dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1

    Domyślnie VAT 7% za materiały zakupione przez firmę

    Czy ktoś praktykuje zakupy materiałów przez firmę wykonawczą po to by zapłacić 7% VATu? Czy wogóle jest to możliwe w systemie gospodarczym budowy domu?
    Hurtownik materiałów mówi, że tak, natomiast ja jakoś nie znalazłem stosownego przepisu (chybaże hurtownik ma swoją, powiązaną firmę wykonawczą).
    Oświećcie mnie proszę.

  2. #2
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar GrzegorzR
    Zarejestrowany
    Nov 2004
    Posty
    1.020
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    54

    Domyślnie

    Jest to możliwe, o ile materiał kupuje wykonawca i na wszystko (materiał + robocizna) wystawia fakturę usługową, wtedy VAT jest 7%. Oczywiście wykonawca kupując materiały płaci za nie stawkę 22% VAT, jednak potem nadpłacone 15% "odzyskuje".

  3. #3
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    arek696

    Zarejestrowany
    Jun 2005
    Posty
    6

    Domyślnie

    trafilem taka firme ale po analizie okazalo sie ze ta firma na usluge wykonawcza bierze podwykonawce iroznica z vatu sie rozmydla czyli najlepiej zlozyc kilka ofert i porownac ceny brutto z vatem

  4. #4

    Domyślnie Re: VAT 7% za materiały zakupione przez firmę

    Cytat Napisał michmach
    Czy ktoś praktykuje zakupy materiałów przez firmę wykonawczą po to by zapłacić 7% VATu? Czy wogóle jest to możliwe w systemie gospodarczym budowy domu?
    Hurtownik materiałów mówi, że tak, natomiast ja jakoś nie znalazłem stosownego przepisu (chybaże hurtownik ma swoją, powiązaną firmę wykonawczą).
    Oświećcie mnie proszę.
    Mój potencjalny wykonawca zgodził sie abym faktury za materialy brał na niego, a on później odzyska sobie te 22%VAT (koszty uzyskania przychodu) i podzieli między nami. Na końcu wystawi fakturę na całośc tj robocizna + materiały. Wszytko zależy jak dogadasz się z wykonawcą

  5. #5

    Domyślnie

    Firma, w której planujemy zakup materiałów budowlanych zaproponowała nam coś takiego (jeśli dobrze zrozumiałam). Nasi wykonawcy (osoby nie posiadające działalności gospodarczej - rodzina) podpisują z firmą umowę o dzieło (albo zlecenie - raczej dzieło). To firma, a nie my zatrudnia wykonawców, a my od firmy bierzemy materiał wraz z usługą. Tak więc kupujemy u nich materiały z 7% vat. Umowa będzie zawarta na np. 3000 zł i od tego my będziemy musieli zapłacić podatek za tych naszych wykonawców.
    Niby wszystko fajnie, ale boję się, że mogą być z tego jakieś kłopoty. Nie tyle my będziemy mieli problem co wykonawca, a ja nie chciałabym robić nikomu problemów. Więc jeśli się orientujecie, czy takie coś da radę zrobić to byłabym wdzięczna.
    Pozdrawiam
    Marta
    GG 8607373

  6. #6

    Domyślnie

    Radziłbym wam zawierac w takich sytuacjach umowy z wykonawcami z których jednoznacznie wynikałoby iz w cenę usługi jest tez wliczony materiał - przy dobrze skonstruowanej umowie US nie będzie miał pokus by to podważać

  7. #7

    Domyślnie

    Radziłbym wam zawierac w takich sytuacjach umowy z wykonawcami z których jednoznacznie wynikałoby iz w cenę usługi jest tez wliczony materiał - przy dobrze skonstruowanej umowie US nie będzie miał pokus by to podważać

  8. #8

    Domyślnie

    Nie mogę powiedzieć, żeby każdy, ale spora część wykonawców z którymi miałem styczność zgadzała się na zakup materiałów przez nich i sprzedaż mi całości wraz z usługą z VAT 7%. Różnica polegała tylko na tym, że część wykonawców rozliczając się z U.S na zasadach podatku zryczałtowanego musiała płacić od wyższej faktury wyższy podatek (nie mogli wykazywać kosztów jakimi były materiały) ten podatek to 5,5% który ja musiałem dopłacić. W tym przypadku wychodziło, że materił kosztował mnie cenę netto plus 7%VAT i 5,5% podatek czyli w porównaniu z 22% zysk 9,5%. W ten sposób wykonałem stan surowy, ocieplenie. Byli jednak i tacy wykonawcy (większe firmy), które tego podatku ode mnie nie żądali, bo materiały były dla nich kosztem od którego podatku nie płacili. Wtedy zysk wynosił dokładnie 15%. W ten sposób kupiłem cały dach, instalację wod-kan-gaz-CO, kominek z rozprowadzeniem.
    Faktury z pełnym 22%VAT mogę policzyć na palcach jednej ręki i kwotowo są to grosze w porównaniu z dotychczas wydanymi pieniędzmi na budowę.

  9. #9

    Domyślnie

    Wszystko pięknie i ładnie tylko jak wykonawca sie godzi na 7% Vatu ale materiał kalkuluje bez rabatów jakie on dostaje od dostawców materiału a ty mógłbyś wytargowac to tak i tak jestę w plecy.
    Chyba że poswięcisz duzo czasu na swoją kalkulacje materiału i będizesz gadał z wykonawcą o cenie za całość ale będizesz miał orientacje ile tam rzyczywiście jest materiału i za jaka cene mozna go naprawde kupić.
    Tak się własnie przygotoawłem do instalcji ale nie wszystko jetsę w stanie policzyc jak się nie znasz na tym czy innym etapie prac.

    Ja dach swój tez kupiłem na 7% Vatu.
    Była do tego stsowana umowa ale to juz zmartiwienie wykonawcy aby on był Ok w stsounku do US.
    PRO

  10. #10

    Domyślnie

    No właśnie! Kon111 napisał pzekonująco, ale w tym miejscu nowe pytanie w tym wątku. Czy potrzebne są umowy do wystawienia faktury? Chodzi o to, czy muszę mieć pisemną umowę na to, że wykonawca cegłę mi kupuje a potem z niej stawia stan surowy otwarty?
    A może Wykonawcy idą na układ taki, że materiały Ty (Ja) załatwiasz samemu, a hurtownia wystawia fakturę na Wykonawcę.
    Jak wtedy spisać umowę? Bez sensu jest określać wartość ścian przed wybudowaniem bo każdy wykonawca będzie chciał ją zawyżyć.
    Jak oszczędzacie?

  11. #11

    Domyślnie

    Może odpowiem ci z perspektywy moich doświadczeń. Przez kilka lat pracowałem w kontroli w jednym z największych polskich US. Na wszelkich naradach naczelnikostwo twierdziło że wszyscy podatnicy to złodzieje i musimy ich na tym łapać. Jeśli czegoś nie ma na papierze to tego nie ma. Na wszystkie czynności musi byc dokumentacja, im więcej tym lepiej. Teraz pracuję z drugiej strony i miałem kilka dni temu kontrolę z VAT z dużego urzędu skarbowego (to urzędy dla dużych podatników) i dalej urzędnicy lubują się we wszelkich papierkach. Na wszystko chcą umowy, płatności i wszelką dokumentację a jeśli ich nie ma brali odemnie oświadczenia.

    A jeśli chodzi o umowy z wykonawcą to nie jest to obligatoryjne, ale jesli z takiej umowy wynika że w cenę wykonanej uslugi wliczony jest materiał to po pierwsze jesteś zabezpieczony przed US - zmniejszasz tu im mozliwość własnej interpretacji danej sytuacji, po drugie masz zabezpieczenie w razie jakiejś fuszerki wykonawcy

  12. #12

    Domyślnie

    Może odpowiem ci z perspektywy moich doświadczeń. Przez kilka lat pracowałem w kontroli w jednym z największych polskich US. Na wszelkich naradach naczelnikostwo twierdziło że wszyscy podatnicy to złodzieje i musimy ich na tym łapać. Jeśli czegoś nie ma na papierze to tego nie ma. Na wszystkie czynności musi byc dokumentacja, im więcej tym lepiej. Teraz pracuję z drugiej strony i miałem kilka dni temu kontrolę z VAT z dużego urzędu skarbowego (to urzędy dla dużych podatników) i dalej urzędnicy lubują się we wszelkich papierkach. Na wszystko chcą umowy, płatności i wszelką dokumentację a jeśli ich nie ma brali odemnie oświadczenia.

    A jeśli chodzi o umowy z wykonawcą to nie jest to obligatoryjne, ale jesli z takiej umowy wynika że w cenę wykonanej uslugi wliczony jest materiał to po pierwsze jesteś zabezpieczony przed US - zmniejszasz tu im mozliwość własnej interpretacji danej sytuacji, po drugie masz zabezpieczenie w razie jakiejś fuszerki wykonawcy

  13. #13

    Domyślnie

    W moim przypadku tak, że ja wyszukiwałem towar i hurtownię (raczej dzwoniąc niż jeżdżąc), ja negocjowałem rabaty z hurtowniami, ja ustalałem warunki transportu, ja odbierałem fizycznie faktury wystawione na mojego wykonawcę, ja je płaciłem, a potem kwoty faktur wpisywałem do arkusza rozliczeniowego z wykonawcą: kwota, opis, mój podpis, podpis wykonawcy. I w tym momencie gdy miałem od wykonawcy potwierdzenie na pismie, że niejako przekazałem mu zaliczkę on otrzymywał ode mnie fakturę już zapłaconą. No koniec prac obliczaliśmy moją nadpłatę względem niego wynikającą z wyższego VAT'y jaki zapłaciłem i o tą nadpłatę pomniejszałem kwotę jego robocizny. Jak na razie system działa bez zarzutu.
    Jeśli chodzi o umowy to faktycznie na początku budowania takim systemem jak mój trudno określić kwotę końcową, dlatego najczęściej umowa dotyczyła tylko kwoty robocizny - ta musiała być dokładnie określona.

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony