dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 1 z 2
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
  1. #1
    Guest

    Domyślnie

    Czesc,
    W kuchni i w przedpokoju, na dole domu bez piwnicy hydraulik polozyl styropian 10 cm a na to rurki do ogrzewania podlogowego-wodnego. Pozniej te dwa pomieszczenia zalano wylewka aby nie zniszczyc rur przy tynkach, ale niestety bez polozenia folii budowlanej. Slyszalam ze to blad. Natomiast murarz twierdzi ze wszedzie tak robi-nie daje folii tam gdzie jest ogrzewanie podlogowe i jako zabezpieczenie przed wilgocia dolewa specjalnego plynu do zaprawy do wylewek a poza tym przy budowie stanu surowego i tak byla raz dawana folia pod calym domem. Oczywiscie we wszystkich pozostalych pomieszczeniach w wylewce bedzie folia, siatka, styropian itd.
    Prosze powiedzcie kto ma racje bo naprawde ciezko sie polapac.

    Pozdrawiam

  2. #2
    Lider FORUM (min. 2800) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!!
    dobrzykowice

    Zarejestrowany
    May 2002
    Posty
    2.955

    Domyślnie

    jestem na podobnym etapie i według mojego rozeznania na parterze (bez piwnicy)najpierw powinna być położona folia, na to systemowa izolacja termiczna (czyli styropian razem z folią - drogie) lub styropian a na nim folia i dopier rurki. Na piętrze
    nie dajemy pierwszej warstwy folii i dajemy odpowiednio cieńszy styropian.
    Ja stoję przed dylematem izolacja systemowa czy zwykły styropian FS20 + folia.

    izolacja systemowa WADY - DROGA !!!! ZALETY - folia jest zespolona ze styropianem i sie nie przesuwa - łatwo się układa -
    nizszy koszt robocizny, folia ma naniesiony raster - łatwiej się układa rury - niższy koszt robocizny

    styropian + folia - tutaj jest dokładnie odwrotnie, dodatkowo nie wiem jak bedzie się zachowywać taka zwykła folia w ciągłym i bezpośrednim kontakcie z rurą grzewczą - co wybrać ?

  3. #3
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    Ja jestem na świeżo po temacie ogrzewania podłogowego.
    Moje zdanie.
    1. przy podłożu na gruncie należy dać izolację przeciwwilgociową. norma mówi o 2xpapa na lepiku lub 1x folia.
    2. Zwykła folia pod rurkami podłogówki jest OK - temperatury rurek sa na tyle niskie, ze nie ma zagrożenia "termicznego"
    3. na poddaszu foli nie trzeba dawać (oczywiście z wyłączeniem pomieszczeń mokrych - tam trzeba dać) - moim zdaniem warto jednak przykryć styropian folią (zależy jeszcze jaką robimy wylewkę - jeżeli płynny jastrych anhydrytowy - folie trzeba dać, przy metodzie półsuchej - niekoniecznie)
    4. Co do styropianu systemowego - jest on rzeczywiście drogi. Zależy czy planujecie ogrzewanie układac sami, czy ktoś to będzie robił. Ja generalnie polecam systemowy z następujacych powodów:
    - styropian z fabrycznie wtopioną folią łatwo się układa i co ważniejsze, bardzo dobrze stabilizuje podłoże. Można po tym spokojnie chodzić, styropian nie rozjeżdza się, nie kruszy itp.
    - Duuuże ułatwienie przy układaniu rurek. NIe ma problemów z przyczepianiem - wpinasz klips i już się trzyma, nie ma problemów z odpinaniem ! i ponownym przyczepianiem (ja tak miałem w dwóch pomieszczeniach). naniesiony raster znakomicie pomaga zorientować się w rozstawach rurek i szacować zużycie. Jeżeli planujecie układać sami - myślę, że naprawdę warto rozważyć. Jak będą to robić inni - mogą się pomęczyć - przecież im płacicie
    - robota jest naprawdę czysta - niedługo będzie to widać na zdjęciach w moim dzienniku
    - styropian z folią stanowi jednoczesnie izolację przeciwilgociową (folia jest układana na zakład, w innych połączeniach ja skleiłem tasmą)
    - Dla mnie dodatkowy plus - jak zostosowałem wszystkie elementy producenta, to miałem : bezpłatny projekt (oj baardzo sie przydał), bezpłatne konsultacje telefoniczne i nie tylko, wizytę inżyniera-projektanta na budowie, odbiór prac przez przedstawiciel firmy no i 10-letnią gwarancję na działanie ogrzewania!

    Aha - warto dać zbrojenie (siatka fi3, oczko 10 lub 15 cm) żeby wzmocnic szlichtę. Przy styropianie systemowym zbrojenie układamy bezpośrednio na rurkach ogrzewania - nie trzeba dawać dodatkowej dylatacji dla siatki (jak ma to miejsce w przypadku układu: styropian, na to czarna folia, na to siatka zbrojeniowa, na to rurki)


    <font size=-1>[ Ta wiadomość była edytowana przez: am dnia 2002-10-22 14:05 ]</font>

  4. #4
    Lider FORUM (min. 2800) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!!
    dobrzykowice

    Zarejestrowany
    May 2002
    Posty
    2.955

    Domyślnie

    dzieki AM, mogę Ciebie jeszcze wykorzystać ? Możesz podać koszt mb rury ? No i czy to był tylko PEX czy PEX-ALU-PEX

  5. #5
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    Robiłem wszystko w systemie KAN - zgodnie z projektem. Do grzejników dawałem rurkę PEX a do ogrzewania podłogowego dałem LPE (oczywiście z barierą antydyfuzyjną).
    LPE jest tańsze niż PEX a parametry ma grubo przekraczające wymagania dla podłogówki. Kilka razy dopytywałem się czy na pewno - potwierdzali to wszyscy u producenta i taką rurkę zawsze sprzedają do podłogówki. Różnica między PEX a LPE objawia się dopiero przy wysokich temperaturach, które nie występują przy podłogówce - więc po co przepłacać (rozmawiałem na ten temat z jednym inżynierem z KAN, który właśnie opuszczał firmę, więc nie miał powodów, żeby mi wciskać marketingowy kit.
    Co do cen - to nie pamiętam - sprawdzę jutro i podam.

  6. #6
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJPOŻYTECZNIEJSZY FORUMOWICZ od ZAWSZE Avatar Frankai
    Zarejestrowany
    Jan 2002
    Skąd
    Południowa Wielkopolska
    Posty
    8.524

    Domyślnie

    am - to jeszcze wyjaśnij co ma zbrojenie do typu styropianu, bo nie jest żaba (nie kumam ) Wg mnie czy steropian taki czy siaki, to zbrojenie musi być identyczne, bo wchodzi w wylewkę i tą ją musi wzmacniać.

  7. #7
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    OK - byłem nieprecyzyjny.
    Zbrojenie moim zdaniem warto dac w każdej sytuacji.
    Przy zastosowaniu tradycyjnej metody (tj styropian zwykły, na to folia budowlana,póżniej siatka zbrojeniowa, rurki od podłogówki i wylewka) należy dawać wkładki oddzielające zbrojenie od folii budowlanej (czyli lekko podnieść siatkę powyzej podłoża) - inaczej istnieje ryzyko, że beton z wylewki nie pokryje siatki zbrojeniowej ze wszystkich stron, a to jest ryzykowne. Niektórzy np podkładają kawałki terakoty. Jest to chyba (nie robiłem tak) kłopotliwe, ponieważ później przy układaniu rurek (które mocuje się do siatki zbrojeniowej) i wylewaniu wylewki, trzeba po tym chodzić.
    Przy styropianie systemowym z folią, warstwy sa trochę inne. Najpierw styropian tradycyjny, póżniej systemowy z folią. Na to rurki mocowane klipsami do styropianu. Na wierzchu układamy na to wszystko siatkę zbrojeniową. Nie trzeba dystansować, po juz jest w powietrzu - zalewamy wszystko szlichtą.
    Na tym moim zdaniem polega zaleta styropianu systemowego - wygodniej się to robi (ale kosztuje dużo za dużo )

  8. #8
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJPOŻYTECZNIEJSZY FORUMOWICZ od ZAWSZE Avatar Frankai
    Zarejestrowany
    Jan 2002
    Skąd
    Południowa Wielkopolska
    Posty
    8.524

    Domyślnie

    am - no to wyjaśnij jeszcze proszę co powoduje przemieszcznie zbrojenia nad rurki przy styropianie systemowym.

  9. #9

    Domyślnie

    Cześć, potrzebuje parę informacji praktycznych związanych z wodnym ogrzewaniem podłogowym:1. Jaka jest grubość podłogi ponad stropem i czy wymaga to zmiany wymiarów projektowych? ( dodatkowo chcę rozprowadzić gorące powietrze i boję się że podłoga podwyższona, kanał wentylacyjny podwieszony do sufitu i ogólny dyskomfort 2. Spotkałem się z opinią że lepiej nie wykładać takich podłóg drewnem ja chcę użyć paneli co wy na to?
    pzdr

  10. #10
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    Zbrojenie leży na rurkach. Tyle, że całość (zbrojenie + rurki) są "otulenie betonem". Wszycy "fachowcy", z którymi to konsultowałem, twierdzą, że w takiej sytuacji (siatka na rurce) żadnych wkładek dynstanowych dawać nie trzeba

  11. #11

    Domyślnie

    Tak naprawdę folia (ta na styropianie) jest tylko po to, aby beton nie dostał się w szczeliny między styropianem i aby wilgoć z betonu nie przenikła do warstwy izolacji termicznej - tak przynajmiej jest napisane na stronie organiki.

    Zastanawiam się na daniem granulatu styropianowego a potem dopiero styropianu. Ten gramulat aby wyrównać jakieś nierówności. Co wy na to?

  12. #12
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    Pamiętaj o obciążeniach, jakie będą przenoszone przez posadzkę. Dlatego dajemy styropian FS20 (czasami nawet 30). POmysł z granulatem może dobry - nie wiem, czy zostana zachowane odpowiednie parametry wytrzymałościowe na ściskanie. Czy posadzka z czasem nie będzie "siadać"
    Poza tym, przy podłożu tak niestabilnym, możesz mieć problemy z ułożeniem na to płyt styropianowych i chodzeniem bez ryzyka uskodzenia

  13. #13
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    Oczywiście chodzeniem jeszcze przed wylaniem wylewki

  14. #14
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJPOŻYTECZNIEJSZY FORUMOWICZ od ZAWSZE Avatar Frankai
    Zarejestrowany
    Jan 2002
    Skąd
    Południowa Wielkopolska
    Posty
    8.524

    Domyślnie

    am - to co z tym "przemieszczeniem" zbrojenia (pytanie powyżej)?

  15. #15

    Domyślnie

    Do am. Granulat jest alternatywą do sposobu z piaskiem. Gdzieś czytałem, że daje się piasek prażony (na wolnym ogniu ) wysypując cienką warstwę, a następnie poziomując i dopiero na to styropian. Więc wymyśliłem granulat, ale nie wiem czy sprzedają fs30 jako granulat. Będę robił dopiero na wiosnę więc mam jeszcze czas do zastanowienia się.

  16. #16
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    Frankai - wydaje mi się, że odpowiedziałem. Może nie rozumiem pytania Jak będę wiedział postaram się odpowiedzieć.

  17. #17
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJPOŻYTECZNIEJSZY FORUMOWICZ od ZAWSZE Avatar Frankai
    Zarejestrowany
    Jan 2002
    Skąd
    Południowa Wielkopolska
    Posty
    8.524

    Domyślnie

    am - po prostu któtkie pytanie - czemu nie można dać zwykłego styropianu, rurek i na to zbrojenia?

  18. #18

    Domyślnie

    Ja mam pytanie chyba jak Frankai, piszac o styropianie systemowym twierdzisz ze siatke zbroj. uklada sie na rurkach, a w przypadku styropianu zwyklego i foli ze siatka jest po rurkami.
    Nic nie rozumiem



  19. #19
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    OK teraz rozumiem.
    Problem leży w zamocowaniu rurek od ogrzewania podłogowego. Oczywiście można dać najpierw styropian zwykły , na to rurki i siatkę - tylko jak zamocujecie rurki? Nie wiem, czy do zwykłego styropianu można użyć klipsów - chyba nie.
    Ja słyszałem o metodzie, w której najpierw dajesz siatkę a do niej mocujesz rurki od ogrzewania. Stąd moje odpowiedzi.
    MOże ktoś zna inny sposób.

  20. #20
    ELITA FORUM (min. 1000)
    am

    Zarejestrowany
    Sep 2002
    Posty
    1.008
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    99

    Domyślnie

    dobrzykowice - wracając do cen. Podaje ceny netto producenta (trzeba doliczyć 7% VAT). Ja miałem ok 20% upustu.
    Za rurki LPE (Dowlex PE-MD-O) z osłoną ant:
    fi12x2 - 3,36 PLN netto mb
    fi14x2 - 3,66 PLN netto mb
    fi18x2 - 3,95 PLN netto mb

    Dla porównania do grzejników ciągnąłem
    PEX-c (VPE-C) z osł. ant.
    fi14x2 - 4,14 PLN netto mb
    fi18x2 - 4,59 PLN netto mb

    Aha, rurki PEX są sztywniejsze (sieciowane) - trudniej się układa (wygina) przy podłogówce

    I nie pytajcie co oznaczają te wszystkie symbole przy rurkach - przepisałem z projektu i wyceny. Pamiętajcie, że nie jestem specjalistą - jedynie amatorem, który ma to za sobą.

    Czwratek i piątek mam wyjazd - nie będe tu zaglądał - jakby były pytania to pewnie odpowiedź dopiero w poniedziałek
    Pozdrawiam

Strona 1 z 2

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony