DB
BK,Płyta czy ławy, PC, Kable, Darmowe poddasze, Bezwładność podłogówki, EU, EP, FLIRtuję, ERV, Opłacalność i regulacja WM, Covid.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychU mnie mimo rekuperacji,kilka razy latem na higrometrze widzę 60-70%. Co gorsza, im większy nawiew tym większa wilgotność ale to tylko kilka dni latem tak miałem, podejrzewam specyficzne warunki zewnętrzne. Zazwyczaj utrzymuje się 45-60 %
Słoneczna Polana m106a, posadzka niestety 10 cm, ściany 20cm, strop 42 cm, kocioł immergas victrix 12 tt PROPAN, 100% OP, rekuperacja Frapol Onyx 400, PV 3,1 kWp
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychI to jest prawidłowa prawidłowość. Tak jak pisał Kaizen, aby obniżyć wilgotność trzeba zastosować klimę, która osuszy powietrze a tym samym uczucie chłodu. Przy niższej wilgotności ciało człowieka skuteczniej chłodzi się przez odparowanie potu. Nie musi to być wyczuwalny zalewający oczy pot.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychCześć.
Proszę o pomoc w zbilansowaniu przepływów do planowanej instalacji REKU…
Domek parterowy, 115m2, 3 osobowa rodzina, proponowany rekuperator Izzi 300 ERV, rury PE flex nad stropem w warstwie wełny mineralnej.
Sypialnia 1 - 2x75 (nawiew)
Sypialnia 2 - 1x75 (nawiew)
Pokój 1 - 1x75 (nawiew)
Pokój 2 - 1x75 (nawiew)
Salon - 2x75 (nawiew)
Łazienka - 2x75 (wyciąg)
WC - 1x75 (wyciąg)
Kuchnia - 2x75 (wyciąg)
Dorzucić wyciąg w korytarzu (1x75) za drzwiami wejściowymi do domu? Bilans powinien się poprawić…
Ostatnio edytowane przez Jankor ; 16-01-2020 o 12:17
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychWeźcie pod uwagę że przyjmuje się strumień powietrza usuwanego w łazienkach na poziomie 50 m3/ godzinę a dla kuchni z kuchenką gazową 70 m3/ godzine czyli więcej niż w łazience.
Takie są normy chodź może się wydawać ze w łazience więcej wilgoci jest generowane.
Jankor , wpinasz rurę od okapu w komin wentylacyjny czy wypuszczasz na dach ? , masz klapę zwrotną na wylocie aby nie było cofki do okapu podczas podciśnienia w domu?
Pytam, bo chce zrobić podobnie jak TY. Zauważam że filtry weglowe w okapach to jednak nie jest dobre rozwiązanie, powietrze za filtrem brudzi ścianę sufit, meble....
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionych1 Z jaką wydajnością pracuje wentylacja, a z jaka okap?
2 W zimie podczas takiej pracy nawiew będzie raczej dość zimny, a w dodatku mocno wysuszy powietrze w pokojach.
3 Jeśli nie będzie grzałki wstępnej, to zamarznie wymiennik, jeśli będzie to dość sporo się napracuje. Nie wiem jakie masz ogrzewanie, ale grzałka grzeje z COP1
Moim zdaniem dużo lepszym rozwiązaniem jest uchylenie okna w kuchni na czas pracy okapu, a idealnie jeśli kuchnia jest zamykana.
Klapę zwrotną zmontuj taka z uszczelką szczelnie zamykającą. Ciąg przez kanał od okapu zaburza pracę wentylacji.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychZdecydowanie trzeba uwzględnić pracę okapu przy WM. Ja tego nie zrobiłem i teraz się z tym bujam. Dom mam dość szczelny i przy pracy okapu ( na I biegu ok 300m3/h) robi się mocne podciśnienie i sytuacja wygląda następująco:
- bardzo ciężko jest otworzyć drzwi zew.
- wieje z gniazd odkurzacza centralnego (oczywiście jak odchyle klapkę)
- powietrze w kanałach wywiewnych WM praktycznie się zatrzymuje (mówię to o sytuacji w okresie zimowym gdzie wentylacja chodzi na poziomie ok 80m3/h). Wygląda to tak że przed włączeniem okapu, temp. powietrza wywiewanego z domu to ok 19-20 stopni a po włączeniu okapu spada do 10 więc zakładam że powietrze stoi a przez to się wychładza
- dodatkowo w garderobie, gdzie mam wyciąg WM i przepływ w okolicy 9m3/h (1 rura) następuje wręcz "cofka" brudnego powietrza przez co garderoba zaczęła się mocno kurzyć. Na chwilę obecną, anemostat jest tam całkowicie zamknięty
Co ciekawe nie mam żadnych przewiewów w okolicach okien co świadczy o starannym montażu jednak w tym przypadku chyba wolałyby żeby coś tam wiało niż obecny stan. Głównie chodzi mi o kurz którego źródła długo szukałem i chyba właśnie znalazłem....
Myślę nad rozwiązaniem tego problem poprzez podłączenie okapu do reku żeby włączył się nawiew 100% przy jego działaniu. Ale problem będzie w zimie bo spowoduje to szybkie zamarznięcie wymiennika. Może również okazać że nawiewu nie uda się włączyć bo reku jest w trybie rozmrażania.. a ta sytuacja jest dość często u mnie bo reku jest na nieocieplonym strychu (ale w "opakowaniu" ze styro)
Albo, po bandzie, zmniejszę docisk skrzydła w oknie w kuchni i zacznie coś tam wiać w momencie pracy okapu..
Projekt Nugat4, p.u. 150m2, Podłoga-14cm EPS100, ściany-20cm 0.031, strop-36cm EPS80, Okna: U=0,7-1,2, skosy betonowe - 22cm EPS, 100% podłogówki + 2 drabinki, WM Kinetic 250, GZ50-Immergas Victrix 12 TT
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychTo właściwie chyba nie ma dobrego rozwiązania spięcia reku z okapem w zimie? Jak podczas działania okapu zwiększymy nawiew, to może dochodzić do zamrażania wymiennika. Jak nic nie zrobimy, to będzie jak u Ciebie. Chyba kompromisowe wyjście, to rozszczelnienie okna w kuchni podczas pracy okapu do momentu wyrównania ciśnienia.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychMożna założyć krańcówkę, która pozwoli uruchomić okap po otwarciu okna w kuchni.
Mieszkam w parterówce bez kominów, 123 m2
Dach: płyta warstwowa PIR 160/200, więźba dachowa z betonu i stali.
Ściany: BK H+H i 200mm grafitu Etixx.
Podłoga: 140mm płyty PIR, jastrych anhydrytowy.
Rekuperator o3ozon 400m3/h
Ogrzewanie 100% podłogowe i CWU zasilane z bufora 1000l
Gruntowa PC Konceptus 7 kW zasila bufor.
Poziome dolne źródło 150 mb PE32 w kurzawce.
Awaryjnie w buforze grzałki elektr. 8 kW + 2 kW.
Biokominek na etanol.
PV 7,3 kWp na gruncie.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychNo i jak chcesz tą pracę okapu uwzględnić przy pracy rekuperatora? Sam piszesz, że okap na 1 biegu to 300m3/h, a na najwyższym pewnie będzie 500 m3/h.Jak to chcesz puścić przez wentylację? Żadne załączanie na 100% nie pomoże, no chyba, że masz wentylację przemysłowa w domu lub zrobiona na 10 osób.
Jedyne wyjście to dodatkowy nawiew dla okapu, choćby uchylenie okna, a rekuperator niech sobie pracuje po swojemu.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychDostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychSkoro powietrze wywiewane jest przez okap w ilości 300m3/h, to przez co nawiewane jest do domu? Właśnie przez wentylację. Tylko, że nawiew jest przez wentylację do pokoi, a wywiew przez okap w kuchni. Odzysku ciepła z tego nie ma. W zimie następuje dodatkowo duży spadek wilgotności zwłaszcza w pokojach, bo jest nawiewana bardzo duża ilość suchego powietrza. Jaki to ma sens? Ciepła z tego nie odzyskujesz, obniżasz mocno wilgotność, kanałami płynie zimne powietrze i w zależności od instalacji, może na zewnętrznej stronie kanałów występować skraplanie pary wodnej. Jedyny możliwy plus to taki, że nawiewane powietrze płynie przez filtry, co w przypadku dużego zanieczyszczenia powietrza na zewnątrz może być korzystne.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionychWitam,
Mam prośbę do wszystkich osób dobrej woli, które pomogły by mi odpowiedzieć na kilka pytań.
Otóż planuję wentylację w moim nowo budowanym domu i mam pewne wątpliwości, dom jest piętrowy, powierzchnia użytkowa 165 m2, kubatura około 450 m3, liczba domowników 4 osoby. Rekuperator chciałbym umieścić w kotłowni, tam też chciałbym umieścić skrzynki rozdzielcze (nawiew i wyciąg) dla parteru i tu pierwsze pytanie, czy z tych skrzynek "zasilić" też piętro bezpośrednio czy zrobić osobne skrzynki dla piętra nad sufitem podwieszanym piętra? Ogólnie nawiewy i wyciągi planowałem w ten sposób:
parter
- salon dwa nawiewy 2X75
- kuchnia wyciąg 2x75
- łazienka wyciąg 2x75
- pokój nawiew 1x75
- wiatrołap wyciąg 1x75
pietro
- sypialnia 2/5 nawiew 2x75 i wyciąg 1x75
- łazienka 2/4 wyciąg 2x75
- pokój 2/3 nawiew 1x75 i wyciąg 1x75
- pokój 2/2 nawiew 1x75
Rury chciałbym poprowadzić przez ścianę w sypialni ( pod specjalnie do tego zrobionym podciągiem w ścianie) po stropie do odpowiednich anemostatów parteru, natomiast rury piętra przez ścianę we wnęce przy kominie (tam niestety nie ma podciągu) do góry i pytanie dwie rury fi 160 do skrzynek rozdzielczych piętra czy osiem rur 75 bezpośrednio do anemostatów. Jeżeli miałyby być oddzielne skrzynki dla piętra to czy te rury dla skrzynek piętra mają iść od skrzynek dla parteru czy kanały (nawiew i wyciąg) od rekuperatora rozdzielać trójnikami? Czy jeżeli puściłbym bezpośrednio na piętro rury 75 nie byłoby zbyt dużych strat w tych rurach, boję się niedostatecznej ilości powietrza dostarczanego na piętro? Ostatnie pytanie brzmi jaki wydatek powinien mieć rekuperator żeby obsłużyć taki budynek i taką instalację?
Załączam rzuty parteru i piętra.
Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc i sugestie.
Dostępne w wersji mobilnej
Odpowiedź z Cytatem Poleć znajomemu Dodaj do kontaktów Dodaj do ulubionych