 PLN. Ja bym za to kupił 20 kontenerów świeczek i by mi jeszcze zostało!"
Zobacz sobie 100m (uztkowe) nie zabudowy parterowki .... 2 lazienki , sypialnia , 2 pokoje , kotlownia , wiatrolap ...., Garderoba, salon kuchnia. To jakim cudem nie miesci sie tam 2 pokoje z mozliwiscia przerobki na 3 pokoje bez garderoby.... .. Ci co pisza ze 100m parterowki to malo chyba na oczy takich domow nie widzieli.... Dom z poddaszem tanszy ? Chyba 100m a taki z poddaszem to klitka...niemajaca sensu bo klatka schodowa zajmie ci.... Tanszy ? Bo fundamenty i dach ?....a lanie skosow , piony , schody to za darmo sa ?????? Same schody to 20 tysiecy ....skosy pewnie nastepne 20. Koszt ogrzewania ?...temperatura w lecie ?....w parterowce robisz kominek stropem pusczasz rury i masz do kazdego pomieszczenia....rekuoeracja ? A od kiedy to za darmo jest ?filtrow nikt nie wymienia ? Pradu nie zuzywa ? Pic dla naiwnych ..tak filtry to kilkaset zlotych rocznie. + Prad daje latwy rachunek. Nigdy sie nie wroci a jescze dolozysz....fotowoltaika ? Kiedy sie wroci wraz z pompa ciepla ? Za 50 lat ?............. Fajnie wygladaja rachunki po 2 tys rok. Tylko nikt nie pisze ze wydal na to 100tys. Ktore wroca sie za ?20,30 ,40 ,,50 lat ???.....jak bedzie zupelnie inna technologia. Czyli nigdy pieniadze wyrzucone w bloto. Takie cos zkladaja osoby ktore maja no limit budzet. I zakladaja by pozniej powiedz "mam" . Nikt kto patrzy na $ nie pcha sie w takie wynalazki bo to koszty ktore nigdy sie nie zwroca .
O, matko! Ale się to czyta.... To po polsku?
To są porady dla świeżaka jak budować?
Koszt utrzymania rekuperacji: tak, za darmo nie jest, ale często możesz kupić rolkę tkaniny filtracyjnej (jak ja) za 50 zł. Dociąć i wymienić zabrudzone (można je także wyczyścić). Rolka starczy na 40 lat (gdyby wymieniać co roku). Prąd to 150-300 kwh rocznie. Zyskujesz - prawidłowo wentylowane pomieszczenia, brak grzybów, pleśni, za wysokiej lub zbyt niskiej wilgotności, lepszy sen. Za te 300 zł rocznie. Alternatywa? Komin też za darmo stawiasz? Obróbka blacharska, uszczelnienie za darmo? WM może wyjść już tylko 5 tys. zł więcej, a na wypasie 15 tys. więcej niż WG.
kamster188
17-10-2022, 12:56
Jak już będziesz budował to dobrze weryfikuj wykonawców, bo Ci co robią od lat, są najgorsi, Popełniają mnóstwo błędów, i myślą że to jest dobrze, nie da się im przegadać, wiem po sobie..
mnie zawsze zastanawiało dlaczego inwestorzy nie grodzą od razu działki docelowo tylko tymczasowo lub wcale? przecież to nawet bezpieczniej jest jak można zamknąć ją bramą na kłódkę i potencjalny złodziej materiałów ma już trudniej niż przy braku ogrodzenia lub tylko leśną siatką. Może ktoś zechce odpowiedzieć na to pytanie?
michal_kopaczewski
29-12-2022, 11:50
mnie zawsze zastanawiało dlaczego inwestorzy nie grodzą od razu działki docelowo tylko tymczasowo lub wcale? przecież to nawet bezpieczniej jest jak można zamknąć ją bramą na kłódkę i potencjalny złodziej materiałów ma już trudniej niż przy braku ogrodzenia lub tylko leśną siatką. Może ktoś zechce odpowiedzieć na to pytanie?
Chodzi o pieniądze. Ogrodzenie to coś bez czego da się żyć dlatego tak samo jak zagospodarowanie terenu odkłada się to na potem żeby pieniędzy starczyło np na kuchnię.
Dodatkowo na początku budowy nie wiesz na 100% jak będzie wyglądał ogród, jakie będą poziomy i jak do tego odnieść ogrodzenie. Znaczy część ludzi pewnie wie ale część nie i zostawiają ogrodzenie na koniec.
Mnie to zawsze zastanawiało czemu ludzie robia z miejsca ogrodzenie docelowe - jeszcze moze jak z zadnej strony nie ma sasiadow to ok - ograniczenie wydatkow gdyz tymczas na kazdy bok dzialki jednak cos wazy.
Jezeli jednak widze jak ludzie robia z miejsca docelowe wykwintne ogrodzenie od frontu (gdyz reszta bokow to sasiedzi) to zawsze pakuja w nie duzo kasy, ktorej potem brakuje na etapie wykonczenia, a ekipy, w tym sprzet ciezki dewastuja je konkretnie.
pomidorex
30-01-2023, 11:56
Docelowe ogrodzenie mogło by zostać uszkodzone podczas budowy, więc tymczasowe jest bardziej rozsądne
Paweł_GeoLBN
31-01-2023, 14:08
Ogrodzenie tymczasowe można łatwo zdemontować, jeździć ciężkim sprzętem jak po rondzie w przypadku gdy działki obok i droga jest nieurządzona . Często zamiast manewrować w ciasnej bramie tak jest wygodniej i szybciej- a koparka zazwyczaj liczy $ od godziny. Unikniemy też uszkodzenia przęsła lub słupka podczas manewrowania dużym sprzętem.
Moja rada - garaż to konieczność. Każdy z moich znajomych, kto zrezygnował z oszczędności, teraz żałuje. Nie musi być murowany ani w bryle budynku - aby tylko był. Tej zimy szczególnie to doceniam, bo jednak tego śniegu i mrozów było znacznie więcej niż w poprzednich latach.
Jak w ogóle można nie mieć garażu? Warto podłączyć prąd budowlany czy lepiej kupić agregat? 7 kW wystarczy?
Z tego co widzę to w miarę porządny agregat 3 fazowy o mocy całkowitej 7 kW to wydatek ok. 7 tys. Na 1 fazę ma moc ok. 3 kW. Można też kupić za 3 tys. zł ale nie wiem czy warto.
lepiej podłączyć
nie patrz na kW, tylko na zabezpieczenie (ile amper na bezpieczniku). Prawie wszystko uciągnie na minimum, prócz pomp do tynku / posadzki etc.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Spolszczenie: vBHELP.pl - Polski
support vBulletin