dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
View RSS Feed

Ratpaw

Dom pasywny w Gdyni

Oceń ten wpis
Cytat Napisał Ratpaw Zobacz post
Czym jest budowanie własnego domu.

Krótka odpowiedź: to proces psychologiczny.

Nie znam się na psychologii, jestem informatykiem, ale wiem jedno: wszystkie moje problemy z budowami rodziły się w mojej głowie, podobnie jak wszystkie dobrze skutkujące decyzje. Decyzja o budowaniu na nie swojej działce, wbrew cichemu głosowi i zdrowemu rozsądkowi się nie uda albo będzie skutkowała udręką na lata. Zakup działki w odpowiedniej okolicy, dokładne zapoznanie się z jej sytuacją prawną, poznanie sąsiadów, miejscowego planu zagospodarowania itd itp - to jest rodzaj wojny, którą prowadzimy z sobą samym. Na to potrzeba czasu, rzetelnego ocenienia otoczenia, własnych możliwości, nawet ogólnoświatowych trendów! A przecież nie ma na to wszystko czasu, wierzymy, że ludzie są z natury dobrze, że wszystko się jakoś ułoży, że nie my pierwszy budujemy, a na pewno nie my jesteśmy najgłupsi

Przykład decyzji:
Odejście od węgla jest faktem, choćby nie wiem jak byśmy chcieli ten proces oceniać czy powstrzymać. Mój kolega wybudował dom zasilany węglem. Było to ze dwa lata temu. Węgiel miał być zawsze tani, bo Polska węglem stoi, a górnicy prędzej zginą podczas strajków niż pozwolą na zamknięcie kopalni. W marcu 2019 weszły przepisy zaostrzające obrót kotłami na paliwa stałe: https://czysteogrzewanie.pl/2019/03/...nowych-kotlow/

Jak dziś wyglądają rachunki za ogrzewanie właścicieli domów, którzy w latach dziewięćdziesiątych uwierzyli, że gaz ziemny to odpad technologiczny w procesie wytwarzania płynnych paliw i że zawsze będzie tani? A co z kotłami na olej?

Takich nietrafionych decyzji w budowie domu może być bardzo wiele! Niekoniecznie dotyczących sposobu ogrzewania, ale właściwie każdego aspektu, od wielkości pokojów, przez finansowanie po widok za oknem jadalni.