PDA

Zobacz pełną wersję : Drewniana podłoga i ogrzewanie podłogowe -kto ma ??



Darek Rz
16-03-2007, 21:59
Witam

Wiem ,wiem bylo już o tym z 1000 postów ,czy można ,z jakiego drewna ,jakie będą straty ciepła ,co się stanie z drewnem itp . Więc skoro było (sam czytałem) to drugi raz nie pytam teoretyków . Mnie interesują opinie osób które w praktyce wbrew opiniom fachowców mimo wszystko zdecydowały sie na drewno i mają ogrzewanie podłogowe . Czy są zadowoleni ,czy mają problemy itp . Proszę wiec ,aby w tym wątku wypowiadały sie tylko te osoby .Opinie typu :
- ja mam zamiar.........
- można ale..............
- nie wolno bo..........
- mój znajomy ma i ....
- w sklepie powiedzieli że .....
Nie będę tutaj mile widziane gdyż nie sa miarodajne ,a poza tym wątków "dywagacyjnych" było już wiele .
Piszcie więc swoje opinie urzytkownicy podłogówki z podlogą drewnianą .

pozdrawiam

Grzesiek13
17-03-2007, 05:52
U niektórych moich klientów na podłogówce jest deska barlinecka i wszystko OK. Do podłogówki są przeznaczone specjalne parkiety o grubości 11 i 14 mm. Trzeba tylko obliczyć podłogówkę.

Darek Rz
17-03-2007, 08:28
Witam

Ale ja chciałbym usłyszeć opinię typu JA MAM I JEST ........

pozdrawiam

FREDY
17-03-2007, 16:01
Ja mam fragment parkietu na podłogówce ponieważ po wykonaniu podłogówki zmieniły sie plany rozmieszczenia parkietu.
Parkiet - czy raczej deski z Dousie około 60cm grubośc około 16 mm.
Nic się z drewnem nie dzieje w tym miejscu. Powiem więcej minimalne szczeliny które się pojawiły są właśnie tam gdzie nie ma podłogówki.
Podłogówka grzeje przy bardzo niskiej temeperaturze -około 25-28C zatem masz podłogę o temperaturze takiej jaka jest w upalne lato. Skoro się nic nie dziej w lecie to co ma się dziać w zimie :D

Darek Rz
17-03-2007, 20:11
Witam

Dziękuję i czekam na więcej :lol:

pozdrawiam

SebaX!
17-03-2007, 21:06
Witam

Ale ja chciałbym usłyszeć opinię typu JA MAM I JEST ........

pozdrawiam

W całym domu mam podłogówkę. W czterech pokojach mam położone panele drewniane. Są to panele z zatrzaskami, ale ja dodatkowo je przykleiłem klejem elastycznym do podłogi. Wymyśliłem sobie, że tak polepszę przewodność cieplną mimo, ze ostrzegano o mozliwości pękania. Podłoga była kładziona w listopadzie. Od grudnia grzeję i żadnych problemów z panelami nie mam - nie widzę aby się odkształcały czy pękały. Panele są trzywarstwowe wcale nie przeznaczone do podłogówki, grubość 15mm z Barlinka - Dąb czerwony. Cóż zobaczymy po roku bo jednak obawy mam.

Szukałem prawdziwych podłóg drewnianych przeznaczonych na ogrzewanie podłogowe, jednak albo nie zadowalała mnie ich jakość i wygląd albo cena. Stąd decyzja o użyciu paneli bez metki "do ogrzewania podłogowego".

Jeżeli chodzi o komfort użytkowania to jestem bardzo zadowolony. Jak grzeję to panele są ciepłe, a jeżeli nie, to pomimo spadku temperatury podłogi jest ona wyraźnie przyjemniejsza w dotyku niż zimne kafle.

Podczs mojego tournee po sklepach w celu znalezienia podłogi nasłuchałem się wielu "dobrych rad". "Najlepszą" było zastosowanie specjalnej gąbki pod panele, która to gąbka miała cudowne własności i była specjalnie przeznaczona na ogrzewanie podłogowe. Zgadnijcie co było wymienione jako jedna z zalet takiej gąbki: doskonale izoluje termicznie... tak więc z ogromnym dystansem podchodziłem do porad fachowców ze sklepów.

