dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Domyślnie Zwiększenie działki kosztem sąsiedniej (jeden właściciel)

    witajcie,


    Na początek rysunek - obecny stan:


    Proponowany stan:


    jest spora szansa, że kupię działkę południową (112/4). Niestety jest dość mała (8 arów), a wg MPZP zostanie kiedyś zwężona od południa (poszerzenie drogi) - więc muszę się liczyć z utratą około 1 ara. Na szczęście osoba, które działkę sprzedaje, jest też właścicielem wyższej działki 112/3 (a jeszcze kolejna 112/2 to własność syna). Służebność od strony wschodniej nie wchodzi w grę (miałbym wtedy wjazd do domu od wschodu, a nie od południa).

    Co więc wymyśliliśmy? Powiększenia działki 112/4 kosztem 112/3. Brzmi prosto - ale pytanie jak to zrobić w praktyce? Dodam, że jestem totalnie zielony w tych sprawach.

    Na chłopski rozum wymyśliłem takie opcje:
    1. czy właściciel powinien złączyć działki (mają osobne księgi wieczyste) i podzielić na nowo - już tak, aby wymiary mi pasowały?
    2. a może właściciel powinien wydzielić z dużej działki nową, mini-działkę (2-4 ary), sprzedać mi ją (wraz z działką 8-arową) i ja to już sobie złączę?
    3. a może w ogóle da się to zrobić w jednej transakcji - jak?

    Problemem tu może być MPZP - wg niego powierzchnia nowo-wydzielanych działek budowlanych nie może być mniejsza, niż 12 ar. Pytanie więc czy opcja druga (wydzielenie mini działki) jest w ogóle możliwa? Czy ona może być nie-budowalna, a jak przyłączę do swojej to już budowlana będzie? Dom oczywiście miałby stać właśnie na tej nowej powierzchni, bo tam jest najwyżej / najlepszy widok / najwięcej ogrodu od południa.

    Będę wdzięczny za pomoc jak to powinno zostać najprościej / najszybciej wykonane.