dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 1 z 2
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
  1. #1

    Domyślnie Na jaką grubość i szerokość przetrzeć deski na podłogę?

    Mam odstawione 3 m3 równego jesionu długość 2,5 m do przetarcia na deski. Na jaką szerokość przecierać deski /to mają być 10, 15 czy 20 cm szerokości deski/ jaka jest optymalna grubość? Czy wystarczy 22mm czy lepiej grubsze 30-35mm

    Czy deski po przetarciu dać do suszarni czy suszyć naturalnie. Jak je przechowywać po przetarciu?

  2. #2
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    PawelPawel51

    Zarejestrowany
    May 2013
    Skąd
    Barcino
    Kod pocztowy
    77-230
    Posty
    9

    Domyślnie

    Optymalna szerokość to koło 130mm. Co do grubości zależy od materiału ponieważ nie będzie to deska warstwowa więc grubość musi być nieco większa, Po przetarciu lepiej oddać materiał do suszarni, szybciej i dokładniej, wilgotność jest bardzo ważna ponieważ przy zbyt dużej kiedy już położymy podłogę pod wpływem ciepła deska zacznie pękać (dobra wilgotność <10). Oczywiście materiał musi jeszcze trafić na frezarkę ponieważ trzeba zrobić wpusty na pióro bo inaczej podłoga będzie się wyginać.

  3. #3
    DOMOWNIK FORUM (min. 500) Avatar fredi07
    Zarejestrowany
    Feb 2008
    Skąd
    Warszawa
    Kod pocztowy
    01-154
    Dzielnica
    Żoliborz
    Posty
    833

    Domyślnie

    Stare parkieciarskie prawo: ,, na 1 cm grubości szerokość nie powinna przekraczać 4cm. Jesion jest ciut twardszy od dębu ale i ciut bardziej reaguje na zmiany wilgotności.
    Klimat domu to bardzo indywidualna sprawa. Teraz robiłem parkiety , które zeszły poniżej normy producenckiej (8-10%). Ale jeśli stary parkiet w tych domach miał 6-7% to i nowy też wszedł w te wartości. Miernik sprawdzałem czy nie sfiksował ale wszystko OK.
    Tu była reklama [ Regulamin Forum, pkt 2.4.c ]

  4. #4

    Domyślnie

    Według starych zasad tak jak piszesz Fredi szerokość 4x grubość wychodziłoby że przy 32 mm jest max 13 cm szerokość deski. Niektórzy podają widełki między 4 a 6 razy grubość wychodziłoby między 13 a 19 cm szerokości. Jak to jest w praktyce max 4 razy czy można przyjąć do wspomnianych x6?
    Paweł piszesz by zaraz po przetarciu oddać do suszarni i od razu suszyć. Czy to jest lepsza metoda od suszenia powolnego /zadaszone przewiewne pomieszczenie/ nie popęka bardziej przy suszeniu w suszarni świeżego drzewa? Znajomy mówi że lepiej wysuszyć naturalnie a po np roku dać do podsuszenia w suszarni i do stolarza by zrobił frez. Nie zależy mi bardzo na czasie mogę poczekać z położeniem podłogi. chcę tylko wybrać najnamolniejszą metodę.

  5. #5
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    PawelPawel51

    Zarejestrowany
    May 2013
    Skąd
    Barcino
    Kod pocztowy
    77-230
    Posty
    9

    Domyślnie

    Jeżeli nie zależy ci na czasie i masz możliwości żeby wysuszyć je naturalnie to tak zrób. Drewno w suszarni nie popęka przynajmiej przy prawidłowym procesie suszenia, ale naturalna metoda jest lepsza, jest nawet niewielka różnica w kolorze drewna oczywiście na + przy naturalnym suszeniu.

  6. #6
    Lider FORUM (min. 2800)
    Parkiet

    Zarejestrowany
    Oct 2009
    Skąd
    Mława
    Kod pocztowy
    06-500
    Posty
    2.941

    Domyślnie

    Sezonować materiał należy pod zadaszeniem i osłoną przed słońcem.
    Najlepiej pociąć na docelowe elementy z nadmiarem na osuszkę i obróbkę.
    Przekładki z suchego drewna o małej powierzchni styku, w przeciwnym razie powstaną zaparzenia bardzo widoczne po wykończeniu podłogi.
    Obróbka cieplna i mechaniczna przed planowanym montażem podłóg. Pozdrawiam.

  7. #7

    Domyślnie

    Obróbka cieplna ?
    Kiedy frezować po wysuszeniu naturalnym, po naturalnym i końcowym w suszarni, czy po przetarciu?

  8. #8
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
    PawelPawel51

    Zarejestrowany
    May 2013
    Skąd
    Barcino
    Kod pocztowy
    77-230
    Posty
    9

    Domyślnie

    Frezować po całkowitym wysuszeniu. Osobiście wolał bym ( jak to jest drewno lite) na frazować tylko wpusty i zastosować pióra ze sklejki.
    Ostatnio edytowane przez PawelPawel51 ; 28-05-2013 o 20:34

  9. #9
    SYMPATYK FORUM (min. 10)
    zapert

    Zarejestrowany
    Jan 2013
    Skąd
    Olsztyn
    Kod pocztowy
    10-302
    Posty
    32

    Domyślnie

    Według mnie najlepszym rozwiązaniem byłaby wizyta w dobrym tartaku z PORZĄDNĄ suszarnią - wtedy będziesz miał gwarancję uzyskania oczekiwanych przez siebie wymiarów oraz wysuszenia materiału na bez pęknięć. Susząc naturalnie można zepsuć materiał, a ja jako stolarz nie wykonałbym podłogi z materiału, który nie będzie wysuszony do odpowiedniej wilgotności w suszarni, gdyż bałbym się reklamacji ze strony klienta.

  10. #10

    Domyślnie

    Parkietkomplex cenna uwaga z odparzeniami.
    Zapert byłem w tartaku gdzie brałem więźbę . Doradził mi stolarz grubość minimum 32 docelowej wysuszonej deski /ile to będzie świeżej deski 4 cm?/ szerokość ok. 13-14 cm.
    Rozmawiałem ze stolarzem robiącym schody. Doradził by absolutnie przez pierwszy rok a nawet dwa lata suszyć naturalnie a po tym okresie dosuszyć w suszarni.

  11. #11
    SYMPATYK FORUM (min. 10) Avatar WRC20
    Zarejestrowany
    Apr 2013
    Skąd
    Poznań
    Kod pocztowy
    60-307
    Posty
    61

    Domyślnie

    Przy takich deskach jakie masz najlepiej byłoby gdyby ich szerokość mieściła się w przedziale 13-15 cm, a grubość pomiędzy 15 a 20 mm. Na pewno nie więcej. Suszenie jesionu jak i każdego drewna najlepiej odbywa się w warunkach naturalnych. Wstawienie do suszarni to jest tylko z czystej konieczności. Przede wszystkim suszenia w suszarni nie skontrolujesz aż tak dobrze jak tego naturalnego. Co do frezowanie to frezować po wysuszeniu całkowitym, już wtedy nic się więcej nie rozejdzie.
    W życiu piękne są tylko chwile...

  12. #12
    Lider FORUM (min. 2800)
    Parkiet

    Zarejestrowany
    Oct 2009
    Skąd
    Mława
    Kod pocztowy
    06-500
    Posty
    2.941

    Domyślnie

    Sezonowanie drewna doprowadza do uzyskania wilgotności drewna w stopniu powietrzno suchym - kilkanaście %, dalej tylko suszarnia do wilgotności około 8 - 9%.
    Ponadto sezonowanie spokojniej likwiduje naprężenia w drewnie, szczególnie naprężenia wzrostowe a to daje dobry "grunt" do suszenia końcowego.

    Co do kontroli to wszystko zależy gdzie i jak jest składowane sezonowane czy suszone drewno.
    Poza tym człowiek i jego wiedza oraz doświadczenie przekłada się na skuteczną kontrolę zarówno sezonowania jak suszenia. Pozdrawiam.

  13. #13

    Domyślnie

    Możecie podać praktyczne rady jak suszyć naturalnie drzewo? Domyślam się, że oprócz zadaszenia i przewiewu trzeba jeszcze czegoś? Czy to musi być zacienione miejsce, czy też mogą padać promienie słońca? Czy wysokie mrozy zimą na podwórzu oraz upały latem nie zaszkodzą deskom?

  14. #14
    Lider FORUM (min. 2800)
    Parkiet

    Zarejestrowany
    Oct 2009
    Skąd
    Mława
    Kod pocztowy
    06-500
    Posty
    2.941

    Domyślnie

    Mróz i upał nie zaszkodzą sezonowaniu drewna, słońce już może zaszkodzić. Przy szerokich i grubych elementach pomalować parafiną lub farbą ich szczyty. Składować min 30 cm nad poziomem gruntu.

  15. #15
    DOMOWNIK FORUM (min. 500) Avatar subfosylny
    Zarejestrowany
    Nov 2010
    Skąd
    Starachowice
    Kod pocztowy
    27-200
    Posty
    705

    Domyślnie

    Najlepiej przetrzyj na ostro , czyli na tarcicę nieobrzynaną. Będziesz miał większe pole manewru przy manipulacji tarcicy.
    Tu była reklama....

  16. #16
    Lider FORUM (min. 2800)
    Parkiet

    Zarejestrowany
    Oct 2009
    Skąd
    Mława
    Kod pocztowy
    06-500
    Posty
    2.941

    Domyślnie

    Uważam, że pocięcie na mniejsze elementy pozwoli efektywniej wykorzystać drewno. Duże, szerokie deski podczas sezonowania popękają co zmusza do sporego "odrzutu" materiału podczas wycinania po sezonowaniu. Dotyczy to w szczególności tarcicy pozyskanej z drzew rosnących w otwartej przestrzeni.
    Patrzę na to z praktycznego punktu widzenia przy produkcji parkietu i desek.
    Zgadzam się z Subfosylnym w zakresie pozyskiwania większych elementów - schody itp, gdzie po sezonowaniu widzimy co da się wybrać. Pozdrawiam.

  17. #17
    DOMOWNIK FORUM (min. 500) Avatar subfosylny
    Zarejestrowany
    Nov 2010
    Skąd
    Starachowice
    Kod pocztowy
    27-200
    Posty
    705

    Domyślnie

    Czyli opłaca się ciąć kłodę na pryzmy i pozyskiwać deskę obrzynaną? Nic bardziej mylnego.

    Drewno liściaste, w tym szczególnie drewno o wyższej cenie rynkowej bardziej opłaca się pozyskiwać jako deski nieobrzynane. Następnie z tarcicy nieobrzynanej pozyskuje się łaty . No chyba , że ktoś chce uzyskać wyłącznie klepkę 45 x 350 mm . a i w tym przypadku stosuje się przetarcie na ostro i w drugiej kolejności wielopiły. Często też stosuje się pilarki taśmowe w celu rzeczywistego korygowania grubości tarcicy pozyskiwanej z kłody w czasie przetarcia.
    Tu była reklama....

  18. #18
    DOMOWNIK FORUM (min. 500) Avatar subfosylny
    Zarejestrowany
    Nov 2010
    Skąd
    Starachowice
    Kod pocztowy
    27-200
    Posty
    705

    Domyślnie

    A grubość tarcicy zależy od celu, jaki mamy osiągnąć. Dla posadzek układanych na podkładzie ( "beton" lub OSB lub ślepa podłoga z desek itd) będzie mniejsza grubość niż przy podłogach kładzionych na legarach.
    Tu była reklama....

  19. #19
    Lider FORUM (min. 2800) NAJLEPSZY DORADCA - SPEC OD PODŁÓG
    jarekkur

    Zarejestrowany
    May 2007
    Skąd
    PARPO.pl Parkieciarz-Rzeczoznawca - Trójmiasto
    Posty
    4.409

    Domyślnie

    Cytat Napisał subfosylny Zobacz post
    A grubość tarcicy zależy od celu, jaki mamy osiągnąć. Dla posadzek układanych na podkładzie ( "beton" lub OSB lub ślepa podłoga z desek itd) będzie mniejsza grubość niż przy podłogach kładzionych na legarach.
    i tutaj właśnie leży pies pogrzebany. Na czym będą deski mocowane, zależy ich grubość. Na deski tarcica nieobrzynana przełożona suchymi przekładkami pozostawiona na powietrzu pod przykryciem przed deszczem i bezpośrednim słońcem. Suszona do 18%. Następnie przygotować fryzy na deski o odpowiedniej długości, szerokości i grubości. Taki materiał przetrzymać kilka tygodni, czasami dłużej na powietrzy chroniąc przed deszczem i słońcem. Potem do suszarni na kilka tygodni. Wilgotność po wyjściu z suszarni 8-9% wewnątrz desek. Taki materiał na obróbkę i do magazynu o warunkach klimatycznych podtrzymujących wilgotność 8-9%, przez kilka tygodni dla odprężenia materiału po przejściach w suszarni. W Dani robią deski szerokie 36cm i długie 8,0m, grubość 3,5cm.
    vanitas vanitatum et omnia vanitas

  20. #20

    Domyślnie

    Dałem do przetarcia drzewo. Grubość 38 mm by na gotowo mieć ok 32 mm Szerokość przetarte na ostro - z obu stron kora. Tak drzewo poleży według Waszych wskazówek przez rok, a potem za rok z tego przytnie się deski o szerokości np 14 cm i drugi wymiar np 12 lub 10 cm /cięcia będą po naturalnych pęknięciach, które gdzieniegdzie wystąpią. Następnie suszarnia, frezowanie i leżakowanie w pokojach w których będą montowane.

Strona 1 z 2

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony