W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychMożesz to poprzeć jakąś literaturą, normą, etc., czy to z palca wyssane.
Przez pomieszczenia brudne rozumie się nie takie, w których ściany są w gnoju umazane, tylko takie w których są nadmierne zyski czynników "psujących" jakość powietrza, np. zapachy z WC czy kuchni, wilgoć z łazienek, pralni suszarni. Tam lokalizuje się wywiewy, żeby te czynniki nie rozprzestrzeniały się do pomieszczeń czystych.
Pralnia i suszarnia jest wprost wymieniona w normie z określeniem dopuszczalnych sposobów wentylowania: grawitacyjna wywiewna, mechaniczna wywiewna, mechaniczna nawiewno-wywiewna. I wszystko w tym temacie. Powietrze zaciągnięte do suszarni z pomieszczeń czystych, nie jest brudne i nie śmierdzi, nie przekaże zapachów do odzieży, no chyba że w niektórych domach jest inaczej. Połowa Polaków mieszka w blokach i suszą ubrania w łazienkach, do których jest zaciągane powietrze z mieszkania a dodatkowo jeszcze tam potrzeby fizjologiczne załatwiają jeśli jest łazienka połączona z WC, i problemów z tym nie ma, chyba że ktoś lubi zapalić fajkę na kiblu.
Norma mówi też jednoznacznie, że pomieszczenia pomocnicze bezokienne (schowki, garderoby, itp.) mają mieć wywiew. Są wtedy wentylowane powietrzem zaciągniętym z pomieszczeń czystych, a więc powietrzem czystym i do tego ogrzanym już do właściwej temperatury. Takie pomieszczenia na ogół nie mają własnego ogrzewania (zabudowane ściany, niewielka podłoga) i dając tam nawiew nie osiągną projektowanej temperatury w zimę, a w lato tą temperaturę przekroczą, nawet jeśli będą klimatyzatory w pokojach. W lato w parne dni będą miały też wyższą wilgotność niż pomieszczenia klimatyzowane. Czy o to chodzi w garderobie, żebyś w lato spocił się zanim zdążysz się ubrać a w zimę dostawał gęsiej skórki po wejściu w samych slipach do garderoby?
Jaka jest logika dawania wywiewy w wiatrołapie pod warunkiem, że jest ogrzewany? Przecież do niego jest zaciągane przez większość czasu ciepłe powietrze z korytarza. Czyli wg Ciebie, jak jest ogrzewany to możemy wentylować powietrzem ciepłym, a jak nie jest i wpadnie do niego porcja zimnego powietrza po otwarciu drzwi zewnętrznych, to w żadnym wypadku nie można jej wyciągać, niech sobie będzie tam zimno i niech to zimne powietrze na chałupę się rozejdzie?
Wprowadzasz w błąd innych ludzi, Twoje rady są sprzeczne z normami, literaturą a nawet z logiką. Chcesz zapewnić wyższą jakość powietrza dla ubrań (suszących się lub leżących w garderobie) kosztem pogorszenia jakości powietrza dla ludzi i pogorszenia komfortu ludzi (zimna garderoba).
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychZasłaniasz się kolego niby normami a logika została w tyle. Po pierwsze pralnia, suszarnia, garderoba. Wolę aby "czysta" wilgoć z tych pomieszczeń przewędrowała nawet przez wszystkie pokoje, salony oraz inne pomieszczenia i wyleciała w kuchni, kibelku czy łazience - bo zwłaszcza zimą tej wilgoci nigdy za wiele - niż miałbym zaciągać tam zużyte powietrze z domu i tamtędy je usuwać. Wolę aby moje ubrania pachniały świeżością a nie domowymi zapachami.
Po drugie spiżarnia. Gratuluję pomysłu i przechowywania tam świeżych warzyw, ziemniaków, czy innej żywności gdy zaciągane będzie tam wilgotne i o "wysokiej temperaturze" powietrze z domu. Przepraszam ale postoję i jeśli już to zrobię nawiew ze świeżym i chłodniejszym oraz mniej wilgotnym powietrzem niż jest w domu. Oprócz norm czasami warto włączyć myślenie.
Pozdrawiam
NIE DLA WĘGLA W NOWYCH DOMACH
Nigdy nie byłem ani nie jestem związany z jakąkolwiek firmą budowlaną, instalacyjną czy sprzedającą cokolwiek co jest związane z powstawaniem domu.
Dziennik budowy - komentarze i uwagi mile widziane Dane budynku TUTAJ
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychA co ci po świeżości ubrań jeśli cały czas przebywasz w domowych zapachach? Da się odczuć tą bezwonność ubrań w otaczającej Cię domowej woni? W dobrze zrobionej WM w pomieszczeniach czystych masz zapach świeżości a nie domowe zapachy i nie strach to powietrze zaciągnąć do garderoby czy suszarni. Woń w domu będziesz miał jak zrobisz odwrotnie. Wilgoci w domu raz jest za mało raz za dużo, regulowanie tego powietrzem z suszarni to nie jest sposób uniwersalny.
Od przechowywania produktów jest lodówka, a jak chcesz 200kg ziemniaków i 100kg jabłek przez pół roku trzymać to kopiesz ziemiankę albo robisz chłodnie czy przynajmniej nieogrzewaną piwnicę, wentylacją odpowiednich warunków nie zorganizujesz. 5 kg ziemniaków przez kilka dni może leżeć byle gdzie.
Ostatnio edytowane przez SzymonKc ; 17-02-2017 o 13:18
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychWidzę że poczucie humoru nie zawodzi.
NIE DLA WĘGLA W NOWYCH DOMACH
Nigdy nie byłem ani nie jestem związany z jakąkolwiek firmą budowlaną, instalacyjną czy sprzedającą cokolwiek co jest związane z powstawaniem domu.
Dziennik budowy - komentarze i uwagi mile widziane Dane budynku TUTAJ
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychJa nie potrzebuję wilgoci ze schnących ubrań. A ze te płukane w rozmaitych płynach emitują sztuczny "świeży" zapach, to chetnie pozbytam sie go przez wywiew
parterówka, płyta fundamentowa, 10cm XPS pod i 10cm EPS na płycie, silikat 18cm, 20 cm grafitowego EPS na ścianach, 5cm wełny i 30 cm celulozy na stropie. Rekuperator Kinetic 250, kocioł kondensacyjny Immergas Victrix 12kW, PV 4,27kWp na SolarEdge
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychNasze normy drogi kolego napisane kiedyś nadal nie uwzględniają wielu czynników. Normy te niewiele mają wspólnego z wentylacjami mechanicznymi w domach jakie są teraz. Rekuperator to nadal dla wielu "uczonych inżynierów" i innych specjalistów jest czymś co trzeba wytłumaczyć z czym to się je. Może jeszcze mi powiesz, że jak ktoś komuś w normach wypisuje wentylację na poziomie 250 m3/h to jest to poprawne... Wentylacje nadal bazują na normach napisanych kiedyś... A garderoba jak dla mnie żadnych nawiewów mieć nie musi.
W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychNiektórzy widzą normy... jakby je ktoś napisał 600 lat temu to boże broń, jedyne prawidło! Właśnie, czasem pasuje pomyśleć. Co do Zaciągania powietrza wilgoci ze schnących ubrań. To chyba jakieś wyimaginowane te problemy bo jako takich problemów nie doświadczam. Chyba, że ktoś pralnie robi sobie zamiast garderoby w sypialni.
W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionych
Skrzynki rozdzielcze muszą mieć wyjścia dostosowane do przewodów 75, ich kształt zależy od tego gdzie chcesz je zabudować, jeśli pod posadzką stosuje się płaskie skrzynki, producenci przewodów PE mają rozwiązania gotowe jak i robią skrzynki pod konkretne zamówienie, szukaj na stronach producenta przewodów.
Anemostaty - w uproszczeniu możesz dobrać tak. Zajrzyj do nomogramów, np. tu http://www.smay.pl/uploads/tx_smay/p...v5.2.7__PL.pdf
Na przewód 75 przyjmuje się 20 do max 35 m3/h, jeżeli dasz anemostat nawiewny 100 ustawiony na 0mm to przy 20m3/h masz opór ok 23Pa i około 20dB(A), ale przy 35m3/h będziesz miał 70Pa i 35dB(A). Jak go ustawisz na +3mm będzie przy 20m3/h będzie ok. 8Pa i pewnie z 10dB(A) a przy 35m3/h odpowiednio 22Pa i ok. 20dB(A) więc całkiem OK.
Jak widzisz można przyjąć
1x75 - 100
2x75 - 125
3x75 - 160
4x75 - 200
Ale żeby wiedzieć jak który anemostat ustawić trzeba policzyć straty ciśnienia w przewodach do każdego anemostatu i tak je ustawić, żeby strata w przewodzie łącznie ze stratą na anemostacie miały taką samą wartość dla wszystkich nawiewów/wywiewów przy projektowanym przepływie.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychI jeszcze jedno.
Prosiłbym odwołać mi się do tych norm zacytować je tutaj, wszystkie. I jeszcze pytanie, ile m3 powietrza ma być na osobę ok?
W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychA możesz pokazać przykład liczony według norm, z których dla domu 100-150m2 wyjdzie 250m3/h? Wg norm wyjdzie 100-150m3/h Ale olejmy normy, kierujmy się logiką i myśleniem. Możesz przedstawić tok rozumowania, w wyniku którego doszedłeś do wniosku, że w wiatrołapie wywiew, pod warunkiem, że jest ogrzewany, albo że w pralni czy garderobie nawiew?
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychOstatnio edytowane przez oszczednyGrześ ; 17-02-2017 o 16:57
W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychW każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychPiję do tego, że często w różnych wątkach piszesz o nawiewie w garderobie, np.
http://forum.muratordom.pl/showthrea...=1#post7356432
Nie jestem zwolennikiem ślepego przestrzegania norm, bo niektóre wymagania są oparte na założeniach oderwanych od dzisiejszej rzeczywistości. Np. w wyżej wymienionej normie jest określona ilość powietrza na osobę (i bardzo słusznie), ale jest też zaznaczone, że w pokojach mieszkalnych nie mniej niż 1 wymiana na godzinę, co ma sens dla małych pokoi. A kto mi broni zrobić pokój dla dziecka 20m2 i 60m3 kubatury. Zwentylowanie go 30m3/h jest całkowicie wystarczające, dlatego wtedy te normy olewam. Ale to są rzadkie przypadki i jeśli robię odstępstwo to potrafię to uzasadnić.Proszę bardzo można wywiew sobie dawać. ja dałbym nawiew. Nie jestem fanem przepuszczania nieświeżego powietrza przez ubrania.
Natomiast nawiewy w pralni, garderobie, wywiewy w wiatrołapie (ale tylko gdy jest ogrzewany) nie bardzo umiem logicznie uzasadnić inaczej niż np. wentylowaniem ubrań, dlatego chciałbym usłyszeć co wg Ciebie przemawia za takimi rozwiązaniami, bo jeśli Ty nie potrafisz tego uzasadnić, to czemu sugerujesz je kompletnie zielonym w tym temacie osobom.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychJa nikomu nie polecam nawiewów ani wywiewów w wiatrołapach. Norma dla mnie to 20 m3/h - 30m3/h dla osoby. Dalej wywiew kuchnia 30 Łazienka 50. I w zasadzie tyle do gadania. Ale jak ktoś się już upiera to niech sobie wrzuci do wiatrołapu lekki wywiew. Jak będzie wiatrołap nieogrzewany to nie jest mądrym pomysłem zaciągać jeszcze z domu cieplejszego wilgotnego powietrza. Wtedy nic tam lepiej nie dawać. Nawiew zbędny bo drzwi tam otwiera się dosyć często samo wystarczy zwentylować.
Ostatnio edytowane przez oszczednyGrześ ; 17-02-2017 o 18:43
W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychTłumaczę raz jeszcze. NIE polecam dawania nawiewów do graderoby, jak już się ktoś upiera to lepiej nawiew niż wywiew. Sam u siebie nie mam wywiewu w wiatrołapie, nie dałbym też nawiewu do garderoby. Tyle.
I dobrze że zauważasz że przy takiej kubaturze wystarczy te 20 czy 30 m3/h bo niektórzy "projektanci" tego nie widzą.
Co nawiewu w pralni, to zróbmy eksperyment. Ja umieszczę pranie w pokoju z nawiewem a ty z wywiewem i które szybciej wyschnie? Zawsze polecam jak się da dawać pralnię przy łazience wtedy w pralni nawiew a łazienka wyciąg. To optymalne rozwiązanie.
W każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychW każdym domu można zrobić wiele by praktycznie za wszystko (ogrzewanie, cwu, prąd, woda etc.) płacić znacznie mniej. Ważne jest poznanie technologi, chęć do eksperymentów i nauka na własnych błędach. Potem i innym można pomóc. W tym celu testowane słabo izolowane 100 m2. Wszystko na prąd (pompa p-p Panasonic + grzejniki+podłogówka, bojler 200 L, rekuperacja Airpack Home 200 Prototype). Pozdrawiam, Grzegorz
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionych