dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 1 z 4
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 72
  1. #1
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Question tymczasowe wodne ogrzewanie elektryczne domu

    Witam,

    Muszę przygotować dom do przezimowania. Ponieważ prace wykończeniowe są w toku a kotłowni na te chwile uruchomić nie mogę pomyślałem aby do instalacji podłogówki podłączyć pompę obiegową, ogrzewacz przepływowy wody (elektryczny) i jakiś zbiornik lub naczynie przeponowe do zabezpieczenia przed wzrostem ciśnienia w instalacji.
    Ale ... jak zawsze są jakieś "ALE". W życiu niewiele miałem do czynienia z ogrzewaczami przepływowymi, ale jedno co pamiętam, to ze ciepła woda w nich zazwyczaj leci cienkim ciurkiem nawet jak kran był mocno odkręcony. Podejrzewam, ze to ustrojstwo może być kryzowane i z tego powodu nie będzie się nadawało do tego celu.
    Druga opcja, to zamiast ogrzewacza przepływowego zastosować bojler z grzałkami, ale zazwyczaj bojlery z dużymi mocami są tez duże, a ja takowego nie potrzebuje, bo u mnie to będzie działać "przepływowo". Bojlerek 50 litrów byłby w sam raz gabarytami, a mocy potrzebuje jakieś 9-12 kw.
    Wody w rurkach mam około 180 litrów.

    Nie chcę inwestować w profesjonalny piec elektryczny, bo potrzebuje rozwiązania na jedną zimę.

    Sprawy sterowania, zabezpieczenia układu od strony elektrycznej, regulacja temperatury to dla mnie przysłowiowa "bułka z masłem",

    Czy takie rozwiązanie z ogrzewaczem przepływowym lub bojlerem ma rację bytu ? Może czegoś nie przewidziałem ?

    asterixx

  2. #2
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIAFORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar coulignon
    Zarejestrowany
    Sep 2007
    Posty
    6.267
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    26

    Domyślnie

    a po co ci 9-12 kw? jak ocieplona chałupa i jaką temp chcesz utrzymywać?
    Nasz Dziennik

    "Z logiką jest tak, że gdy ktoś jej nie rozumie, to zwykle też nie rozumie że jej nie rozumie"

  3. #3
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar Tomek B..
    Zarejestrowany
    Jun 2011
    Skąd
    Piotrków Trybunalski
    Kod pocztowy
    97-300
    Posty
    1.846

    Domyślnie

    Najprościej będzie zamówić taką grzałkę:

    http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera...721978528.html

    Wkręcić ją w kawałek rury np 2''. Na gwintowanych końcach kawałka rury zakręcić z jednej strony trójnik w który wkręcisz grzałkę i podłączysz dopływ powrotu ogrzewania podłogowego. Na drugim końcu zakręcasz co potrzebujesz, np kolano, potem redukcja do rozmiaru takiego jak zasilanie ogrzewania podłogowego, w to wszystko jeszcze naczynie kompensacyjne, kawałek kabla trójfazowego i sterowanie.
    Taniej raczej się nie da
    Eliko robi też większe grzałki 7,5KW,9KW,12KW ale robi je już gotowe z głowicą termostatyczną. Takie grzałki już są droższe, cena 500-600zł, gdzie cena samej grzałki nie przekracza 100zł, reszta to koszt trójfazowego termostatu z podwójnym zabezpieczeniem.
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	eliko.jpg
Wyświetleń:	181
Rozmiar:	27,3 KB
ID:	336751
    Mam taką głowicę bez grzałki i mogę się jej pozbyć, może pracować na mocy grzewczej 12KW.
    Ostatnio edytowane przez Tomek B.. ; 08-11-2015 o 17:56

  4. #4
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Cytat Napisał coulignon Zobacz post
    a po co ci 9-12 kw? jak ocieplona chałupa i jaką temp chcesz utrzymywać?
    ocieplona dosc solidnie, 25cm grafitu na ytongu (który tez jest ciepły), na dachu 40cm wełny, pod podłoga z tego co pamiętam 30cm styro i 200m2 do ogrzania.

    Min. to jakis 8-10 stopni, ale idealnie to okolo 20, zeby pracowalo sie przyjemnie.

    W sumie nie wiem , ile potrzebuje mocy. Załozylem, z sufitu ze tyle

  5. #5
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIAFORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar coulignon
    Zarejestrowany
    Sep 2007
    Posty
    6.267
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    26

    Domyślnie

    sprawdź co masz w projekcie - tam powinna byc podana moc układu grzewczego. Tymczasowo, ja stawiam że 3-4 kw wystarczy. A jak przez dwa dni przywali minus 20 stC to kupisz dodatkowo dwie farelki za 30 zł i będziesz miał + 20 w domu.

    Generalnie ogrzewacz przepływowy raczej nie . Prędzej rura i grzałka jak radził kolega wyżej. Ew żeby nie kupować rzeczy które musisz wywalić po budowie to jeśli planujesz CWU z zasobnika to możesz kupic go teraz, włożyć grzałkę, wpiąć go do układu wodnego tak jak ma być docelowo a do wężownicy podłączyć pompę obiegową i pędzić podłogówkę.
    Nasz Dziennik

    "Z logiką jest tak, że gdy ktoś jej nie rozumie, to zwykle też nie rozumie że jej nie rozumie"

  6. #6
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Cytat Napisał Tomek B.. Zobacz post
    Najprościej będzie zamówić taką grzałkę:

    http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera...721978528.html

    Wkręcić ją w kawałek rury np 2''. Na gwintowanych końcach kawałka rury zakręcić z jednej strony trójnik w który wkręcisz grzałkę i podłączysz dopływ powrotu ogrzewania podłogowego. Na drugim końcu zakręcasz co potrzebujesz, np kolano, potem redukcja do rozmiaru takiego jak zasilanie ogrzewania podłogowego, w to wszystko jeszcze naczynie kompensacyjne, kawałek kabla trójfazowego i sterowanie.
    Taniej raczej się nie da
    .
    Idea mi sie podoba,

  7. #7
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Cytat Napisał coulignon Zobacz post
    sprawdź co masz w projekcie - tam powinna byc podana moc układu grzewczego. .
    no i mam.... kocioł 22 kW
    tylko, ze ocieplenie mam dwa razy grubsze niz w projekcie pierwotnym. a i sciany mialy byc z silki a jest YTONG, wiec obliczenia projektowe sa juz niewiele warte.

    ale pomysł kolegi Tomka bardzo mi się spodobał. Tani, prosty w realizacji i mało miejsca zajmie i może jeszcze kiedyś sie przyda.
    Ostatnio edytowane przez asterixx ; 08-11-2015 o 19:39

  8. #8
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIAFORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar coulignon
    Zarejestrowany
    Sep 2007
    Posty
    6.267
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    26

    Domyślnie

    No to grzałka i do dzieła. Zrobienie tego jest bajecznie proste. I tanie. Zamontuj zawór bezpieczeństwa w razie gdyby termostat zawiódł.
    Nasz Dziennik

    "Z logiką jest tak, że gdy ktoś jej nie rozumie, to zwykle też nie rozumie że jej nie rozumie"

  9. #9
    OLIMP FORUM - oświecona góra rankingu... NAJLEPSZY DORADCA OD ENERGOOSZCZĘDZANIAFORUMOWICZ WIELKI SERCEM Avatar coulignon
    Zarejestrowany
    Sep 2007
    Posty
    6.267
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    26

    Domyślnie

    http://allegro.pl/elektryczny-kociol...769215699.html

    Tu masz rurkę już zmontowaną.

    Ale ja bym zrobił sam dla samej satysfakcji....
    Nasz Dziennik

    "Z logiką jest tak, że gdy ktoś jej nie rozumie, to zwykle też nie rozumie że jej nie rozumie"

  10. #10
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Cytat Napisał coulignon Zobacz post
    http://allegro.pl/elektryczny-kociol...769215699.html

    Tu masz rurkę już zmontowaną.

    Ale ja bym zrobił sam dla samej satysfakcji....
    Ja tez rurka, kilka kształtek. w sumie żadna filozofia. z dwa, może trzy czujniki dla bezpieczeństwa, zawór, zbiornik przeponowy i pompka

  11. #11
    FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100)
    FTP

    Zarejestrowany
    Dec 2014
    Dzielnica
    Podgórzno
    Posty
    166

    Domyślnie

    Bym to od razu montował w sposób, który pozwoli na pozostawienie tego na stałe. Zawsze to awaryjne ogrzewanie.
    Sztoker 15 kW; Cobra PID 11y

  12. #12
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar Tomek B..
    Zarejestrowany
    Jun 2011
    Skąd
    Piotrków Trybunalski
    Kod pocztowy
    97-300
    Posty
    1.846

    Domyślnie

    Duży wybór solidnych grzałek:

    http://allegro.pl/najmocniejsza-grza...779917015.html

    Zwróć uwagę, że trzeba zastosować rurę 2 cale a w trójnik wkręcić redukcję 11/2 cala i w nią grzałkę. Jakbyś zastosował kształtki 1 1/2 cala i taką właśnie rurę to grzałka nie wejdzie, wchodzi swobodnie w kształtki 11/2 cala ale w rurę już nie, dlatego 2 cale to minimalna średnica jaką można zastosować.
    Z mocą grzałki też nie przesadzaj, wybierz optymalną dla potrzeb, inaczej przez 90% sezonu termostat będzie Ci stukał co 5 minut. Zwróć też uwagę na zastosowany termostat aby był odpowiedni do ogrzewania podłogowego. Są takie, które zaczynają się od 5stC i są też takie od 35stC.
    Ostatnio edytowane przez Tomek B.. ; 09-11-2015 o 08:10

  13. #13
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Jaki zawór bezpieczeństwa powinien być w instalacji grzewczej podłogowej. Rurki są na 6 barów, ale to spore ciśnienie, nie ma potrzeby utrzymywać aż tyle w instalacji.
    Czy 3 lub 4 bary będzie poprawnie ? Czy może jednak bezpieczeństwa na 6 barów, a sama instalacja może być napompowana na mniej ?

    Zakładałem zbiornik przeponowy na około 10% pojemności układu. Może za dużo/za mało?

    Zrobiłem obliczenia zbiornika na podstawie przykładu ze strony https://termen.pl/dobor-urzadzen-do-...i-cisnienia-56 i wyszło mi, ze pojemność całkowita zbiornika poniżej 8 litrów. A wiec zdecydowanie mniej jak te zakładane 10% pojemności układu.
    Ostatnio edytowane przez asterixx ; 17-11-2015 o 13:37

  14. #14
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar Tomek B..
    Zarejestrowany
    Jun 2011
    Skąd
    Piotrków Trybunalski
    Kod pocztowy
    97-300
    Posty
    1.846

    Domyślnie

    Cytat Napisał asterixx Zobacz post
    Jaki zawór bezpieczeństwa powinien być w instalacji grzewczej podłogowej. Rurki są na 6 barów, ale to spore ciśnienie, nie ma potrzeby utrzymywać aż tyle w instalacji.
    Czy 3 lub 4 bary będzie poprawnie ? Czy może jednak bezpieczeństwa na 6 barów, a sama instalacja może być napompowana na mniej ?

    Zakładałem zbiornik przeponowy na około 10% pojemności układu. Może za dużo/za mało?

    Zrobiłem obliczenia zbiornika na podstawie przykładu ze strony https://termen.pl/dobor-urzadzen-do-...i-cisnienia-56 i wyszło mi, ze pojemność całkowita zbiornika poniżej 8 litrów. A wiec zdecydowanie mniej jak te zakładane 10% pojemności układu.
    Co do ciśnienia to sam musisz ustalić jakie chcesz mieć, im wyższe tym lepsza sprawność pompy obiegowej. Myślę, że 2,5bar to max. a układ zabezpieczony np zaworem bezpieczeństwa 4 lub 6bar. Co do przyrostu objętości wody to będzie o wiele mniejszy niż myślisz, będziesz tam miał temperatury max 35stC a w takich temperaturach nie dochodzi jeszcze do rozrywania wiązań wodorowych.
    Ostatnio edytowane przez Tomek B.. ; 03-01-2016 o 11:38

  15. #15

    Domyślnie

    asterixx, nie wiem jak tam z twoją prowizorką daleko, ja do swojej kupiłem gotowca grupę bezpieczeństwa z odpowiednim zaworem:
    http://allegro.pl/grupa-bezpieczenst...523295083.html
    Na tym można powiesić bezpośrednio małe naczynie, ja mam 12l.
    Tanie grzałki dużej mocy bez termostatów i z termostatami są tu:
    http://www.egrzalki.pl/pl/c/GRZALKI-DO-BOJLERA/73
    Te same można kupić na allegro.

  16. #16
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Spieszę się pochwalić.

    Ogrzewanie tymczasowe działa Od 31 grudnia.

    Wszystko poskładałem sam. Moc 3x2,5kW, ale aktualnie 5kW załączone, bo brakuje mocy na więcej. Działa i grzeje, choć wzrost temperatury na razie jest niewielki. Dom mocno wychłodzony a na zewnątrz mróz -13 stopni, to i trzeba dostarczyć sporo energii, aby to wygrzać i zagrzać.

    Może uda mi się jutro zrobić zdjęcia i je tutaj umieścić. Choć trochę zabrakło czasu na estetykę. Szedł mróz i chciałem koniecznie odpalić grzanie. Cel został osiągnięty w Sylwestra około godziny 16 .

    Mam tylko jeden problem i nie wiem co z nim począć.
    A mianowicie wraz ze wzrostem temperatury wody wzrasta ciśnienie w układzie. Mniej więcej przy wzroście o 4 stopnie ciśnienie urosło od 1 do 1,7 bara.
    Myślałem, ze naczynie przeponowe jest bez ciśnienia. Zainwestowałem w manometr.... w zbiorniku jest 1,5 bara. Więc to nie jest problem.
    Dlaczego więc ciśnienie rośnie ? Nie powinno być stałe? Wzrost od 1 do 1,7 bara to spora różnica.
    Aby obniżyć ciśnienie muszę spuścić nieco wody, ale to jest jakieś.... 50ml i ciśnienie spada z 1,4 do 1 bara. A w całym układzie jest min 160 litrów, może 180 litrów. Wiec te 50ml to naprawdę bardzo mała ilość.


    Część układu kleiłem żywicą anaerobową. Super sprawa. Lekko, łatwo i przyjemnie. Ale jak trzeba coś rozmontować, to tragedia. Nie ma możliwości tego rozkręcić nawet największymi żabkami A musiałem coś przerobić, bo mi się urządzenie na ścianie mieściło. Pomogło rozgrzanie miejsca klejenia za pomocą palnika gazowego. Po 10 minutach grzania żywica poddała się
    Przeszedłem na pastę i pakuły.
    Układ posiada odpowietrznik, zabezpieczenie nadciśnieniowe na 4 bary. I co mnie zaskoczyło, układ sam się odpowietrzył. Pobulgotał z godzinę i było po sprawie. Cichutko i bez bulgotania. Bałem się, że zapowietrzone rurki będą "zatkane" powietrzem i będę musiał na siłę przepychać powietrze. Nic takiego nie było potrzebne. A w podłodze mam 20 obwodów grzewczych i jakieś 1700m rurek PE-RT. Pompka 60-tka radzi sobie bez problemu.

    Pierwszy raz zgrzewałem także rury PP. Nie wyszło za ładnie, dumny z tego nie jestem, ale jest szczelne. I to jest najważniejsze.

    Sterowanie - cała automatyka to regulator temperatury kupiony na pewnym portalu aukcyjnym Sterowanie zrobiłem tak, że jeśli wyłączona zostanie pompa obiegowa, lub regulator - automatycznie wyłączone zostają grzałki. Na rurze grzewczej zamontowane są także termostaty zabezpieczające układ przed przegrzaniem, które także odłączają grzałki

    Teraz liczę kilowatogodziny i to jest już mniej ciekawe....

  17. #17
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar Tomek B..
    Zarejestrowany
    Jun 2011
    Skąd
    Piotrków Trybunalski
    Kod pocztowy
    97-300
    Posty
    1.846

    Domyślnie

    Ciśnienie rośnie szybko, ponieważ w naczyniu kompensacyjnym jest za duże ciśnienie. Wszystko jest w porządku, skoro w naczyniu kompensacyjnym masz 1,5 bara, to zaczyna działać dopiero po przekroczeniu tego ciśnienia (membrana z powietrzem ustępuje miejsca wodzie a ciśnienie wzrosło o 0,2bar, z 1,5 do 1,7bar).
    Układ świetnie się sam odpowietrzył właśnie dzięki odpowiedniemu ciśnieniu w instalacji. Do 1 bar mogłoby się samo nie odpowietrzyć.
    Jeśli chcesz aby naczynie kompensacyjne działało na mniejszym ciśnieniu to musisz wypuścić z niego trochę powietrza (azotu).
    Jeśli chcesz co nieco posprawdzać to zwiększ ciśnienie w instalacji do takiego jakie ma naczynie kompensacyjne, czyli 1,5 bar, wtedy poobserwuj wzrost ciśnienia. Ta różnica ciśnienia między 1 bar i rozpoczęciem działania naczynia kompensacyjnego to mógł być dosłownie kieliszek wody obiegowej.
    Według mnie wszystko jest w porządku.
    Ostatnio edytowane przez Tomek B.. ; 04-01-2016 o 08:29

  18. #18

    Domyślnie

    Cytat Napisał asterixx Zobacz post

    Sterowanie - cała automatyka to regulator temperatury kupiony na pewnym portalu aukcyjnym Sterowanie zrobiłem tak, że jeśli wyłączona zostanie pompa obiegowa, lub regulator - automatycznie wyłączone zostają grzałki. Na rurze grzewczej zamontowane są także termostaty zabezpieczające układ przed przegrzaniem, które także odłączają grzałki
    Możesz się pochwalić jaki to regulator temperatury i jakie termostaty do zabezpieczenia grzałek ?

  19. #19
    STAŁY BYWALEC (min. 300) Avatar asterixx
    Zarejestrowany
    Dec 2006
    Skąd
    Zielona Góra
    Posty
    408

    Domyślnie

    Cytat Napisał _olo_ Zobacz post
    Możesz się pochwalić jaki to regulator temperatury i jakie termostaty do zabezpieczenia grzałek ?
    Jasne, to żadna tajemnica

    Regulator ES20 http://www.klimanovum.pl/1467,sterow...es20-esco.html
    Dział jako chłodniczy lub grzewczy. Histereza ustawiona na +- 1 stopien.
    Taki, bo taki miałem na półce. Na pewnym portalu aukcyjnym można kupić podobne w niższej cenie i prostsze w obsłudze. Ten tez jest prosty ma kilka parametrów do ustawienia.

    Bimetal http://www.julik.pl/pl/p/Wylacznik-t...A250V-90C/1259
    Bimetal przykręciłem do rury wylotowej z ogrzewacza za pomocą dwóch opasek metalowych typu: http://www.scooterkingz.pl/opaska-ob...kowa-motoforce Zastosowałem bimetal na 50 stopni_C.

  20. #20
    ELITA FORUM (min. 1000)
    cezary.pl

    Zarejestrowany
    Jan 2015
    Skąd
    Puszcza Stromecka
    Posty
    2.100

    Domyślnie

    To i ja się pochwalę swoją prowizorką i grzałką 2 kW.

    Bufor w nanotechnologii.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DSC_0052.jpg
Wyświetleń:	3118
Rozmiar:	93,1 KB
ID:	342208

    Pozdrawiam
    Cezary
    Mieszkam w parterówce bez kominów, 123 m2
    Dach: płyta warstwowa PIR 160/200, więźba dachowa z betonu i stali.
    Ściany: BK H+H i 200mm grafitu Etixx.
    Podłoga: 140mm płyty PIR, jastrych anhydrytowy.
    Rekuperator o3ozon 400m3/h
    Ogrzewanie 100% podłogowe i CWU zasilane z bufora 1000l
    Gruntowa PC Konceptus 7 kW zasila bufor.
    Poziome dolne źródło 150 mb PE32 w kurzawce.
    Awaryjnie w buforze grzałki elektr. 8 kW + 2 kW.
    Biokominek na etanol.
    PV 7,3 kWp na gruncie.

Strona 1 z 4

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony