PDA

Zobacz pełną wersję : Jak tu uniknąć mostka termicznego?



jurand79
11-09-2005, 10:36
Witajcie.
Pod moim drewnianym domem mam zamiar zrobić piwnicę. Wszystko fajnie zaplanowane, martwi mnie tylko jedna rzecz. Zerknijcie proszę na rysunek:

http://foto.onet.pl/upload/16/5/_529677_n.jpg

Zaznaczam, że pomijam tu kwestie wszelkich paro-wiatro-itp izolacji. Rozważmy tylko sprawę hydro- i termoizolacji. Zaznaczyłem czerwonym kółkiem miejsce, gdzie powstaje mostek termiczny. Jak go uniknąć? Nie mogę dać do samej góry (tzn do podwaliny z bala) płyty styropianu, bo zarówno strop jak i ściana musi się na czymś opierać. Ocieplanie z zewnątrz odpada, bo nie chcę robić progu z kamienia przed ścianą z bali (ryzyko zalegania wody/śniegu i niszczenie drewna).
Czy naprawdę nie da się nic zrobić? Myślałem o stropie z płyt z Ytonga (dobre właściwości termiczne) ale koszty....
Acha - wybór padł na płytę fundamentową, bo najłatwiej będzie zaizolować ją przed wpływem wody (folia pod płytą zawinięta pod pierwszą warstwę bloczków + dodatek hydroizolacyjny do betonu)

Szaruś
11-09-2005, 13:42
Może ten strop po brzegach wylejesz z kermzytobetonu? Klikakrotnie mniej przewodzi ciepło, niż zwykły beton.

jurand79
11-09-2005, 13:45
Może ten strop po brzegach wylejesz z kermzytobetonu? Klikakrotnie mniej przewodzi ciepło, niż zwykły beton.
A jak z wytrzymałością takiego keramzytobetonu? Na tym miałaby stać cała konstrukcja ścian... Piętro z poddaszem (bal 24cm grubości) + dach :-? :roll:
Ja wiem, że trzeba zrobić odpowiednie wyliczenia, od tego jest planista... Chcę tylko przeczytać podparte doświadczeniem sugestie....

Szaruś
11-09-2005, 13:53
Ja mam postawiony "ciężki" dom (ściany z silikatów 1800 kg/m3 + 2 stropy żelbetowe - 2400 kg/m3 - jeden nad parterem, jeden nad piętrem, + dach z dachówką betonową). Te klikaset ton stoi na podmurówce z keramzytobetonu (wg. składu podanego przez mojego konstruktora)

http://www.dunakanyar.net/~kszarkowicz/Murator/100_1674.JPG

Na tej podmurówką co widzisz stoją właśnie ściany dwóch kondygnacji, dwa stropy żelbetowe i dach z dachówką betonową.

Jak na razie nic się nie dzieje.

KrzysiekMarusza
11-09-2005, 14:22
Nie proponowałbym stropu który przy ścianach zewn. jest zrobiony z innego materiału (k-beton) niż główna część stropu - bo na przejściu może być skłonność do pękania, a nie wiem co jeszcze ...
Po prostu 10 cm (lub więcej) styropianu FS20 lub FS30 (lub ew. XPS - lepszy, droższy) na całą podłogę[ od góry] , a na to wylewka 4 cm, zbrojona siatką.

pozdr - Krzysiek

jurand79
11-09-2005, 15:09
Hmm...
No właśnie - chciałem uniknąć styropianowania stropu...

Czy oprócz nadlewki z innego materiału można coś jeszcze zastosować?
Zalanie wieńca przy terrivie betonem z keramzytem wydaje się rozsądnym rozwiązaniem. A może jest coś jeszcze?

KrzysiekMarusza
11-09-2005, 16:53
Tylko sobie dobrze policz jakiej grubości musi być ten keramzytobeton żeby mieć U co najmniej 0.4 W/m2K - podejrzewam że przy bardzo dobrym doborze składników k-betonu, jego warstwa będzie musiała mieć ok. 40 cm - chyba że zamierzasz mieć strop tej grubości ?

Choć w moim pojęciu robienie stropu (a nie np. podłogi na gruncie) z dwóch różnych materiałów to dobry wstęp do katastrofy budowlanej .....
A w czym ci styropek przeszkadza ?

Krzysiek

proxy
11-09-2005, 18:24
Ocieplanie z zewnątrz odpada, bo nie chcę robić progu z kamienia przed ścianą z bali (ryzyko zalegania wody/śniegu i niszczenie drewna).

zrób ten próg i go wykończ obróbką blacharską. No chyba ze masz awersje do blachy w drewnianym domu.
Woda sama sobie poradzi i spłynie, śnieg własciwie tez nie powinien zalegać, bo go predzej wiatr zwieje, a jesli juz to nie wiedzę jakoś problemu przy okazji odsniezania chodnika, mozna zdjąc teń snieg, to chwila moment a znowu śnieg u nas nie pada przez cały rok. wiec nie było by to zbytnio kłopotliwe.

budulec
11-09-2005, 19:21
Krzysiek Marusza dał Ci idealne rozwiązanie.
Rozwiązania z K.B. nie będę komentował bo szkoda czasu.
Jeśli nie lubisz prostych rozwiązań to możesz pokombinować. np. nadwiesić ścianę lub dać iso-korb'y.
Rozwiązań wiele , ale w prostocie siła
pzdr

Szaruś
11-09-2005, 19:29
No tak.

Ja mam strop wylany w całości z betonu "zwykłego", a dopiero na tym murek z keramzytobetonu. Więc strop jest jednolity.

Wydaje mi się rozsądne, że faktycznie strop powinien być z jednolitego materiału, jak wspominali koledzy wcześniej.

maxymov
11-09-2005, 19:57
Hmm...
No właśnie - chciałem uniknąć styropianowania stropu...

Czy oprócz nadlewki z innego materiału można coś jeszcze zastosować?
Zalanie wieńca przy terrivie betonem z keramzytem wydaje się rozsądnym rozwiązaniem. A może jest coś jeszcze?

Jak nie dasz na strop styropianu to będziesz miał trochę większy mostek termiczny

inwestor
11-09-2005, 20:15
Hmm...
No właśnie - chciałem uniknąć styropianowania stropu...

...
Strop nad nieogrzewana lub słabo ogrzewana piwnicą zawsze należy ocieplić więc ocieplaj podłogę parteru i nie bedziesz miał problemów. Mostek który pokazałeś na rysunku w porównaniu do nieocieplonej podłogi to mały Pikuś.
Pozdrawiam

jurand79
11-09-2005, 21:26
Hmm...
No właśnie - chciałem uniknąć styropianowania stropu...

...
Strop nad nieogrzewana lub słabo ogrzewana piwnicą zawsze należy ocieplić więc ocieplaj podłogę parteru i nie bedziesz miał problemów. Mostek który pokazałeś na rysunku w porównaniu do nieocieplonej podłogi to mały Pikuś.
Pozdrawiam

No właśnie - zapomniałem dodać...
Piwnica ma być w 2/3 ogrzewana - będzie typowo użytkowa. Tam ma być salon muzyczno-filmowy z niskotemperaturowym ogrzewaniem ściennym lub podłogowym. Dlatego nie chcę izolować styropianem górnego stropu. Na rysunku nie zaznaczyłem tego (zapomniałem o tym), ale podłoga w piwnicy będzie ocieplona

jurand79
11-09-2005, 21:27
No tak.

Ja mam strop wylany w całości z betonu "zwykłego", a dopiero na tym murek z keramzytobetonu. Więc strop jest jednolity.

Wydaje mi się rozsądne, że faktycznie strop powinien być z jednolitego materiału, jak wspominali koledzy wcześniej.

Hmm...
A tu czegoś nie rozumiem... Skoro masz CAŁY strop ze zwykłego betonu to po co ci ten murek z keramzytu? Nie trzeba było dać od razu silki?

Szaruś
11-09-2005, 22:02
Murek z kermzytu aby zmniejszyć mostek cieplny.

Przekorek
11-09-2005, 22:38
Po pierwsze - to mi sie nie podoba, ze sciany piwnicy chcesz ocieplac tylko od pewnej wysokosci. Po mojemu ocieplenie powinni byc i na plycie i na calych scianach. Po drugie - ja bym podjechal podmurówką z 50 cm ponad grunt, ocieplil jak normalną scianę i zaczynal dom z bali od poziomu +0,5 m.

jurand79
11-09-2005, 23:39
Po pierwsze - to mi sie nie podoba, ze sciany piwnicy chcesz ocieplac tylko od pewnej wysokosci. Po mojemu ocieplenie powinni byc i na plycie i na calych scianach. Po drugie - ja bym podjechal podmurówką z 50 cm ponad grunt, ocieplil jak normalną scianę i zaczynal dom z bali od poziomu +0,5 m.
Ależ Przekorku - zerknij raz jeszcze na rysunek. Ocieplenie idzie DO SAMEGO STROPU (jak i hydroizolacja).
Nie chcę ocieplać z zewnątrz bo wtedy nie uniknę "stopnia" przed ścianą z bala (no bo przecież nie postawię bala pół na pół - połowa na stropie, połowa na styropianie). Nie chcę ryzykować sytuacji, kiedy na takim progu zbierze się choć na chwilę woda. Po co drewniana podwalina ma ją pić? Chcę zredukować to ryzyko do zera!
Czy ta sytuacja naprawdę jest beznadziejna i muszę się pogodzić z obecnością tego mostka (ewentualnie ocieplać strop od spodu jak i od góry)? :( :roll: :(

chechlak
12-09-2005, 07:24
Jeśli nie chcesz styropianu to może keramzyt zamiast styropianu po prostu wysypiesz na strop piwnicy i na to wylewka. Mój kuzyn tak ocieplił podłogę w łazience. Nie wiem tylko czy warstwa keramzytu nie będzie bardzo gruba, żeby spełniła wymogi cieplne.

aru
12-09-2005, 08:13
a może krótszy strop i po obwodzie belka drewniana kotwiona do stropu (ala podwalina) zawsze to drewno nie beton, ewentualnie bale ścian wysunąć trochę poza obrys stropu (możesz wbetonować po obwodzie jakiś kątownik do podpoarcia bali jak się boisz takiego częściowego podparcia) i dać tam pas styropianu;

ile mają bale szerokości w przekroju?

Przekorek
12-09-2005, 10:26
Po pierwsze - to mi sie nie podoba, ze sciany piwnicy chcesz ocieplac tylko od pewnej wysokosci. Po mojemu ocieplenie powinni byc i na plycie i na calych scianach. Po drugie - ja bym podjechal podmurówką z 50 cm ponad grunt, ocieplil jak normalną scianę i zaczynal dom z bali od poziomu +0,5 m.
Ależ Przekorku - zerknij raz jeszcze na rysunek. Ocieplenie idzie DO SAMEGO STROPU (jak i hydroizolacja).
Nie chcę ocieplać z zewnątrz bo wtedy nie uniknę "stopnia" przed ścianą z bala (no bo przecież nie postawię bala pół na pół - połowa na stropie, połowa na styropianie). Nie chcę ryzykować sytuacji, kiedy na takim progu zbierze się choć na chwilę woda. Po co drewniana podwalina ma ją pić? Chcę zredukować to ryzyko do zera!
Czy ta sytuacja naprawdę jest beznadziejna i muszę się pogodzić z obecnością tego mostka (ewentualnie ocieplać strop od spodu jak i od góry)? :( :roll: :(

Przede wszystkim mnie martwi, że nie chcesz ocieplać POD ziemią - tylko od pewnej wysokosci. To będzie przyczyna zimnej piwnicy. Moim zdaniem caly fundament aż do ławy powinien być obłożony styropianem.
Po drugie -upieram się, że belki powinny spoczywać na ocieplonej podmurówce, nad ziemią.

mundzia
12-09-2005, 10:58
a mnie się jakoś dziwne wydaje, że strop będzie się opierał na tych kamieniach wapiennych.... :roll: na pewno maja odpowiednią wytrzymałość, i ich nierekularny kształt w tym tez nie przeszkadza, ale dla mnie to jakos tak dziwnie.... nie jestem do tego przekonana :roll:
(ale to chyba troche nie na temat) :oops:

jeśli chodzi o mostek termiczny, to zauwazam tylko jedno rozwiazanie: styropian zamiast tego małego kamienia na samej gorze :) ale tu tez jakoś dziwnie sie układa, bo nie ma kapinoskka.... hmmm :roll: a nawet "cokół" wystaje bardziek niż bale... ale moja wiedza na temat technologiii nie jest za duza, wiec byc moze wielu rzeczy nie wiem , i tak moze byc :)


pozdrawiam :)

mundzia

maxymov
12-09-2005, 20:13
Jurand79 bez względu na to czy na stropie zrobisz wylewkę czy podłogę na legarach to i tak powinieneś dać styropian lub wełnę jako izolację akustyczną. Jeśli dasz min 5 cm to ucieczka ciepła przez czoło stropu będzie trochę mniejsza.