Darek Rz
18-03-2007, 07:42
Witam

Hehe dobra ta porada "z gąbką " :lol: .Dzięki za odpowiedź .Moze jeszcze ktoś się odezwie ??
pozdrawiam

WojtekSz
18-03-2007, 16:45
mam podłogówkę wodna praktycznie w całym domu: na podłodze w wybranych pomieszczeniach kafle a reszta to merbau przemysłowy 15mm. Drewno jest olejowane olejem Timberex Heavy Duty zgodnie z technologią producenta. Nie ma żadnych kłopotów.
Mam zainstalowany termometr pod warstwa drewna i prowadze rejestracje temp pod drewnem i temp powietrza.
System jest bezwładny ale mi to nie przeszkadza: jesli będa potrzeby to szybkie dogrzewanie moge zrealizowac rozprowadzając nagrzane powietrze znad kominka przez reku.
jak będziesz miał więcej pytań to wal śmiało :)
pozdrawiam

Darek Rz
18-03-2007, 18:13
mam podłogówkę wodna praktycznie w całym domu: na podłodze w wybranych pomieszczeniach kafle a reszta to merbau przemysłowy 15mm. Drewno jest olejowane olejem Timberex Heavy Duty zgodnie z technologią producenta. Nie ma żadnych kłopotów.
Mam zainstalowany termometr pod warstwa drewna i prowadze rejestracje temp pod drewnem i temp powietrza.
System jest bezwładny ale mi to nie przeszkadza: jesli będa potrzeby to szybkie dogrzewanie moge zrealizowac rozprowadzając nagrzane powietrze znad kominka przez reku.
jak będziesz miał więcej pytań to wal śmiało :)
pozdrawiam

Witam

Oczywiście ze będę "walił" :lol: .
Pytanie nr1 - jak długo masz tą podłogę i czy naprawdę nie widać żadnych deformacji i zmian na podłodze ??
Pytanie nr2 - Czy jesteś w stanie napisać coś o rzekomych stratach ciepła spowodowanych podłogą z drewna ( drewno-izolator) czyli czy zauważyłeś coś niepokojącego w zużyciu paliwa grzewczego :lol:

pozdrawiam

romwis
18-03-2007, 18:34
WojtekSz,
czy mógłbyś bliżej opisać tę bezwładność drewnianej podłogówki na podstawie odczytów termometru umieszczonego pod drewnem?
czy mógłbyś bliżej opisać system szybkiego dogrzewania domu przy pomocy kominka i reku? To ostatnie jest dla mnie zwłaszcza bardzo intrygujące.
pzdr.
-romwis

WojtekSz
18-03-2007, 20:09
Pytanie nr1 - jak długo masz tą podłogę i czy naprawdę nie widać żadnych deformacji i zmian na podłodze ??
Pytanie nr2 - Czy jesteś w stanie napisać coś o rzekomych stratach ciepła spowodowanych podłogą z drewna ( drewno-izolator) czyli czy zauważyłeś coś niepokojącego w zużyciu paliwa grzewczego :lol:

Darku:
1. podłoga została położona na jesieni 2006 i od tego czasu jest grzana. Jedyne deformacje o których można mówić to pojawienie sie szczelin pomiędzy poszczególnymi lamelkami ale to naturalne i spodziewane więc nie traktuje tego jako jakikolwiek błąd lub problem. Sporo czytałem o takich podłogach i dla dobrze przyklejonego twardego drewna na dobrze zaprojektowanej podłodze w dobrze docieplonym domu (idzie o to aby ilośc ciepła dostarczanego przez podłogówkę była poniżej 50W/m2) nie ma prawa być żadnych problemów :) Dla orientacji - wg mojego projektu zapotrzebowanie na ciepło u mnie wynosi 32W/m2. Pewnie w czasie budowy te wartości mogły ulec lokalnie przekroczeniu bo - i tutaj specyfika podłogówki w czasie remontu w zimie - część podłogi była zasłonięta warstwą tektury falistej i potem folii. A to jest przecież niezły izolator i ta część podłogi jest wyłączona z ogrzewania pomieszczeń.
2. Jesli idzie o sprawy strat ciepła w warstwie drewna - było to dośc szeroko analizowane na forum - warstwa drewna nie powoduje strat ciepła ale jedynie opóźnienie w jego przekazywaniu od warstwy betonu do powietrza w pomieszceniu (przy okazji wyrównując rozkład temperatur a więc utrudniając wyczucie stopa gdzie przebiega przewód grzejny). W żródłach zagraicznych napotkałem sie z zaleceniem aby opór cieplny od warstwy grzewczej do góry był conajmniej 10x mniejszy niz do podłoza. Jesli zastosujesz dobrze ocieplenie od podłoża (u siebie mam 18cm styropianu) i rozsądne ocieplenie ścian (u siebie mam 15cm wełny w ścianie 3w) to nie będzie żadnego problemu ze stosowaniem 15mm drewna jako wykończenia posadzki.
Ciepło dostarczane przez piec do rurek z ciepła woda nigdzie nie ginie ani sie nie może na dłuższa metę zmagazynować i zgodnie z zasada najmniejszego oporu idzie tam gdzie najłatwiej :). To, że warstwa drewna powoduje spowolnienie tego przepływu nie jest krytyczne bo i tak po drodze musi rozgrzać te 6..8cm betonu bo tyle zazwyczaj ma taka warstwa.

pozdrawiam

WojtekSz
18-03-2007, 20:46
WojtekSz,
czy mógłbyś bliżej opisać tę bezwładność drewnianej podłogówki na podstawie odczytów termometru umieszczonego pod drewnem?
czy mógłbyś bliżej opisać system szybkiego dogrzewania domu przy pomocy kominka i reku? To ostatnie jest dla mnie zwłaszcza bardzo intrygujące.


romwis:
1. dane sie na razie zbierają w postaci tzw swobodnej tzn nieanalizowanej w uporządkowany sposób. Widać z nich, że bezwładność wynosi rzeczywiści kilka godzin ale nie potrafię ci podać danych precyzyjnych bo nie prowadziłem badań naukowo tzn nie zrobiłem na razie testu polegającego na ostudzeniu podłogi i podaniu wyraźnego sygnału ogrzewającego przez zadanie skoku temperatury na piecu i mierzeniu odpowiedzi podłogi. Postaram się zanalizować posiadane dane o dam znać jak to wychodzi. Widać wyraźnie, ze podłoga reaguje na zmianę temp zasilania na piecu szybciej niz reaguje temp w pomieszczeniach z tym, że tutaj z kolei mamy do czynienia z otwieraniem okien i drzwi jak to w czasie wykańczania co przecież :) zakłóca przebieg eksperymentu.
2. opisze zasade:
aby szybko podgrzać powietrze w domu wykorzystywane jest ciepłe powietrze znad obudowy kominka. Dystrybucja powietrza przez system wentylacji mechanicznej z reku.

budowa instalacji:
kominek ma obudowe pozwalająca na ogrzewanie powietrza opływajacego obudowe, To powietrze wypływa przez dwa przewody: jeden fi 125 do kratki na górze obudowy kominka (ogrzewanie salonu) a drugi fi 150 trafia na strych gdzie jest poprzez bypass dołaczone do jednego z wlotów powietrza wywiewanego z pomieszceń.
Mam zbudowany klasyczny system mechanicznej wentylacji z reku obrotowym 700m3. Jeden z wlotów powietrza zasysa powietrze z korytarza za kominkiem, w czasie gdzy kominek nie działa zasysane powietrze ma temp pomieszczenia. Po rozpaleniu kominka powietrze jest dodatkowo dogrzewane. Bypass zabezpiecza przed podwyższeniem sie temp w tym kanale ponad 100C.

działanie:
jeśli zależy mi na szybkim podgrzaniu powietrza w całym domu to rozpalam kominek i wówczas ciepłe powietrze wysysane z domu poprzez rekuperator łagodnie dodatkowo podgrzewa powietrze zasysane z GWC bez konieczności ozywania grzałki elektrycznej w reku.
Moc grzewcza dostarczana do ogrzania powietrza jest regulowana stopniem rozpalenia kominka.

Nie mam jeszcze doświadczeń eksploatacyjnych bo system jest w trakcie uruchamiania ale spodziewam się mieć to w ciągu miesiąca gotowe. Pewnie podłączę do systemu zbierania danych temperaturowych aby poobserwować skuteczność :)

Wybór takiego rozwiązania połączenia reku z kominkiem podyktowany został
analizą przepływów i ciśnień powietrza w sytuacji kiedy planuje często wykorzystywać kominek palący sie z otwartym ogniem (bez zamykania szybki kominka). Bezpieczeństwo wymaga aby wówczas w każdych warunkach w salonie występowało nadciśnienie aby spaliny nie były zasysane do wnętrza. Zastosowanie rozwiązanie gdzie specjalny wentylator DGP tłoczy powietrze do komory mieszania i kanałów wentylacji może powodować, że w salonie powstaje podciśnienie co zagraża bezpieczeństwu mieszkańców.

pozdrawiam

romwis
18-03-2007, 21:16
Wojtek - powiem jedno: cholernie mnie to zaciekawiło!
Ale moja wyobraźnia wciąż nie wyrabia - widocznie opis słowny to za mało :-(
Czy byłaby szansa zobaczyć jakiś schemat-szkic działania Twojego systemu?
Jeśli chodzi o czujniki temperatury, zbieranie danych i ich analizę to pełen podziwu dla Twojej przezorności uzbrajam się w cierpliwość...
pzdr.
-romwis

WojtekSz
18-03-2007, 21:56
romwis
podaj swój email to cos podeślę :)
pozdrawiam

romwis
18-03-2007, 22:47
Wojtek - poszedł na priv.
pzdr.
-romwis

prokowal
09-04-2007, 13:30
Wojtek - powiem jedno: cholernie mnie to zaciekawiło!
Ale moja wyobraźnia wciąż nie wyrabia - widocznie opis słowny to za mało :-(
Czy byłaby szansa zobaczyć jakiś schemat-szkic działania Twojego systemu?
Jeśli chodzi o czujniki temperatury, zbieranie danych i ich analizę to pełen podziwu dla Twojej przezorności uzbrajam się w cierpliwość...
pzdr.
-romwis

witam !

A ja też mógłbym dostać te informacje ? Podobny system wykorzystania kominka wymogłem na projektantach ogrzewania-wentylacji w moim domu.
Pierwotnie chcieli zrobić tak, jak u Ciebie, ale ja się uparłem przy pobieraniu ciepła z komory nad kominkiem. Kanał ma kilka metrów do rekuperatora, będzie z blachy. Nie do końca jestem pewny tego rozwiązania, dlatego wymyśliłem zabezpieczenie przed wysoką temperaturą poprzez odpowiednie pilnowanie temperatury ew. dodawaniem powietrza spoza komory.

Stąd przede wszystkim interesuje mnie Twój system mierzenia temperatury. Czym mierzysz i jakie długości kabli do mierników stosujesz. Nigdzie nie natrafiłem na informacje, jak długie mogą być te kabelki.

WojtekSz
09-04-2007, 20:56
zastosowałem typowy element jakim jest bypass BAN firmy Darco (może byc podobny firmy Dospel). On ma wewnątrz zwykły termobimetal otwierający klapkę do przestrzeni na poddaszu - jak sie powietrze zbytni nagrzeje to wówczas otwiera się dostęp do poddasza i powietrze zimne z poddasza domieszywane jest do tego znad kominka.
żadnych czujników, czysta mechanika wiec zawsze będzie działało. Bo wiesz - tak generalnie nie psuje sie tylko to czego nie ma :)
pozdrawiam