dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 1 z 2
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1

    Domyślnie Jaka srednica rury miedzy kotlem gazowym a rozdzielaczem CO

    No wlasnie. Chodzi o odcinki miedzy kotlem gazowym a 2 rozdzielaczami -na parterze i na pietrze. Na razie wiem jedno, ze ta czesc instalacji bedzie z miedzi. Ale jak ze srednicami: czy powinna byc to jedna srednica na tym calym odcinku czy tez jakos stopniowana (np wieksza srednica na odcinku od kotla do trojnika a potem mniejsza na galazkach od trojnika do rozdzielaczy)? Myslalem o rurze fi 28; instalator natomiast twierdzi, ze fi 22 wystarczy. Ale - jesli od rozdzielaczy do grzejnikow biegnie rura PEX-AL-PE 20x2.0 (prosze nie krzyczcie, ze taka duza srednica zamiast np. 16x2.0 - pisalem o tym w innym watku), to fi 22 od kotla do rozdzielaczy to chyba troche malo, co? Doradzcie cos madre glowy od hydrauliki, bo zauwazylem, ze moj instalator gustuje w jak najmniejszych srednicach a mnie nie zalezy na zaspokajaniu jego gustow, tylko na sprawnie dzialajacym ogrzewaniu.
    tomek_2

  2. #2
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar niezły
    Zarejestrowany
    Dec 2002
    Posty
    2.092
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    26

    Domyślnie

    Średnica rury zależy od ilości ciepła jaka ma przez nią płynąć i strat liniowych Przy małym domku wystarczy 22 mm już od kotła ale od kotła do pierwszego rozdzielacza 28 mm i dalej do drugiego 22mm nie jest błędem
    hydraulik do usług http://forum.muratordom.pl/hydraulik...t7285-1740.htm


    Zależy mi na opinij jaką inni mają o mnie

  3. #3

    Domyślnie

    Dzieki. Ale ty opisujesz chyba uklad, w ktorym rozdzielacze polaczone sa ze soba szeregowo. Czy tak to musi byc? Ja sobie wymyslilem jedna rure od kotla do trojnika (np fi 28mm - a czy moze byc i czy ma sens wieksza?) a potem ta sama srednica albo o 1 stopien mniejsza do poszczegolnych rozdzielaczy. Czy dobrze kombinuje?

  4. #4
    ELITA FORUM (min. 1000) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar niezły
    Zarejestrowany
    Dec 2002
    Posty
    2.092
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    26

    Domyślnie

    Na trójniku możesz obie zredukować o jedną średnicę
    hydraulik do usług http://forum.muratordom.pl/hydraulik...t7285-1740.htm


    Zależy mi na opinij jaką inni mają o mnie

  5. #5

    Domyślnie

    Rury powinny być dopasowane chociaż w przybliżeniu do reszty. Nie piszę o grzejnikach itp. bo to oczywiste, ale rozdzielacze, trójkiki i kolana przy zasilaniu rozdzielaczy. Jeżeli rura 20 na zasilaniu grzejników (już na ten temat w Twoim wątku się wypowiadałem) to z pewnością belki rozdzielaczy powinny być 1,5". Zatem średnice zaworów i trójników też będą duże. Jaki jest więc sens dawać małą rurę 22. Do połączenia rozdzielaczy i podłączenia do kotła proponuję rurę fi 28.

  6. #6

    Domyślnie

    czyli poprowadzic wszystkie te odcinki miedzy kotlem i rozdzielaczami jedna srednica fi 28 i nie stosowac juz stopniowania?

  7. #7

    Domyślnie

    Wracajac do tematu - wiem, ze na belkach rozdzielaczy sa zawory 1'', nie zas 1.5 ''.
    1. Czy mozna przy nich zastosowac rure fi 28 od kotla do rozdzielaczy?
    2. Jak powinien wygladac odcinek rur miedzy kotlem a rozdzielaczami: czy od kotla biegna 2 rury (zasilanie i powrot) do trojnikow, a potem za trojnikami biegna galazki zasilenia i powrotu do rozdzielaczy (w ukladzie sa 2 rozdzielacze), czy tez schemat powinien byc inny? Prosze podrzuccie jakis link ew. rysunek ze schematem tego odcinka.
    Sprawa bardzo pilna, na jutro. Dzieki,
    tomek_2

  8. #8
    Guest

    Domyślnie

    Ad.1 Rurę możesz zastosować o jakiej srednicy zechcesz, są odpowiednie redukcje.
    Ad. 2 Wygląda to tak jak napisałeś, czyli od kotła do pierwszego odgałęzienia, np. do rozdzielacza_1 jest jedna średnica, tutaj masz trójnik, a za nim już możesz zredukować na mniejszą średnicę do rozdzielacza_2. Oczywiście na odgałęzieniu od trójnika do do rozdzielacza_1 średnicę rownież redukujesz.

