PDA

Zobacz pełną wersję : Koparka, czy łopata ?????



AGA ZALESIE
06-07-2003, 21:58
Mam zamiar w przeciagu miesiąca rozpocząć budowę domu D 53. Dla niewtajemniczonych : dom bez piwnicy typ. bungalow.
Ponieważ w sprawie budowy jestem kompletnie zielona prosze o pomoc. Kwestia dotyczy tego czy rowy pod ławy kopać łopatą za pośrednictwem brygady, czy też wiąć "bialoruśke" i przejechać łyżką. Słyszałam że lepiej łopatą ponieważ nie musze wtedy robić szalunku ( fundament mam zamiar stawiać z bloczków )a jak wiadomo dechy troche kosztują.
Chodzi też o ocieplenie , wyłożenie folią i inne takie tam. I co mam robić?????
Czekam na odp.
Pozdrawiam

ckwadrat
06-07-2003, 22:36
Ja, tzn. ekipa, kopała i lałem beton z gruchy od razu w grunt (bez szalunku). Wydawało mi się, że tak będzie najszybciej i najtaniej. Ale jakbym miał drugi raz robić fundament to wziąłbym koparkę. Masz z głowy humus. Funadament jest równy - szalunek + murowane bloczki. Mój do najrówniejszych nie należey. No i możesz go wygodnie zaizolować/ocieplić tak jak chcesz. Przy lanym musiałabyś go odkopywać.

07-07-2003, 07:26
Witam- obojętnie czy będziesz robić ławy w ziemi czy w szalunku, robiłbym tak: wziąłbym koparkę do zebrania ziemi do głębokości 40 cm ponad poziom ławic. Resztę kopałbym łopatą. Ja mam glinę i kopałem koparą prawie do poziomu posadowienia ławic. To był błąd. Tak kopara rozjeździła grunt pod ławicami, że zaczął "pływać", potem dodatkowe koszty, podsypki żwirowe, głębsze kopania.
Pozdrowionka
Tad

KARO1
07-07-2003, 08:01
Ja kopałam a w zasadzie moj maz z przyszłym szwgrem i moim ojcem 110 cm łopatą 4 godziny jednego dnia i 8 godzin nastepnego. Drugiego dnia do pomocy wzieliśmy 2 ukraincow (pierwszych napotkanych na drodze) i zapłaciliśmy im po 50,00 zł.
Wykopanie fundamentów na dom parterowy 150m2 użytkowej kosztowało nas 100,00 a gdybsmy kopali koparką wyszłoby nas ok. 1000,00 zł.
Beton wylaliśmy gruchą.

Uller
07-07-2003, 08:20