dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 2173 z 2205
Pokaż wyniki od 43.441 do 43.460 z 44087
  1. #43441
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar mac_612
    Zarejestrowany
    Sep 2013
    Skąd
    Wysoka
    Kod pocztowy
    89-320
    Posty
    1.458

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kaizen Zobacz post
    To podpisz się pod moim postem, że stosowanie do tego termostatu pokojowego nie ma sensu zamiast Co za dyrdymały.
    Termostat pokojowy ma sens, bo coś musi regulować temperaturę w pokoju (regulacja ilościowa). Temperaturą w kotle elektrycznym (tej rurce czy bojlerze) może regulować osobny termostat. I nic się nie będzie gotować.

  2. #43442
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał duke-R Zobacz post
    Regulator pokojowy mam od kilku lat i reguluje włączanie i wyłączenie kotła gazowego
    I ten kocioł nie ma żadnego sterownika?

    Czemu nie robisz tego standardowo - głowicami na kaloryferach? Kocioł sam powinien dobrać moc i wyłączyć się, jak nie ma odbioru ciepła.

    Cytat Napisał duke-R Zobacz post
    Z uwagi na to,że kocioł elektryczny byłby tylko uzupełnieniem kominka i klimatyzatorów więc włączałby się tylko gdyby nie było nas w domu i temp. w salonie spadłaby zbyt nisko.
    To klimy sobie z tym nie poradzą? To jakieś straszne ilości ciepła potrzebujesz i pozyskiwanie ich z COP=1 jest bez sensu. Lepiej dorzuć jeszcze klimę. - niewiele drożej a ze 3x taniej w eksploatacji.

  3. #43443
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał mac_612 Zobacz post
    Termostat pokojowy ma sens, bo coś musi regulować temperaturę w pokoju (regulacja ilościowa). Temperaturą w kotle elektrycznym (tej rurce czy bojlerze) może regulować osobny termostat. I nic się nie będzie gotować.
    Przy grzejnikach - głowice robią robotę.
    Przy podłogówce - krzywa grzewcza i tz (dałoby też radę przy odpowiednio dobranych grzejnikach i ustawionych przepływach jakby nie było głowic).

    Mało kto ma sterowniki pokojowe, bo ich działanie wyręcza głowice tyle, że centralnie (wyłącza kocioł jak w jednym miejscu temperatura jest wyższa od zadanej - co jest bez sensu bo kocioł sam się wyłączy, jak nie będzie odbioru) a w przypadku podłogówki potrafi zaszkodzić i wyłączyć grzanie przez chwilowe zyski słoneczne czy bytowe - a po wystygnięciu podłoga nie powróci tak szybko do grzania (za to jej niska temperatura powoduje, że wzrost temperatury powietrza automatycznie powoduje znaczący spadek mocy grzewczej podłogi).

  4. #43444
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar mac_612
    Zarejestrowany
    Sep 2013
    Skąd
    Wysoka
    Kod pocztowy
    89-320
    Posty
    1.458

    Domyślnie

    Kaizen, ogrzewaniem można sterować na wiele sposobów, w większości domów jest stosowana regulacja ilościowa (on/off), podobnie działają głowice na grzejnikach, czy termostat pokojowy w reprezentacyjnym miejscu . Kocioł na pewno ma swój sterownik z ustawioną temperaturą zasilania (tak jak ten termostat przy grzałce). Regulacja jakościowa jest w większości wypadków droższa w wykonaniu.

  5. #43445
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar mac_612
    Zarejestrowany
    Sep 2013
    Skąd
    Wysoka
    Kod pocztowy
    89-320
    Posty
    1.458

    Domyślnie

    Wiem, jakie są zalety podłogówki (samoregulacja). Ale nie jest tak, że pogodówka to tylko podłogowe, a pokojówka to tylko grzejniki. Równie dobrze grzejniki mogą być zasilane wodą o różnej temperaturze za pomocą krzywej grzewczej, a pętle ogrzewania mogą być zamykane za pomocą regulatorów pokojowych i głowic na belce rozdzielacza. Większość kabli grzewczych działa na zasadzie on/off. Tak jak pisałem regulacja jakościowa, ilościowa i ich kombinacje .

  6. #43446
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał mac_612 Zobacz post
    Kaizen, ogrzewaniem można sterować na wiele sposobów, w większości domów jest stosowana regulacja ilościowa (on/off), podobnie działają głowice na grzejnikach, czy termostat pokojowy w reprezentacyjnym miejscu
    Głowice nie działają on/of (przynajmniej analogowe). Płynnie przymykają zawór wraz ze wzrostem temperatury. I tak ma większość względnie nowych czy wyremontowanych domów. W starych (i tak pewnie ma większość domów) to co gospodarz naszuflował, to poszło w kaloryfery bo zawory zwykłe (nie termostatyczne) dwadzieścia lat nie ruszane, zapieczone. I takie sterowanie ma większość domów - ilością szufel.

    Cytat Napisał mac_612 Zobacz post
    Kaizen, ogrzewaniem można sterować na wiele sposobów, w większości domów jest stosowana regulacja ilościowa (on/off), podobnie działają głowice na grzejnikach, czy termostat pokojowy w reprezentacyjnym miejscu
    Głowice nie działają on/of (przynajmniej analogowe). Płynnie przymykają zawór wraz ze wzrostem temperatury. I tak ma większość względnie nowych czy wyremontowanych domów. W starych (i tak pewnie ma większość domów) to co gospodarz naszuflował, to poszło w kaloryfery bo zawory zwykłe (nie termostatyczne) dwadzieścia lat nie ruszane, zapieczone. I takie sterowanie ma większość domów - ilością szufel.

    Cytat Napisał mac_612 Zobacz post
    Ale nie jest tak, że pogodówka to tylko podłogowe, a pokojówka to tylko grzejniki. Równie dobrze grzejniki mogą być zasilane wodą o różnej temperaturze za pomocą krzywej grzewczej, a pętle ogrzewania mogą być zamykane za pomocą regulatorów pokojowych i głowic na belce rozdzielacza.
    Chyba polemizujesz z własną tezą.

    Cytat Napisał mac_612 Zobacz post
    Większość kabli grzewczych działa na zasadzie on/off. Tak jak pisałem regulacja jakościowa, ilościowa i ich kombinacje .
    Kable owszem - nie znam takich do podłogówki, które działają inaczej (samoregulujące to do innych celów się stosuje).
    Sterownika fabrycznie regulującego moc np. z pomocą PWM też nie znam - ale jak najbardziej do zrobienia. Tylko przy podłogówce, to wystarczyłoby liczyć i dozować kWh w zależności od temperatury na zewnątrz. Fajne przy kablach jest też to, że sterownik jest tani i co do zasady prosty - a w zakresie logiki jego działania jest jeszcze duże pole do popisu (np. sprzężenie z automatyką domową i kalendarzem google czy nawet GPS w telefonie mogłoby automatycznie obniżyć temperaturę na czas wyjazdu na ferie i podnieść przed powrotem - bez ręcznego ustawiania tego).
    Ale sterowanie nie musi (i IMO nie powinno) być na podstawie temperatury w pokoju, a temperatury w głębi podłogi (co większość jak nie wszystkie sterowniki do kabli obsługują - choć nie zawsze sondę podłogową mają w standardowym zestawie)

  7. #43447
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar mac_612
    Zarejestrowany
    Sep 2013
    Skąd
    Wysoka
    Kod pocztowy
    89-320
    Posty
    1.458

    Domyślnie

    Sam pisałeś, że przy sterowniku pokojowym, to będzie się ten kociołek elektryczny gotować i że potrzebne są wybiegi przy podłogówce itd.
    Poza tym
    Przy grzejnikach - głowice robią robotę.
    Przy podłogówce - krzywa grzewcza i tz (dałoby też radę przy odpowiednio dobranych grzejnikach i ustawionych przepływach jakby nie było głowic).
    Głowice nie działają on/off, ale jest to regulacja ilościowa, a nie jakościowa, podobnie jak termostaty pokojowe.
    Podłogówkę wodną można równie wygodnie sterować za pomocą głowic na belce rozdzielacza... tylko poc co?
    Ostatnio edytowane przez mac_612 ; 31-08-2020 o 16:44

  8. #43448
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    kroles

    Zarejestrowany
    Sep 2012
    Kod pocztowy
    42-253
    Posty
    501

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kaizen Zobacz post
    Ale sterowanie nie musi (i IMO nie powinno) być na podstawie temperatury w pokoju, a temperatury w głębi podłogi (co większość jak nie wszystkie sterowniki do kabli obsługują - choć nie zawsze sondę podłogową mają w standardowym zestawie)
    To nie zadziała - jeśli chcesz grzać tylko w taniej taryfie, to przy mrozach większość czasu temperatura posadzki jest równa maksymalnej dopuszczalnej. Nie da się sterować w oparciu o to, musisz mieć na wejściu sterowania temperaturę w pokoju. Drugą opcją byłoby sterowanie w oparciu o temperaturę zewnętrzną, ale wtedy gubi się informacje o otwartych oknach, zyskach bytowych itd.

  9. #43449
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał kroles Zobacz post
    Drugą opcją byłoby sterowanie w oparciu o temperaturę zewnętrzną, ale wtedy gubi się informacje o otwartych oknach, zyskach bytowych itd.
    Informacja o zmianie chwilowej (np. wietrzenie czy jak słonko przyświeci) może tylko zaszkodzić. A trwalsze zmiany odbijają się na temperaturze w głębi posadzki - rośnie temperatura powietrza, to zmniejsza się odbieranie ciepła od podłogi --> rośnie jej temperatura więc system wyłącza grzanie.

    Przecież dokładnie tak to działa na Twoich wykresach:
    Jaką ustawiłbyś temperaturę powietrza, żeby tak niską amplitudę uzyskać?
    Czemu teraz twierdzisz, że pilnowanie temperatury wylewki nie działa - jak Twoje wykresy pokazują, że działa?

  10. #43450
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    kroles

    Zarejestrowany
    Sep 2012
    Kod pocztowy
    42-253
    Posty
    501

    Domyślnie

    Pilnowanie maksymalnej temperatury wylewki jest konieczne, żeby nie zniszczyć desek.
    Działa dobrze jako sterowanie tylko w konkretnych warunkach - jak jest dość zimno.
    W okresie przejściowym nie działa, wylewka nie musi się dogrzewać do maksymalnych temperatur, żeby temperatura w pokoju była utrzymana.

    Moja posadzka ma 8-10cm, nie ma więc "głębi", pewno jakby była grubsza, to Twoje uwagi by były bliższe rzeczywistości.

  11. #43451
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał kroles Zobacz post
    Moja posadzka ma 8-10cm, nie ma więc "głębi", pewno jakby była grubsza, to Twoje uwagi by były bliższe rzeczywistości.
    To czujnik w wylewce pokazuje Ci tą samą temperaturę, co powierzchnia podłogi? To by oznaczało, że beton jest przewodnikiem doskonały. A nie jest.


  12. #43452
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    kroles

    Zarejestrowany
    Sep 2012
    Kod pocztowy
    42-253
    Posty
    501

    Domyślnie

    No pewno, że nie - logika jest taka, że jak między kablami nie przekracza 28, to i na powierzchni nie przekroczy.
    To nie zmienia faktu, że jak jest między -5 a +10 degC na zewnątrz (plus minus, nie sprawdzałem dokładnie), to steruję mocą ogrzewania w oparciu o temperaturę powietrza, i działa to świetnie. Kaganiec na temperaturę wylewki wtedy nie włącza się, czujnik w posadzce nie ma wtedy znaczenia.

  13. #43453
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał kroles Zobacz post
    No pewno, że nie - logika jest taka, że jak między kablami nie przekracza 28, to i na powierzchni nie przekroczy.
    To nie zmienia faktu, że jak jest między -5 a +10 degC na zewnątrz (plus minus, nie sprawdzałem dokładnie), to steruję mocą ogrzewania w oparciu o temperaturę powietrza, i działa to świetnie. Kaganiec na temperaturę wylewki wtedy nie włącza się, czujnik w posadzce nie ma wtedy znaczenia.
    Wrzucisz wykresy, jak to wygląda w takiej sytuacji?

  14. #43454
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    kroles

    Zarejestrowany
    Sep 2012
    Kod pocztowy
    42-253
    Posty
    501

    Domyślnie

    Aktualnie trzymam dane tylko za 2 tygodnie, ale za chwilę się sezon zacznie, jak nie zapomnę to wrzucę

  15. #43455

    Domyślnie

    Wracając do mojej sprawy, co myślicie o takim kotle?
    http://kociolkowo.pl/elterm-kociol-e...edium=referral

    Jak dobrać moc kotła? Ile potrzeba kW na dogrzanie elektryczne takiego domu jak mój (ok. 130-140 m2)? Moc umowna z Tauronem to 14kW.
    Ostatnio edytowane przez duke-R ; 02-09-2020 o 14:18

  16. #43456

    Domyślnie

    Cytat Napisał mac_612 Zobacz post
    Co za dyrdymały. Gość ma gotową instalacje CO, wystarczy, że obejrzy dokładnie bojler, sprawdzi czy nie ma w nim miejsca na grzałkę, wkręca taka odpowiedniej mocy z termostatem ustawia tam sobie odpowiednią temperaturę i ma gotowy kocioł elektryczny. Jak nie ma to kupuje coś w tym stylu .
    A gdybym kupił dodatkowy bojler na 140 litrów i włączał go w tanim prądzie (mam taryfę G12), bojler nagrzałby sie na maksa a o godz. 6:00 wyłączał i jednocześnie włączałaby się pompa rozprowadzająca wodę po kaloryferach do godz. 13:00. O godzinie 13:00 włączałaby się znów grzałka i grzała do 15:00. Od 15:00 znów OFF i pompa ON i tak do taniego prądu czyli do 22:00 i tak w kólko.
    Co Wy na to?

    PS: ile musiałby mieć minimum litrów taki bojler? mam 12 kaloryferów panelowych.
    Ostatnio edytowane przez duke-R ; 08-09-2020 o 20:05

  17. #43457
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar mac_612
    Zarejestrowany
    Sep 2013
    Skąd
    Wysoka
    Kod pocztowy
    89-320
    Posty
    1.458

    Domyślnie

    Cytat Napisał duke-R Zobacz post
    A gdybym kupił dodatkowy bojler na 140 litrów i włączał go w tanim prądzie (mam taryfę G12), bojler nagrzałby sie na maksa a o godz. 6:00 wyłączał i jednocześnie włączałaby się pompa rozprowadzająca wodę po kaloryferach do godz. 13:00. O godzinie 13:00 włączałaby się znów grzałka i grzała do 15:00. Od 15:00 znów OFF i pompa ON i tak do taniego prądu czyli do 22:00 i tak w kólko.
    Co Wy na to?

    PS: ile musiałby mieć minimum litrów taki bojler? mam 12 kaloryferów panelowych.
    Za mała pojemność, w takie mgazynowanie to wypdałoby buforek tak z 500l minimum.

  18. #43458
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.304
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał duke-R Zobacz post
    PS: ile musiałby mieć minimum litrów taki bojler? mam 12 kaloryferów panelowych.
    Policz. Potrzebujesz znać tz potrzebną kaloryferom i ile ciepła zużyjesz w czasie. To pozwoli ustalić, ile kWh musisz mieć w zasobniku powyżej tz i z tego wyliczysz pojemność. Jakbyś potrzebował tz 45* to użyteczne będzie ciepło powyżej. Ładując do 90* masz użyteczne (90-45*)*ciepło właściwe wody*ilość wody w buforze kWh.

  19. #43459

    Domyślnie

    Znalazłem taki bojler:
    https://www.alplus.pl/pl/p/Bojler-JO...bbda474c5aad87

    lub taki:

    https://allegro.pl/oferta/pionowy-bo...gaAlmbEALw_wcB

    Przy pionowym to będzie ważył 700 kg (woda + bojler). Nie popęka podłoga??

    Pytanie czy może być poziomy? Mógłbym podłączyc do tego solary?
    Rozumiem,że sam pomysł co do zasady działania akceptujecie ?
    Ostatnio edytowane przez duke-R ; 09-09-2020 o 13:02

  20. #43460

    Domyślnie

    Koszty koszty i jeszcze raz koszty. Z podobnym grzaniem bujam się 4 lata i obecnie dokładam PV do mocy 10kW a na jesień PC
    załóżmy że dom potrzebuje 120kWh /doba i tyle musi dostać. Daje to moc grzewczą 5kW/godz.
    bufor ok 800L aby go naładować w II tar przez 8 godz. z 45*C do 90*C potrzebuje; 42kWh . W nocy to jakoś tam da radę lecz należy doliczyć jeszcze grzanie budynku co daje ;42kWh x 2 =84kWh, a to już moc 10,5kW. Trzeba tak aby mieć na 6.00 (rano) pełny naładowany bufor. i ciepło w domu ( no chyba że w nocy nie grzejemy domu) ale to już całkiem było by głupotą To ----jakoś by ogarnął ( w swoim piecu mam 17kW) problem pojawia się w okienku dziennym, gdzie bufor oddał już swą moc w godz. 6.00----13.00 mamy teraz 2 godz. na grzanie chaty i naładowanie bufora który potrzebuje 42kWh więc trzeba grzać przez te 2 godz. mocą 21kWh + grzanie domu przez te 2 godz. co daje łącznie 42+10=52kWh
    Czy instalacja to wytrzyma ? Pewnie-- jak jest na to przewidziana.
    Załóżmy że mamy pełny bufor . Rozładujemy go do 22.00 i o godz.22.01 zabawa zaczyna się od nowa. I tak w kółko aż do maja.
    Dla mnie porażka . Dlatego już na dniach rusza kolejna PV a jesienią PC.
    Powodzenia.
    Ostatnio edytowane przez -voymar- ; 09-09-2020 o 21:32
    PV-9,96kW Dach- kąt 35*, Kierunek 0 południe

    PV 5,72 kW - od 25.03.16r.
    SMA 5000 3F
    Panele REC

    PV 4,24 kW - od 23.09.20r.
    SOLAX Power 3F
    Panele Ulica Solar
    Max uzysk z 1kW/rok -1226kWh


    Ogrzewanie : PC T-Cap 9kW gen.H ( od 30.10 2020r) W rezerwie piec elektryczny własnej konstrukcji
    Sterowanie automatyczne bezobsługowe.

Strona 2173 z 2205

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony