PDA

Zobacz pełną wersję : Czym wzmocnić tynk cem-wap by uchronić go przed pękaniem?



pit69
07-07-2006, 22:17
Witam Forumowiczów
Mam taki problem. Postawiłem dom z BK odmiana 400 gr 36,5cm na zaprawie ciepłochronnej (ciepła fuga) 3 lata temu, dom do dziś jest nieotynkowany z zewnątrz a problem dotyczy pęknięć pojawiających się na bloczkach po str zewnętrznej. Są to rysy które biegną w bardzo wielu miejscach, w niektórych przechodzą praktycznie od nadproży do samego dołu. Wystepują głownie po str południowej i zach. Po str pn też są ale chyba mniej. Podejrzewam że przyczyną pęknięć jest zaprawa ciepłochronna która w wielu miejscach dziwnie kruszeje i pęka. Wydaje mi się że ma na to duży wpływ zmienna aura. Raz ściana nagrzana od słońca, innym razem wystawiona na deszcz. Wydaje się jakby ta zaprawa raz się kurczyła a innym razem pęczniała. Dach jest z dachówki cem (ciężki) więc i on swoje dokłada. Stąd moje pytanie o sposób zabezpieczenia tynku cem-wap bo taki planuję. Cały czas zastanawiam się jak max zabezpieczyć tynk przed pojawieniem się ewentualnych pęknięć. Myślę o siatce z włóna szklanego ale jak ją wkomponować w warstwy tynku: szpryc, siatka, tynk cem wap, czy może jakoś inaczej - pomóżncie koledzy i koleżanki bo wielu wątkach na temat tynków, które przeczytałem odpowiedzi nie udało mi znaleźć. Może ktoś z szanownych Forumowiczów miał lub ma takie problemy z BK i wie co jest tego przyczyną - proszę o inf? Sorry że tak sie rozpisałem.

http://foto.icp.pl/albums/userpics/10254/img_0239_764.jpg
A tak to właśnie nieciekawie wygląda.

rafałek
07-07-2006, 23:04
A rozważałeś cienką warstwę styropianu? Ona rozwiąze sprawę "pracy" muru.

dejna
07-07-2006, 23:53
Witam Forumowiczów
Mam taki problem. Postawiłem dom z BK odmiana 400 gr 36,5cm na zaprawie ciepłochronnej (ciepła fuga) 3 lata temu, dom do dziś jest nieotynkowany z zewnątrz a problem dotyczy pęknięć pojawiających

Ty zobacz na najkie grube fugi postawili ci ten dom ? na klej powinni ci zrobic fugi prawie na styk, a ty tam masz te fugi do centymetra. To jest fuszerka i z tego powodu peka :-)

Ale powodow pekania moze byc o wiele wiecej :-) Poczytaj moje posty tu i tam :-) Na takie fugi to stawia sie sciany bloczkow betonowych, a nie klei dla poprawienia wlasciwosci termicznych sciany :-)

pit69
09-07-2006, 23:30
Ty zobacz na najkie grube fugi postawili ci ten dom ? na klej powinni ci zrobic fugi prawie na styk, a ty tam masz te fugi do centymetra. To jest fuszerka i z tego powodu peka :-)
Ale powodow pekania moze byc o wiele wiecej :-) Poczytaj moje posty tu i tam :-) Na takie fugi to stawia sie sciany bloczkow betonowych, a nie klei dla poprawienia wlasciwosci termicznych sciany :-)[/quote]

Masz rację - tak się stawia na kleju ale ja mam na zaprawie ciepłochronnej, której zazwyczaj daje sie około 1cm i tyle mniej więcej było dawane.
A co z tym tynkiem na taki BK ma może ktoś jakiś pomysł?

piejar
10-07-2006, 05:31
Nie wiem czy tynk cw złapie Ci na siatkę z tworzywa sztucznego. Na niestabilne podłoże daje się stalową siatkę Rabitza (chyba tak się to nazywa) ale słabo się na tym znam. Zasięgnij rady jakiegoś dobrego fachmana. Zanim zaczniesz tynkować spróbuj wyjaśnić czemu BK pęka. Jeżeli to jest pod nadprożami to nie wiem czy jest to kwestia nagrzewania się ścian. :-?

pit69
10-07-2006, 21:17
Zasięgnij rady jakiegoś dobrego fachmana. :-?

No właśnie tu szukam jakiegoś fachowca od tynków i jak na razie się nikt nie chce ujawnić.

Sp5es
11-07-2006, 00:38
Rozwiązanie

- tynk farbyczny typu lekkiego
- zawsze pomocna będzie siatka z włókna, wrobiona w połowie grubości tynku

- zamiennie dowolny tynk grubowarstwowy
plus 3 mm klej do ocieplenia z wzbrojona siatką

- inne półśrodki, dodanie włókien zrbrojących to domowej roboty tynków. ale to najmniej polecane

pit69
11-07-2006, 22:52
Rozwiązanie

- tynk farbyczny typu lekkiego
- zawsze pomocna będzie siatka z włókna, wrobiona w połowie grubości tynku

- zamiennie dowolny tynk grubowarstwowy
plus 3 mm klej do ocieplenia z wzbrojona siatką

- inne półśrodki, dodanie włókien zrbrojących to domowej roboty tynków. ale to najmniej polecane

Ściana ma pewne nierówności i nie jest tak równa jak Ytong, stąd pytanie czy na taką nie równą ścianę dać siatkę i jakoś wkleić ją w grubszej warstwie kleju - czy tak? Czy może najpierw wyrównać sianę np tynkiem cem-wap (ale to podwójne koszty). I jeszcze jedno tynk grubowarstwowy to ... - proszę o małą podpowiedź (zapytam nieśmiało np. cem-wap.)?

Sp5es
12-07-2006, 12:51
Pierwsze pytanie - co chesz uzyskać ?jaką fakturę?

Tynk grubowarstwowy rozumie się tynk zewnętrzny, cem - wap 15 mm.
W połowie grubości gdzieś na 7-10 mm wtopić siatkę .

Przy tych 15 mm, wyrównasz nierówności owym tynkiem.

Czy chcesz to inaczej wykonywać? Z opisu nie wynika zamysł techniczny.

Rozumiem, izolacyjność jest dostateczna, zaprawa ciepłochronna -> stad tynkowanie C-W grubowarstwowe, a na wierzch, w zależności od życzenia
- pomalować
- lub tynk fakturowy
- lub w werski gładkiej, lux, tynk grubowarstwowy, bez siatki, na to 3 mm kleju ocieplenioowego + siatka i wygładzić na d... niemowlęcia.

pit69
12-07-2006, 22:17
Pierwsze pytanie - co chesz uzyskać ?jaką fakturę?

Tynk grubowarstwowy rozumie się tynk zewnętrzny, cem - wap 15 mm.
W połowie grubości gdzieś na 7-10 mm wtopić siatkę .

Przy tych 15 mm, wyrównasz nierówności owym tynkiem.

Czy chcesz to inaczej wykonywać? Z opisu nie wynika zamysł techniczny.

Rozumiem, izolacyjność jest dostateczna, zaprawa ciepłochronna -> stad tynkowanie C-W grubowarstwowe, a na wierzch, w zależności od życzenia
- pomalować
- lub tynk fakturowy
- lub w werski gładkiej, lux, tynk grubowarstwowy, bez siatki, na to 3 mm kleju ocieplenioowego + siatka i wygładzić na d... niemowlęcia.

Wielkie dzięki Sp5es, to praktycznie odpowiedź na moje pytania. Oba warianty są dla mnie dobre - pozostaje kwestia, który jest właściwszy na moje pęknięcia BK - jak sądzisz? Mam jeszcze wątpliwość dotyczącą siatki czy ma być to ta z włókna szklanego czy stalowa (Rabitza?) oraz czy należy ją układać na szpryc czy dopiero po szprycu i pierwszej warstwie tynku, a przed warstwą ostateczną (bo chyba daje się trzy warstwy tynku z tego co gdzieś wyczytałem)?
Aha, jeszcze jedno czy BK się gruntuje przed tynkowaniem czy wystarczy solidnie go zmoczyć?
Zamęczam Cię wieloma pytaniami ale może ten wątek będzie gotowym przepisem na dobry tynk C_W, który nie popęka.

PrzemoBDG
14-07-2006, 13:04
Wielkie dzięki Sp5es, to praktycznie odpowiedź na moje pytania. Oba warianty są dla mnie dobre - pozostaje kwestia, który jest właściwszy na moje pęknięcia BK - jak sądzisz? Mam jeszcze wątpliwość dotyczącą siatki czy ma być to ta z włókna szklanego czy stalowa (Rabitza?) oraz czy należy ją układać na szpryc czy dopiero po szprycu i pierwszej warstwie tynku, a przed warstwą ostateczną (bo chyba daje się trzy warstwy tynku z tego co gdzieś wyczytałem)?
Aha, jeszcze jedno czy BK się gruntuje przed tynkowaniem czy wystarczy solidnie go zmoczyć?
Zamęczam Cię wieloma pytaniami ale może ten wątek będzie gotowym przepisem na dobry tynk C_W, który nie popęka.

Jeżeli wybierasz tynk tradycyjny, to siatkę Rabitza dajesz przed szprycem. Następnie szpryc i kolejne warstwy tynku (obrzutka - chyba tak to się nazywa i ostatnia zacierana na równo).
Przy tynku cienkowarswowym, czyli elewacyjnym układanym na zaprawie klejowej, siatkę z włókna szklanego zatapiasz w kleju...
Co do gruntowania to przed tynkiem tradycyjnym, na jednolitej powierzchni (w zakresie materiału podkładowego) to nie ma to sensu. Zmoczenie ściany może być korzystne, gdyż tynk wolniej będzie wysychał i się nie odparzy...