  9. #9

    Domyślnie

    Aha. Zerknalem jeszcze raz na te rozdzielacze i widze, ze sa zalozone zawory 3/4'', nawet nie 1'' na belkach rozdzielacza. Czy moze tak byc, czy tez powinny byc wieksze? Ze sa odpowiednie redukcje, to wiem, ale czy uklad bedzie pracowal poprawnie przy srednicy 28 od kotla do rozdzielacza, nastepnie zaworze 3/4'' na belce rozdzielacza i potem nitkach fi 20 do grzejnikow?
    Napisales, ze za trójnikiem moge zredukować fi 28 na mniejszą średnicę do rozdzielaczy. Czyli w tym wypadku redukcja na fi 22. Ale czy fi 22 nie bedzie za mala przy rurkach 20x2.0 od rozdzielaczy do grzejnikow? Czy nie lepiej dac fi 28 takze za trojnikiem nie redukujac srednicy rury?

  10. #10
    Guest

    Domyślnie

    Jeżeli wymagasz tak szczegółowych informacji, to musisz podać przynajmniej jakie masz straty ciepła w budynku. Albo podaj jaka jest kubatura ogrzewana przez każdy z rozdzielaczy.
    Jeśli chodzi o podejscia do grzejników o średnicach 20mm to są prawdopodobnie przewymiarowane (chyba że masz jakieś bardzo duże pomieszczenia do ogrzania).
    A poza tym nie lepiej było zrobić projekt za 300-400 zł i mieć pewność instalacji i zaoszczędzone pieniądze na zbyt przewymiarowane przewody i prawdopodbnie grzejniki?

  11. #11

    Domyślnie

    Projekt mialem, ale okazalo sie, ze wymaga zmian. Ale to inna para kaloszy. W kazdym razie kazdy z rozdzielaczy ogrzewa kubature ok. 320-350 m3 (calk. kubatura do ogrzania to 660 m3, pow. 220 m2). Moc grzejnikow pracujacych na jednym rozdzielaczu - ok. 14-15 kW.

    A jesli chodzi o te rure do CO od kotla do rozdzielaczy, to po konsultacji tel. z jeszcze jednym hydraulikiem mam juz totalny metlik w glowie, bo wg. niego odpowiednia srednica rury dla kotla gazowego wiszacego, ktory ma podejscie CO 3/4'', to fi 22. Radzil dac ja zarowno przed, jak i za trojnikiem do rozdzielaczy. I jak byc madrym w tym wszystkim? HELP!

  12. #12
    Guest

    Domyślnie

    W przypadku domku jednorodzinnego (jeżeli masz dom zaizolowany zgodnie z przepisami) możesz przyjąć, że średnia strata ciepła wynosi ok. 18W/m3. W związku z tym moc cieplna na każdy z rozdzileaczy wynosi: 330*18=5940 W. Wymagana moc cieplna na cały domek to (w przyblizeniu) 660*18=11880 W. Tak wyglądają szacunkowe straty ciepła w Twoim domu.
    Dla tych strat, jeżeli decydujesz się na rurę miedzianą, wymagana średnica na wyjściu z kotła to D=28mm. Za trójnikiem zredukuj na D=22mm przy podejściu do każdego z rozdzielaczy.

    Cytat Napisał tomek_2
    Projekt ...Moc grzejnikow pracujacych na jednym rozdzielaczu - ok. 14-15 kW.
    A skąd ci taka moc wyszła? Przy doborze grzejników uwzględnia się dodatek na zawory termostatyczne w wysokosci 15%, ale to powinno dać ci max 5940*1,15=7000 W, a nie 14-15kW.


    Cytat Napisał tomek_2
    ...., bo wg. niego odpowiednia srednica rury dla kotla gazowego wiszacego, ktory ma podejscie CO 3/4'', to fi 22. Radzil dac ja zarowno przed, jak i za trojnikiem do rozdzielaczy....
    Zapewne źle zrozumiałeś hydraulika - ta średnica to tylko pewien odpowiednik. W przypadku urządzeń przeważnie tak bywa, że średniaca wychodząca z urządzenia jest inna, niż ta która jest niezbędna dla prawidłowej pracy instalacji. Nie patrz na to jaka średnica wychodzi z kotła.
    Jeśli chodzi o średnice rur - jak dasz większa przed i za trójnikiem to też nie będzie źle, jest tylko pytanie po co?
    Na tym właśnie polega różnica między montażem instalacji z projektem i bez projektu - prawie każdy hydraulik zrobi ci tak, że będzie dobrze grzało, kwestia tylko w tym czy musiałeś tyle wydać na materiały ile ci powiedział hydraulik.
    Zsumuj sobie koszty związane z większymi średnicami przewodów, większy kocioł, większe grzejniki, większa izolacja na rurociagach, większe problemy z zakryciem przewodów....

  13. #13

    Domyślnie

    Dzieki falkon za cenne uwagi. Odcinek od kotla do trojnika to ok. 1.5-2m, natomiast odcinek za trojnikiem to ok. 7.5-8m. Czy mozna w takim ukladzie puscic fi 28 tylko na tak krotkim odcinku i dalej isc na dluzszym odcinku do rozdzielacza fi 22?

  14. #14
    Guest

    Domyślnie

    Cytat Napisał tomek_2
    ....Czy mozna w takim ukladzie puscic fi 28 tylko na tak krotkim odcinku i dalej isc na dluzszym odcinku do rozdzielacza fi 22?
    Jak najbardziej - tak.

  15. #15

  16. #16

  17. #17

    Domyślnie

    Sorry za zamieszanie. Bedzie jednak hutmenowska fi 28 bez redukcji srednicy - dostalem potrzebna mi ilosc od znajomego za przyslowiowe 5 groszy, znacznie taniej niz sklepowa cena fi 22, nie mowiac juz o 28. W takim razie zapytam teraz, czy uklad ten bedzie pracowal OK i czy ma jakies wady? Prosze jeszcze o odrobine cierpliwosci

  18. #18

    Domyślnie

    Na pewno Hutmen, sprawdzilem. Dzieki za odzew. Rozumiem w takim razie, ze przy tej srednicy uklad bedzie dobrze pracowal.
    pozdr
    tomek_2

  19. #19
    Guest

    Domyślnie

    Przy tej średnicy układ będzie wykonany poprawnie.
    Natomiast przy średnicach które podał kolega Pegaziatko, układ byłby wykonany niewłaściwie, moim zdaniem. Prędkość 1 m/s dotyczy sieci cieplnych zewnętrznych, a nie instalacji wewnętrznych. Przy takich prędkościach przepływu napewno nie zostałaby zachowana zasada bezszumowości pracy instalacji, a koszty energii elektrycznej potrzebne do utrzymania w ruchu pompy obiegowej zaczęłyby być znaczące.
    Generalnie kiedys przyjmowało się, że optymalne prędkosci przepływu dla instalacji wewnetrznych kształtują się w granicach: V=Dn/100, czyli np. dla rury o średnicy nominalnej 15mm, prędkosć nie powinna być większa niż 15/100=0,15 m/s, dla Dn=20 V=20/100=0,2 m/s.
    Obecne wytyczne trochę inaczej formułują tę zasadę i określają max prędkosć przepływu wody w instalacji c.o. jako taką, podczas której opór liniowy nie przekracza 100Pa/m.
    Większe prędkosci (min. 0,4 m/s) zalecane są przwodach prowadzonych pod posadzkami, ze względu na zapewnienie samoodpowietrzania przewodów które tutaj są układane bez spadków.
    Te zaleceniea mają na celu wyeliminiowanie szumu w instalacji, niedopuszczenie do erozji przewodów wywołanej dużymi prędkosciami oraz ograniczenie strat ciśnienia w instalacji, a przez to koniecznosci stosowania większych pomp.

  20. #20

    Domyślnie

    Jesli ma to znaczenie dla prawidlowej pracy ukladu, u mnie przewody grzewcze od rozdzielaczy do grzejnikow (pex-al-pe 20x2.0) prowadzone sa wlasnie pod posadzkami, zarowno na parterze, jak i na pietrze i od dolu sa wyjscia pod grzejniki (V-ki) oraz rozdzielacz.

Strona 1 z 2

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony