dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie Ogrzewanie podłogowe na kotle elektrycznym KOSPEL

    Obecnie w 50 letnim domu parterowym (65mkw), dość dobrze zaizolowanym (40cm cegła pełna + 10cm styropian, okna dwuszybowe), jest ogrzewanie grzejnikowe na kotle elektrycznym KOSPEL.

    Chciałbym pozbyć się grzejników i zainstalować podłogówkę. Czy to ma sens? Wyobrażam sobie, że po prostu kocioł by grzał do niższej temperatury, co może by lekko wpłynęło na oszczędności. Może kiedyś bym wymienił kocioł na powietrzną pompę ciepła. Buforu chciałbym uniknąć.

    Czy takie rozwiązanie zda egzamin?
    Jakie są inne opcje? Dodać klimakonwektory do podłogówki?

  2. #2

    Domyślnie

    Jeśli wykonasz odpowiednio grubą wylewkę, będziesz mógł grzać tylko w taniej taryfie.
    Przypuszczam, że obecnie masz G11.
    Przejście z g11 na g12w, g13, może przynieść realne oszczędności.
    Kwestią pozostaje, jak duże straty ma dom, by wystarczyło grzania tylko w taniej..
    Podaj ile płacisz za prąd do ogrzewania i jakie masz stawki.
    Wtedy można przeliczyć kilka wariantów.
    CO:Kocioł elektryczny 6kW + tania PC PW 8kW
    PV 9kWp na gruncie na starych zasadach.
    Ściany: protherma z perlitem+silikat drążony 24cm + 20cm eps 033 Piwnica bloczki betonowe+styrodur 10cm pod ziemią i 10cm eps 033 nad. Podłoga parter: 20cm eps 035+anhydrytowe wylewki parter z poddaszem 125m2.
    Poddasze skosy 35cm 037, jętki 15cm 039.

  3. #3
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    @klaudiusz_x , dzięki. Niestety nie znam rachunków, bo dopiero wprowadzam się do tego domu i planuję większy remont. Poprzedni właściciel podobno płacił 4000zł za prąd rocznie, ale nie wiem ile czego używał i jak grzał.

    Przejście na taryfę G12w faktycznie przemyślę, ale to już na spokojnie później. Zastanawiam się, czy sama podłogówka da jakiekolwiek oszczędności przy taryfie G11. Z drugiej strony, nawet jeśli wyjdzie podobnie to i tak chyba milej jest mieć podłogówkę niż grzejniki. A daje to zawsze możliwość podłączenia powietrznej PC w przyszłości bez rozwalania całego domu...
    Ostatnio edytowane przez hipodrom ; 08-09-2019 o 17:21

  4. #4

    Domyślnie

    Nie podałeś stawek.
    Przejście na podłogówkę i pozostanie w g11 nie ma sensu.
    Wylewki z 10cm dają na grzanie w taniej. Masz grube i ciężkie ściany, jest to dodatkowa akumulacja.
    Jednak ciepła podłogówka, to podstawa.
    Termometr może pokazywać iż jest ciepło. ale kiedy nie będzie grzania, to robi się uczucie zimna.
    Można dostawić bufor, jeśli zabraknie ciepła z wylewki. Taki baniak można kupić na złomie za kilka stówek. Nie jest potrzebne dedykowany za kilka tys.
    Nie masz tam kominka, albo kozy?
    Poprzedni właściciiel powinien przedstawić Ci chociaż rachunki za cały rok. Do wglądu. Wtedy będzie coś wiadomo.
    Ostatnio edytowane przez klaudiusz_x ; 08-09-2019 o 17:51
    CO:Kocioł elektryczny 6kW + tania PC PW 8kW
    PV 9kWp na gruncie na starych zasadach.
    Ściany: protherma z perlitem+silikat drążony 24cm + 20cm eps 033 Piwnica bloczki betonowe+styrodur 10cm pod ziemią i 10cm eps 033 nad. Podłoga parter: 20cm eps 035+anhydrytowe wylewki parter z poddaszem 125m2.
    Poddasze skosy 35cm 037, jętki 15cm 039.

  5. #5
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.158
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Jak izolowana posadzka? A jak będziesz robił totalną demolkę, to ile styropianu wejdzie?

  6. #6
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Stawki znam tylko z internetu:
    G11 0,3007 zł brutto za 1 kWh
    G12 0,3708 zł brutto za 1 kWh / 0,1914 zł brutto za 1 kWh

    Niestety, nie jestem pewny czy mam tam G12w, zadzwonię jutro i spytam.

    Komin jest w salonie, a czy kominek będzie ... jeszcze nie wiem..

    Z tym buforem, też jest to jakiś pomysł, ale pewnie to musiałby być zbiornik jakiś z 500litrów... A może nawet 1000 litrów? No i czy znajdę "na złomie" bufor z wężownicą, by podgrzewać CWU? No i gdybym kiedyś chciał podłączyć kolektory, to pewnie też pod taki bufor nie podepnę. A tak jak piszesz, kilka tysięcy w bufor raczej nie chcę instalować. Już prędzej w pompę ciepła. Chociaż i wtedy może bufor by się przydał...

    A może po prostu dorzucę np. klimakonwektor, jeśli okaże się że w salonie jest zimno?

    Nie wiem dokładnie co jest pod posadzką. Jeszcze remont się nie zaczął, jestem w fazie planowania. Ale muszę najpierw rozstrzygnąć kwestię ogrzewania, która rzutuje na wszystko inne.

    Myślę, że dwie płyty styropianowe wejdą po usunięciu desek i legarów. Nawet jeśli później wypadałoby dać 10cm wylewki i ostatecznie poziom by się podniósł o kilka cm, to jakoś to przeżyję. Byleby dobrze działało.
    Ostatnio edytowane przez hipodrom ; 08-09-2019 o 19:05

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post

    Myślę, że dwie płyty styropianowe wejdą po usunięciu desek i legarów. Nawet jeśli później wypadałoby dać 10cm wylewki i ostatecznie poziom by się podniósł o kilka cm, to jakoś to przeżyję. Byleby dobrze działało.
    Z podnoszeniem wylewki wiąże się konieczność wymiany drzwi. Bedą niższe.
    Założenia mogą się minąć z realiami.
    CO:Kocioł elektryczny 6kW + tania PC PW 8kW
    PV 9kWp na gruncie na starych zasadach.
    Ściany: protherma z perlitem+silikat drążony 24cm + 20cm eps 033 Piwnica bloczki betonowe+styrodur 10cm pod ziemią i 10cm eps 033 nad. Podłoga parter: 20cm eps 035+anhydrytowe wylewki parter z poddaszem 125m2.
    Poddasze skosy 35cm 037, jętki 15cm 039.

  8. #8
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.158
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    Stawki znam tylko z internetu:
    G11 0,3007 zł brutto za 1 kWh
    G12 0,3708 zł brutto za 1 kWh / 0,1914 zł brutto za 1 kWh
    To nie jest cała cena. Dolicz dystrybucję.


    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    Nie wiem dokładnie co jest pod posadzką. Jeszcze remont się nie zaczął, jestem w fazie planowania. Ale muszę najpierw rozstrzygnąć kwestię ogrzewania, która rzutuje na wszystko inne.

    Myślę, że dwie płyty styropianowe wejdą po usunięciu desek i legarów. Nawet jeśli później wypadałoby dać 10cm wylewki i ostatecznie poziom by się podniósł o kilka cm, to jakoś to przeżyję. Byleby dobrze działało.
    Do określenia najlepszego sposobu ogrzewania potrzebujesz znać straty. Im słabiej izolowana od gruntu podłoga, tym mniejszy sens podłogówki. Im większe obciążenie cieplne - tym większa temperatura wylewki i większe straty do gruntu.

    10cm styropianu na cegle pełnej i okna dwuszybowe to słabe parametry. Musisz policzyć OZC (uwzględniając izolację dachu i podłogi), ustalić obciążenie cieplne. Z tego wyjdziesz na temperaturę podłogi. Jak będziesz potrzebował ponad 27* to odpada drewno i panele na podłogę.

    Podniesienie podłogi to ryzyko, że żadne drzwi typowe nie dadzą się o tyle skrócić i będziesz musiał zamawiać droższe na wymiar.

    A czy da się grzać tylko w taniej strefie - zależy od kilku czynników.



    Czyli znowu potrzebne OZC.
    Ostatnio edytowane przez Kaizen ; 08-09-2019 o 19:20

  9. #9
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Dziekuję za szczegółowe informacje. Dużo mi to daje do myślenia.

    Obecna ściana ma Uc = 0.342. Teraz tak myślę, że w sumie to nie jest duży koszt (przy planowanej skali remontu...) dorzucić 10cm styropianu i wtedy współczynnik spada do Uc = 0.195, co daje wartość "współczesną". Co prawda wtedy ściana rośnie do 60cm... ale trudno.

    Drzwi i ościeżnice też prawdopodobnie będą do wymiany, także biorę to pod uwagę.

  10. #10
    Lider FORUM (min. 2800)
    fachman19

    Zarejestrowany
    Nov 2013
    Skąd
    warszawa
    Kod pocztowy
    03-641
    Posty
    3.192

    Domyślnie

    Może kable grzewcze i klima . A najlepiej grzejniki elektryczne i klima

  11. #11
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Cytat Napisał fachman19 Zobacz post
    Może kable grzewcze i klima . A najlepiej grzejniki elektryczne i klima
    fachman19, czyli proponujesz całkowite wycięcie instalacji CO? to już nie lepiej klimakonwektory na działającej CO, zamiast grzejników akumulacyjnych?
    Ostatnio edytowane przez hipodrom ; 09-09-2019 o 10:57

  12. #12

    Domyślnie

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    fachman19, czyli proponujesz całkowite wycięcie instalacji CO? to już nie lepiej klimakonwektory na działającej CO, zamiast grzejników akumulacyjnych?
    Możesz położyć i rurki, i kable.
    Później dobierzesz kocioł/pompe/pv
    CO:Kocioł elektryczny 6kW + tania PC PW 8kW
    PV 9kWp na gruncie na starych zasadach.
    Ściany: protherma z perlitem+silikat drążony 24cm + 20cm eps 033 Piwnica bloczki betonowe+styrodur 10cm pod ziemią i 10cm eps 033 nad. Podłoga parter: 20cm eps 035+anhydrytowe wylewki parter z poddaszem 125m2.
    Poddasze skosy 35cm 037, jętki 15cm 039.

  13. #13
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi.

    Może się nie znam, ale jakoś klima czy maty elektryczne do mnie nie przemawiają.

    Na ten moment, skłaniam się ku ogrzewaniu podłogowemu podpiętemu do kotła elektrycznego i przepnę się na taryfę G12W. Ewentualnie dołoże jakiś mały bufor z wężownicą.

    Docieplę ściany do 20cm styropianu do Uc = 0.2,
    na podłogę dam 10 styropianu i 10 wylewki (może nawet anhydrytową?) więc będzie Uc = 0.25,
    docieplę stropodach metodą wdmuchiwania.

    Jeśli w styczniu-lutym będą mocne mrozy to będę grzał też poza taryfą G12W, ewentualnie dołożę jakiś grzejnik elektryczny akumulacyjny do salonu.

    Czy to ma sens?

    Instalacja podłogowa mi zostanie, za jakiś czas jak finanse pozwolą podmienię tylko kocioł na PC i powinno być nieźle.

  14. #14
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.158
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    Czy to ma sens?
    Anhydryt do grzania strefowego nie ma sensu - ma mniejszą pojemność cieplną, a przy przerwach w grzaniu warto mieć jak największą.

    Weź taryfę G12as - masz drogi prąd jak w G11 a tani najtaniej na rynku. Nie ma dziennego okienka, ale przy tych stawkach i tak się opłaci.

  15. #15
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Dzięki Kaizen, dużo się dowiaduję. Faktycznie anhydryt w moim przypadku to nie będzie najlepsza opcja. Zwykła cementowa będzie dłużej trzymać ciepło

    Tak, opcję na 12as też mam dostępną, chyba nawet powinno być bez problemu bo będę nowym klientem. Jedyny minus, że weekendy mi odpadną

    1. Zastanawia mnie tylko, co dołożyć "dodatkowego" do ogrzewania. Przydałoby się coś na jakieś mrozy (których już coraz mniej...) oraz coś, co pomogłoby szybciej rozgrzać dom po jakiejś dłuższej nieobecności. Czy na tym etapie warto o tym myśleć? Czy później najwyżej jakiś grzejnik pod kontakt i tyle? Czy może warto zrobić już przyłącze pod klimakonwektor albo coś innego? W sumie przydałoby się takie coś do salonu i też do łazienki, żeby dało radę się wykąpać po powrocie.

    2. Jakiej wielkości powinien być bufor? Miałby tylko wspomagać całą instalację, więc może 200l starczy?
    Ostatnio edytowane przez hipodrom ; 11-09-2019 o 15:08

  16. #16
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.158
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    1. Zastanawia mnie tylko, co dołożyć "dodatkowego" do ogrzewania. Przydałoby się coś na jakieś mrozy (których już coraz mniej...) oraz coś, co pomogłoby szybciej rozgrzać dom po jakiejś dłuższej nieobecności. Czy na tym etapie warto o tym myśleć? Czy później najwyżej jakiś grzejnik pod kontakt i tyle? Czy może warto zrobić już przyłącze pod klimakonwektor albo coś innego? W sumie przydałoby się takie coś do salonu i też do łazienki, żeby dało radę się wykąpać po powrocie.
    Klimę zamontuj. Raz, że przyda się do chłodzenia, dwa - szybko ogrzeje np. w chłodne wieczory, gdy jeszcze podłogi nie chcesz odpalać, trzy - przyniesie oszczędności w grzaniu, bo będzie grzała z COP powyżej 3 jak nie będziesz jej używał w największe mrozy (część oszczędności pewnie przeznaczysz na komfort chłodzenia latem - ale i tak pewnie więcej zaoszczędzisz na ogrzewaniu niż wydasz na chłodzenie). Do tego masz półniezależne źródło ciepła i dodatkową moc.
    Jak chcesz mieć w pełni niezależne dodatkowe źródło ciepła to koza - bez wentylatorów i elektroniki.

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    2. Jakiej wielkości powinien być bufor? Miałby tylko wspomagać całą instalację, więc może 200l starczy?
    IMO jak masz kilkanaście ton betonu grzejącego, to bufor nie jest potrzebny. Komplikuje układ, wymaga dodatkowych pomp, komplikuje sterowanie, kosztuje - a w sumie niewiele pomaga. Już IMO lepiej pieniądze na niego przeznaczyć na pokrycie wyższych kosztów odpalania kotła w drogiej strefie.

  17. #17
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Dzięki wielkie.

    Klima może faktycznie to niezły pomysł bo jedną jednostką zewnetrzną mógłbym obsłużyć dwa urządzenia, jedno większe w salonie (3kW?) i jedno do małej łazienki (1kW?). Chociaż możę do łazienki klimatyzacja to kiepski pomysł....

    Czyli na ten moment, jak będę dziubał w ścianach, mógłbym już przemyśleć gdzie je ustawić i jakieś peszele powstawiać pod urządzenia.

    Super, na ten moment kwestia ogrzewania fajnie się wyklarowała, jeszcze kwestia wentylacji i mniej więcej wszystko będę wiedział
    Ostatnio edytowane przez hipodrom ; 11-09-2019 o 15:43

  18. #18
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.158
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał hipodrom Zobacz post
    Klima może faktycznie to niezły pomysł bo jedną jednostką zewnetrzną mógłbym obsłużyć dwa urządzenia, jedno większe w salonie (3kW?) i jedno do małej łazienki (1kW?). Chociaż możę do łazienki klimatyzacja to kiepski pomysł....
    Multisplit wyjdzie drożej, niż dwa niezależne urządzenia. Do łazienki dmuchawa to IMO słaby pomysł. Jak chcesz dogrzewać, to daj dodatkowo, oprócz rur w wylewce matę elektryczną w warstwie kleju.

  19. #19
    STAŁY BYWALEC (min. 300)
    hipodrom

    Zarejestrowany
    Aug 2019
    Skąd
    Wrocław
    Posty
    328
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    1

    Domyślnie

    Super, wielkie dzięki.

    PS Powinieneś mieć w stopce jakiś adres portfela, chętnie bym Ci postawił piwo za pomoc

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony